Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jun 2015 07:04
Ort: Trollhättan

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Friel »

Ludvikatrakten!
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Kevork »

Åker ofta Linköping-Borås så Jönköping skulle passa fint.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av MaLund13 »

Kevork skrev:
Åker ofta Linköping-Borås så Jönköping skulle passa fint.
Om man får tro Teslas uppskattning kommer det en i Borås-trakten innan årets slut.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av dstr »

MaLund13 skrev:
Kevork skrev:
Åker ofta Linköping-Borås så Jönköping skulle passa fint.
Om man får tro Teslas uppskattning kommer det en i Borås-trakten innan årets slut.
Teslas uppskattning... leta rätt på täckningskartan från 2014 med deras uppskattning om hur 2015 skulle se ut.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Haglund »

Jag önskar en i Borås precis enligt kartan som varit aktuell i snart ett år...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Kulingen »

Sillekrog på bägge sidorna
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Smutt »

Kulingen skrev:
Sillekrog på bägge sidorna
Tycker Tibors genväg är väldigt romantisk
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Kulingen skrev:
Sillekrog på bägge sidorna
Tycker Tibors genväg är väldigt romantisk
Har inte åkt den ännu men får testa den
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Barilla
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2017 11:07

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Barilla »

Väldigt konstigt att det inte finns en enda SuperCharger utmed hela 26 upp till Mora?
Åker man från Göteborg och norrut, blir det ganska långt till Mora-laddaren och alldeles för kort till Ulricehamn. Detsamma gäller resor från Jönköping, Värnamo, Ljungby etc.
Det känns som att deras planerare hade lite otur när de placerade en i Karlstad (Kristinehamn hade varit bättre knutpunkt). En laddare i Vansbro och en i Mariestad hade säkerligen varit uppskattade av många.
Tittar man vidare norrut, utmed 26/E45/inlandsvägen finns det mycket att önska.
Beställt: Model S 100D - december 2017
Leverans: "Mars - Början av april" (uppdaterad 2018-01-15)
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA" (2018-01-16)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mati »

Ja, hela området, Kristinehamn, Filipstad och norrut känns som ett enda stort svart hål för elbilar. Det är inte bara en SuC som skulle behövas. Det fattas i princip all laddinfrastruktur. Vansbro blir en ljusglimt, annars är det svart. Har åkt några gånger söderut ifrån Mora och hem. På sommarn krävs det 100% laddning i Mora om man vill undvika omvägen via Karlstad. På vintern är det omöjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Laxås rastställe trycker på hårt mot Tesla och har försökt bli med SuC i över ett år nu. Hoppas Tesla inser hur bra det vore!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Hyted »

Remuz skrev:
Laxås rastställe trycker på hårt mot Tesla och har försökt bli med SuC i över ett år nu. Hoppas Tesla inser hur bra det vore!
Då är väl Mariestad bättre?

Då får man ju även med både inlandsvägen och e20.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av vigge50 »

Hyted skrev:
Remuz skrev:
Laxås rastställe trycker på hårt mot Tesla och har försökt bli med SuC i över ett år nu. Hoppas Tesla inser hur bra det vore!
Då är väl Mariestad bättre?

Då får man ju även med både inlandsvägen och e20.
Eller Hallsberg så att de som kommer söderifrån öster om Vättern kan ladda. Att ta Laxå skulle kännas så typiskt Tesla där man missar anknytningsvägar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mati »

Hyted skrev:
Remuz skrev:
Laxås rastställe trycker på hårt mot Tesla och har försökt bli med SuC i över ett år nu. Hoppas Tesla inser hur bra det vore!
Då är väl Mariestad bättre?

Då får man ju även med både inlandsvägen och e20.
För nära Jung antar jag. Och det finns ju åtminstone en ChaDeMo där nu.
Kristinehamn då? Det finns ingen laddare där överhuvudtaget. Men det blir för nära Karlstad såklart. Filipstad hade varit perfekt. Behöver inte vara en SuC, en vanlig snabbladdare hade varit mycket bättre än ingenting alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Alla vill vi ha olika ställen, jag vill ha Laxå. Lagom avstånd från stan och perfekt med lekland och olika matställen.

Hallsberg känns ok avståndsmässigt, dock är jag skeptisk till utbudet, Mariestad känns helt onödigt då Jung är så nära.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Jensa »

SuC i Sveg skulle vara väldigt bra att få på plats för att koppla ihop Mora-Östersund. Var tvungen ta fossilen i helgen vid resa tor. Östersund då jag inte vågade chansa på Chademoladdarna Sveg och uppåt. Med minus 15-20 grader och takbox är inte en S75 ett alternativ med ett resesällskap som INTE ville "slösa" tid på vägen...

Positiv överraskning var dock nya Chademon samt två st typ-2 och två typ-1 utanför Skicenter i Åsarna! (har sänt in till uppladdning då den inte var upplagd)
IMG_3057.JPG
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Jensa »

mati skrev:
Ja, hela området, Kristinehamn, Filipstad och norrut känns som ett enda stort svart hål för elbilar. Det är inte bara en SuC som skulle behövas. Det fattas i princip all laddinfrastruktur. Vansbro blir en ljusglimt, annars är det svart. Har åkt några gånger söderut ifrån Mora och hem. På sommarn krävs det 100% laddning i Mora om man vill undvika omvägen via Karlstad. På vintern är det omöjligt.
Håller helt med, väg 26 är ett svart hål! Vansbro har äntligen en Chademo MEN Ellevio har ännu inte grävt ledningen så ingen ström där än!

SuC i Filipstad skulle vara mycket bra för Sälenresor söderifrån samt att nå Mora SuC vid resor på E45.

Ludvika SuC för att möjliggöra resor till Sälen även från väster om Stockholm.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Hyted »

Remuz skrev:
Alla vill vi ha olika ställen, jag vill ha Laxå. Lagom avstånd från stan och perfekt med lekland och olika matställen.

Hallsberg känns ok avståndsmässigt, dock är jag skeptisk till utbudet, Mariestad känns helt onödigt då Jung är så nära.
Jo så är det ju. Alla vill olika.
Men avståndet Jung-Mariestad är inte mycket mindre än Laxå-Arboga om det skulle vara det som det hänger på.

Inlandsvägen upp är något som bör täckas bättre tycker jag.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av ermase »

Jensa skrev:
SuC i Sveg skulle vara väldigt bra att få på plats för att koppla ihop Mora-Östersund. Var tvungen ta fossilen i helgen vid resa tor. Östersund då jag inte vågade chansa på Chademoladdarna Sveg och uppåt. Med minus 15-20 grader och takbox är inte en S75 ett alternativ med ett resesällskap som INTE ville "slösa" tid på vägen...

Positiv överraskning var dock nya Chademon samt två st typ-2 och två typ-1 utanför Skicenter i Åsarna! (har sänt in till uppladdning då den inte var upplagd)
+1 på Sveg
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av ermase »

En SuC i södra Dalarna vore nice, längs väg 70 typ Sala, Avesta eller Hedemora om man får önska lite fritt :)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Delta »

3 st i Småland för oss som jobbar där. Det är skämmigt att behöva fråga om laddning när man far runt i det området. :oops:
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Fredric83 »

Den enda jag väntar på nu är Torsby, när den är på plats så är våra behov fyllda. Den är kanske ingen nödvändighet för att ta sig till Sälen men den hade underllättat. I övrigt har vi all släckt, sommarstuga och större delen av bekantskapskretsen boendes från Malmö och upp till Lysekil vilket gör att vi till 99% håller oss på rätt sida Sverige sett ur ett SuC perspektiv.

Någon som hört något om SuC Torsby eller däromkring?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av snowtroll »

Naturligt med dessa "fullt-ös-laddingar" är att dessa förväntas finnas där det behövs som mest, dvs med jämna mellanrum/avstånd längs lansvägar för till och från öst väst och norr -söder.
Det är möjligt att detta redan är påtänkt enligt ngn fiffig modell som ska stödja hur belastning av vägnätet är under olika tider på året.
Men ser i en framtid framför mig Scandinavien som ett slingernät med vägar och man droppar dessa installationer som ett nät över hela med prio längs de större vägarna (dvs med fler laddare).
Så ska det bli optimerat miljöriktigt så ska ju även småvägar kunna tas för att minska behovet av energipåfyllning i o med at kortare sträcka kan köras.
Säg en resa till Sveriges Puderparadis för oss utförsåkare - dvs Kittelfjäll från godtyckligt håll så är det inte många alternativ i dagsläget.
Sedan har vi en ytterligare enorm folkrörelse som gillar fjällvandring...

I det dagliga har man alltid sladd hemma men för de som är handelsresande är det nog större behov.

Fundering på detta... vad händer säg om 1-2 år när Teslorna blir dussin bil blandat med alla andra el-isar och så drar semestrar igång; sedan tänker jag på en av våra största firande event såsom Scandinaviens unika Midsommar firande, Höstlov, Jul-famlje-firande, Nyårs, Sportlov, Påsk, och Nationaldagsfirandet som växer sedan det blev röd-dag?
kanske dessa laddare ska göras betydligt fler tills man löst laddingstiden till motsvarande fylla 90 liter bränsle eller bättre, åtminstonne på de leder/genomfarter som normalt trafikeras väsentligt mer under dessa högtider.

Täthet på laddare borde inte vara ett bekymmer i sig, vi har ström överallt. Dock kan jag tänka mig att tillgång till tillräcklig Ampere kanske kan vara problem på sina ställen men kan hanteras med den iden som någon här nämnde för en tid sedan att använda lokal buffring av energi som fylls på medans ingen laddar.

Mvh.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mati »

I Norge är ju Tesla redan en dussin-bil, och man ser ju att det byggs allt fler och större SuC utmed vägarna som norrmännen brukar köra på. Vi i Sverige hade knappast fått så många SuC utmed E6 om inte halva Norge hade tagit den vägen ner till kontinenten. Sveriges inland har hittills behandlats väldigt styvmoderligt, bortsett från delar av Jämtland. Det är svårt att förutse hur det blir, men Tesla kommer troligen aldrig att bli någon dussinbil i Sverige. SuC-utbyggnaden i norra Sverige kommer nog aldrig att bli så bra som vi skulle vilja.
Jag är lite rädd att elbilsladdning blir lite som bredbandsutbyggnaden. I och runtomkring tätbefolkade områden och storstäderna kommer det att finnas massor med alternativ, men i glesbygden (läs norra Sveriges inland) vill ingen bygga laddare eftersom det inte är ekonomiskt lönsamt. Sen kan det naturligtvis bli så att det byggs stråk med bra laddinfrastruktur för alla stadsbor som ska ta sig till fjällen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Barilla
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2017 11:07

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Barilla »

Det jag reagerat på är att det verkar som en hel del Suc är aningen felplacerade.
Några exempel:
Karlstad - borde kunnat placeras i Kristinehamn för att täcka även 26an
Lagan/Toftaholm - Värnamo hade varit bättre för att få med knutpunkten 27/E4
Ulricehamn - Mer åt öster för att få med 26an
Att de sedan "glömt" nästan hela Småland är även det ganska konstigt.

Var vänlig och upplys mig (istället för att idiotförklara) om jag har fel. Jag har inte fått min bil ännu, så jag har ingen egen erfarenhet av laddning. Ovanstående är bara reflektioner som jag har genom att granska kartan på Teslas hemsida.
Beställt: Model S 100D - december 2017
Leverans: "Mars - Början av april" (uppdaterad 2018-01-15)
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA" (2018-01-16)
Skriv svar