Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Moderator: Redaktion
Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
En tanke som slog mig, om man vill ha / känner behov av snabb laddning hemma, men inte vill dra in så man har 3x32A (eller försöka bygga en egen SuC ).
Skulle det gå att få ut detta med hjälp av batterier?
Dvs man bygger en batteribank, som kan långsamladda så man inte behöver säkra upp och så klart också i första hand ladda när det belastas mindre i övrigt på nätet.
Men kan man överföra detta från batteriet med hög effekt? Hur hög effekt?
/Jocce
Skulle det gå att få ut detta med hjälp av batterier?
Dvs man bygger en batteribank, som kan långsamladda så man inte behöver säkra upp och så klart också i första hand ladda när det belastas mindre i övrigt på nätet.
Men kan man överföra detta från batteriet med hög effekt? Hur hög effekt?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Hm... utan att veta egentligen tror jag det kan bli lite klurigt. För att få någon större laddeffekt än de 11-22kW som bilen klarar måste man ladda med DC direkt vilket innebär man bara kan ladda från batteriet, om du inte har en DC-laddare hemma i garaget. Jag misstänker att man måste ha ett riktigt rejält batteri för att kunna ladda fullt i bilen, strax över dubbla bilens batteri-kapacitet kanske?
Men det vore ju najs om det gick att lösa!
Men det vore ju najs om det gick att lösa!
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Jag vill minnas att jag frågade ungefär samma sak här för ett tag sedan, om man kunde ha en batteribank som laddades från nätet (eller solpaneler eller vad som helst)
och som sedan matade en Wall Connector med max kräm (22kW i mitt fall med dubbelladdare), det vore real najs faktiskt utan att behöva gå upp i säkringar och diverse andra fördelar...
Minns att ett av svaren var den uppenbara bristen att batteribanken är ganska liten i förhållande till bilens batteri (i normalfallet alltså) och priset på batteribanken i just det fallet skulle vara
oproportionellt högt...
Så ska man ha riktig nytta av det så skulle man vilja ha typ 70-80% av bilens batteri i storlek på batteribanken...
Men tanken är riktigt bra annars ju
och som sedan matade en Wall Connector med max kräm (22kW i mitt fall med dubbelladdare), det vore real najs faktiskt utan att behöva gå upp i säkringar och diverse andra fördelar...
Minns att ett av svaren var den uppenbara bristen att batteribanken är ganska liten i förhållande till bilens batteri (i normalfallet alltså) och priset på batteribanken i just det fallet skulle vara
oproportionellt högt...
Så ska man ha riktig nytta av det så skulle man vilja ha typ 70-80% av bilens batteri i storlek på batteribanken...
Men tanken är riktigt bra annars ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
1-2 batterier från skrotade Teslor så är man hemma!
Model Y LR AWD 2022
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Bra idé! Jag tänker mig att man smäcker upp bilarna på väggen som man gjort med postbilen på posthotellet i Gbg.jonasl skrev:1-2 batterier från skrotade Teslor så är man hemma!
Men om man har en batteribank på 80% av bilens kapacitet så får du väl teoretiskt bara 40% laddning i bilen väl? Räcker väl ofta för daglig laddning i och för sig.Bjelke skrev:
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Va, skulle laddningen resultera i förluster på 50%?eric skrev:Bra idé!jonasl skrev:1-2 batterier från skrotade Teslor så är man hemma!
Men om man har en batteribank på 80% av bilens kapacitet så får du väl teoretiskt bara 40% laddning i bilen väl? Räcker väl ofta för daglig laddning i och för sig.Bjelke skrev:
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Nja... men om du kopplar ihop ett fullt och ett tomt batteri så har du snart två halvfulla. Det är inte så att det ena magiskt tömmer sig helt och fyller upp det andra.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
för powerbank till mobiler gäller detta inteeric skrev:Nja... men om du kopplar ihop ett fullt och ett tomt batteri så har du snart två halvfulla. Det är inte så att det ena magiskt tömmer sig helt och fyller upp det andra. :)
ms 76132 "Eleamore"
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Är du säker på det? Låter konstigt, men jag kan absolut ha fel.
En iPhone 6 verkar dock ha ett batteri på 1.810 mAh, och det flesta powerbanks ligger väl på 5-10.000 mAh?
En iPhone 6 verkar dock ha ett batteri på 1.810 mAh, och det flesta powerbanks ligger väl på 5-10.000 mAh?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
ja,, i powerbanken sitter ett lion batteri på nånstans 3.9V som via lite elektronik blir 5V ut på usb som sen blir nånstans 3.9 volt i mobilens batteri
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Kopplar man batteri - batteri så blir det typ så (50/50 alltså), men det gör man oftast inte utan man har ngn typ av drivsystem som dränerar källan till en ganska låg nivå och
då kan man få ur det mesta av energin ur batteribanken men med vissa förluster såklart...
då kan man få ur det mesta av energin ur batteribanken men med vissa förluster såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Intressant! Då finns det lite bättre möjligheter i alla fall än jag trodde.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Japp det finns massor med möjligheter, men det kan bli väldigt stor skillnad på kostnadeneric skrev:Intressant! Då finns det lite bättre möjligheter i alla fall än jag trodde.
Vi jobbade med batteribackupen till Ericsons mobilmaster på typ slutet av 80-talet och då "lekte" vi rejält med alla möjliga olika lösningar, men där var inte
kostnaden det viktigaste såklart...
Dom DC-DC-omvandlare vi körde med var ganska bra redan på den tiden
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Ja man blir lätt mörkrädd när man vet vad verktyg och utrustning kostar på jobbet. Liiite skillnad mot det man köper för hemmabruk.
Men, om man t.ex skaffar sig en Powerwall så borde det gå att få till en lösning där man kan trycka ner ganska många kWh i bilen trots allt. Sen kanske det inte helt lätt att få till på ett enkelt sätt.
Men, om man t.ex skaffar sig en Powerwall så borde det gå att få till en lösning där man kan trycka ner ganska många kWh i bilen trots allt. Sen kanske det inte helt lätt att få till på ett enkelt sätt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
eric skrev:Bra idé! Jag tänker mig att man smäcker upp bilarna på väggen som man gjort med postbilen på posthotellet i Gbg.jonasl skrev:1-2 batterier från skrotade Teslor så är man hemma!
Men om man har en batteribank på 80% av bilens kapacitet så får du väl teoretiskt bara 40% laddning i bilen väl? Räcker väl ofta för daglig laddning i och för sig.Bjelke skrev:
Årets bästa idé
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Mer effekt i hemmaladdning med hjälp av batterier?
Har du ett eller två extra batterier kan du ju bygga en batteribytar-anläggning som tesla visade. Då kan du ju byta från tomt till fullt på några minuter. måste vara mycket bättre både för batterier och för att slippa extrema DC-strömmar.jonasl skrev:1-2 batterier från skrotade Teslor så är man hemma!
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019