Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

När Tesla presenterade Model 3 första gången så fanns det 3500 supercharger i världen och de sa att dessa skulle fördubblas till slutet av 2017. Nu har Tesla skruvat upp planerna och planerar att det i slutet av året ska finnas över 10 000 supercharger och 15 000 destinations laddare i världen. De ska öka antal laddare i USA med 150% och bara i Kalifornien ska det finnas 1000 superchargers i slutet av året. Förutom att de ska bygga allt större laddstationer med många laddare så ska de även bygga laddare en bit ifrån de stora vägarna för att ge möjlighet till de som inte kan ladda hemma att ladda sina bilar.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/charging-our-priority
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Surfaren »

Denna bild gjorde mig ganska exalterad, även om jag misstänker att det är mest för USA...
Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av tias »

Goda nyheter! Någon i Sveg-trakten som anat att något är på gång?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bylund »

As always, the most convenient way to charge is to plug in overnight where you park. However, to better serve the needs of owners who are traveling or those who don’t have access to reliable home charging, we will continue to aggressively expand our public charging networks.
Så ska man tolka detta som att mantrat att superladdare är för långresor inte gäller längre?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
As always, the most convenient way to charge is to plug in overnight where you park. However, to better serve the needs of owners who are traveling or those who don’t have access to reliable home charging, we will continue to aggressively expand our public charging networks.
Så ska man tolka detta som att mantrat att superladdare är för långresor inte gäller längre?
Så tolkar jag det som, nu får nya ägare betala för att ladda vilket gör att de endast kommer ladda om de inte kan ladda hemma och inte bara för att spara lite pengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
As always, the most convenient way to charge is to plug in overnight where you park. However, to better serve the needs of owners who are traveling or those who don’t have access to reliable home charging, we will continue to aggressively expand our public charging networks.
Så ska man tolka detta som att mantrat att superladdare är för långresor inte gäller längre?
Står ju public charging vilket alltså kan vara både destinationsladdare och Superchargers.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Vasp »

Bra att de snabbar på utbyggnaden och att det blir större stationer.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av drzaphod »

Såg på nya kartan att man skall bygga en i Uppsala, men där man verkligen behöver en är mellan Sundsvall och Gävle. Uppsala känns verligen menngslöst.

Bra är dock att det kommer en i Sveg och Borås, behövs verkligen en mellan Ödeshög och Göteborg. Men jag tycker nog att det hade varit bättre att placera den i Ulrichehamn.

Töckfors är klockren, om man har kört den vägen på vinterns så vet man att från Karlsstad till Töckfors förbrukas det mycket el. Helt klart stort behöv av laddning där. Var själv tvungen att utnyttja Clever i vintras för att fixa att ta mig till Oslo.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Jerker »

drzaphod skrev:
Såg på nya kartan att man skall bygga en i Uppsala, men där man verkligen behöver en är mellan Sundsvall och Gävle. Uppsala känns verligen menngslöst.

Bra är dock att det kommer en i Sveg och Borås, behövs verkligen en mellan Ödeshög och Göteborg. Men jag tycker nog att det hade varit bättre att placera den i Ulrichehamn.

Töckfors är klockren, om man har kört den vägen på vinterns så vet man att från Karlsstad till Töckfors förbrukas det mycket el. Helt klart stort behöv av laddning där. Var själv tvungen att utnyttja Clever i vintras för att fixa att ta mig till Oslo.
Jag, som är från Värmland, irriterar mig mest på att Tesla stavat fel på Töcksfors! :evil:
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av AnteF »

drzaphod skrev:
Såg på nya kartan att man skall bygga en i Uppsala, men där man verkligen behöver en är mellan Sundsvall och Gävle. Uppsala känns verligen menngslöst.

Bra är dock att det kommer en i Sveg och Borås, behövs verkligen en mellan Ödeshög och Göteborg. Men jag tycker nog att det hade varit bättre att placera den i Ulrichehamn.

Töckfors är klockren, om man har kört den vägen på vinterns så vet man att från Karlsstad till Töckfors förbrukas det mycket el. Helt klart stort behöv av laddning där. Var själv tvungen att utnyttja Clever i vintras för att fixa att ta mig till Oslo.
Tycker den norr om Uppsala är smart. Då kan man skippa Upplands Väsby som allt för ofta är belägrad av Taxibilar. Behövs verkligen en mellan Sundsvall och Gävle? Är det svårt med 60 att klara den?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Bjelke »

AnteF skrev:
drzaphod skrev:
Såg på nya kartan att man skall bygga en i Uppsala, men där man verkligen behöver en är mellan Sundsvall och Gävle. Uppsala känns verligen menngslöst.

Bra är dock att det kommer en i Sveg och Borås, behövs verkligen en mellan Ödeshög och Göteborg. Men jag tycker nog att det hade varit bättre att placera den i Ulrichehamn.

Töckfors är klockren, om man har kört den vägen på vinterns så vet man att från Karlsstad till Töckfors förbrukas det mycket el. Helt klart stort behöv av laddning där. Var själv tvungen att utnyttja Clever i vintras för att fixa att ta mig till Oslo.
Tycker den norr om Uppsala är smart. Då kan man skippa Upplands Väsby som allt för ofta är belägrad av Taxibilar. Behövs verkligen en mellan Sundsvall och Gävle? Är det svårt med 60 att klara den?
För resor som inte går enbart längs kusten (och det är många) så kanske en i Tönnebro eller Söderhamn skulle vara najs, men även i Hudik antar jag :)
Stor del av trafiken viker ju av inåt landet på dom platserna lixom...
(knappast för mig men för alla er andra såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Mickep »

Det är uppenbart att de flesta går till sina egna behov när de säger om en plats behovs eller inte.
men finns det några trafikmönster (det borde finnas räknat på antal fordon som passeras på de flesta vägar)-> trafikverket borde ha stenkoll på dessa, för vi har räknare uppsatta lite varstans.
men frågan är om man enbart skall gå efter det (då norrlands inland har svårt att få en enda då) för yttäckningen (där det är jämt avstånd mellan prickarna) är likväl så viktig. men det är nog en prioriteringsfråga.
Jag är bara glad att det blir fler ställen även om jag själv nog aldrig kommer besöka de flesta.
..
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bladh »

Spännande att både Falkenberg och Uddevalla ska få Supercharger, igen! ;-)
SuC-utbyggnad 2017-04-25.png
Borås är det väl några som väntat på? Vad säger du @Danni?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av mans71 »

bladh skrev:
Spännande att både Falkenberg och Uddevalla ska få Supercharger, igen! ;-)
SuC-utbyggnad 2017-04-25.png
Borås är det väl några som väntat på? Vad säger du @Danni?
Kanske dom ska byggas ut?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bladh »

mans71 skrev:
bladh skrev:
Spännande att både Falkenberg och Uddevalla ska få Supercharger, igen! ;-)
SuC-utbyggnad 2017-04-25.png
Borås är det väl några som väntat på? Vad säger du @Danni?
Kanske dom ska byggas ut?
Tänkte också att det kunde vara så.
För Uddevalla kan det väl vara aktuellt vad jag förstår.
Nu är det ett tag sedan jag var vid Falkenberg, men de gånger jag varit där (olika tider på dygnet) har det varit max tre andra bilar till som laddat.
Planeras det dessutom en i Halmstad så lär "trycket" på Falkenberg minska.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av LarsL »

De verkar centrera de nya över kommuncentrum så jag antar att Borås laddaren inte hamnar inne i Borås.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bonath »

Halmstads kartnål ligger vid E6. Inte mitt i staden.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bonath »

Falkenberg påskdagen... 12 Teslor, kö!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
De verkar centrera de nya över kommuncentrum så jag antar att Borås laddaren inte hamnar inne i Borås.
Fullerös nål skulle i så fall hamna inne i Uppsala. Men jag tror som sagt ändå inte man ska titta alltför noga på var nålarna är placerade just nu. De ger ungefärliga planer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av chaffis75 »

Bygger man ut Uddevalla och lägger till Halmstad så lär vi snart ha en kö av norrmän i Löddeköpinge :roll:
Ja framtiden får väl visa hur de går... De måste ju börja någonstans....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Surfaren »

Om en plats har ett namn från större ort, som t.ex. Uddevalla, och kartnålen är mitt i smeten på ungefär samma plats som om du söker på ortnamnet på Google Maps, så antar jag att det betyder "nånstans i Uddevalla". Om namnet är en mycket mindre ort och kartnålen ligger lite bredvid orten, som med Fullerö, så antar jag att det är en mer exakt indikation på var laddstationen faktiskt kommer byggas.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Kriper »

För resor till kontinenten är planerna lysande. Kolla bara på täckningen i södra Italien. Nu måste jag genast förhandla om längre semester!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av LarsL »

Surfaren skrev:
Om en plats har ett namn från större ort, som t.ex. Uddevalla, och kartnålen är mitt i smeten på ungefär samma plats som om du söker på ortnamnet på Google Maps, så antar jag att det betyder "nånstans i Uddevalla". Om namnet är en mycket mindre ort och kartnålen ligger lite bredvid orten, som med Fullerö, så antar jag att det är en mer exakt indikation på var laddstationen faktiskt kommer byggas.
Ja det är så jag tolkar det också. Vilket betyder att de mer definierade nålarna ligger närmare i tiden, kanske.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av stefan007 »

Fyra nya platser på gång i Uddevalla. Mittemot befintliga SuC.
14942230561761991249862.jpg
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Jensa »

Underbart! och välbehövligt :)
2016 Model S 75
Skriv svar