Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av Pro-Z »

Ny trevlig funktion :)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av leiflodde »

Liknande i Lödde idag 3 laddade men på skärmen 4 st eller trodde Tesla jag skulle ladda?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av Svenssons »

leiflodde skrev:
Liknande i Lödde idag 3 laddade men på skärmen 4 st eller trodde Tesla jag skulle ladda?
Jag var inte i närheten av Kalmar-laddaren när jag såg att det var två upptagna. Tänkte att det står nästan aldrig någon bil där så var förvånad att det var 2 på morgonen. Körde dit och det var tomt. Stod att det var två upptagna även efter en kvart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av ironjack »

Jättebra funktion! Men hur tänkte de? Jag är inte intresserad av hur många som är upptagna (rödmarkerade), jag vill ju veta att det finns minst en ledig. Kastar jag en blick på kartan under körning måste jag titta extra noga för att se om det fortfarande finns en svart/ej ifylld ruta - "Finns det någon plats som inte är upptagen?".
Det vore ju bättre att markera de lediga med grönt och ej lediga/tillgängliga som svarta/ej ifyllda - "Finns det någon ledig plats?". Enkel signalfärgsmetodik.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av Svenssons »

Körde test på SuC Kalmar under lunchen. Var 4 av 6 tillgängliga enligt bilen men när jag kom dit var det som i morse ledigt på samtliga. Testade samtliga laddare 1-5 minuter. Efter att ha testat 1A+1B så var det ingen förändring, fortfarande 4 av 6 tillgängliga. Efter någon minut på 2A så ändrades det till 3 av 6 tillgängliga. Detta ändrades inte ens när ytterligare en Model X kom och började ladda på 1B medan jag laddade på 3A. Misstänker att 1A+1B är de som markeras som ej tillgängliga även ifall de går att ladda på.

Jag fick inte någon hög hastighet, bara 28-29 kW men jag hade också kallt batteri och hög SOC. Verkar dock som att den andra Model X inte heller fick särskilt hög laddhastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av janni »

Svenssons skrev:
Körde test på SuC Kalmar under lunchen. Var 4 av 6 tillgängliga enligt bilen men när jag kom dit var det som i morse ledigt på samtliga. Testade samtliga laddare 1-5 minuter. Efter att ha testat 1A+1B så var det ingen förändring, fortfarande 4 av 6 tillgängliga. Efter någon minut på 2A så ändrades det till 3 av 6 tillgängliga. Detta ändrades inte ens när ytterligare en Model X kom och började ladda på 1B medan jag laddade på 3A. Misstänker att 1A+1B är de som markeras som ej tillgängliga även ifall de går att ladda på.

Jag fick inte någon hög hastighet, bara 28-29 kW men jag hade också kallt batteri och hög SOC. Verkar dock som att den andra Model X inte heller fick särskilt hög laddhastighet.
Den andra var jag ! =)

Fick 10-11 kw imorse med 15% kvar och iskallt batteri, kom upp i lite över 60kw andra gången med varmt batteri efter att jag akutladdat med 3-fas i en kunds garage.
Kommer eventuellt testa imorrn igen innan jag åker hem, fast antagligen är det bättre att värma upp batteriet på vägen och stanna i Tindered istället.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av Svenssons »

janni skrev:
Den andra var jag ! =)

Fick 10-11 kw imorse med 15% kvar och iskallt batteri, kom upp i lite över 60kw andra gången med varmt batteri efter att jag akutladdat med 3-fas i en kunds garage.
Kommer eventuellt testa imorrn igen innan jag åker hem, fast antagligen är det bättre att värma upp batteriet på vägen och stanna i Tindered istället.
Hej igen, trevligt att träffas! Ja, jag har flera gånger testat att ladda med kallt batteri i Kalmar. Brukar aldrig få mer än 30-40 kW även ifall jag då har kört en mil på motorväg innan. Nu har jag dock testat att laddat vid samtliga laddare i Kalmar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av Bjelke »

ironjack skrev:
Jättebra funktion! Men hur tänkte de? Jag är inte intresserad av hur många som är upptagna (rödmarkerade), jag vill ju veta att det finns minst en ledig. Kastar jag en blick på kartan under körning måste jag titta extra noga för att se om det fortfarande finns en svart/ej ifylld ruta - "Finns det någon plats som inte är upptagen?".
Det vore ju bättre att markera de lediga med grönt och ej lediga/tillgängliga som svarta/ej ifyllda - "Finns det någon ledig plats?". Enkel signalfärgsmetodik.
Håller med, bra funktion som vore ännu bättre om den visade tillgängliga platser istället :)
Men det måste vara en bugg att alla platser verkar "sakna" två stolpar....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av Remuz »

Den borde enkelt kunna ta in data på alla som behöver stationen för att komma vidare och på sätt räkna förväntad kö och laddtid
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av Bjelke »

Det här kommer nog att utvecklas mycket framöver, passar ju bra om man tänker på autonoma bilar osv, men även
när man kör som vanligt sas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av mati »

Jag scrollade lite runt på kartan idag, men det verkar som att inte alla SuC visas på detta vis. Nere på kontinenten ser jag inte vilka som är upptagna. De visas som tidigare. I Danmark funkar det dock. Nån mer som har sett det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Se på förhand om det finns lediga platser på SuC

Inlägg av helix »

mati skrev:
Jag scrollade lite runt på kartan idag, men det verkar som att inte alla SuC visas på detta vis. Nere på kontinenten ser jag inte vilka som är upptagna. De visas som tidigare. I Danmark funkar det dock. Nån mer som har sett det?
Du ser bara tillgänglighet på SuC inom en radie på 50 mil från var du befinner dig. De SuC som är inom din estimerade räckvidd visas tydligt på kartan, de som är utanför din range fast <50 mil från där du befinner dig visas som utgråade. Så allt är som det ska :)
Skriv svar