Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Moderator: Redaktion
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Jag åker ofta Stockholm - Alingsås/Göteborg och väljer då oftast E20. Där skulle man vilja ha en suc i Laxå. Bra BurgerKing och annan mat med stor lekarea. Perfekt om man startar med 100% i ena änden och ändå ska stanna på suc i 45-60min (Dvs har småbarn). Arboga är för tidigt från infra och Jung är på tok försent.
Kör jag E4 så stannar jag bara i Ödeshög, men det är löjligt trist väg och dessutom inga släktingar längs vägen.
Kör jag E4 så stannar jag bara i Ödeshög, men det är löjligt trist väg och dessutom inga släktingar längs vägen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Den gillar jag. Kör Karlstad Linköping titt som tätt o korsar E20 i Laxå. Vore kanonRemuz skrev:Jag åker ofta Stockholm - Alingsås/Göteborg och väljer då oftast E20. Där skulle man vilja ha en suc i Laxå. Bra BurgerKing och annan mat med stor lekarea. Perfekt om man startar med 100% i ena änden och ändå ska stanna på suc i 45-60min (Dvs har småbarn). Arboga är för tidigt från infra och Jung är på tok försent.
Kör jag E4 så stannar jag bara i Ödeshög, men det är löjligt trist väg och dessutom inga släktingar längs vägen.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Åker samma sträcka ibland och håller med om att en SuC halvägs hade vart super för som det ser ut nu så är man inte hungrig i Arboga och utsvulten i Jung. Min strategi har vart att stanna kort på båda och äta någonstans emellanRemuz skrev:Jag åker ofta Stockholm - Alingsås/Göteborg och väljer då oftast E20. Där skulle man vilja ha en suc i Laxå. Bra BurgerKing och annan mat med stor lekarea. Perfekt om man startar med 100% i ena änden och ändå ska stanna på suc i 45-60min (Dvs har småbarn). Arboga är för tidigt från infra och Jung är på tok försent.
Kör jag E4 så stannar jag bara i Ödeshög, men det är löjligt trist väg och dessutom inga släktingar längs vägen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Premiär på Falkenbergs laddare idag. Nästan optimal med P längst bort och både McD och Max. Dessutom lekställe och vatten inne "i skogen" precis vid laddaren. På 33min hann vi äta Happy meal, leka, kolla "sjö i skogen" och hälsa på 4 norska model X ägare. Så som den laddaren är utformad vill jag ha i tex Laxå.
Rent generellt skulle jag gärna ha laddare med cirka 10mil mellan så man kan välja mer.
Rent generellt skulle jag gärna ha laddare med cirka 10mil mellan så man kan välja mer.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Vetlanda skulle vara perfekt för våra sommarresor (Örebro-Karlskrona). Eller kanske en närmare glasriket, skulle vara bra för turismen.
Model S 75D 2016 Midnight silver
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Generellt tycker jag nu att resor i nord/sydlig riktning funkar bra i stort sett hela Sverige. Förutom Norrlands inland. Det jag nu skulle vilja täppa till är några "diagonaler", förslagsvis Borlänge, Katrineholm, Växjö för att nämna några lämpliga orter.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
PÅ Gotland
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Gotland är ju så litet att man klarar sig rätt bra på destinationsladdning, om man inte måste köra många varv runt ön på en dag.Toja skrev:PÅ Gotland
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Växjö skulle jag önska. Kör ofta väg 23 upp till Vimmerby, och då ligger det halvvägs ungefär. Bra avstånd till runtomkring liggande SuC också. Bra även för de som reser mot Kalmar eller mot västkusten. Knutpunkt för vägarna 23, 25 och 27 m.fl.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
+1 på växjöGeneralbogge skrev:Växjö skulle jag önska. Kör ofta väg 23 upp till Vimmerby, och då ligger det halvvägs ungefär. Bra avstånd till runtomkring liggande SuC också. Bra även för de som reser mot Kalmar eller mot västkusten. Knutpunkt för vägarna 23, 25 och 27 m.fl.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
I Växjö finns gratis Chademo på ena Lidl butiken, bra att känna till. Burgare i närheten också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Och om den är upptagen så har Växjö energi en gratis CCS/Chademo/Typ2 kombo.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Skulle vilja ha det i Jönköping och Växjö, det verkar som Tesla kollar enbart på att köra nord-sydlig riktning på våra vägar. Ska vi typ i Småland åka till andra sidan av Sverige så finns inga bra vägar att åka förbi SuC
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Inte riktigt rätt med nord sydlig. Det är Europavägar dom följer. Arboga Karlstad Töcksfors Krokom ligger alla på tvärgående Europavägar. Lär nog ta ett tag innan dom börjar med riksvägar.Kulingen skrev:Skulle vilja ha det i Jönköping och Växjö, det verkar som Tesla kollar enbart på att köra nord-sydlig riktning på våra vägar. Ska vi typ i Småland åka till andra sidan av Sverige så finns inga bra vägar att åka förbi SuC
Om det blir en i Ulricehamn som det verkar blir väl det första i Sveriges som inte ligger vid en europaväg?
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Öst-västliga vägar korsar nord-sydliga Europavägar så det går att kombinera. Hade Lagan istället hamnat i Ljungby eller Värnamo hade det varit toppen. En i Jönköping skulle ligga vid E4 och skulle vara till stor hjälp för öst-västlig trafik men nu finns en i Ödeshög inte så långt från Jönköping, denna hjälper dock inte alls till med trafik i öst-västlig riktning.bullen skrev:Inte riktigt rätt med nord sydlig. Det är Europavägar dom följer. Arboga Karlstad Töcksfors Krokom ligger alla på tvärgående Europavägar. Lär nog ta ett tag innan dom börjar med riksvägar.Kulingen skrev:Skulle vilja ha det i Jönköping och Växjö, det verkar som Tesla kollar enbart på att köra nord-sydlig riktning på våra vägar. Ska vi typ i Småland åka till andra sidan av Sverige så finns inga bra vägar att åka förbi SuC
Om det blir en i Ulricehamn som det verkar blir väl det första i Sveriges som inte ligger vid en europaväg?
En i Borås/Ulricehamn lär dock bli den första utanför Europavägarna. Den kommer att hjälpa till att köra öst-väst. Som det är nu så laddar jag själv inte alls vid SuC när jag kör Kalmar-Göteborg. Jag väljer istället Chademo-laddare men det hade varit roligt med en SuperCharger längs vägen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
NU har jag ju ingen Tesla, men NÄR jag väl har en (model 3 förmodligen) så skulle jag uppskatta att kunna köra till tex Svarta havet utan laddningsproblem. Samt i och runt i Rumänien, Ukraina och ev in i Moldavien. Visserligen är dieseln/bensinen billig där men då kommer jag ju inte köra på det bränslet längre, utan bara el.
Tycker det ser väl utbyggt i Tex Tyskland redan, det enda är väl ev kapacitetsbrist som man bör vara orolig för i framtiden.
Räcker om Tesla dimensionerar avstånden till nästa SuC så att man kommer fram om man håller 90 km/h. Fortare bör man inte köra på större delen av deras vägnät iaf.
///PP
Tycker det ser väl utbyggt i Tex Tyskland redan, det enda är väl ev kapacitetsbrist som man bör vara orolig för i framtiden.
Räcker om Tesla dimensionerar avstånden till nästa SuC så att man kommer fram om man håller 90 km/h. Fortare bör man inte köra på större delen av deras vägnät iaf.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Håller helt med, även ifall jag inte har någon smidigt SuC när jag kör västerut så finns laddmöjligheter och även möjlighet att ta en liten omväg för att ta mig till västkusten. Det är ett helt annat läge i östra Europa. En Supercharger där öppnar möjligheterna så pass mycket mer än en i södra Sverige. Jag hade sparat många timmar i körning i Polen om den planerade SuC i Ciechocinek hade funnits t.ex.PoloPrinsen skrev:NU har jag ju ingen Tesla, men NÄR jag väl har en (model 3 förmodligen) så skulle jag uppskatta att kunna köra till tex Svarta havet utan laddningsproblem. Samt i och runt i Rumänien, Ukraina och ev in i Moldavien. Visserligen är dieseln/bensinen billig där men då kommer jag ju inte köra på det bränslet längre, utan bara el.
Tycker det ser väl utbyggt i Tex Tyskland redan, det enda är väl ev kapacitetsbrist som man bör vara orolig för i framtiden.
Räcker om Tesla dimensionerar avstånden till nästa SuC så att man kommer fram om man håller 90 km/h. Fortare bör man inte köra på större delen av deras vägnät iaf.
///PP
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Hur upplevde du att det fungerar/finns destinationsladdning i östra europa?
I alla hus /hotell kan ju det skakas fram en schuko med iaf runt 200 volt i verkar det som, men om man bara vill/vågar/kan kräma ur låt säga 6-8 ampere så kommer man ju inte långt nästa dag på den laddningen även om man laddar en hel natt.
Många hotell/motell har ju en liten egen parkeringsgård så bilen blir ju iaf förmodligen inte stulen iaf, men man behöver ju ladda och på enklare ställen kan jag omöjligt tänka mig att man kostat på nått extra för enbart elbilar.
///W
I alla hus /hotell kan ju det skakas fram en schuko med iaf runt 200 volt i verkar det som, men om man bara vill/vågar/kan kräma ur låt säga 6-8 ampere så kommer man ju inte långt nästa dag på den laddningen även om man laddar en hel natt.
Många hotell/motell har ju en liten egen parkeringsgård så bilen blir ju iaf förmodligen inte stulen iaf, men man behöver ju ladda och på enklare ställen kan jag omöjligt tänka mig att man kostat på nått extra för enbart elbilar.
///W
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Destinationsladdning på hotell verkade inte vara något problem i Polen. Dock funkade inte 3-fasuttagen som jag fick prova och några enfasuttag var brända och andra hade fasen fel och jag hade inte med något så jag kunde byta plats på fasen.PoloPrinsen skrev:Hur upplevde du att det fungerar/finns destinationsladdning i östra europa?
I alla hus /hotell kan ju det skakas fram en schuko med iaf runt 200 volt i verkar det som, men om man bara vill/vågar/kan kräma ur låt säga 6-8 ampere så kommer man ju inte långt nästa dag på den laddningen även om man laddar en hel natt.
Många hotell/motell har ju en liten egen parkeringsgård så bilen blir ju iaf förmodligen inte stulen iaf, men man behöver ju ladda och på enklare ställen kan jag omöjligt tänka mig att man kostat på nått extra för enbart elbilar.
///W
Tesla Supercharger är inte enda laddnätverket dock och utbyggnaden går snabbt. T.ex. så kommer Greenway Polska kraftigt bygga ut laddnätverket det kommande året:
http://greenwaypolska.pl/en/vision
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Kollar man SuC-kartan så behövs det ju nåt i Småland. Kan dock området dåligt och vet inte hur man oftast kör där.
I övrigt så är det svårt att nå Sveg från Gävle Bro på vintern om man inte kör över Mora vilket lägger på ca 40 minuters restid. Jag skulle föreslå en utanför Hudiksvall för att även öka kapaciteten längs norrlandskusten i samma veva.
Vore väl även trevligt med en SuC i södra dalarna om man vill åka den vägen istället för över Gävle mot dalarna. Typ Avesta, Hedemora? Det är 31 mil från Stockholm till Mora SuC via den vägen och det är inte helt enkelt kanske på vintern i dåligt väder?
Annars tycker jag Tesla ska förtäta SuC-nätverket längs de större vägarna så valfriheten blir bättre. Jag vill t ex helst slippa Toftaholm. Och så vill jag slippa stanna så ofta som idag då det ofta är svårt att tajma in optimal laddning. Fanns det SuC var 10:e mil istället för var 20:e mil så skulle man ha väldigt mycket lättare att få in bra lunchpauser och liknande också. Nu blir man utelämnad till de ställen som finns. I Danmark däremot kunde vi hoppa över både Köge och Middelfart.
I övrigt så är det svårt att nå Sveg från Gävle Bro på vintern om man inte kör över Mora vilket lägger på ca 40 minuters restid. Jag skulle föreslå en utanför Hudiksvall för att även öka kapaciteten längs norrlandskusten i samma veva.
Vore väl även trevligt med en SuC i södra dalarna om man vill åka den vägen istället för över Gävle mot dalarna. Typ Avesta, Hedemora? Det är 31 mil från Stockholm till Mora SuC via den vägen och det är inte helt enkelt kanske på vintern i dåligt väder?
Annars tycker jag Tesla ska förtäta SuC-nätverket längs de större vägarna så valfriheten blir bättre. Jag vill t ex helst slippa Toftaholm. Och så vill jag slippa stanna så ofta som idag då det ofta är svårt att tajma in optimal laddning. Fanns det SuC var 10:e mil istället för var 20:e mil så skulle man ha väldigt mycket lättare att få in bra lunchpauser och liknande också. Nu blir man utelämnad till de ställen som finns. I Danmark däremot kunde vi hoppa över både Köge och Middelfart.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Eftersom jag idag dagligen reser runt ca 50 mil/dag i Skaraborg, Älvsborg mm skulle Jönköping, Borås och Skara/Mariestad passa bra för en Tesla med mindre batteri utan att behöva stöka och leta efter andra typer av laddare. Dessa passar också de större lederna, för dem som kör längre sträckor.
Tycker även att Falköping och/eller Mullsjö skulle kunna vara bra alternativ.
Jag åker ofta till Göteborg från Lidköping och även om jag klarar mig tor, så borde det finnas SuC i Alingsås eller närmare Göteborg. Väldigt konstigt att det inte finns något i Göteborg!? Detta med destinationsladdning, tycker jag än så länge inte funkar, då tillgången är för dålig och långsamladdning som t.ex Ikea har på vissa platser, är ett skämt, för oss som kör 100% el.
Tycker även att Falköping och/eller Mullsjö skulle kunna vara bra alternativ.
Jag åker ofta till Göteborg från Lidköping och även om jag klarar mig tor, så borde det finnas SuC i Alingsås eller närmare Göteborg. Väldigt konstigt att det inte finns något i Göteborg!? Detta med destinationsladdning, tycker jag än så länge inte funkar, då tillgången är för dålig och långsamladdning som t.ex Ikea har på vissa platser, är ett skämt, för oss som kör 100% el.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
mgorgis skrev:Jag skulle vilja ha en Supercharger hemma hos mig
Vore det inte jobbigt med alla Teslor som skulle komma hem till dig och ladda då?
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
För att inte prata om elräkningen...Verdi skrev:mgorgis skrev:Jag skulle vilja ha en Supercharger hemma hos mig
Vore det inte jobbigt med alla Teslor som skulle komma hem till dig och ladda då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Borde kanske skrivit också att den ska vara bara min och att Tesla betalar räkningen