Provkör inte... det blir jättedyrt
Det var precis det jag gjorde under Nolia...
Jag är smärtsamt medveten om detta
Har iofs redan provkört Model S med ludicrous som då gjorde 0-100 på 2.8s. Ungarna tjöt av förtjusning i baksätet. Nu har de sett falkvingedörrarna , 6 sits och "vi vill haa..". Förhoppningsvis kan jag motstå och vänta på Model 3 men vi får se vad som händer.
Jag skulle ha en Outlander PHEV, men dom hade ingen utställning på Noliamässan, så det fick bli en MX istället
Åkte dit på 0,25% går ut imorgon blåsningen, men ja e int bitter... än iallafall
Jag kan säga som så att jag är väldigt beroende av SCn i Töre, kommer den inte upp enligt plan så får jag lite problem att ta mig mellan hemmet och stugan vintertid men det verkar ju vara på G.
Vänta inte på 3an.. eller vänta men vänta i en S eller en X
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Vänta inte på 3an.. eller vänta men vänta i en S eller en X
Blir det en S alternativt X så blir det nog en Y istället för 3:an. Även om jag tycker att 3:an är helt fantastisk.
Jag skulle ha en Outlander PHEV, men dom hade ingen utställning på Noliamässan, så det fick bli en MX istället
Åkte dit på 0,25% går ut imorgon blåsningen, men ja e int bitter... än iallafall
Och jag kör Outlander PHEV, är hyfsat nöjd (~0 fel efter 8k mil) men blir mer och mer less på bensinmotorn. Speciellt nu när det går mot vinter och den börjar starta mer i tid och otid. Samt den korta räckvidden vid eldrift. Sen är det förstås inte en Tesla med allt vad det innebär.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Provkör inte... det blir jättedyrt
Det var precis det jag gjorde under Nolia...
Jag är smärtsamt medveten om detta
Har iofs redan provkört Model S med ludicrous som då gjorde 0-100 på 2.8s. Ungarna tjöt av förtjusning i baksätet. Nu har de sett falkvingedörrarna , 6 sits och "vi vill haa..". Förhoppningsvis kan jag motstå och vänta på Model 3 men vi får se vad som händer.
Jag skulle ha en Outlander PHEV, men dom hade ingen utställning på Noliamässan, så det fick bli en MX istället
Åkte dit på 0,25% går ut imorgon blåsningen, men ja e int bitter... än iallafall
Jag kan säga som så att jag är väldigt beroende av SCn i Töre, kommer den inte upp enligt plan så får jag lite problem att ta mig mellan hemmet och stugan vintertid men det verkar ju vara på G.
Vänta inte på 3an.. eller vänta men vänta i en S eller en X
Snackade med någon på stationen i Töre. Enligt den personen var det snarare en laddare likt den på OKQ8 i Luleå som skulle byggas. Fast det kanske är någon annanstans än vid OKQ8 i Töre den ska upp? Personen kan ju också ha varit felinformerad, visserligen.
Då min framtida elbil inte kommer att bli en Tesla så ser jag gärna att det kommer upp nån vanlig snabbladdare med Chademo/CCS i Töre. Gärna också Supercharger så att man kan kolla på Tesla bilar medans man laddar.
Då min framtida elbil inte kommer att bli en Tesla så ser jag gärna att det kommer upp nån vanlig snabbladdare med Chademo/CCS i Töre. Gärna också Supercharger så att man kan kolla på Tesla bilar medans man laddar.
Snabbladdare finns redan i Piteå, Luleå och en planerad i Kalix så det är inte helt öde i trakterna men valfrihet är alltid en fördel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Provkör inte... det blir jättedyrt
Det var precis det jag gjorde under Nolia...
Snackade med någon på stationen i Töre. Enligt den personen var det snarare en laddare likt den på OKQ8 i Luleå som skulle byggas. Fast det kanske är någon annanstans än vid OKQ8 i Töre den ska upp? Personen kan ju också ha varit felinformerad, visserligen.
Jag är lite orolig ang. detta då jag har behov att köra 30mil med en X75D, jag hoppas Tesla löser detta och bäst hade varit stationen i Töre eller nåt nära.
Vad sitter det för laddare på OKQ8 i Luleå? Chademo?
Jag har lämnat in förslag att man placerar en SC vid stenbron utanför Gällivare där man svänger av mot Kirun, tyvär inget bemannat serviceställe i närheten men ganska fint ställe. https://www.hitta.se/kartan/pl/Stenbron ... s=20eb6939
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Vad sitter det för laddare på OKQ8 i Luleå? Chademo?
Laddplatsen i Luleå vid OKQ8 Robertsviksgatan har 1 CCS, en Chademo och en Typ 2 43kW (Model S/X kan dock bara nyttja 11, 16,5 eller 22 kW beroende på laddare i bilen när det gäller Typ 2).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vad sitter det för laddare på OKQ8 i Luleå? Chademo?
Laddplatsen i Luleå vid OKQ8 Robertsviksgatan har 1 CCS, en Chademo och en Typ 2 43kW (Model S/X kan dock bara nyttja 11, 16,5 eller 22 kW beroende på laddare i bilen när det gäller Typ 2).
Läste att en Model S hade tankat via chademo där utan att använda adapter, hur fungerar det?? Eller har de adapter att låna?
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Läste att en Model S hade tankat via chademo där utan att använda adapter, hur fungerar det?? Eller har de adapter att låna?
Ladda via Typ 2 är ju inga problem utan adapter och eftersom det är fast kabel så behövs inte heller egen Typ 2-kabel. Chademo funkar dock inte utan adapter. Vissa platser i Norge har fått Chademo-adapter för utlåning av Teslaklubben i Norge men tror inte att OKQ8 i Luleå hör till en av de som fått en adapter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Då min framtida elbil inte kommer att bli en Tesla så ser jag gärna att det kommer upp nån vanlig snabbladdare med Chademo/CCS i Töre. Gärna också Supercharger så att man kan kolla på Tesla bilar medans man laddar.
Snabbladdare finns redan i Piteå, Luleå och en planerad i Kalix så det är inte helt öde i trakterna men valfrihet är alltid en fördel.
Luleå är för tidigt att stanna när jag kör från Skellefte. Luleå är även för långt söderut om jag ska till Pajala, Gällivare eller Kiruna. Med Töre och typ den nya Leafen så börjar det funka i teorin.
Luleå är för tidigt att stanna när jag kör från Skellefte. Luleå är även för långt söderut om jag ska till Pajala, Gällivare eller Kiruna. Med Töre och typ den nya Leafen så börjar det funka i teorin.
Håller med om att det inte ser så bra ut efter Luleå om man ska norrut/innåt. Kalix passar inte heller om man är på väg mot Gällivare eller vidare. Snabbladdare i Töre men även Överkalix och Gällivare hade varit utmärkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Överkalix men framförallt Gällivare behöver verkligen snabbladdare. Norrbottens och Västerbottens län inland behöver snabbladdare på flertalet orter. Med Töre tar jag mig till Gällivare i alla fall kanske till Pajala och Kiruna. Fast blir nog jäkla tight på vintern. Och åka till Norge utan att ta en rejäl omväg går inte för mig. Behöver då laddare i Arvidsjaur och Arjeplog.
Jag hoppas att det har kommit upp en hel del nya laddare till nästa sommar.
Gällivare skulle vara väldigt strategiskt. Tror det är ganska många som reser dit över dagen från kusten. Mycket industri och gruvnäring. Bra paus också på väg till Kiruna med omnejd. LKAB, esrange, icehotel etc och vidare mot gränsen.
Stenbron hade egentligen passat perfekt, men frågan är egentligen om det inte hade varit bättre någonstans in mot stan så det kan kombineras med lunch/middag. Tex där vid XL-bygg med restaurang som är lättillgängligt.
Gällivare skulle vara väldigt strategiskt. Tror det är ganska många som reser dit över dagen från kusten. Mycket industri och gruvnäring. Bra paus också på väg till Kiruna med omnejd. LKAB, esrange, icehotel etc och vidare mot gränsen.
Stenbron hade egentligen passat perfekt, men frågan är egentligen om det inte hade varit bättre någonstans in mot stan så det kan kombineras med lunch/middag. Tex där vid XL-bygg med restaurang som är lättillgängligt.
Du tänker helt rätt, dock blir det en omväg på ~20min (ToR) för de som skall upp till Kiruna om de måste åka in till Gällivare, nackdelen med stenbron är ju just att det inte finns något annat än en rastplats.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Är kravet för destination charger att man bor där eller vad är tanken?
Nej.. men det är dom som har den som bestämmer över den.
Vet att det är trevliga personer som äger det hotellet, så jag tror inte dom är omöjliga om man behöver ladda.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Kollade på supercharger.info och om man adderar antal laddare på alla stationer som är under uppbyggnad så är det 508 stycken, detta lär inte vara alla som är under konstruktion i världen så antagligen så är det fler än så. Dessa och fler borde Tesla hinna bli klara med i år så att passera 7000 som var deras mål från början i år borde inte vara några problem men att nå 10 000 blir nog svårt.
Ja, i första hand är det självklart så. Det är ju en service till sina kunder.
Visst är det så. Och även om det kanske går att lösa så är det ju lite besvärligt om man bara ska stanna över dagen.
Så är nog bara konstatera att Gällivare behöver fixa ett eget alternativ för snabbladdning innan vi kustbor törs ta oss dit i en elbil (möjligtvis undantaget S100 om och när Töre supercharger kommer upp)