Se tillgänglighet för superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av Jocce »

vigge50 skrev:
Ja, av statistiken skulle de nog kunna förbättra det så som du skriver men inte av hur det är just nu.
Den statistiken man har redan nu borde räcka för att köra igång det...behövs inte mycket statistik för att få ett vettigt resultat...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av Alfred »

Det är ju Tesla som gör ruttplaneraren i bilen också, så om de skulle vilja börja optimera på riktigt skulle de kunna koordinera rutterna för varje bil för att minimera gen genomsnittliga väntetiden i hela populationen. Tänk hur slotsystem för flygplan funkar redan idag. :ugeek:

Men tack och lov är det väl en bra bit kvar innan det egentligen finns ett behov för det. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av DSV »

vigge50 skrev:
Jocce skrev:
Goda nyheter :)

Personligen har jag dock aldrig upplevt att jag behövt infon, aldrig behövt köa och då har jag ändå laddat på Infra ett par gånger, samt gjort en Resa t.o.r. till Antibes förra året.
Men desto fler Teslor som kommer, desto mer risk är det att man behöver köa och då är det bra att veta om man skall hoppa över den SCn osv...

Undrar om ruttplaneraren tar denna info i åtanke också? Dvs t.ex. rekommenderar ett längre stopp på en SuC som har låg belastning för att kunna hoppa över en med hög belastning?


/Jocce
Skulle vara bra men eftersom den bara vet hur det ser ut nu och inte hur det ser ut om en timme när du borde komma dit så är det nog ingen info som går att använda för ruttplanering.
De flesta använder nog navigeringen när man åker långt och tillåts datadelning så borde det faktiskt inte vara så svårt att göra en prognos på hur många bilar som kan tänkas vara där om en timme också. Åtminstone till nivån att den kan flagga för risk för kö baserat på att många är i rörelse mot samma SuC.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av danni »

DSV skrev:
De flesta använder nog navigeringen när man åker långt och tillåts datadelning så borde det faktiskt inte vara så svårt att göra en prognos på hur många bilar som kan tänkas vara där om en timme också. Åtminstone till nivån att den kan flagga för risk för kö baserat på att många är i rörelse mot samma SuC.
Det här är så smart och borde egentligen vara en självklarhet, särskilt i områden med många superchargers. Den borde kunna ge förslag till alternativ rutt för att spara tid i såna här fall.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av Johnalm »

Har alla fått denna feature per automatik eller kommer det pytsas ut vartefter? Jag har iallafall fått den såg jag nu när jag zoomade in på närmaste SuC. :D
IMG_1235.JPG
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av Bjelke »

Lite lajbans det här ju, nu kan man ju studera Väsby SuC live utan att ens vara där 8-) :ugeek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av HelectriC »

Johnalm skrev:
Har alla fått denna feature per automatik eller kommer det pytsas ut vartefter? Jag har iallafall fått den såg jag nu när jag zoomade in på närmaste SuC. :D
det var ju riktigt bra, speciellt när man är på en tur där man har möjlighet att välja olka SuC-atlernativ. Kan se att detta blir användbart i sommar på Europasemestern.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av AnteF »

Nån som vet om informationen är öppen? Vore fantastiskt om man kunde ha den här informationen i tex https://abetterrouteplanner.com/
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Johnalm skrev:
Har alla fått denna feature per automatik eller kommer det pytsas ut vartefter? Jag har iallafall fått den såg jag nu när jag zoomade in på närmaste SuC. :D
det var ju riktigt bra, speciellt när man är på en tur där man har möjlighet att välja olka SuC-atlernativ. Kan se att detta blir användbart i sommar på Europasemestern.
Ja verkligen, eller när man bara har möjlighet att tajma sin laddning om man är i krokarna en hel dag tex :)
Går det att se om tex ngn stolpe är paj oxo?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Se tillgänglighet för superchargers

Inlägg av mati »

Det visas till och med i min bil. Trevligt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar