Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Gustafsson »

I Växjö finns gratis Chademo på ena Lidl butiken, bra att känna till. Burgare i närheten också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av evilirish »

Och om den är upptagen så har Växjö energi en gratis CCS/Chademo/Typ2 kombo.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Kulingen »

Skulle vilja ha det i Jönköping och Växjö, det verkar som Tesla kollar enbart på att köra nord-sydlig riktning på våra vägar. Ska vi typ i Småland åka till andra sidan av Sverige så finns inga bra vägar att åka förbi SuC
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bullen »

Kulingen skrev:
Skulle vilja ha det i Jönköping och Växjö, det verkar som Tesla kollar enbart på att köra nord-sydlig riktning på våra vägar. Ska vi typ i Småland åka till andra sidan av Sverige så finns inga bra vägar att åka förbi SuC
Inte riktigt rätt med nord sydlig. Det är Europavägar dom följer. Arboga Karlstad Töcksfors Krokom ligger alla på tvärgående Europavägar. Lär nog ta ett tag innan dom börjar med riksvägar.
Om det blir en i Ulricehamn som det verkar blir väl det första i Sveriges som inte ligger vid en europaväg?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Kulingen skrev:
Skulle vilja ha det i Jönköping och Växjö, det verkar som Tesla kollar enbart på att köra nord-sydlig riktning på våra vägar. Ska vi typ i Småland åka till andra sidan av Sverige så finns inga bra vägar att åka förbi SuC
Inte riktigt rätt med nord sydlig. Det är Europavägar dom följer. Arboga Karlstad Töcksfors Krokom ligger alla på tvärgående Europavägar. Lär nog ta ett tag innan dom börjar med riksvägar.
Om det blir en i Ulricehamn som det verkar blir väl det första i Sveriges som inte ligger vid en europaväg?
Öst-västliga vägar korsar nord-sydliga Europavägar så det går att kombinera. Hade Lagan istället hamnat i Ljungby eller Värnamo hade det varit toppen. En i Jönköping skulle ligga vid E4 och skulle vara till stor hjälp för öst-västlig trafik men nu finns en i Ödeshög inte så långt från Jönköping, denna hjälper dock inte alls till med trafik i öst-västlig riktning.

En i Borås/Ulricehamn lär dock bli den första utanför Europavägarna. Den kommer att hjälpa till att köra öst-väst. Som det är nu så laddar jag själv inte alls vid SuC när jag kör Kalmar-Göteborg. Jag väljer istället Chademo-laddare men det hade varit roligt med en SuperCharger längs vägen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av PoloPrinsen »

NU har jag ju ingen Tesla, men NÄR jag väl har en (model 3 förmodligen) så skulle jag uppskatta att kunna köra till tex Svarta havet utan laddningsproblem. Samt i och runt i Rumänien, Ukraina och ev in i Moldavien. Visserligen är dieseln/bensinen billig där men då kommer jag ju inte köra på det bränslet längre, utan bara el.
Tycker det ser väl utbyggt i Tex Tyskland redan, det enda är väl ev kapacitetsbrist som man bör vara orolig för i framtiden.
Räcker om Tesla dimensionerar avstånden till nästa SuC så att man kommer fram om man håller 90 km/h. Fortare bör man inte köra på större delen av deras vägnät iaf. ;-)
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

PoloPrinsen skrev:
NU har jag ju ingen Tesla, men NÄR jag väl har en (model 3 förmodligen) så skulle jag uppskatta att kunna köra till tex Svarta havet utan laddningsproblem. Samt i och runt i Rumänien, Ukraina och ev in i Moldavien. Visserligen är dieseln/bensinen billig där men då kommer jag ju inte köra på det bränslet längre, utan bara el.
Tycker det ser väl utbyggt i Tex Tyskland redan, det enda är väl ev kapacitetsbrist som man bör vara orolig för i framtiden.
Räcker om Tesla dimensionerar avstånden till nästa SuC så att man kommer fram om man håller 90 km/h. Fortare bör man inte köra på större delen av deras vägnät iaf. ;-)
///PP
Håller helt med, även ifall jag inte har någon smidigt SuC när jag kör västerut så finns laddmöjligheter och även möjlighet att ta en liten omväg för att ta mig till västkusten. Det är ett helt annat läge i östra Europa. En Supercharger där öppnar möjligheterna så pass mycket mer än en i södra Sverige. Jag hade sparat många timmar i körning i Polen om den planerade SuC i Ciechocinek hade funnits t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av PoloPrinsen »

Hur upplevde du att det fungerar/finns destinationsladdning i östra europa?
I alla hus /hotell kan ju det skakas fram en schuko med iaf runt 200 volt i verkar det som, men om man bara vill/vågar/kan kräma ur låt säga 6-8 ampere så kommer man ju inte långt nästa dag på den laddningen även om man laddar en hel natt.

Många hotell/motell har ju en liten egen parkeringsgård så bilen blir ju iaf förmodligen inte stulen iaf, men man behöver ju ladda och på enklare ställen kan jag omöjligt tänka mig att man kostat på nått extra för enbart elbilar.
///W
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

PoloPrinsen skrev:
Hur upplevde du att det fungerar/finns destinationsladdning i östra europa?
I alla hus /hotell kan ju det skakas fram en schuko med iaf runt 200 volt i verkar det som, men om man bara vill/vågar/kan kräma ur låt säga 6-8 ampere så kommer man ju inte långt nästa dag på den laddningen även om man laddar en hel natt.

Många hotell/motell har ju en liten egen parkeringsgård så bilen blir ju iaf förmodligen inte stulen iaf, men man behöver ju ladda och på enklare ställen kan jag omöjligt tänka mig att man kostat på nått extra för enbart elbilar.
///W
Destinationsladdning på hotell verkade inte vara något problem i Polen. Dock funkade inte 3-fasuttagen som jag fick prova och några enfasuttag var brända och andra hade fasen fel och jag hade inte med något så jag kunde byta plats på fasen.

Tesla Supercharger är inte enda laddnätverket dock och utbyggnaden går snabbt. T.ex. så kommer Greenway Polska kraftigt bygga ut laddnätverket det kommande året:

http://greenwaypolska.pl/en/vision
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Verdi »

Kollar man SuC-kartan så behövs det ju nåt i Småland. Kan dock området dåligt och vet inte hur man oftast kör där.


I övrigt så är det svårt att nå Sveg från Gävle Bro på vintern om man inte kör över Mora vilket lägger på ca 40 minuters restid. Jag skulle föreslå en utanför Hudiksvall för att även öka kapaciteten längs norrlandskusten i samma veva.

Vore väl även trevligt med en SuC i södra dalarna om man vill åka den vägen istället för över Gävle mot dalarna. Typ Avesta, Hedemora? Det är 31 mil från Stockholm till Mora SuC via den vägen och det är inte helt enkelt kanske på vintern i dåligt väder?

Annars tycker jag Tesla ska förtäta SuC-nätverket längs de större vägarna så valfriheten blir bättre. Jag vill t ex helst slippa Toftaholm. Och så vill jag slippa stanna så ofta som idag då det ofta är svårt att tajma in optimal laddning. Fanns det SuC var 10:e mil istället för var 20:e mil så skulle man ha väldigt mycket lättare att få in bra lunchpauser och liknande också. Nu blir man utelämnad till de ställen som finns. I Danmark däremot kunde vi hoppa över både Köge och Middelfart.
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Benke »

Eftersom jag idag dagligen reser runt ca 50 mil/dag i Skaraborg, Älvsborg mm skulle Jönköping, Borås och Skara/Mariestad passa bra för en Tesla med mindre batteri utan att behöva stöka och leta efter andra typer av laddare. Dessa passar också de större lederna, för dem som kör längre sträckor.
Tycker även att Falköping och/eller Mullsjö skulle kunna vara bra alternativ.
Jag åker ofta till Göteborg från Lidköping och även om jag klarar mig tor, så borde det finnas SuC i Alingsås eller närmare Göteborg. Väldigt konstigt att det inte finns något i Göteborg!? Detta med destinationsladdning, tycker jag än så länge inte funkar, då tillgången är för dålig och långsamladdning som t.ex Ikea har på vissa platser, är ett skämt, för oss som kör 100% el.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mgorgis »

Jag skulle vilja ha en Supercharger hemma hos mig :D
Verdi

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Jag skulle vilja ha en Supercharger hemma hos mig :D

Vore det inte jobbigt med alla Teslor som skulle komma hem till dig och ladda då? :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
mgorgis skrev:
Jag skulle vilja ha en Supercharger hemma hos mig :D

Vore det inte jobbigt med alla Teslor som skulle komma hem till dig och ladda då? :D
För att inte prata om elräkningen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mgorgis »

Borde kanske skrivit också att den ska vara bara min och att Tesla betalar räkningen :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mati »

Benke skrev:
Eftersom jag idag dagligen reser runt ca 50 mil/dag i Skaraborg, Älvsborg mm skulle Jönköping, Borås och Skara/Mariestad passa bra för en Tesla med mindre batteri utan att behöva stöka och leta efter andra typer av laddare. Dessa passar också de större lederna, för dem som kör längre sträckor.
Tycker även att Falköping och/eller Mullsjö skulle kunna vara bra alternativ.
Jag åker ofta till Göteborg från Lidköping och även om jag klarar mig tor, så borde det finnas SuC i Alingsås eller närmare Göteborg. Väldigt konstigt att det inte finns något i Göteborg!? Detta med destinationsladdning, tycker jag än så länge inte funkar, då tillgången är för dålig och långsamladdning som t.ex Ikea har på vissa platser, är ett skämt, för oss som kör 100% el.
Vad är det för fel med Superchargern i Jung? Är den inte tillräckligt nära Skara/Lisch/Mariestad? Just på den sträckan är det ju inte längre brist på laddare. Längre norrut utmed E20 däremot finns ett stort behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johpe
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 aug 2017 13:42
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Johpe »

Jag skulle vilja ha en i närheten av Skövde. För närvarande är det Jung som är närmast och det är 47 km enkel resa. :)
Även jag har en referallänk och den är http://---
Använd denna och få 9000 kr i rabatt och fri Supercharging. :-)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Kulingen »

S M Å L A N D är ett bortglömt ställe om man ska åka till västkusten.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Leo »

Storuman!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 aug 2016 17:47

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Jonas77 »

Växjö
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jun 2015 07:04
Ort: Trollhättan

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Friel »

Ludvikatrakten!
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Kevork »

Åker ofta Linköping-Borås så Jönköping skulle passa fint.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av MaLund13 »

Kevork skrev:
Åker ofta Linköping-Borås så Jönköping skulle passa fint.
Om man får tro Teslas uppskattning kommer det en i Borås-trakten innan årets slut.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av dstr »

MaLund13 skrev:
Kevork skrev:
Åker ofta Linköping-Borås så Jönköping skulle passa fint.
Om man får tro Teslas uppskattning kommer det en i Borås-trakten innan årets slut.
Teslas uppskattning... leta rätt på täckningskartan från 2014 med deras uppskattning om hur 2015 skulle se ut.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Haglund »

Jag önskar en i Borås precis enligt kartan som varit aktuell i snart ett år...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Skriv svar