Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av vigge50 »

KnightRider skrev:
BrooklynS skrev:
Är inte grejen med Supercharger att de INTE skall placeras där folk ÄR utan där folk PASSERAR?

Vid destination laddar man på annat sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det kan ju sammanfalla. Om många passerar en plats som råkar vara samma plats som jag befinner mig på så är det ju en win-win.
Men bara för att många passerar så ska man inte strunta i avståndet till andra supercharger. Det är 176 km mellan SuC i Flachau och Langkampfen. Hur många är på långresa och kör genom Zell am See? Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel. Om dessa tre inte räcker så bör Tesla börja bygga laddarna väldigt tätt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Fast, ser inte riktigt ut så på kartan, att speciellt många skulle passera, som inte ska bo i området. Ska man norr- eller söderut via Österrike tar man lite andra vägar. Som jag ser det. Så ja destinationsladdare, absolut men SuC, nja helt fel.
Precis, eller "urban supercharger" som vi väl inte har fått i Europa ännu?

Det finns en fin balans i placeringen av SuC som Tesla inte alltid har hittat, man vill ju ha en rimlig nivå på bekvämligheter/förstörelser i närheten, men inte så mycket att det blir en destination i sig.

I Italien finns det t.ex. en SuC vid Palmanova Outlet Village som jag har använt många gånger, där har det hittills varit i stort sett tomt på SuC, men i takt med att fler Model 3 säljs så finns det stor potential att den blir blockerad av helg-shoppare.

Åt andra hållet finns det SuC, t.ex. i Frankrike, där det inte finns någonting öht, dom är inte heller särskilt roliga...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel.
Det är ju också en rätt märklig SuC, endast tre platser, och inga bekvämligheter som känns som dom "hör till", en varuautomat som jag inte fick att funka, och WC får man hitta på någon mack i närheten.

Ganska märkligt placerad i utkanten av samhället också, lite för lång och trist väg för att det ska vara njutbart att gå in till centrum, men fortfarande så nära att det finns uppenbar risk för blockering av lokala Tesla-ägare (har iofs aldrig sett någon annan Tesla när jag har varit där).

/Fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av hed »

Skulle va najs med en SuC vid Ludvika. Vi har landställe utanför Ludvika. Ingen tillgång till trefas. Så om man vill åka på längre utflykter därifrån så tar det sån tid att ladda vid stugan. Kollar man supercharger-kartan så är det som ett "hål" utan superchargers just där. Ser ut att vara mitt emellan Mora, Torsby och Gävle. Kan någon SMS:a Elon :)
Senast redigerad av hed, redigerad totalt 1 gånger.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av KnightRider »

Jag har precis beställt en Model S Long Range så egentligen har jag inga problem med att det inte finns någon SuC i Zell am See. Det var mer som ett svar på frågan som ställdes. Vi har ingen tillgång till laddning exakt där vi har lägenheten men det finns en CCS 50kw inte så långt bort så det går såklart att lösa. Men önskningar måste man väl få ha? Och den SuC som finns i Kitzbühel är tydligen väldigt liten och är verkligen inte placerad där det är någon större led så planeringen är väl kanske inte så lätt att förstå alla gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.

Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

KnightRider skrev:
Jag har precis beställt en Model S Long Range så egentligen har jag inga problem med att det inte finns någon SuC i Zell am See. Det var mer som ett svar på frågan som ställdes. Vi har ingen tillgång till laddning exakt där vi har lägenheten men det finns en CCS 50kw inte så långt bort så det går såklart att lösa. Men önskningar måste man väl få ha? Och den SuC som finns i Kitzbühel är tydligen väldigt liten och är verkligen inte placerad där det är någon större led så planeringen är väl kanske inte så lätt att förstå alla gånger.
Som tidigare sagts så är sannolikt inte SuC lösningen för detta, utan fler destinations-laddare, det kan man väl aldrig få för många av egentligen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av leiflodde »

fth skrev:
vigge50 skrev:
Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel.
Det är ju också en rätt märklig SuC, endast tre platser, och inga bekvämligheter som känns som dom "hör till", en varuautomat som jag inte fick att funka, och WC får man hitta på någon mack i närheten.

Ganska märkligt placerad i utkanten av samhället också, lite för lång och trist väg för att det ska vara njutbart att gå in till centrum, men fortfarande så nära att det finns uppenbar risk för blockering av lokala Tesla-ägare (har iofs aldrig sett någon annan Tesla när jag har varit där).

/Fth
Stannade till där i somras och ända gången om jag nu minns rätt det varit kö på en SuC och vi har ändå besökt ca 70-80 st.

Visserligen var kön efter oss så inget problem :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

Eftersom Ionity nu har jämförbara laddstation (snabbare laddning, flera stolpar på samma plats, krångligare och strulande betalning dock) så spelar det ingen större roll för mig att ha SuC i närheten av Ionity. Eftersom Ionity bygger station i Värnamo så ser jag inte längre behov av SuC där. Ljungby saknar fortfarande snabbare snabbladdare, de 50 kW som finns där är dels långsamma och dels ensamma på varje plats. Ensamma 50kW-laddare funkar som nödalternativ i brist på annat tycker jag men något jag helst undviker.

Växjö är nog fortfarande en i toppen för mig när det kommer till Sverige. Ser jag utanför Sverige så är det inte förtätning runt existerande stolpar som jag är intresserad av utan att man flyttar gränsen österut. Baltikum, östra Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien önskar jag får några Superchargers.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RickardB
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jul 2019 21:26

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av RickardB »

Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne! :(
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

RickardB skrev:
Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne! :(
Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.

EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
RickardB skrev:
Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne! :(
Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.

EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
Tycker båda borde ha en eller två till för att verkligen täcka upp, Växjö och Markaryd i Småland. Någon mer i södra Skåne, gärna öster ut, kanske svedala eller liknande. Kunde vara bra om man ska till trelleborgfärjan och vill ha gott om kräm kvar för att nå första SuC söderut påväg mot Berlin.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev:
Svenssons skrev:
RickardB skrev:
Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne! :(
Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.

EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
Tycker båda borde ha en eller två till för att verkligen täcka upp, Växjö och Markaryd i Småland. Någon mer i södra Skåne, gärna öster ut, kanske svedala eller liknande. Kunde vara bra om man ska till trelleborgfärjan och vill ha gott om kräm kvar för att nå första SuC söderut påväg mot Berlin.
Nu är ju inte Svedala så praktiskt om man ska till Trelleborg men jag har själv tittat på den sträckan och kan tycka att de borde finnas en strax söder om rostock för då slipper man ladda i Danmark om man åker gedser rostock vilket är en sträcka jag personligen har åkt många gånger. Denna skulle ju även hjälpa till för Trelleborg rostock även om jag I de fallet kanske tycker att den här i lödde borde räcka till.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av frippan »

Någonstans på E20 söder om Mälaren skulle vara trevligt om man skall till södra Stockholm eller därifrån. Nu öppnade de ju två ionity i Södertälje men det täcker inte riktigt behovet.
Typ Strängnäs/Mariefred hade varit en bra plats
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev:
frippe skrev:
Svenssons skrev:
RickardB skrev:
Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne! :(
Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.

EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
Tycker båda borde ha en eller två till för att verkligen täcka upp, Växjö och Markaryd i Småland. Någon mer i södra Skåne, gärna öster ut, kanske svedala eller liknande. Kunde vara bra om man ska till trelleborgfärjan och vill ha gott om kräm kvar för att nå första SuC söderut påväg mot Berlin.
Nu är ju inte Svedala så praktiskt om man ska till Trelleborg men jag har själv tittat på den sträckan och kan tycka att de borde finnas en strax söder om rostock för då slipper man ladda i Danmark om man åker gedser rostock vilket är en sträcka jag personligen har åkt många gånger. Denna skulle ju även hjälpa till för Trelleborg rostock även om jag I de fallet kanske tycker att den här i lödde borde räcka till.
Svedala är en kompromiss för att både kunna täcka in de som ska till Trelleborg som de som är på väg till Ystad och sydöstra delen av Skåne.

Laddplatser på,färjan, hade varit det bästa egentligen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TheJonas
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 jun 2019 19:46
Ort: Sandared

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av TheJonas »

Landvetter hade jag gärna sätt en SC park.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Black »

Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

Black skrev:
Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.
Fast flygplatser är väl inga lämpliga platser för SuC? Det är däremot utmärkta platser att ha massor av destinationsladdare.

Hur många gånger är man på genomresa med bilen vid en flygplats? Det normala är väl att man parkerar bilen när man reser bort, då behöver man ju med största sannolikhet inte 120kW+ laddning, där räcker det ju gott med 3.7-22kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

fth skrev:
Black skrev:
Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.
Fast flygplatser är väl inga lämpliga platser för SuC? Det är däremot utmärkta platser att ha massor av destinationsladdare.

Hur många gånger är man på genomresa med bilen vid en flygplats? Det normala är väl att man parkerar bilen när man reser bort, då behöver man ju med största sannolikhet inte 120kW+ laddning, där räcker det ju gott med 3.7-22kW.

/fth
P.S. Inte heller om man skall hämta/lämna någon så behöver man väl SuC? Antingen bor man hyfsat nära och bör då ha el så det räcker, eller så bor man långt bort, och kan utnyttja vanliga SuC längs vägen.

Flygplatser är ju oftast ”återvändsgränder”, dvs raka motsatsen till de platser där SuC bör finnas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TheJonas
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 jun 2019 19:46
Ort: Sandared

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av TheJonas »

Jag syftade till Landvetter som samhället Landvetter - inte flygplatsen. :D
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av PontusT »

Skulle vilja ha en i Örebro. Kommer man norrifrån och ska till Göteborg så åker man normalt Borlänge-Ludvika-Örebro och inte via Karlstad.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svirre »

PontusT skrev:
Skulle vilja ha en i Örebro. Kommer man norrifrån och ska till Göteborg så åker man normalt Borlänge-Ludvika-Örebro och inte via Karlstad.
Hallsberg skulle vara en optimal plats.. väg 50 /E20 .
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

TheJonas skrev:
Jag syftade till Landvetter som samhället Landvetter - inte flygplatsen. :D
Ok, fast @Black ville ju ha SuC vid ”våra flygplatser Arlanda och Landvetter”, det var honom jag svarade :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jeb
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jan 2017 20:52

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av jeb »

En i Värnamo för att underlätta sträckan Göteborg - Visby.

En på sträckan mellan Jung (Kvänum) och Arboga. Tur och retur GBG - Örebro på en dag funkar dåligt utan att ta sig omvägen till Arboga.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Remuz »

jeb skrev:
En i Värnamo för att underlätta sträckan Göteborg - Visby.

En på sträckan mellan Jung (Kvänum) och Arboga. Tur och retur GBG - Örebro på en dag funkar dåligt utan att ta sig omvägen till Arboga.
Laxå :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar