Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Smutt skrev:

Så du menar att BMW kunder med bilar för miljonen ska köa tillsammans med typ Ford Fiesta samtidigt som Tesla bygger laddare med 40 platser alltså ingen kö?

BMW kunderna går till Tesla om inte laddningen känns lika bra som Tesla eller bättre jag tror definitivt att vi kommer se märkes laddare med toaletter 24 timmar bemanning (vilket är bättre än SUC) osv
Eh.. Dom tankar på samma mackar idag. Tesla har idag ett försprång, men CSS som sätts upp nu klarar ju 150kw och dom har laddare som är förberedda för 350kw. Nu väntar man väl bara på att fler bilar ska stödja så snabb laddning.

Att man skulle ha en massa märkes-specifika laddstationer I framtiden tror jag inte ett dugg på. Det är ju sjukt kontraproduktivt. Tesla gjorde så för att det inte fanns alternativ, men idag har vi fler laddpunkter med CSS/Chademo än Teslas egna. Det är inte allt för långt bort att vi snart även har fler av de snabbare CSS-laddarna skulle jag tro.

Hoppas Model3 I Europa stödjer CSS, annars skjuter dom nog sig själv i foten. Tesla kommer aldrig kunna vara lika täckande som ett CSS-nätverk med laddare.
Problemet med CHAdeMO/CCS är att det oftast sätts upp en laddare på varje plats, som en bil kan använda åt gången. Är det kö, eller om den är trasig, då får man problem.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av joel80 »

Ja, men så kommer det ju inte vara för alltid. Nu börjar det ju också bli så pass tätt mellan dem på vissa sträckor att folk här vittnar om att man kan åka till nästa om den första är trasig.. Om man nu inte kör helt på marginalerna.

CSS är inte fullständigt och komplett, men med tanke på många olika aktörer som sätter upp nya samt takten det ändå satts upp nya senaste 3-4 åren gör att man ändå får se det rätt så positivt tycker jag. Det finns bra förutsättningar för långresor även för elbilar som inte är Tesla. (fast det tar lite längre tid att ladda än så länge.) :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:


Tror inte att det i verkligheten funkar att dela laddare exempelvis BMW behöver så många att deras kunder aldrig behöver vänta men det behöver inte Ford så samarbetet kommer inte fungera
Håller inte med. Det är ju bara att enas kring hur kostnaderna ska fördelas på ett sätt som man kunnat ena om. Rimligtvis kör de väl en fast del och en rörlig del per såld bil.
Så du menar att BMW kunder med bilar för miljonen ska köa tillsammans med typ Ford Fiesta samtidigt som Tesla bygger laddare med 40 platser alltså ingen kö?

BMW kunderna går till Tesla om inte laddningen känns lika bra som Tesla eller bättre jag tror definitivt att vi kommer se märkes laddare med toaletter 24 timmar bemanning (vilket är bättre än SUC) osv
Ehh va? Det där var ju en extremt märklig slutsats. Var anser du att jag skrev att de skulle bygga laddare med få platser? I ditt exempel ovan kan det ju lika gärna vara "tyskarna" som har de 40 platserna och Tesla som har 8 och kö. Det hade ju inget alls att göra med diskussionen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bonath »

Teslaspolen skrev:
Problemet med CHAdeMO/CCS är att det oftast sätts upp en laddare på varje plats, som en bil kan använda åt gången. Är det kö, eller om den är trasig, då får man problem.
Halmstads nya Eon-laddare på OKQ8 nära Arenahallen.
I bakgrunden syns Clever-laddaren på CirkelK.
Eon_Halmstad.jpeg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Leo »

Varför har apple egen standard på laddningen? Varför kör Canon och Nikon med olika objektivfattning? Varför finns Mac och PC? Visst är det till viss del retfullt/irriterande för oss konsumenter men finns andra faktorer.

För att vissa bedömer det viktigare/lönsamt/säkrare/kontroll med "egen" standard osv.

Så vi ska nog inte vara allt försäkra på att det endast blir EN standard framöver. Kan mycket väl vara så att någon/några aktör vill köra sitt "eget race", eller att det blir flera starka aktörer med olika teknik. Typ att Chademo och CCS lever parallellt ungefär som idag.

Ingen skillnad egentligen mot en vanlig fossilmack som erbjuder både diesel, bensin och E85 och i vissa fall även 98-oktan bensin och biogas osv. I bilismens begynnelse (30-50 talet) var nog "spretigheten" hos bensinmackarna och deras utbud mer att likna vid dagens elbilsladdningssituation. Där vi är väldigt tidigt i uppbyggnadsskedet med olika standards, där bolagen liksom "provar sig fram" påhejat av finansiering via klimatklivet för just den initiala investeringen osv. Utan genomtänkt "affärsmodell" osv.

Just Tesla har ju däremot "bjudit in" alla andra att gå med i deras SuC-nätverk. Dock är det ju alla leverantörers "våta dröm" att de lyckas bli den nya branschstandarden. Typ som VHS blev osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Mickep »

Vad är det som säger att på en ruta inte finns flera olika laddare som samsas? CCS, Chade telsa SuC Skulle alla kunna få plats på samma ställe. För olika standarder är egentligen inget problem, det gäller bara att se till att man tar rätt slang när man skall tanka. (se hur bensinstationer där man på samma plats kan tanka etanol, bensin och diesel et.c..)
Finns egentligen ingen anledning varför man skall ha en parkeringsplats där bara ett märke kan stå. (mark är DYRT) Bättre att de utnyttjas (så kanske man slipper folk som ice-ar för att de är avundsjuka på förmögna elbilsägare)

Om laddhastigheten ökar markant för alla uttag så kommer ingen bry sig vilket märke det är som laddar, eftersom platsen då snart kommer bli ledig.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Smutt »

Ehh va? Det där var ju en extremt märklig slutsats. Var anser du att jag skrev att de skulle bygga laddare med få platser? I ditt exempel ovan kan det ju lika gärna vara "tyskarna" som har de 40 platserna och Tesla som har 8 och kö. Det hade ju inget alls att göra med diskussionen.[/


Jag tog i duskutionen in det svåra för flera aktörer med olika behov och finaciella muskler att komma överens, dom har ju trots allt inte lyckats med det ingen stolpe är uppe än

Den som säljer bilar med liten marginal vill självklart ha ett så litet och långsamt växande laddnätverk som möjligt för att hålla vinsten uppe

Medan dom som konkurrerar med Tesla behöver nånting bättre än Tesla så fort deras bilar blir klara

den som lever får se framtiden
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Leo »

Precis min poäng också. Om ett antal år då laddningen börjar bli mogen/utbyggd finns självklart flera "laddsladdar" med de standards som etablerat sig, med olika tillhörande kringservice och olika prisnivå. På olika former av laddstationer.

Precis som dagens möjligheter att tanka olika sorters fossilbränsle på samma ställe eller liknande/samma bränsle på olika typer av tankställen, bemannade bensinstationer, lågprisautomatstatioer, sjömackar, alkalytbensin på 5L dunk osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

Jag tror det är vissa här(även jag) som får titta på vad andra planerar och inte bara vad som finns idag. Audi, Porsche, BMW, Ford och Daimler har gått ihop och sagt att i slutet av året ska de ha byggt upp 400 laddare i Europa som klarar 350 kW via CCS och till 2020 ska det vara flera tusen. Om de har flera laddare per station återstår att se men om effekten är nästan tre gånger så hög och det finns färre bilar som stödjer CCS än Tesla så är behovet mindre.

http://insideevs.com/400-ultra-fast-350 ... in-europe/
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Leo »

Man kan ju se det så här. Tesla med sitt "laddtänk" 1.0 (som idag är närmare 10år) lyckades få till följande fördelar som är mer avancerat än ALLA andras tänk än så länge!

1 Tillräcklig effekt för att det ska funka på långresor.

2 Bra avstånd/ytmässigt placerade för att passa för de flesta av sina kunders= Teslaägares långresor.

3 Kunderna betalar själv utbyggnadstakten!

4 Redundans/tillförlitlighet 4-8 laddplatser/ställe.

5 Lastbalansering och enkel/billig teknik uppbyggd med standardkomponenter. (Std laddmoduler som i bilarna)

6 Smidig användning, inga kort, donglar, koder eller liknande.

7 Tesla kan som en enskild aktör samla in" och utvärdera sina kunders användarmönster. Anpassa utbyggnaden därefter osv. Styra, hjälpa sina kunder genom möjligheten att fjärravläsa/styra både laddare och bilar.

8 EN utvecklare leverantör. Lite som om man är i apple-världen. Bilar, laddare, nätverk uppbyggt ihop och anpassat till varandra för problemfritt användande. Visst en CCS standard är ju tänkt att funka på samma sätt MEN vet redan av egen erfarenhet att vissa kombinationer av laddare/bilar inte lirar (toleransnivåer som spökar)

9 en aktör gör ju också att man inte är ihopsyltade med en massa andra aktörer. Jmf med tex en vanlig CCS laddare. En beställare tex MC-Donalds, en leverantör/driftare Fortum, ett/flera fabrikat på laddarna DNV/ABB, olika standards i samma "burk/system" delvis finansierat via klimatklivets regelverk osv. Sen tillkommer så klart, (liksom när Tesla själva bygger), en markupplåtare, en/flera fysisk installatör, el-nätsägare, energi=el-leverantör osv. Min poäng är att desto fler "kockar" desto sämre soppa eller risk för strul om vi säger så.

10 Kan ändra, påverka laddning, affärsmodell osv utifrån att man kan kontrollera/uppdatera bilarna ihop med laddarna för önska funktionalitet.

Så tänk när de kommer med 2.0, 3.0 osv! Imponerande tänkt redan med 1.0 skulle jag säga. (Eller ska man säga bristande tänk hos de andra?)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Ehh va? Det där var ju en extremt märklig slutsats. Var anser du att jag skrev att de skulle bygga laddare med få platser? I ditt exempel ovan kan det ju lika gärna vara "tyskarna" som har de 40 platserna och Tesla som har 8 och kö. Det hade ju inget alls att göra med diskussionen.[/


Jag tog i duskutionen in det svåra för flera aktörer med olika behov och finaciella muskler att komma överens, dom har ju trots allt inte lyckats med det ingen stolpe är uppe än

Den som säljer bilar med liten marginal vill självklart ha ett så litet och långsamt växande laddnätverk som möjligt för att hålla vinsten uppe

Medan dom som konkurrerar med Tesla behöver nånting bättre än Tesla så fort deras bilar blir klara

den som lever får se framtiden
Men det har ingenting med köer och antal laddplatser att göra...

Det är ju inga problem att ha modeller där tex Ford Fiestan i ditt exempel betalar för laddning medan Audi A8- föraren har det gratis på samma vis som det blir nu med M3 vs MS/MX.

Det är absolut ingen självklarhet att en lågmarginal-tillverkare vill ha ett "litet och långsamt växande laddnätverk". För en lågmarginal-tillverkare är det ännu viktigare att sälja i volym och då måste såklart produkten vara attraktiv vs konkurrensen.

Att stolpar ännu ej är uppe är ju helt enligt plan, de lanserar ju sina bilar på bred front först om 2-3 år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Beigler »

Kuncale skrev:
Skulle det krisa för någon i Lödde nån gång så skicka ett pm till mig. Välkomna att ladda hos hos ;)
Tack för svar och erbjudanden. Lödde är dock igång och jag har precis fyllt batteriet. Nu bär det av vidare hemåt.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Vasp »

De har öppnat upp mer än en per dag senaste månaderna.

Riktigt imponerad faktiskt av byggtakten just nu.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Henrik Torphammar »

Vill man bygga en i Halmstad? Det är ju väldigt nära Falkenberg. Är inte det ett trendbrott som kanske tyder på en förtätning är att vänta där det blir tiotal kilometer mellan snarare än hundratals.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bullen »

Dom förtätar ju hela E6. Byggt nytt i Tanum, Rygge på G, Halmstad på G.
Även Uppsala innebär en förtätning, mindre än 10 mil från både Gävle o Infra City. Så det är inget nytt.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Henrik Torphammar »

bullen skrev:
Dom förtätar ju hela E6. Byggt nytt i Tanum, Rygge på G, Halmstad på G.
Även Uppsala innebär en förtätning, mindre än 10 mil från både Gävle o Infra City. Så det är inget nytt.
Förtätning framför skall vi kalla det nybyggnad. Norrköping, Karlskrona, Hultsfred osv hade ju givit nya vägar istället för att minska eventuella köer. Men Tesla vet säkerligen mer än vad jag vet. Det har säkert diskuterats tidigare. Är ny på forumet och inte påläst i ämnet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bylund »

Henrik Torphammar skrev:
bullen skrev:
Dom förtätar ju hela E6. Byggt nytt i Tanum, Rygge på G, Halmstad på G.
Även Uppsala innebär en förtätning, mindre än 10 mil från både Gävle o Infra City. Så det är inget nytt.
Förtätning framför skall vi kalla det nybyggnad. Norrköping, Karlskrona, Hultsfred osv hade ju givit nya vägar istället för att minska eventuella köer. Men Tesla vet säkerligen mer än vad jag vet. Det har säkert diskuterats tidigare. Är ny på forumet och inte påläst i ämnet.
Visst har det diskuterats, men det förhindrar ju inte att det disktureras igen :)
Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Förr tänkte jag att trefasuttag egentligen var identiskt med Typ2 Mode3 men så är ju inte alls fallet. Typ 2 Mode 3 har satts upp för att ladda elbilar och har sannolikt säkrats upp för ändamålet. Trefasuttag måste man alltid fråga om man kan låna och från ett trefasuttag på 32A ser det ut som att man kan ladda 32A men så behöver inte alls vara fallet, kanske sänker man pumpningen av fossilbränsle i mer än en timme om man försöker dra 24A från det samtidigt som man vill ha en varm smörgås...

Är också för yttäckningen, gärna 3 stycken utspridda SuC med 4 laddare än en med 12 laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bullen »

Jag håller med. Och hoppas ingen tror att jag tycker förtätning är bättre än yttäckning. Bara konstaterade att det är det dom håller på med. Skulle mycket hellre se Suc i Laxå, Borlänge, Mariestad Vänersborg mfl ställen än Tanum o Halmstad
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Mickep »

Den eviga frågan om förtätning eller yttäckning.
Vet någon hur lönsamhetsberäkningen är för suc och snabbladdare i glesbygd?
I Norge (som är elbilslandet nr 1) planerar man att stänga ned (el flytta) snabbladdare som använts sparsamt helt enkelt för att de gör förlust på dem. (När de väl används kräver de mycket ström på en gång och sådant är dyrt, de beräknar att de förlorar 50kr på varje bil som laddar) Då blir frågan hur man skall motivera yttäckningen i glesbygd eftersom man borde vilja att det skall gå snabbt att ladda varsomhelst. Skall man ha en högre taxa där?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Bjelke »

I princip går dom alltid back när en bil laddas (för alla som har fri laddning iaf), men antar att det handlar om en
jämförelse mot dom övriga laddarna sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Förr tänkte jag att trefasuttag egentligen var identiskt med Typ2 Mode3 men så är ju inte alls fallet. Typ 2 Mode 3 har satts upp för att ladda elbilar och har sannolikt säkrats upp för ändamålet. Trefasuttag måste man alltid fråga om man kan låna och från ett trefasuttag på 32A ser det ut som att man kan ladda 32A men så behöver inte alls vara fallet, kanske sänker man pumpningen av fossilbränsle i mer än en timme om man försöker dra 24A från det samtidigt som man vill ha en varm smörgås...

Är också för yttäckningen, gärna 3 stycken utspridda SuC med 4 laddare än en med 12 laddare.
Nu kan du ju ändå aldrig dra mer än 16 A ur ett trefasuttag. Och händer det någonsin att de är säkrade lägre än så?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av danni »

Tillägg: däremot händer det faktiskt att det finns typ 2-stolpar som är felaktigt inställda och lurar bilen att försöka dra 32 A fastän de bara klarar 16 A.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Förr tänkte jag att trefasuttag egentligen var identiskt med Typ2 Mode3 men så är ju inte alls fallet. Typ 2 Mode 3 har satts upp för att ladda elbilar och har sannolikt säkrats upp för ändamålet. Trefasuttag måste man alltid fråga om man kan låna och från ett trefasuttag på 32A ser det ut som att man kan ladda 32A men så behöver inte alls vara fallet, kanske sänker man pumpningen av fossilbränsle i mer än en timme om man försöker dra 24A från det samtidigt som man vill ha en varm smörgås...

Är också för yttäckningen, gärna 3 stycken utspridda SuC med 4 laddare än en med 12 laddare.
Nu kan du ju ändå aldrig dra mer än 16 A ur ett trefasuttag. Och händer det någonsin att de är säkrade lägre än så?
Du har inte läst min berättelse när jag sänkte en polsk bensinmacks fossilpumpar under minst en timme när jag drog 24A från min Wall Connector på ett 32A-uttag? Dessutom är det ju samma sak med 16A-uttag. Inte alls säkert att det är lämpligt att dra 16A från ett 16A-trefasuttag. De finns troligtvis andra förbrukare som gör att det inte är lämpligt. De flesta trefasuttag har nog inte satts upp med tanke på att man drar max vad själva kontakten klarar av under längre tid. Visst kan många klara av det men det vet man aldrig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Jag hör till dem som hellre ser yttäckning innan man satsar på kapacitetsförstärkning och förtätning. Norra Norrland och östra Europa skulle jag gärna se att man satte upp lite laddare i. Hellre köa till en superladdare än att tigga trefas på mackar o s v.
Förr tänkte jag att trefasuttag egentligen var identiskt med Typ2 Mode3 men så är ju inte alls fallet. Typ 2 Mode 3 har satts upp för att ladda elbilar och har sannolikt säkrats upp för ändamålet. Trefasuttag måste man alltid fråga om man kan låna och från ett trefasuttag på 32A ser det ut som att man kan ladda 32A men så behöver inte alls vara fallet, kanske sänker man pumpningen av fossilbränsle i mer än en timme om man försöker dra 24A från det samtidigt som man vill ha en varm smörgås...

Är också för yttäckningen, gärna 3 stycken utspridda SuC med 4 laddare än en med 12 laddare.
Nu kan du ju ändå aldrig dra mer än 16 A ur ett trefasuttag. Och händer det någonsin att de är säkrade lägre än så?
Du har inte läst min berättelse när jag sänkte en polsk bensinmacks fossilpumpar under minst en timme när jag drog 24A från min Wall Connector på ett 32A-uttag? Dessutom är det ju samma sak med 16A-uttag. Inte alls säkert att det är lämpligt att dra 16A från ett 16A-trefasuttag. De finns troligtvis andra förbrukare som gör att det inte är lämpligt. De flesta trefasuttag har nog inte satts upp med tanke på att man drar max vad själva kontakten klarar av under längre tid. Visst kan många klara av det men det vet man aldrig.
Men det måste varit enfas, eller? Jag är helt säker på att UMC inte klarar 32 A trefas.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar