Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inläggav Teslaägare Jocce » 25 apr 2017 10:11

Intressant, i mina ögon. Vart skulle just DU, sett helt ur egoistiska perspektiv, men med inriktning på just långresa, vilja ha en Supercharger?
(Dvs inte "utanför uppfarten" ;) )

Ser gärna två svar:
1. Vart du vill ha den - och varför, dvs vilken resa gör du som passar denna?
2. Skulle den kunna tänkas ge andra vettig Supercharger-täckning - eller skulle den endast påverka dig positivt?

För min del blir det:
1. Ljusdal, ungefär. Lagom "mittstopp" mellan Gävle och stugan i Klövsjö. (Nära Vemdalen). På vintern är det tajt att nå från Gävle hela vägen fram.
2. Tror många skulle ha nytta av den, på väg upp mot den delen av fjällen (vet folk som åker den vägen till Åre också).

(Not: det är en Chademo på väg där, men en Supercharger är aldrig fel :) )

/Jocce
85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 25 apr 2017 10:18

Ljusdal skulle jag rösta på eftersom jag ofta åker den vägen mot Åre och/eller vidare mot Norge :) Det är 30 mil till
Krokom från Bollnäs ;) den skulle som sagt ligga bra till för många olika resor... Ljusdal ligger mitt i ett kors för
många olika resvägar.
Jag åker även ofta vidare rakt norrut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare zyax » 25 apr 2017 10:27

1. Värnamo (Sydsvenska krysset) därför att västerut och norrut är det den bästa kombinationen för oss i sydost.
2. Den skulle både förstärka E4 för de som ska norr-söder genom Sverige, dessutom förstärker den ett väldigt trafikerat stråk mellansydost och västkusten. Det är dessutom en hel hög med snabbmatskedjor i krysset och dessa är oftast mer än välfyllda vilket visar på att det är lagom att käka här dessutom vilket ytterligare stärker positionen.

Kommentar: Den nuvarande E4-laddaren vid Toftaholm hjälper inte någon som ska i öst-västlig riktning då den ligger långt från både 25:an och 27:an (inklusive väg 30 som bara är en liten omväg via 27+E4).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

Inläggav Teslaägare bylund » 25 apr 2017 10:32

Runt Gällivare, för att möjliggöra resor till Björkliden - Riksgränsen - Narvik.

Det skulle öka yttäckningen i norra Norrland. Tror att överens liten station med fyra laddare skulle ha stor effekt för rätt många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare Jensa » 25 apr 2017 10:35

Vansbro! Visserligen lite svårt att motivera varför jag skulle behöva den, men för Sälen/Trysilturister som inte åker från Stockholm via Gävle vore den super. Exempelvis alla från Västerås, Eskilstuna, Örebro, Norrköping, Katrineholm, Skövde, Jönköping osv. De åker alla via Vansbro! Man skulle även binda ihop de som kommer via SuC Arboga. Det är 34 mil från Arboga till Sälenfjällen, det är för långt vintertid! Kan tyckas ligga nära SuC Mora men det är en helt annan resväg.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Referralkod: jens1164

Inläggav Teslaägare Svenssons » 25 apr 2017 10:37

Borås eller Värnamo för resorna mellan Kalmar och Göteborg. Finns egentligen ingen SuC i öst-västlig rikting söder om Ödeshög och norr om Kristiandstad i dagsläget. En laddare här kommer gynna väldigt många som kör österut från Sveriges näst största stad (och västerut från staden är det svårare att åka nu för tiden...).
Ciechocinek för resor till Polen. Kommer vara välbehövligt för alla med Tesla i Polen och för alla svenskar som vill köra söderut från Gdynia/Gdansk.
Töre för resor runt Östersjön. Lär dock inte hända särskilt ofta för mig men kan säkert gynna både norrmän, svenskar och finländare.

Om det gäller platser i Sverige som inte är planerade så håller jag med om Gällivare. Skulle knyta ihop Sverige och Norge mycket bättre.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Haglund » 25 apr 2017 11:17

Vansbro är riktigt bra, men även Sälen skulle funka. Sedan en mellan Heiligenhafen och Lübeck för att täcka lite mer i det närområdet. Runt Göteborg hade inte skadat heller och då menar jag inte Borås (även om även det är en bra placering, men där har jag alltid laddning av naturliga skäl).
Nuvarande: Röd S 75D med beige läder/trä-inredning, premiumpaket, soltak, AP2.5
Tidigare: Svart S 85, premiumpaket, teknikpaket, vinterpaket, NextGen-stolar, beige läder, svart innertak. Nu med 4G/LTE!
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare erbo73 » 25 apr 2017 11:24

Filipstad vore perfekt för snabba resor söderöver (Göteborg etc) fr Suc Mora. Ligger halvvägs mellan Mora och Jung.
Model S Performance Ludicrous lev juli-19
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Referralkod: carlerik18241

Inläggav elbilist mati » 25 apr 2017 12:02

SuC1_2.png

SuC3_4.png
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Alfred » 25 apr 2017 12:22

Stöllet (korsningen E45/E16/Väg 62). Skulle göra att vi kan åka favoritvägen på vår årliga färd till Trysil utan att behöva följa Sälen-kolonnen via Chademo i Malung. Skulle även vara en logisk placering för att öppna E45 för göteborgare. Lagom avstånd till Mora. Men antar att chanserna nu är mikroskopiska när de valt Torsby istället. :(

Vansbro (som någon föreslog) skulle vara en okej kompromiss. Då får vi följa snigelkaravanen, men slipper iaf Chademo.
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Nästa

Återgå till Superchargers