Sida 1 av 1

Laddningsmatematik

Postat: 21 apr 2017 18:51
av boreno
Jag stannade vid Sillekrog och laddade upp till 90%. Sedan körde jag till Ödeshög, anlände med 17% kvar och 56.1kWh förbrukat. Efter att ha laddat till 84% säger bilen +56kWh.

När jag når 90% säger den +61kWh.

Hur förklarar jag denna matematik för min 9-årige son?

Re: Laddningsmatematik

Postat: 21 apr 2017 18:56
av Bjelke
Laddförluster osv?

Re: Laddningsmatematik

Postat: 21 apr 2017 19:50
av boreno
Bjelke skrev:
Laddförluster osv?
Det är min gissning, att bilen blev matad 61kWh, men batteriet bara tog 56. Det är +:et som förvirrar...

Re: Laddningsmatematik

Postat: 21 apr 2017 19:57
av Legato
Är det inte 56
boreno skrev:
Jag stannade vid Sillekrog och laddade upp till 90%. Sedan körde jag till Ödeshög, anlände med 17% kvar och 56.1kWh förbrukat. Efter att ha laddat till 84% säger bilen +56kWh.

När jag når 90% säger den +61kWh.

Hur förklarar jag denna matematik för min 9-årige son?
Hmm, ser att du har en P90...

Du laddade 73% av ditt batteri.

56,1/0,73 = 76,85
61/0,73 = 83,56

Minns inte hur mkt 90-batteriet har tillgängligt men 83,6 siffran känns ju betydligt närmare verkligheten, så du bör ju faktiskt ha fyllt på 61kWh, inte 56,1 kWh.
Kan det vara så att 56,1-siffran exkluderar någon form av elslukare?

Re: Laddningsmatematik

Postat: 21 apr 2017 20:46
av jonas
Laddförluster kan du ju bara räkna ut om du har elmätare som mäter hur mycket du matar in och jämför med hur mycket batteriet tagit emot, dvs i detta fallet 61kWh.
Min gissning är att skillnaden mellan 56 och 61kWh är den återgenererade energin vid motorbroms..
Siffrorna som anges måste ju vara kWh som lämnat respektive laddat batteriet.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk