Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bonath »

chaffis75 skrev:
Jo där är väl ett par kvar av de som säger slutet av 2017, Töre och Halmstad är de väl eller var de ännu fler?
Sedan fick ju samtidigt en bonus med att lödde byggdes ut, denna annonserades väl aldrig medans både Uddevalla och Falkenberg annonserades i förväg att de skulle bygga ut.
Torsby...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av AnteF »

bonath skrev:
chaffis75 skrev:
Jo där är väl ett par kvar av de som säger slutet av 2017, Töre och Halmstad är de väl eller var de ännu fler?
Sedan fick ju samtidigt en bonus med att lödde byggdes ut, denna annonserades väl aldrig medans både Uddevalla och Falkenberg annonserades i förväg att de skulle bygga ut.
Torsby...
Borås....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag gissar (hoppas för alla skidturister i vinter) på Hudik typ skitsnart :mrgreen:
Den är inte planerad förrän till slutet av nästa år enligt kartan men hoppas kan man alltid. Sveg är troligare att de får upp i år.
Japp, Sveg ligger bra till och fyller en stor funktion så den är ganska trolig :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Tesla att deras kommande SuperCharger i Rygge, Norge ska ha hela 42 laddare vilket skulle göra den till den näst största SuperCharger stationen i världen.

https://electrek.co/2017/10/28/tesla-ne ... ercharger/
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av mans71 »

Tesla supercharger Borås byggs i... Ullricehamn.

Kommer att byggas granne med MC Donalds och den nya Cirkle K som byggs där nu.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Zoidberg »

mans71 skrev:
Tesla supercharger Borås byggs i... Ullricehamn.

Kommer att byggas granne med MC Donalds och den nya Cirkle K som byggs där nu.
Cool. Vad har du för källa på det? :D
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av mans71 »

En man på Ullricehamns energi berättade det för mig idag. Verkade vara allmän kunskap där :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av zyax »

Stämmer det så mobbar de oss i Kalmar/Växjö/Karlskrona som vanligt. Så jäkla kass om det blir Ulricehamn.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av e5m1r »

Det blir helt fel om man kommer från rv27
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Det blir helt fel om man kommer från rv27

Blir det ingen i Borås då?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Svenssons »

Ulricehamn ligger väl inte helt fel för Kalmar och funkar bra om man kommer från Västervik eller Oskarshamn t.ex. Funkar sämre för Växjö och Karlskrona t.ex.
Kalmar-GBG.PNG
Att köra över Ulricehamn mellan Kalmar-GBG leder till en omväg på ett par mil och ca 10 minuters längre resväg. Dock så misstänker jag att jag oftast skulle behöva stanna och ladda en extra gång mellan Kalmar och Borås om jag kör den kortare vägen, med Ulricehamn lär jag inte behöva stanna två gånger. Detta gäller dock troligen enbart Model X P90D och inga andra Teslor...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Kevork »

En i Borås och en i Jönköping skulle vara fint :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Svenssons »

Kevork skrev:
En i Borås och en i Jönköping skulle vara fint :)
Det hade varit det bästa men nu blir det en kompromiss ser det ut som och bara en i Ulricehamn som det ser ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OliT
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2017 10:31

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av OliT »

Pratade med ägaren i Töre för en vecka sedan ungefär. De hade haft möte med Kalix kommun om alla tillstånd som krävs och jobbade även med Trafikverket då det tydligen ska skjutas högspänningskabel under storvägen. Det fanns en förhoppning att kunna få upp superchargers innan årets slut, men i vart fall nästa år. Det kunde även bli en annan snabbladdare också.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Satellite65 »

OliT skrev:
Pratade med ägaren i Töre för en vecka sedan ungefär. De hade haft möte med Kalix kommun om alla tillstånd som krävs och jobbade även med Trafikverket då det tydligen ska skjutas högspänningskabel under storvägen. Det fanns en förhoppning att kunna få upp superchargers innan årets slut, men i vart fall nästa år. Det kunde även bli en annan snabbladdare också.
Tack för infon!!

Denna fråga är av mycket hög vikt för mig.

OK/Q8 har ju tagit över macken vilket kanske betyder chademo?

Sa de någonting om placering på SuC? Med tanke på att det nästan alltid står Långtradare uppställda på den plats jag skulle kunna tänka mig att de skall placeras.
Vem är ägaren som du pratat med ? Ägaren av macken?
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
OliT
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2017 10:31

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av OliT »

Satellite65 skrev:
OliT skrev:
Pratade med ägaren i Töre för en vecka sedan ungefär. De hade haft möte med Kalix kommun om alla tillstånd som krävs och jobbade även med Trafikverket då det tydligen ska skjutas högspänningskabel under storvägen. Det fanns en förhoppning att kunna få upp superchargers innan årets slut, men i vart fall nästa år. Det kunde även bli en annan snabbladdare också.
Tack för infon!!

Denna fråga är av mycket hög vikt för mig.

OK/Q8 har ju tagit över macken vilket kanske betyder chademo?

Sa de någonting om placering på SuC? Med tanke på att det nästan alltid står Långtradare uppställda på den plats jag skulle kunna tänka mig att de skall placeras.
Vem är ägaren som du pratat med ? Ägaren av macken?
Uppfattade det som att det var mackens ägare. Den är ju inte OK Norrbotten-ägd, utan drivs fristående. OK Norrbotten satsar ju (rätt halvhjärtat) på lite laddare, men det verkar inte få något stort genomslag. Exempelvis ska ingen laddare byggas direkt i Pajala, trots helt ny station. För höga investeringskostnader var motiveringen när jag pratade med vd. Inte heller skulle kabeldragning göras som förberedelse, vilket ju känns extra dumt.

Ägaren sa i alla fall att det var Tesla som var huvudspåret och där man hade haft möten, men att det fanns tankar på annan laddare också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Bjelke »

OliT skrev:
Satellite65 skrev:
OliT skrev:
Pratade med ägaren i Töre för en vecka sedan ungefär. De hade haft möte med Kalix kommun om alla tillstånd som krävs och jobbade även med Trafikverket då det tydligen ska skjutas högspänningskabel under storvägen. Det fanns en förhoppning att kunna få upp superchargers innan årets slut, men i vart fall nästa år. Det kunde även bli en annan snabbladdare också.
Tack för infon!!

Denna fråga är av mycket hög vikt för mig.

OK/Q8 har ju tagit över macken vilket kanske betyder chademo?

Sa de någonting om placering på SuC? Med tanke på att det nästan alltid står Långtradare uppställda på den plats jag skulle kunna tänka mig att de skall placeras.
Vem är ägaren som du pratat med ? Ägaren av macken?
Uppfattade det som att det var mackens ägare. Den är ju inte OK Norrbotten-ägd, utan drivs fristående. OK Norrbotten satsar ju (rätt halvhjärtat) på lite laddare, men det verkar inte få något stort genomslag. Exempelvis ska ingen laddare byggas direkt i Pajala, trots helt ny station. För höga investeringskostnader var motiveringen när jag pratade med vd. Inte heller skulle kabeldragning göras som förberedelse, vilket ju känns extra dumt.

Ägaren sa i alla fall att det var Tesla som var huvudspåret och där man hade haft möten, men att det fanns tankar på annan laddare också.
Tror fan det att Tesla är huvudspåret för då står väl Tesla för hela kostnaden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av jtesla »

Inför vintern skidåkning i Lofsdalen och Vemdalen vore det skönt om Sveg kunde bli klart.
Finns det några ny information om Sveg?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

För mindre än en månad sedan så öppnade Tesla sin första supercharger på 50 laddare i Kina och sen dess så har de öppnat två på 40 i USA och nu uppdaterat en som tidigare var på 20 till 50 i Kina. Den på 42 i Norge är också under uppbyggnad vilket är en av totalt 85 supercharger under uppbyggnad. Tesla kommer nog inte nå 10 000 i år som är deras mål men de håller ett högt tempo nu så de runt 7500 som de har nu kommer nog hinna öka en hel del.

https://electrek.co/2017/11/16/tesla-gi ... ion-china/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Laban »

OliT skrev:
Exempelvis ska ingen laddare byggas direkt i Pajala, trots helt ny station. För höga investeringskostnader var motiveringen när jag pratade med vd. Inte heller skulle kabeldragning göras som förberedelse, vilket ju känns extra dumt.
Riktigt tråkigt att höra. Pajala är en knytpunkt för oss när vi åker till Levi för att åka skidor.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Kulingen »

Det var länge sedan någon kom med uppdateringar om hur det går med SuC mellan Göteborg och Jönköping! Har någon hört något om det blir Borås eller Ulricehamn?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Verdi »

Kulingen skrev:
Det var länge sedan någon kom med uppdateringar om hur det går med SuC mellan Göteborg och Jönköping! Har någon hört något om det blir Borås eller Ulricehamn?
Borås enligt Tesla själva.
Borås
Supercharger
Kommer snart
Target opening by end of 2017
Exact timing and specific location may vary
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av EnTraktor »

Kulingen skrev:
Det var länge sedan någon kom med uppdateringar om hur det går med SuC mellan Göteborg och Jönköping! Har någon hört något om det blir Borås eller Ulricehamn?
För 2 sidor sedan skrevs det att det blir Ullricehamn
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51#p206751
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att den hamnar i Ulricehamn även ifall det står Borås på Teslas preliminära nål precis som det står Halmstad fast den bevisligen byggs i Laholm/Mellbystrand.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Kulingen »

Jag tänkte mera på om det var någon som sett något, det var ju ett ryckte att dom hade börjar redan i Ulricehamn
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar