Färdas öst-väst i södra Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av Svenssons »

Jag kör mellan Göteborg och Kalmar ibland och är inte helt nöjd över placeringen av Supercharger vid Toftaholm. Det blir en liten omväg och det känns som att jag kört fel när jag kör och laddar där. I söndags var det dags för en ny tur över till västkusten.

Startade med kanske 80% laddat hemifrån och körde först till SuC i Kalmar för att ladda upp lite och slippa stå längre på nästa laddare men visade sig senare vara lite onödigt. Jag var dock inställd på att kanske köra via Falkenberg som vanligt och då hade det varit nödvändigt att ladda upp till minst 90% för att i alla fall ha lite marginal. Lämnade Kalmar SuC med 90%

Jag har tidigare gånger som jag kört till och från Falkenberg legat på gränsen (under 10% SOC) när jag kommer fram och tänkte att det kanske vore bra att se ut en Chademo längs vägen som skulle kunna fungera för att toppa laddningen lite. Jag har aldrig orkat laddat upp till 100% på dessa resor vilket gjort att jag fått sänka hastigheten något när bilen klagar på att jag inte kommer komma fram.

Kollade på uppladdning.nu efter Chademo-stationer och fann att det fanns en i Växjö som ju låg längs resan oavsett. Stannade vid laddaren vid Lidl Växjö Norremark och tog en kvällsfika på Burger King. Inte den roligaste laddplatsen sent på en söndagskväll men det var en ny laddare för mig och den var dessutom gratis precis som SuC. Fick dessutom ungefär samma hastighet som jag fick på SuC i Kalmar men i Kalmar hade jag legat på 80% och mer i SOC. Laddade upp till kanske 80-85%, visste fortfarande inte exakt vilken väg jag skulle köra men jag hade ju både Toftaholm och Falkenberg som alternativ tänkte jag.

Slog in Scandic Mölndal som var slutdestination och bilen föreslog då laddning vid Toftaholm. Kände dock inte för att ladda i Toftaholm, känns som sagt var som en omväg. Närmare väg är att köra direkt till Värnamo istället för omvägen via Ljungby. Kollade snabbt på Uppladdning.nu om det fanns fler Chademo längs vägen och det fanns ju en del så jag tänkte att det kan väl inte vara några bekymmer att köra direkt via Värnamo och ladda där eller annan plats längs vägen västerut. Bara för att man har en Tesla är man ju inte tvingad att ladda på Superchargers.

Efter att jag väl hade kört av mot Värnamo insåg jag att jag kanske skulle kunna klara hela resan utan något mer laddstopp, jag hoppade därför över Chademo-laddaren i Värnamo. Jag ville dock inte krypköra och kom på att det var högst osäkert om det fanns någon laddare på hotellet. Laddarna i Borås såg ut att vara liten omväg också eftersom man numera inte måste in i Borås. Valet föll på laddaren i Landvetter. Denna visade sig också vara gratis och personalen på macken var mycket trevliga. Man lånade ett kort på stationen för att starta Chademo-laddaren.

Lärde mig några saker på resan och det är dels att jag inte behöver vara beroende av Superchargers och dels att mer av impulsresor med elbil är fullt möjliga, i alla fall i södra Sverige. Inte kostade denna laddning mig något mer än om jag hade åkt via Toftaholm eller Falkenberg. Det blev nu några mil kortare resa men laddningen tog lite längre tid på respektive ställe. Totala tiden tog 5,5 timmar. Detta är ungefär en halvtimme längre tid än om jag hade stannat vid Toftaholm.

Resan hem gjordes i en ryckig bil som brummade och inte var vänlig mot "nybörjare". Inga laddstopp gjordes men stannade ändå fyra gånger och den resan tog 6 timmar... Matförgiftad blev jag också men är lite osäker på om jag kan skylla det på bilen, som tur var kom symtomen först när jag var hemma...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av Tars »

Skönt att höra att du hann hem. Hade varit jobbigt annars.
Där har vi en nackdel ifall du hade kört din bil. För visst har du perforerade säten i din?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av mahulkp »

Jag gör en liknande resa då och då. Tidigare laddade jag på SuC i Toftaholm eller Fslkenberg men numera stannar jag på OKQ8 i Värnamo och laddar Chademo. Den ligger bra till med 4-5 restauranger precis i närheten så det blir ett lagom matstopp. Dessutom är den gratis
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av danni »

Chill. Kan tänka mig att den resan blir mycket behagligare när Tesla (åtminstone enligt hemsidan) tänker sätta upp en SuC mellan Jönköping och Göteborg i år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av Machris »

danni skrev:
Chill. Kan tänka mig att den resan blir mycket behagligare när Tesla (åtminstone enligt hemsidan) tänker sätta upp en SuC mellan Jönköping och Göteborg i år.
Det var som fan. Blir perfekt för oss på ostkusten
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av Zoidberg »

Vi har kommit fram till samma slutsats. Att man ibland inte behöver stirra sig blind på SuC när man är ute på bilsemester. Men mestadels SuC blir det ju ändå.

När vi kör Halmstad-Gotland, vilket brukar bli en gång om året ungefär, så stannar vi hällre i Växjö där det finns vanlig type2 med 11kw.
Restaurangutbudet är bättre i centrum än ute vid Toftaholm, som även jag tycker ligger lite off.

Vi behöver bara toppa upp vår lilla batteri. På en timme vid 11kw får vi runt 15-20% extra. Det räcker.
Väl på Gotland har våra goda vänner trefas.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av bullen »

Jag har nog 4-5 chademo runt om inom en 30 mils radie som jag inte klarat mig utan. Iaf inte utan att ta omvägar på de resor jag gör
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av danni »

Zoidberg skrev:
Vi har kommit fram till samma slutsats. Att man ibland inte behöver stirra sig blind på SuC när man är ute på bilsemester. Men mestadels SuC blir det ju ändå.
Jag körde Göteborg-Fredrikshavn i somras över bron med lite utsvävningar längs vägen, totalt ca 100 mil. Toppade upp batteriet vid SuC Falkenberg efter 10 mil, det var enda gången vi besökte SuC under hela den resan. I Danmark är det ju så korta avstånd så vi klarade oss bra på destinationsladdning (som gick att lösa nästan överallt).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av Svenssons »

Chademo I Värnamo blir det nog när jag hämtar bilen på MLK. Kommer dock undvika hamburgerestaurang på den resan, vill inte åtetupprepa matförgiftning. Då försvinner de flesta restaurangerna vid Värnamo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av mahulkp »

Svenssons skrev:
Chademo I Värnamo blir det nog när jag hämtar bilen på MLK. Kommer dock undvika hamburgerestaurang på den resan, vill inte åtetupprepa matförgiftning. Då försvinner de flesta restaurangerna vid Värnamo.
Finns ett hotell med restaurang samt en asiatisk restaurang på andra sidan vägen vid Biltema. Har inte provat men den asiatiska ser iaf inbjudande ut.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av Svenssons »

mahulkp skrev:
Svenssons skrev:
Chademo I Värnamo blir det nog när jag hämtar bilen på MLK. Kommer dock undvika hamburgerestaurang på den resan, vill inte åtetupprepa matförgiftning. Då försvinner de flesta restaurangerna vid Värnamo.
Finns ett hotell med restaurang samt en asiatisk restaurang på andra sidan vägen vid Biltema. Har inte provat men den asiatiska ser iaf inbjudande ut.
Tackar! Kommer testas nästa vecka. Lite tråkigt med Max, BK och McDonalds precis bredvid varandra och sedan ser man inget annat om man inte räknar med korv på Biltema.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av Arild »

I somras gjorde jag också en liknande resa: Kalmar till Uddevalla. Med bara 70 kWh i batteriet laddade jag till 90% i Kalmar, var tvungen att besöka Toftaholm norrut på E4, för att sedan köra tillbaka söderut samma väg på E4, innan jag kunde fortsätta mot SUC i Falkenberg och senare E6 norrut till Torp utanför Uddevalla.

Det låter onekligen bekvämt att kunna använda CHAdeMO på vägen vid flera platser. Jag kan dock inte motivera ett inköp av en adapter för 4.500:- som jag skulle behöva kanske fem gånger per år. Jag förstår att Teslas CHAdeMO adapter är ett avancerat stycke utrustning med översättning mellan olika protokoll, men den är fortfarande för kostsam för 1-2 resor per år, utanför laddning hemma eller på SUC.

Det ryktas om att Tesla kommer att skapa en CCS-adapter, efter att de blivit fullvärdiga medlemmar i CCS konsortiet. I dagens läge finns det fler CHAdeMO i Sverige, men alla nya snabbladdare kommer att vara utrustade med CCS och den standarden kommer att utvecklas mest. Först till 150 kW och senare till 350 kW.

Är det någon som vet när Teslas CCS adapter kommer att släppas?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Färdas öst-väst i södra Sverige

Inlägg av LarsL »

Arild skrev:
...
Det ryktas om att Tesla kommer att skapa en CCS-adapter, efter att de blivit fullvärdiga medlemmar i CCS konsortiet. I dagens läge finns det fler CHAdeMO i Sverige, men alla nya snabbladdare kommer att vara utrustade med CCS och den standarden kommer att utvecklas mest. Först till 150 kW och senare till 350 kW.

Är det någon som vet när Teslas CCS adapter kommer att släppas?
Jag gissar att en adapter kommer släppas ungefär när release versionen av Model 3 släpps. Jag tror nämligen att Model 3 kommer med en fast monterad version av CCS som också är kompatibel med Superchargern. Det skulle ju vara riktigt bra att slippa en adapter för att ladda på en snabbladdare. Det som talar emot det är att laddluckan blir stor och kanske svår att gömma snyggt bakom en lampa som på S & X. Det enda vi vet nu är att Model 3 ska acceptera vilken ström som helst(?) som Elon uttryckte det vid presentationen.
Skriv svar