Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
I princip går dom alltid back när en bil laddas (för alla som har fri laddning iaf), men antar att det handlar om en
jämförelse mot dom övriga laddarna sas...
jämförelse mot dom övriga laddarna sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Nu kan du ju ändå aldrig dra mer än 16 A ur ett trefasuttag. Och händer det någonsin att de är säkrade lägre än så?Svenssons skrev:Förr tänkte jag att trefasuttag egentligen var identiskt med Typ2 Mode3 men så är ju inte alls fallet. Typ 2 Mode 3 har satts upp för att ladda elbilar och har sannolikt säkrats upp för ändamålet. Trefasuttag måste man alltid fråga om man kan låna och från ett trefasuttag på 32A ser det ut som att man kan ladda 32A men så behöver inte alls vara fallet, kanske sänker man pumpningen av fossilbränsle i mer än en timme om man försöker dra 24A från det samtidigt som man vill ha en varm smörgås...bylund skrev:Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Är också för yttäckningen, gärna 3 stycken utspridda SuC med 4 laddare än en med 12 laddare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Tillägg: däremot händer det faktiskt att det finns typ 2-stolpar som är felaktigt inställda och lurar bilen att försöka dra 32 A fastän de bara klarar 16 A.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Du har inte läst min berättelse när jag sänkte en polsk bensinmacks fossilpumpar under minst en timme när jag drog 24A från min Wall Connector på ett 32A-uttag? Dessutom är det ju samma sak med 16A-uttag. Inte alls säkert att det är lämpligt att dra 16A från ett 16A-trefasuttag. De finns troligtvis andra förbrukare som gör att det inte är lämpligt. De flesta trefasuttag har nog inte satts upp med tanke på att man drar max vad själva kontakten klarar av under längre tid. Visst kan många klara av det men det vet man aldrig.danni skrev:Nu kan du ju ändå aldrig dra mer än 16 A ur ett trefasuttag. Och händer det någonsin att de är säkrade lägre än så?Svenssons skrev:Förr tänkte jag att trefasuttag egentligen var identiskt med Typ2 Mode3 men så är ju inte alls fallet. Typ 2 Mode 3 har satts upp för att ladda elbilar och har sannolikt säkrats upp för ändamålet. Trefasuttag måste man alltid fråga om man kan låna och från ett trefasuttag på 32A ser det ut som att man kan ladda 32A men så behöver inte alls vara fallet, kanske sänker man pumpningen av fossilbränsle i mer än en timme om man försöker dra 24A från det samtidigt som man vill ha en varm smörgås...bylund skrev:Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Är också för yttäckningen, gärna 3 stycken utspridda SuC med 4 laddare än en med 12 laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Men det måste varit enfas, eller? Jag är helt säker på att UMC inte klarar 32 A trefas.Svenssons skrev:Du har inte läst min berättelse när jag sänkte en polsk bensinmacks fossilpumpar under minst en timme när jag drog 24A från min Wall Connector på ett 32A-uttag? Dessutom är det ju samma sak med 16A-uttag. Inte alls säkert att det är lämpligt att dra 16A från ett 16A-trefasuttag. De finns troligtvis andra förbrukare som gör att det inte är lämpligt. De flesta trefasuttag har nog inte satts upp med tanke på att man drar max vad själva kontakten klarar av under längre tid. Visst kan många klara av det men det vet man aldrig.danni skrev:Nu kan du ju ändå aldrig dra mer än 16 A ur ett trefasuttag. Och händer det någonsin att de är säkrade lägre än så?Svenssons skrev:Förr tänkte jag att trefasuttag egentligen var identiskt med Typ2 Mode3 men så är ju inte alls fallet. Typ 2 Mode 3 har satts upp för att ladda elbilar och har sannolikt säkrats upp för ändamålet. Trefasuttag måste man alltid fråga om man kan låna och från ett trefasuttag på 32A ser det ut som att man kan ladda 32A men så behöver inte alls vara fallet, kanske sänker man pumpningen av fossilbränsle i mer än en timme om man försöker dra 24A från det samtidigt som man vill ha en varm smörgås...bylund skrev:Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Är också för yttäckningen, gärna 3 stycken utspridda SuC med 4 laddare än en med 12 laddare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
WC klarar det. Den kan du ganska enkelt göra mobil
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
"de" är Tesla eller någon annan? Att Tesla förlorar runt 50 kr för 50 kWh laddat verkar ju rimligt...Mickep skrev:Den eviga frågan om förtätning eller yttäckning.
Vet någon hur lönsamhetsberäkningen är för suc och snabbladdare i glesbygd?
I Norge (som är elbilslandet nr 1) planerar man att stänga ned (el flytta) snabbladdare som använts sparsamt helt enkelt för att de gör förlust på dem. (När de väl används kräver de mycket ström på en gång och sådant är dyrt, de beräknar att de förlorar 50kr på varje bil som laddar) Då blir frågan hur man skall motivera yttäckningen i glesbygd eftersom man borde vilja att det skall gå snabbt att ladda varsomhelst. Skall man ha en högre taxa där?
Om de är någon annan verkar priset för laddning vara felsatt om de går mer back på att de används än om de står oanvända... Och jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad i glesbygd eller i tätbygd i förlust/vinst per laddning. För vi pratar väl marginalförlust?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Skrev aldrig UMC, förtydligade med Wall Connector i andra inlägget. Dock är det exakt samma problem med UMC:n och 16A som sagt var när det gäller trefasuttag. Dessa kan sitta på hus med huvudsäkring på 16A men även med huvudsäkring på 20A så kan det mycket väl bli problem att dra 16A om kyl eller värmepump drar igång eller spikar. Random trefasuttag är ju oftast inte uppsatta för att ladda elbil på max strömstyrka i ett antal timmar. Visst klarar själva kontakten av det och med stor sannolikhet även ledningarna om kontakten har installerats korrekt men oftast har ingen hänsyn tagits till övriga laster som kan vara igång.danni skrev:Men det måste varit enfas, eller? Jag är helt säker på att UMC inte klarar 32 A trefas.Svenssons skrev:Du har inte läst min berättelse när jag sänkte en polsk bensinmacks fossilpumpar under minst en timme när jag drog 24A från min Wall Connector på ett 32A-uttag? Dessutom är det ju samma sak med 16A-uttag. Inte alls säkert att det är lämpligt att dra 16A från ett 16A-trefasuttag. De finns troligtvis andra förbrukare som gör att det inte är lämpligt. De flesta trefasuttag har nog inte satts upp med tanke på att man drar max vad själva kontakten klarar av under längre tid. Visst kan många klara av det men det vet man aldrig.danni skrev:Nu kan du ju ändå aldrig dra mer än 16 A ur ett trefasuttag. Och händer det någonsin att de är säkrade lägre än så?Svenssons skrev:Förr tänkte jag att trefasuttag egentligen var identiskt med Typ2 Mode3 men så är ju inte alls fallet. Typ 2 Mode 3 har satts upp för att ladda elbilar och har sannolikt säkrats upp för ändamålet. Trefasuttag måste man alltid fråga om man kan låna och från ett trefasuttag på 32A ser det ut som att man kan ladda 32A men så behöver inte alls vara fallet, kanske sänker man pumpningen av fossilbränsle i mer än en timme om man försöker dra 24A från det samtidigt som man vill ha en varm smörgås...bylund skrev:Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Är också för yttäckningen, gärna 3 stycken utspridda SuC med 4 laddare än en med 12 laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Det dyra med SuC lär inte vara elen som laddas där utan fasta kostnaderna för elanslutningen. 8 laddplatser kräver elabonnemang för 4x150kw. Det kostar troligen en bra bit över 10k I månaden.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
vet inte vad den ekonomiska termen är. Täckningsbidrag?
men om man skall räkna på hur många bilar som måste laddas på en 8 stallare om fasta kostnaden är 10 000 kr och rörliga kostnaden är 0,3 per kwh. (om folk betalar 1.9 per kwh. (här blir det lite konstigt eftersom alla inte betalar men den teoretiska intäkten finns där iallafall)
då blir det 10 000/(1.9 - 0.3) = 6250 kwh per månad och om varje bil laddar 40 kwh per gång blir det 156 gånger i månaden. så för att motivera en 8 stallare skall man alltså få ung 40 bilar i veckan att ladda där på platsen. minst. kan man då motivera utbyggnad i glesbygd (förutom jämlikhets/rättviseaspekten). (räknefel får gärna rättas)
(det är också en fråga om hönan och ägget, då man i norr sett flera teslor ladda). det är 1 bil i timmen under arbetstid. (om platsen skall vara motiverad)
för de som undrar så var exemplet från norge givetvis de som afärsmodell( tar betalt för att ladda) ej tesla.
men om man skall räkna på hur många bilar som måste laddas på en 8 stallare om fasta kostnaden är 10 000 kr och rörliga kostnaden är 0,3 per kwh. (om folk betalar 1.9 per kwh. (här blir det lite konstigt eftersom alla inte betalar men den teoretiska intäkten finns där iallafall)
då blir det 10 000/(1.9 - 0.3) = 6250 kwh per månad och om varje bil laddar 40 kwh per gång blir det 156 gånger i månaden. så för att motivera en 8 stallare skall man alltså få ung 40 bilar i veckan att ladda där på platsen. minst. kan man då motivera utbyggnad i glesbygd (förutom jämlikhets/rättviseaspekten). (räknefel får gärna rättas)
(det är också en fråga om hönan och ägget, då man i norr sett flera teslor ladda). det är 1 bil i timmen under arbetstid. (om platsen skall vara motiverad)
för de som undrar så var exemplet från norge givetvis de som afärsmodell( tar betalt för att ladda) ej tesla.
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Du måste väl räkna in avskrivning på installationskostnaden samt eventuell markhyra också. Samt att det ju är en rätt stor del som laddar gratis.. I allafall än så länge.
Det tar nog tid innan dom har ekonomi i SuC. (fast räknar vi in 2000$ per såld bil så kanske man kan skippa installationskostnaden på de som finns hittills.)
Det tar nog tid innan dom har ekonomi i SuC. (fast räknar vi in 2000$ per såld bil så kanske man kan skippa installationskostnaden på de som finns hittills.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Som dessutom sitter och sover i bilarna!AnteF skrev:Tycker den norr om Uppsala är smart. Då kan man skippa Upplands Väsby som allt för ofta är belägrad av Taxibilar. Behövs verkligen en mellan Sundsvall och Gävle? Är det svårt med 60 att klara den?drzaphod skrev:Såg på nya kartan att man skall bygga en i Uppsala, men där man verkligen behöver en är mellan Sundsvall och Gävle. Uppsala känns verligen menngslöst.
Bra är dock att det kommer en i Sveg och Borås, behövs verkligen en mellan Ödeshög och Göteborg. Men jag tycker nog att det hade varit bättre att placera den i Ulrichehamn.
Töckfors är klockren, om man har kört den vägen på vinterns så vet man att från Karlsstad till Töckfors förbrukas det mycket el. Helt klart stort behöv av laddning där. Var själv tvungen att utnyttja Clever i vintras för att fixa att ta mig till Oslo.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
För info så var jag häromdagen igen in på OKQ8 i Töre och frågade om laddstolpar.
Nu hade de blivit kontaktade av "Jag tror det var Tesla de hette" (Citat från han i kassan) som skulle komma nästa vecka och reka.
Detta kommer ju perfekt för mig som precis fått slutfakturan på min X100 och ganska ofta far till Finland -kan behöva toppas upp på hemvägen från Raahe i vinter tror jag..-.
Nu hade de blivit kontaktade av "Jag tror det var Tesla de hette" (Citat från han i kassan) som skulle komma nästa vecka och reka.
Detta kommer ju perfekt för mig som precis fått slutfakturan på min X100 och ganska ofta far till Finland -kan behöva toppas upp på hemvägen från Raahe i vinter tror jag..-.
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Kul att det händer något i Töre, som jag som fotnot gick i skola i som ung. Tyvärr är den som laddstation sett inte speciellt intressant för oss som bor i Luleå. Väntar på att det ska hända något i inlandet, Gällivare, Pajala, Arvidsjaur exempelvis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Till dess inlandet är försett med vettig infrastruktur är väl Töre strategiskt ändå? Från Luleå passerar man Töre både till Pajala och Gällivare och sedan ska man ju tillbaka. Vintertid och 30 grader kallt behövs nog alla laddplatser för inlandsfärder.
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Töre är definitivt efterlängtat för mig. Flertalet av mina teoretiska Tesla resor passar Töre. Haparanda, Pajala, Gällivare, Kiruna. Så då hjälper Töre till för mig som startar i Skellefteå.
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Problemet med Gällivare är att man kan ta sig dit. Men ska du också hem igen blir det svårare. Finns vad jag vet inget ställe att ladda på där ännu.Vasp skrev:Töre är definitivt efterlängtat för mig. Flertalet av mina teoretiska Tesla resor passar Töre. Haparanda, Pajala, Gällivare, Kiruna. Så då hjälper Töre till för mig som startar i Skellefteå.
Håller själv på fundera på Tesla S, men just avsaknaden av laddning i Gällivare, som är en vanlig resa för mig (från Luleå) gör att det hela känns något tveksamt.
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Håller på att tjata på kommunerna här, om du hjälper till så går det fortareEmg skrev:Problemet med Gällivare är att man kan ta sig dit. Men ska du också hem igen blir det svårare. Finns vad jag vet inget ställe att ladda på där ännu.Vasp skrev:Töre är definitivt efterlängtat för mig. Flertalet av mina teoretiska Tesla resor passar Töre. Haparanda, Pajala, Gällivare, Kiruna. Så då hjälper Töre till för mig som startar i Skellefteå.
Håller själv på fundera på Tesla S, men just avsaknaden av laddning i Gällivare, som är en vanlig resa för mig (från Luleå) gör att det hela känns något tveksamt.
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Det har vi redan gjort, inlagor skickade till flera kommuner. Inlandet behöver definitivt sina laddare men man måste ta sig dit och tillbaka. Töre fixar trafiken till och från centrala och östra delarna av Norrbotten. Sedan skulle Gällivare, Pajala, Arvidsjaur och Abisko sitta fint. Sedan går Teslor överallt.
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Tror inte det är problem att tjäna pengar på laddning i ex Norrlands inland, även om det kanske inte sker dag 1. Och varför 8 stall, börja med 2 stall/4 laddare. Utöka sedan efter behov.Mickep skrev:då blir det 10 000/(1.9 - 0.3) = 6250 kwh per månad och om varje bil laddar 40 kwh per gång blir det 156 gånger i månaden. så för att motivera en 8 stallare skall man alltså få ung 40 bilar i veckan att ladda där på platsen. minst. kan man då motivera utbyggnad i glesbygd (förutom jämlikhets/rättviseaspekten). (räknefel får gärna rättas)
(det är också en fråga om hönan och ägget, då man i norr sett flera teslor ladda). det är 1 bil i timmen under arbetstid. (om platsen skall vara motiverad)
för de som undrar så var exemplet från norge givetvis de som afärsmodell( tar betalt för att ladda) ej tesla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Jag skulle ha varit tydlig med att Töre är en väldigt bra placering. Som du nämner så är det knytpunkt till Pajala/Gällivare samt Haparanda -> Finland. Att jag vill se laddare i inlandet först är av rent egoistiska skäl. Jag vill kunna åka till skidorterna (Levi via Överkalix, Pajala. Hemavan/Tärnaby.. osv) via SuCDaf skrev:Till dess inlandet är försett med vettig infrastruktur är väl Töre strategiskt ändå? Från Luleå passerar man Töre både till Pajala och Gällivare och sedan ska man ju tillbaka. Vintertid och 30 grader kallt behövs nog alla laddplatser för inlandsfärder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Lite osäker på om jag redan nämnt det här men jag kan tillägga att Pajala förhoppningsvis kommer att få elbilsladdning snart. Om än då kanske inte SuC. Jag var i kontakt med hotell Smedjan i Pajala under vårkanten, frågade om de hade funderat på att fixa laddning för elbilar. Vi brukar nämligen passa på att äta där varje gång vi åker till Levi. Det passar perfekt tidsmässigt för lunch och det är ca 20 mil dit från Luleå vilket borde fungera oavsett väderlek/battristorlek (Tesla). Fick förvånande nog ett snabbt och positivt svar:Vasp skrev:Töre är definitivt efterlängtat för mig. Flertalet av mina teoretiska Tesla resor passar Töre. Haparanda, Pajala, Gällivare, Kiruna. Så då hjälper Töre till för mig som startar i Skellefteå.
Jag tipsade förstås om Teslas destinatonsladdare med länkar osv.Hej
Tack för er feedback, vi håller faktiskt på att titta på lösningar tillsammans med fastighetsägaren ang laddstationer - så laddning hos oss för elbilar är nog inte så långt in i framtiden, förhoppningsvis till nästa skidsäsong;)
MVH/Daniel
Hotell Smedjan
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Det fanns en SC inplanerad i Gällivare men den har tagits bort av någon anledning, jag frågade varför av en säljare på Tesla... som inte visste varfört såklart.Emg skrev:Problemet med Gällivare är att man kan ta sig dit. Men ska du också hem igen blir det svårare. Finns vad jag vet inget ställe att ladda på där ännu.Vasp skrev:Töre är definitivt efterlängtat för mig. Flertalet av mina teoretiska Tesla resor passar Töre. Haparanda, Pajala, Gällivare, Kiruna. Så då hjälper Töre till för mig som startar i Skellefteå.
Håller själv på fundera på Tesla S, men just avsaknaden av laddning i Gällivare, som är en vanlig resa för mig (från Luleå) gör att det hela känns något tveksamt.
Töre är en riktigt bra strategisk plats och det verkar ju vara på gång men det behövs som sagt fler laddare i inlandet för att knyta ihop oss med norge.
När testa kör dessa "projekt" är det kommunen de kontaktar först? Någon som vet? Vem skall man tjata på med andra ord?
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Det är markägaren på lämplig plats som de kontaktar eller vill bli kontaktad av. De finns/fanns en länk du kunde skicka in förslag på plats men vet inte om den finns kvar.Satellite65 skrev:När testa kör dessa "projekt" är det kommunen de kontaktar först? Någon som vet? Vem skall man tjata på med andra ord?
Jag med flera nyttjade denna länk när vi tipsade om Tindered. Jag mailade även Tindered om att det vore lämpligt att de tog kontkat med Tesla. Vet inte hur mycket det hjälpte men nu finns i alla fall en SuperCharger-station vid Tindered.
Edit: Här är trådkonversation om denna och även Teslas länk:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... red#p12350
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger
Tack, ska gå igenom och se om jag kan börja någon form av LobbyingSvenssons skrev:Det är markägaren på lämplig plats som de kontaktar eller vill bli kontaktad av. De finns/fanns en länk du kunde skicka in förslag på plats men vet inte om den finns kvar.Satellite65 skrev:När testa kör dessa "projekt" är det kommunen de kontaktar först? Någon som vet? Vem skall man tjata på med andra ord?
Jag med flera nyttjade denna länk när vi tipsade om Tindered. Jag mailade även Tindered om att det vore lämpligt att de tog kontkat med Tesla. Vet inte hur mycket det hjälpte men nu finns i alla fall en SuperCharger-station vid Tindered.
Edit: Här är trådkonversation om denna och även Teslas länk:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... red#p12350
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance