Skellefteå laddar dåligt

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av PHAWA »

Har varit i Skellefteå en vecka, denna fantastiska stad :D Jag noterade att när jag använde SuC (är det så ni förkortar Super charger?) så oavsett vid vilken jag stod så laddade den inte några 50kWh utan snarare 30-35 under hela processen. Någon som stått där och håller med?
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av mati »

Kallt batteri? Eller kanske för mycket laddning kvar? Och vad menar du med 50kWh?
Du får max runt 115kW vid Supercharger under optimala förhållanden, dvs batteriet är varmt och laddnivån ligger under 40-50%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av bylund »

PHAWA skrev:
Jag noterade att när jag använde SuC (är det så ni förkortar Super charger?)
Ja, fast bäst blir det när man inte förkortar alls. Superladdare eller, om man ser det som ett varumärke eller namn som inte ska översättas, Supercharger, fungerar utmärkt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av PHAWA »

mati skrev:
Kallt batteri? Eller kanske för mycket laddning kvar? Och vad menar du med 50kWh?
Du får max runt 115kW vid Supercharger under optimala förhållanden, dvs batteriet är varmt och laddnivån ligger under 40-50%.
Jag menar 50 kW och batteriet var inte kallt, Ö-vik hade jag samma förhållande och där funkade det "som vanligt" när jag laddade....
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av bullen »

Och ingen som laddade på andra stolpen på samma laddare?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av mati »

PHAWA skrev:
mati skrev:
Kallt batteri? Eller kanske för mycket laddning kvar? Och vad menar du med 50kWh?
Du får max runt 115kW vid Supercharger under optimala förhållanden, dvs batteriet är varmt och laddnivån ligger under 40-50%.
Jag menar 50 kW och batteriet var inte kallt, Ö-vik hade jag samma förhållande och där funkade det "som vanligt" när jag laddade....
Jag har vid flera tillfällen märkt att jag får bara runt 35 kW nu på vintern, så det måste ha med kylan att köra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Vasp »

Skoj att du har hängt i Skellefte! Vi har inga lokala Teslor så alla som kommer och visar upp sig i stan är välkomna. Hoppas att lokalborna ska börja köpa sig Teslor snart.
Kan knappas vara så att det har varit många som laddar så att man måste dela på strömmen. Den står helt tom 99% av tiden.
Är större chans att vinna en miljonvinst på Triss än att man får dela stolpe på Skellefteå Supercharger.
Däremot kanske den är dåligt underhållen då den används så lite.
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av halipte »

Jag laddade i Skellefteå på kvällen den 16 februari och fick ca 90 kW. Helt okej alltså.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Oppfinnarn »

Kallt batteri kan ge intressanta bottennoteringar. Laddade i Bremen en morgon förra veckan, kring nollan ute, efter att kört från hotell vi övernattat på 4 km därifrån. Bilen stått ute hela natten, hade ca 90 km kvar i laddning. Fick 9-10 kW att att börja med :shock: trodde verkligen det var fel på laddaren.... Sedan kröp det sakta uppåt men kom nog inte till mer än 40 kW eller så.

Så ett tips vid långkörning i kyla; Måste du ladda med SuC för att destinationsladdning över natten saknas, se till att ladda när batteriet är varmt på kvällen i.st.f. ladda iskallt batteri på morgonen.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av PHAWA »

Oppfinnarn skrev:
Kallt batteri kan ge intressanta bottennoteringar. Laddade i Bremen en morgon förra veckan, kring nollan ute, efter att kört från hotell vi övernattat på 4 km därifrån. Bilen stått ute hela natten, hade ca 90 km kvar i laddning. Fick 9-10 kW att att börja med :shock: trodde verkligen det var fel på laddaren.... Sedan kröp det sakta uppåt men kom nog inte till mer än 40 kW eller så.

Så ett tips vid långkörning i kyla; Måste du ladda med SuC för att destinationsladdning över natten saknas, se till att ladda när batteriet är varmt på kvällen i.st.f. ladda iskallt batteri på morgonen.
Jag gjorde precis det när vi kom fram till Ske-å, just med tanke på värmen i batteriet, men det var ingen vidare superfart på laddningen, men det kanske inte ärl något fel. Jag konstaterade bara att den inte alls hade samma fart som tidigare laddning jag gjorde strax innan i Ö-vik.
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av PHAWA »

Vasp skrev:
Skoj att du har hängt i Skellefte! Vi har inga lokala Teslor så alla som kommer och visar upp sig i stan är välkomna. Hoppas att lokalborna ska börja köpa sig Teslor snart.
Kan knappas vara så att det har varit många som laddar så att man måste dela på strömmen. Den står helt tom 99% av tiden.
Är större chans att vinna en miljonvinst på Triss än att man får dela stolpe på Skellefteå Supercharger.
Däremot kanske den är dåligt underhållen då den används så lite.
Har hängt där många somrar, gillar stan, och syrra och lite släkt bor där. Laddade aldrig på samma stolpe som någon annan, däremot laddade jag vid två tillfällen när det stod andra Teslor där, och som vanligt kom man att prata lite Tesla-snack, vilket allltid är trevligt. Denna gång med en man från Finland.
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Vasp »

Kul! Superchargern börjar alltså äntligen få lite användning. Tyckte att när de byggde den med sex laddare var det lite overkill. Jag ser aldrig till nån när jag kör förbi där. Och jag har enkom börjat ta den vägen många gånger trots att den inte är närmast dit jag ska många gånger. Jag hoppas att få träffa på nån snäll Tesla ägare som låter mig få göra en provsittning. Funderar på att köpa mig en begagnad men måste först ha lite mer koll på hur insidan är. Och till Stockholm är det långt. Och kvalitén i en S eller X borde också ge en fingervisning hur kvalitén i en 3 är.
Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av PHAWA »

Vasp skrev:
Kul! Superchargern börjar alltså äntligen få lite användning. Tyckte att när de byggde den med sex laddare var det lite overkill. Jag ser aldrig till nån när jag kör förbi där. Och jag har enkom börjat ta den vägen många gånger trots att den inte är närmast dit jag ska många gånger. Jag hoppas att få träffa på nån snäll Tesla ägare som låter mig få göra en provsittning. Funderar på att köpa mig en begagnad men måste först ha lite mer koll på hur insidan är. Och till Stockholm är det långt. Och kvalitén i en S eller X borde också ge en fingervisning hur kvalitén i en 3 är.
Du kan få testa och sitta i vår Tesla. Vi kommer upp till Kristihimelsfärdsdag. Vi kommer att hålla till i Ske-å och Gumboda. Jag har erfarenhet av både X och S och håller på att byta till en nyare 90D. Så du är varmt välkommen att sitta in :D
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Vasp »

Tackar för det erbjudandet. Även om det inte är nån brådska. Är i alla fall minst ett år kvar innan jag kan köpa Tesla. Måste både spara pengar och vänta in att priserna faller en del till. Begagnat priserna på i alla fall S borde ju falla tycker man när 3:an börjar levereras. Måste ner under 500000 kr innan det är aktuellt för mig. Vill inte ha P behöver inte autopilot och ingen lång räckvidd(jag kör mest lokalt).

En 60kwh före facelift och före autopilot borde inte vara så dyr kan man tycka.
Swepete
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 dec 2017 20:18

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Swepete »

Laddar nu i Skellefteå, 88kw och 390km/h
-10C ute! Så helt okey!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Legato »

Är Skellefteå fortfarande utan Teslor? Kanske kommer Northvolt få upp ögonen lite för Tesla? Om de nu får klart med finansiering...

Har många vänner från Skellefteå, nu blev man ju än mer taggad att få del att köpa Tesla. En har iaf tagit första steget och köpt en Optima phev :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av tehjimos »

Legato skrev:
Är Skellefteå fortfarande utan Teslor? Kanske kommer Northvolt få upp ögonen lite för Tesla? Om de nu får klart med finansiering...

Har många vänner från Skellefteå, nu blev man ju än mer taggad att få del att köpa Tesla. En har iaf tagit första steget och köpt en Optima phev :D
Det finns totalt 5st Teslor i Skellefteå (1 i boliden).

https://www.car.info/sv-se/tesla/map
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Daf »

Jag har laddat i Skellefteå flera gånger, senast i november, och haft helt godkänd fart. Byta stolpe har ibland beskrivits fungera. Jag har aldrig haft laddfart under 100 kW när den tryckt på som mest.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Vasp »

Angående Teslorna i Skellefteå så ägs den i Boliden av en läkare som jobbar på Skellefteå lasarett. Och en av de inne i stan av en hockeyspelare i Skellefteå AIK.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Satellite65 »

Laddade i Skellefteå i Tisdags på både ned och uppresan från Umeå.
Toppade 72kW med varmt batteri i -1gC, vilket är Ok men lämnar lite att önska.


Kul med länken var man kunde se hur många Teslor det finns på varje ställe.. (det är jag som är längst upp :roll: )
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Skellefteå laddar dåligt

Inlägg av Larssa »

Gick fan inte fort i Skellefteå... varmt batteri och +6 ute.. provade en annan laddare på vägen ner under förmiddagen och kom upp i 60kW som mest!
DCCBEBFA-9D2F-4338-B6B5-98BDBA604650.jpeg
Skriv svar