Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Jag kan faktiskt inte riktigt fatta varför dom inte byggt en söder om Sthlm, det borde ju vara asbra för en massa folk ju :)
Så länge det ser ut som det gör med taxisituationen så tror jag inte det kommer hända.
Näe tyvärr så kan det nog ligga en del i det :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Globen skulle vara perfekt i så fall. Bara att ta bort någon de 3 (tre!!!!!) bensinstationerna som ligger där idag så finns det plats för 20 stalls :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bullen »

Globen känns helfel. Inte många långresor som går den vägen. O det skulle bli väldigt mycket lokal laddning. Bättre i Södertälje isf.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av jonasl »

Södertälje skulle jag gilla också. Eller Sätra kanske, kombinerat med verkstad och försäljning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av peken »

Storuman. Så man kan göra sina fjällresor i lugn och ro med sin telsa.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Surfaren »

jonasl skrev:
Eller Sätra kanske, kombinerat med verkstad och försäljning.
What he said ^ BildBild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Globen åker du förbi om du ska till Gotland och kommer norrifrån, den skulle avlasta Taxistationen i Väsby också. Men det är klart, ska man ha bara långresetänket så har jag svårt att se att det behövs en till i Stockholm. Arboga och Tystberga ligger båda tillräckligt nära för att köra en X60D i full snöstorm utan räckviddsångest.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bylund »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Jag kan faktiskt inte riktigt fatta varför dom inte byggt en söder om Sthlm, det borde ju vara asbra för en massa folk ju :)
Så länge det ser ut som det gör med taxisituationen så tror jag inte det kommer hända.
Sillekrog är ju den stationen. 10 mil gör ju att man lätt kommer till Stockholm och tillbaka. Fullerö blir motsvarande norr om Stockholm.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av ovelundkvist »

Det ryktas om en SC på Smista allé i Segeltorp, så en SuC i Kungens kurva skulle ju passa med det...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Kalle »

ovelundkvist skrev:
Det ryktas om en SC på Smista allé i Segeltorp, så en SuC i Kungens kurva skulle ju passa med det...
Ooh! Var kommer dom ryckterna i från?

Både Kungen kurva o segeltorp funkar fin fint, straks söder om Kungens kurva hadde varit bäst när förbifarten kommer dock, då kan man ladda innan den börjar, smista alle funkar bäst för mig :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Smutt »

jonasl skrev:
Södertälje skulle jag gilla också. Eller Sätra kanske, kombinerat med verkstad och försäljning.
Krävs mod att ladda där på natten
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Anders77 »

ovelundkvist skrev:
Det ryktas om en SC på Smista allé i Segeltorp, så en SuC i Kungens kurva skulle ju passa med det...
Finns väl inte med på kartan för iår. Ärligt så tror jag inte de planerat/bestämt vart de skall bygga 2018 än.

Sen de som planerar sitter i Holland och har ingen koll på Sverige. Så jag vet att de är beroende av tips.

Vi borde kanske skicka denna tråd till dem :)
Svart X90D, bokat en M3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

Anders77 skrev:
ovelundkvist skrev:
Det ryktas om en SC på Smista allé i Segeltorp, så en SuC i Kungens kurva skulle ju passa med det...
Finns väl inte med på kartan för iår. Ärligt så tror jag inte de planerat/bestämt vart de skall bygga 2018 än.

Sen de som planerar sitter i Holland och har ingen koll på Sverige. Så jag vet att de är beroende av tips.

Vi borde kanske skicka denna tråd till dem :)
De som plannerar SC och SuC i Sverige sitter väl i Sverige? Sedan finns väl inget planerat Service Center på kartan, endast planerade SuperChargers. Själv har jag dock inte hört något rykte om att det ska komma en SC på Smista allé i Segeltorp men jag har ingen inside information eller bor i Stockholm heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Kalle »

Svenssons skrev:
Själv har jag dock inte hört något rykte om att det ska komma en SC på Smista allé i Segeltorp men jag har ingen inside information eller bor i Stockholm heller.
Nej de är nytt för mig med, men helt klart intresant om det skulle vara så, Ove var kommer ryktet i från?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Anders77 »

Svenssons skrev:
Anders77 skrev:

Sen de som planerar sitter i Holland och har ingen koll på Sverige. Så jag vet att de är beroende av tips.

Vi borde kanske skicka denna tråd till dem :)
De som plannerar SC och SuC i Sverige sitter väl i Sverige? Sedan finns väl inget planerat Service Center på kartan, endast planerade SuperChargers. Själv har jag dock inte hört något rykte om att det ska komma en SC på Smista allé i Segeltorp men jag har ingen inside information eller bor i Stockholm heller.
Var en trevlig tjej pä SC i Mölndal som i veckan berättade för mig att de som planerar SUC sitter i Holland.

Jag litar på henne.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av ovelundkvist »

Kalle skrev:
Svenssons skrev:
Själv har jag dock inte hört något rykte om att det ska komma en SC på Smista allé i Segeltorp men jag har ingen inside information eller bor i Stockholm heller.
Nej de är nytt för mig med, men helt klart intresant om det skulle vara så, Ove var kommer ryktet i från?
När jag hämtade min nya Model S i Stockholm för någon månad sedan var det knökfullt på parkeringsplatsen utanför. Jag var redan irriterad över galet dåligt hanterad lack och lite andra problem med bilen. "Köper man en bil för 1.9 miljoner ska det inte se ut så!" Efter det kommenterade jag även att de uppenbarligen har växt ur lokalerna och borde se till att lösa det snart. Då nämndes ett andra servicecenter i Stockholm och att Smista skulle kunna vara en "lämplig" plats. Men det kan ju bara varit en nödlögn för att bli av med en jobbig arg kund också! :D
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bat »

Svenssons skrev:
Anders77 skrev:
ovelundkvist skrev:
Det ryktas om en SC på Smista allé i Segeltorp, så en SuC i Kungens kurva skulle ju passa med det...
Finns väl inte med på kartan för iår. Ärligt så tror jag inte de planerat/bestämt vart de skall bygga 2018 än.

Sen de som planerar sitter i Holland och har ingen koll på Sverige. Så jag vet att de är beroende av tips.

Vi borde kanske skicka denna tråd till dem :)
De som plannerar SC och SuC i Sverige sitter väl i Sverige? Sedan finns väl inget planerat Service Center på kartan, endast planerade SuperChargers. Själv har jag dock inte hört något rykte om att det ska komma en SC på Smista allé i Segeltorp men jag har ingen inside information eller bor i Stockholm heller.
Service Center i Malmö har tidigare varit aktuellt och de har haft annonser ute. Vet dock inte hur bråttom de har, tror de är rätt nöjda med att många åker till Cph istället. Framförallt nu under försäljningsdippen i Danmark då det nog blivit överkapacitet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bylund »

Fast de flesta danska bilarna finns ju kvar i trafik och behöver service.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bat »

Det verkar bara finnas väldigt gott om service tider.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mati »

En tekniker berättade för mig att SC i Mölndal ska byggas ut. Det lär stämma med tanke på platsbristen de verkar ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Jag åker ofta Stockholm - Alingsås/Göteborg och väljer då oftast E20. Där skulle man vilja ha en suc i Laxå. Bra BurgerKing och annan mat med stor lekarea. Perfekt om man startar med 100% i ena änden och ändå ska stanna på suc i 45-60min (Dvs har småbarn). Arboga är för tidigt från infra och Jung är på tok försent.

Kör jag E4 så stannar jag bara i Ödeshög, men det är löjligt trist väg och dessutom inga släktingar längs vägen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bullen »

Remuz skrev:
Jag åker ofta Stockholm - Alingsås/Göteborg och väljer då oftast E20. Där skulle man vilja ha en suc i Laxå. Bra BurgerKing och annan mat med stor lekarea. Perfekt om man startar med 100% i ena änden och ändå ska stanna på suc i 45-60min (Dvs har småbarn). Arboga är för tidigt från infra och Jung är på tok försent.

Kör jag E4 så stannar jag bara i Ödeshög, men det är löjligt trist väg och dessutom inga släktingar längs vägen.
Den gillar jag. Kör Karlstad Linköping titt som tätt o korsar E20 i Laxå. Vore kanon
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av chpaulin »

Remuz skrev:
Jag åker ofta Stockholm - Alingsås/Göteborg och väljer då oftast E20. Där skulle man vilja ha en suc i Laxå. Bra BurgerKing och annan mat med stor lekarea. Perfekt om man startar med 100% i ena änden och ändå ska stanna på suc i 45-60min (Dvs har småbarn). Arboga är för tidigt från infra och Jung är på tok försent.

Kör jag E4 så stannar jag bara i Ödeshög, men det är löjligt trist väg och dessutom inga släktingar längs vägen.
Åker samma sträcka ibland och håller med om att en SuC halvägs hade vart super för som det ser ut nu så är man inte hungrig i Arboga och utsvulten i Jung. Min strategi har vart att stanna kort på båda och äta någonstans emellan
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Premiär på Falkenbergs laddare idag. Nästan optimal med P längst bort och både McD och Max. Dessutom lekställe och vatten inne "i skogen" precis vid laddaren. På 33min hann vi äta Happy meal, leka, kolla "sjö i skogen" och hälsa på 4 norska model X ägare. Så som den laddaren är utformad vill jag ha i tex Laxå.

Rent generellt skulle jag gärna ha laddare med cirka 10mil mellan så man kan välja mer.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Viper »

Vetlanda skulle vara perfekt för våra sommarresor (Örebro-Karlskrona). Eller kanske en närmare glasriket, skulle vara bra för turismen.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Skriv svar