Jag stannade vid Sillekrog och laddade upp till 90%. Sedan körde jag till Ödeshög, anlände med 17% kvar och 56.1kWh förbrukat. Efter att ha laddat till 84% säger bilen +56kWh.
När jag når 90% säger den +61kWh.
Hur förklarar jag denna matematik för min 9-årige son?
Laddningsmatematik
Moderator: Redaktion
Laddningsmatematik
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningsmatematik
Det är min gissning, att bilen blev matad 61kWh, men batteriet bara tog 56. Det är +:et som förvirrar...Bjelke skrev:Laddförluster osv?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Laddningsmatematik
Är det inte 56
Du laddade 73% av ditt batteri.
56,1/0,73 = 76,85
61/0,73 = 83,56
Minns inte hur mkt 90-batteriet har tillgängligt men 83,6 siffran känns ju betydligt närmare verkligheten, så du bör ju faktiskt ha fyllt på 61kWh, inte 56,1 kWh.
Kan det vara så att 56,1-siffran exkluderar någon form av elslukare?
Hmm, ser att du har en P90...boreno skrev:Jag stannade vid Sillekrog och laddade upp till 90%. Sedan körde jag till Ödeshög, anlände med 17% kvar och 56.1kWh förbrukat. Efter att ha laddat till 84% säger bilen +56kWh.
När jag når 90% säger den +61kWh.
Hur förklarar jag denna matematik för min 9-årige son?
Du laddade 73% av ditt batteri.
56,1/0,73 = 76,85
61/0,73 = 83,56
Minns inte hur mkt 90-batteriet har tillgängligt men 83,6 siffran känns ju betydligt närmare verkligheten, så du bör ju faktiskt ha fyllt på 61kWh, inte 56,1 kWh.
Kan det vara så att 56,1-siffran exkluderar någon form av elslukare?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Laddningsmatematik
Laddförluster kan du ju bara räkna ut om du har elmätare som mäter hur mycket du matar in och jämför med hur mycket batteriet tagit emot, dvs i detta fallet 61kWh.
Min gissning är att skillnaden mellan 56 och 61kWh är den återgenererade energin vid motorbroms..
Siffrorna som anges måste ju vara kWh som lämnat respektive laddat batteriet.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Min gissning är att skillnaden mellan 56 och 61kWh är den återgenererade energin vid motorbroms..
Siffrorna som anges måste ju vara kWh som lämnat respektive laddat batteriet.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld