"Live" karta med SuperCharger status

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

"Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av bjelkeman »

Här har man kartor med SuperCharger status med "live" status med hur beläggningen ser ut. Det finns ett par stycken nu, men denna är ett samarbete mellan några/en(?) Schweizare (tror jag) och @wk057. Data uppdateras var tionde minut.

http://tesla.aine.ch
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av e5m1r »

Ser bra ut
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Pontus »

Intressant att dom har en rad för unknown det ju inte Tesla själva.
Märkte att fördröjningen är upp åt 10 minuter på bilens egen karta alternativt Teslas databas med laddarnas status.
Men kul än då att det finns, idag på vägen så körde jag om en Taxi bara för att vara säker. Dock så var Infra City redan full när jag kom dit (5 taxi).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av bylund »

Andra har ju observerat att Tesla rapporterar färre lediga än det finns ibland, så antagligen är väl dessa okända.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Andra har ju observerat att Tesla rapporterar färre lediga än det finns ibland, så antagligen är väl dessa okända.
Nja, Kalmar visar 4 lediga, 2 upptagna och 0 okända. Det är dock 6 lediga. Laddare 1A och 1B verkar alltid vara markerade som upptagna även när de är lediga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Pontus »

När jag kom till SuC så skulle det vara 2 lediga men alla var upptagna och när jag åkte var 3 lediga i verkligheten men bara 1 på kartan. Så jag gissar på att det bara är en ordentlig fördröjningav statusen som gör missmatchningarna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
När jag kom till SuC så skulle det vara 2 lediga men alla var upptagna och när jag åkte var 3 lediga i verkligheten men bara 1 på kartan. Så jag gissar på att det bara är en ordentlig fördröjningav statusen som gör missmatchningarna.
10 min fördröjning är på tok för länge hinner ju hända mycket på den stunden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Svenssons »

Testade att koppla in på Kalmar SuC nu och det tog max 2 minuter för uppdatering på kartan. Nu är 2 av 6 lediga på kartan i bilen men 4 av 6 i verkligheten. Laddare 1A och 1B är lediga i verkligheten, kopplar jag in där påverkas inte kartan alls.

Livekartan på nätet visar 3 lediga, 2 upptagna och 1 okänd.

Edit:
Nu ett tag senare så är det 2 lediga, 2 upptagna och 2 okända. Detta får mig att tro att de okända är de som det laddas på och de "upptagna" är de som är felmarkerade och egentligen lediga (1A+1B som det verkar).
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av janni »

Svenssons skrev:
Testade att koppla in på Kalmar SuC nu och det tog max 2 minuter för uppdatering på kartan. Nu är 2 av 6 lediga på kartan i bilen men 4 av 6 i verkligheten. Laddare 1A och 1B är lediga i verkligheten, kopplar jag in där påverkas inte kartan alls.

Livekartan på nätet visar 3 lediga, 2 upptagna och 1 okänd.
De verkar ha fixat Sillekrog iaf, den hade samma fenomen förra veckan när jag åkte hem.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av blincoln »

Wow! Var får de data? Jag tolkade TFF-tråden som att de har en databas över kända trasigheter, men det säger ju inget om nuvarande upptagenhet. Screenscraping med webcam i en gammal Tesla? ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av e5m1r »

blincoln skrev:
Wow! Var får de data? Jag tolkade TFF-tråden som att de har en databas över kända trasigheter, men det säger ju inget om nuvarande upptagenhet. Screenscraping med webcam i en gammal Tesla? ;)
Troligtvis har de kommit åt samma data dom läggs som overlay i bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av helix »

Bra karta och intressant för att bilda sig en uppfattning om hur beläggningen ser ut.

Intressant att de ställena i Europa som har flest Taxi-Teslor i anslutning till storstäder/stora flygplatser i princip alltid har upptagna Superchargers i regionen. Väsby i Sverige och sen alla taxis i Holland och Belgien.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Mickep »

Man skulle nästan vilja se en loggning över dagar och veckor så man kan se vilka laddare som är mest utnyttjade och när. (ja, här är det kanske lite taxirasism, men folk vill ju hitta data som verifierar deras dunkla fördomar)

men mest är det för allmänintresse att se hur ofta SuC i glesbefolkade områden används. Här kan de tänka att man kan använda dessa för att se var det skall byggas ut. Det kanske är i närheten av större städer som SuC bör finnas. (jag förordar dock yttäckning före kapacitetsförtätning, men det ena utesluter inte det andra)

en gjorde analysen att det är många upptagna i närheten av större flygplatser, och visst kan man ana taxi-ockupationer , men annars är sådana attraktiva för privata resenärer också.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av leiflodde »

Har passerat Lödde 25 till 30 ggr samt Kristianstad 3 ggr senaste veckan och antalet bilar har aldrig stämmt.

Så egentligen känns funktionen opålitlig och oanvändbar i mina ögon även det alltid har vart fler platser lediga i verkligheten.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Bjelke »

Synd att systemet inte fungerar (ingen större vits med det om det ändå visar fel)...
Vad visar den när det faktiskt ÄR fullt? -2 platser lediga :lol: Eller 2 röda bars utanför "mätaren"? (jo jag vet att den då visar alla röda pluppar men ändå lixom)
Det här blir ju lite som att skapa räckviddsångest istället för tvärtom.
Dom kunde lika gärna visa ngn kul smiley vid laddaren istället, typ den här eller nåt :?:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av chaffis75 »

Har Tesla täppt till denna möjligheten nu för kartan visar just nu 0 lediga laddare överallt... Skulle tro att Tesla inte vill att denna informationen ska vara så öppen för då hade de själva släppt en sådan karta...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Synd att systemet inte fungerar (ingen större vits med det om det ändå visar fel)...
Vad visar den när det faktiskt ÄR fullt? -2 platser lediga :lol: Eller 2 röda bars utanför "mätaren"? (jo jag vet att den då visar alla röda pluppar men ändå lixom)
Det här blir ju lite som att skapa räckviddsångest istället för tvärtom.
Dom kunde lika gärna visa ngn kul smiley vid laddaren istället, typ den här eller nåt :?:
Håller med om att den inte är klockren om den visar fel på uppåt 2 laddare. Vid 6 laddare blir det 30% fel. För Kalmar händer inget alls med uppgiften om man laddar på 1A och 1B. Tror att om bägge dessa skulle vara upptagna och ingen annan bil laddar skulle samma uppgift stå på kartan, dvs 4 av 6 tillgängliga. Detta tror jag aldrig har hänt (lite dumt att ställa bägge bilarna på samma nummer om de andra är lediga) och därmed har Kalmar SuC aldrig visat rätt uppgift...

Det kanske är så att det aldrig stått två bilar på 1A+1B, det är lite dumt att parkera på 1A plus att man riskera att man stängs inne om en Leaf kommer och laddar på CHAdeMO utan att tänka sig för.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Mickep »

Självklart verkar systemet inte vara realtidsuppdaterat. (skulle man kunna kräva något sådant).
verkar vara en kort fördröjning på hur det uppdateras.
Hur pass viktigt är det att uppgifterna är korrekta de få sekunder man far förbi? om det tar 10 minuter för systemet att ändras så kan flera bilar tillkomma och lämna under tiden. Så hur pass stor fel är det? +-2 upptagna som felmarginal om det är bra eller dåligt är svårt att avgöra eftersom det är en fördröjning. Då måste man nästan vara på plats under en längre tid för att avgöra hur pass mycket fel den är.

Tesla kan även prognosera hur många laddare som kan vara lediga när man väl kommer fram på deras egna karta(vet inte vilka funktioner de har) (och de är därför de har en begränsning hur stort område man kan se). kan vara en anledning till felkällor.

Denna karta är/var genial då det vore exakt så jag skulle vilja se teslas karta. (vet inte hur de fått datat, för det kan vara företagshemligheter, men jag hoppas tesla släpper dessa fritt)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:

Tesla kan även prognosera hur många laddare som kan vara lediga när man väl kommer fram på deras egna karta(vet inte vilka funktioner de har) (och de är därför de har en begränsning hur stort område man kan se). kan vara en anledning till felkällor.
Felkällan på +-2 som jag pratar om är att Laddare 1A och 1B för Kalmar aldrig rapporteras in som lediga. Detta fel verkar finnas på andra platser också.

Det är ingen prognos som Tesla visar och fördröjningen när man laddar på laddare som fungerar är kring ett par minuter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: "Live" karta med SuperCharger status

Inlägg av Mickep »

om de aldrig rapporteras så är det nog stationen som fallerar inte kartan.
om man ladd-idlar, får man någon straffavgift på dessa (eftersom de inte verkar rapportera in sin status centralt)?
Skriv svar