Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av chaffis75 »

Surfaren skrev:
chaffis75 skrev:
Börjar kanske bli lite brådis att komma igång med vissa som är utlovade innan 2017 är slut om de ska hinna innan vintern kommer, tänker framförallt på den i Torsby där jag antar vintern kommer tidigare än här nere i Skåne där vi inte få någon vinter (oftast).
Dom lovar dock inget, så dom behöver inte känna någon stress. ;)
De är så sant... De är väl mer regel än undantag att Tesla är lite försenade...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av EnTraktor »

Det finns ett flertal laddare i Europa som skulle vara byggda 2015 och som fortfarande inte kommit upp.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av ModelS85D »

Nu har till slut superchargern i Otocac, Kroatien, öppnat. 6 st platser. Perfekt för vår fjärde resa med Teslan till Kroatien nästa sommar.
Solidsvart Model S 85D
Adrian
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 sep 2017 22:07

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Adrian »

bylund skrev:
Absolut finns det hopp. När de väl börjar bygga går det snabbt. Fast jag tror att de vill börja göra det innan vintern kommer.
Nå har de startet å bygge i Jalasjärvi, Finland, så det lover jo godt for at en ekspansjon er underveis :)

EDIT: Nå endret til Permit, ikke Under Construction :/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

Enligt supercharger.info så är Tesla nu uppe i 1000 supercharger stationer och över 6900 laddare, att nå målet på 10 000 i år blir riktigt svårt men de bör klara deras tidigare mål för i år på 7000 med god marginal.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Surfaren »

Adrian skrev:
Nå har de startet å bygge i Jalasjärvi, Finland, så det lover jo godt for at en ekspansjon er underveis :)

EDIT: Nå endret til Permit, ikke Under Construction :/
Ingen fara, den är igång nu. :)
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

Nu har Tesla uppdaterat sin hemsida och skriver att de har 7032 Superchargers fördelat på 1008 stationer.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Kulingen »

vigge50 skrev:
Nu har Tesla uppdaterat sin hemsida och skriver att de har 7032 Superchargers fördelat på 1008 stationer.
Men Arlanda finns inte med på denna karta ännu.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bylund »

Fast Arlanda är väl inte öppen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Fast Arlanda är väl inte öppen?
Men finns inte med på kartan som planerad äns
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
bylund skrev:
Fast Arlanda är väl inte öppen?
Men finns inte med på kartan som planerad äns
Vilket skulle kunna betyda att den inte blir publik utan dedikerad för Taxi...typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, det är vad Teslas personal har sagt tidigare i alla fall. Men det sista jag hörde av dem var att det kanske inte är helt bestämt trots allt.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Feddan »

Inga nyheter om Ulricehamn/Borås?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bylund »

Jag har svårt att tro att någon sitter på information om den, men inte säger något för att de inte tror att någon är intresserad :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Svenssons »

Det går ju köra runt och spana efter stora trälådor och var det grävs ner högspänningsledningar för att få tidig spott på var stationen byggs. Körde runt Viaredsmotet igår men såg inget runt BK där ännu i alla fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Det går ju köra runt och spana efter stora trälådor och var det grävs ner högspänningsledningar för att få tidig spott på var stationen byggs. Körde runt Viaredsmotet igår men såg inget runt BK där ännu i alla fall.
Om nånstans så borde den läggas där allt annat blir omväg
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Bjelke »

Ni som är erfarna spejare, vad ska man hålla utkik efter här i Hudik? ;)
Jag gissar starkt på att det blir vid det nya området bredvid E4:an där det byggts både Max och Burger King plus en del annat som Elgiganten/Rusta/Jysk (detta är oxo avfarten mot Ljusdal),
och blir det inte där så blir det nog vid norra infarten där det finns en Clever-laddare redan och ett litet värdshus (samt 200m till där jag sitter nu)...

Båda ställena kan jag hårdbevaka :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Ni som är erfarna spejare, vad ska man hålla utkik efter här i Hudik? ;)
Jag gissar starkt på att det blir vid det nya området bredvid E4:an där det byggts både Max och Burger King plus en del annat som Elgiganten/Rusta/Jysk (detta är oxo avfarten mot Ljusdal),
och blir det inte där så blir det nog vid norra infarten där det finns en Clever-laddare redan och ett litet värdshus (samt 200m till där jag sitter nu)...

Båda ställena kan jag hårdbevaka :mrgreen:

Att det blir södra avfarten är ju givet. Annars är det hål i huvudet. Då täcker de ju in lite av inlandet också. Folk som ska till Härjedalsfjällen och sånt där. 17 mil ca till Sveg därifrån. 21 mil till Klövsjö och 23 mil till Vemdalen. Ska man ladda i Gävle Bro så blir 14 mil till på de sträckorna och det är inte rimligt.

Tror även trafikverket föredrar att folk över Hudiksvall istället för Bollnäs då de lagt mycket pengar på att få sträckan upp till Hudiksvall mötesfri.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bat »

Trodde det skulle bli lite fart på byggandet i norden efter sommaren men verkar inte hända mycket av nya stationer. Ok, lite utökningar på existerande men känns inte som det varit ngn kris av låg kapacitet ännu.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av kallekula »

Har jobbet påbörjats i Torsby? Borde ju vara klokt att få klar den innan vintersäsongen...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av chaffis75 »

kallekula skrev:
Har jobbet påbörjats i Torsby? Borde ju vara klokt att få klar den innan vintersäsongen...
Håller med, innan alla fjällresenärer kommer från Skåne, Danmark, Göteborg och andra som tar denna vägen upp... Själv har jag väl ingen Testa nästan gång men gången därefter dvs sportlovet 2019 hoppas jag på...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bat »

https://supercharge.info/ brukar snabbt få in info om arbete påbörjats.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Ni som är erfarna spejare, vad ska man hålla utkik efter här i Hudik? ;)
Jag gissar starkt på att det blir vid det nya området bredvid E4:an där det byggts både Max och Burger King plus en del annat som Elgiganten/Rusta/Jysk (detta är oxo avfarten mot Ljusdal),
och blir det inte där så blir det nog vid norra infarten där det finns en Clever-laddare redan och ett litet värdshus (samt 200m till där jag sitter nu)...

Båda ställena kan jag hårdbevaka :mrgreen:

Att det blir södra avfarten är ju givet. Annars är det hål i huvudet. Då täcker de ju in lite av inlandet också. Folk som ska till Härjedalsfjällen och sånt där. 17 mil ca till Sveg därifrån. 21 mil till Klövsjö och 23 mil till Vemdalen. Ska man ladda i Gävle Bro så blir 14 mil till på de sträckorna och det är inte rimligt.

Tror även trafikverket föredrar att folk över Hudiksvall istället för Bollnäs då de lagt mycket pengar på att få sträckan upp till Hudiksvall mötesfri.
Snurrade runt södra igår och spejade men kunde inte se något som säkert skulle kunna vara Teslas bygge, men däremot var det en jäkla massa ställen som det är nåt på G på, så ett av dom kan det ju bli...
Jag fortsätter att hålla koll här iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
https://supercharge.info/ brukar snabbt få in info om arbete påbörjats.
Deras info för Sverige kommer oftast via denna sida och infon här kommer från oss. Tidigare gick det kolla efter bygglovsansökningar men tror inte dessa behövs längre om det enbart är laddstationer som byggs. Nedgrävning av högspänningsledningar tillsammans med grävning och gjutna fundament samt trälådor med Tesla-logo brukar vara bra indikatorer på bygge av en SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Ni som är erfarna spejare, vad ska man hålla utkik efter här i Hudik? ;)
Jag gissar starkt på att det blir vid det nya området bredvid E4:an där det byggts både Max och Burger King plus en del annat som Elgiganten/Rusta/Jysk (detta är oxo avfarten mot Ljusdal),
och blir det inte där så blir det nog vid norra infarten där det finns en Clever-laddare redan och ett litet värdshus (samt 200m till där jag sitter nu)...

Båda ställena kan jag hårdbevaka :mrgreen:

Att det blir södra avfarten är ju givet. Annars är det hål i huvudet. Då täcker de ju in lite av inlandet också. Folk som ska till Härjedalsfjällen och sånt där. 17 mil ca till Sveg därifrån. 21 mil till Klövsjö och 23 mil till Vemdalen. Ska man ladda i Gävle Bro så blir 14 mil till på de sträckorna och det är inte rimligt.

Tror även trafikverket föredrar att folk över Hudiksvall istället för Bollnäs då de lagt mycket pengar på att få sträckan upp till Hudiksvall mötesfri.
Snurrade runt södra igår och spejade men kunde inte se något som säkert skulle kunna vara Teslas bygge, men däremot var det en jäkla massa ställen som det är nåt på G på, så ett av dom kan det ju bli...
Jag fortsätter att hålla koll här iaf :)

Fast står det inte 2018 på Hudiksvalls SuC:en? Dvs den är säkert inte ens påbörjad än.
Skriv svar