Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Postat: 10 aug 2019 19:01
Skulle vilja ha en i Örebro. Kommer man norrifrån och ska till Göteborg så åker man normalt Borlänge-Ludvika-Örebro och inte via Karlstad.
Hallsberg skulle vara en optimal plats.. väg 50 /E20 .PontusT skrev:Skulle vilja ha en i Örebro. Kommer man norrifrån och ska till Göteborg så åker man normalt Borlänge-Ludvika-Örebro och inte via Karlstad.
Ok, fast @Black ville ju ha SuC vid ”våra flygplatser Arlanda och Landvetter”, det var honom jag svaradeTheJonas skrev:Jag syftade till Landvetter som samhället Landvetter - inte flygplatsen.
Laxåjeb skrev:En i Värnamo för att underlätta sträckan Göteborg - Visby.
En på sträckan mellan Jung (Kvänum) och Arboga. Tur och retur GBG - Örebro på en dag funkar dåligt utan att ta sig omvägen till Arboga.
Ja, Värnamo skulle hjälpa mycket för alla resor till och från Göteborg och östra Sverige. Jag har gett upp en SuC där och ser istället fram emot den Ionity-laddare som byggs i Värnamo just nu. Visst kommer det kosta lite att ladda där (har gratis Supercharging idag) och det är mycket struligare att starta laddningen (RFID eller app+kortuppgifter+bankid) och visst strular Ionity (laddningen startar inte så man måste göra om allt från början och laddnigen avbryts i förtid). Jag har upplevt allt detta med Ionity på min Model X men det kommer ändå vara ett stort lyft mot att köra en omväg på flera mil för att ladda på Toftaholm. Dessutom får jag högre laddhastighet på Ionity med mitt 90kWh-batteripack än vad jag någonsin fått på någon Supercharger:jeb skrev:En i Värnamo för att underlätta sträckan Göteborg - Visby.
En på sträckan mellan Jung (Kvänum) och Arboga. Tur och retur GBG - Örebro på en dag funkar dåligt utan att ta sig omvägen till Arboga.
Jag håller med. Ganska många resor till Sälen och liknande som går via Örebro. Över Karlstad - Torsby är en halvtimmes omväg ungefär. Men jag ser att det byggs (eller planeras) en Ionity i Örebro. Det blir nice.PontusT skrev:Skulle vilja ha en i Örebro. Kommer man norrifrån och ska till Göteborg så åker man normalt Borlänge-Ludvika-Örebro och inte via Karlstad.
Fast som många tidigare påpekat så bör det inte finnas någon SuC i Stockholm öht.Kriper skrev:Vi behöver en till SuC i Stockholm. Alla upptagna nyss och fyra bilar på vänt.
Absolut fler laddplatser, men SuC är som sagt inte till för "vardagstankning", oavsett om man har det gratis eller betalar. Jag vet inte om Ionity och andra operatörer har någon "filosofi" för sina laddplatser, men Tesla har det ju definitivt.Mickep skrev:Jag är av motsatt uppfattning. Laddare skall finnas där folk har behov av det. Det enda som är negativt är att vissa har det gratis och därmed missbrukar systemet.
Men jag skulle inte ha något emot om SuC/Ionity eller annan sätter upp en stor laddplats i närheten/i stockholm. Bara folk betalar för sig.
P.S. jag blev lite osäker på Teslas "filosofi" efter jag hade skrivit det, så jag kollade upp det, och dom säger ju faktiskt att SuC är till både för långresor och "bekväm laddning i storstadsområden"...fth skrev:Jag vet inte om Ionity och andra operatörer har någon "filosofi" för sina laddplatser, men Tesla har det ju definitivt.
/fth
Tesla borde ju då egentligen bygga SuC i Stockholm, Göteborg, Malmö etc, men i Sverige verkar dom ju endast fokusera på att underlätta långresor.Hur bestämmer Tesla var de ska placera Supercharger-stationer?
Tesla Superchargers möjliggör långresor och bekväm laddning i storstadsområden.
Inte nog med att dom skriver det, dom brukade alltid nämna det som något oerhört bra för personer som inte kan ladda hemma osv, det tog dom alltid upp på träffarna på SC i Väsby (när dom hade showroom där) och säljarna brukade åtminstone tidigare upplysa potentiella köpare om det...fth skrev:P.S. jag blev lite osäker på Teslas "filosofi" efter jag hade skrivit det, så jag kollade upp det, och dom säger ju faktiskt att SuC är till både för långresor och "bekväm laddning i storstadsområden"...fth skrev:Jag vet inte om Ionity och andra operatörer har någon "filosofi" för sina laddplatser, men Tesla har det ju definitivt.
/fth
Tesla borde ju då egentligen bygga SuC i Stockholm, Göteborg, Malmö etc, men i Sverige verkar dom ju endast fokusera på att underlätta långresor.Hur bestämmer Tesla var de ska placera Supercharger-stationer?
Tesla Superchargers möjliggör långresor och bekväm laddning i storstadsområden.
Jag tycker dock fortfarande att det viktigaste utbyggnaden är den för vardags-/långsamladdning över natten.
/fth
Fast som många tidigare påpekat så bör det inte finnas någon SuC i Stockholm öht.fth skrev:Kriper skrev:Vi behöver en till SuC i Stockholm. Alla upptagna nyss och fyra bilar på vänt.
På destinationer ska man använda destinationsladdning. Erbjuds av Tesla (destinationsladdare), privata företag, garage, parkeringar, BRF, m.fl. Det är inte ekonomiskt försvarbart att bygga SuC för vardagsladdning eller destinationsladdning eller i den omfattning som många bilägare skulle önska. Kolla Teslas bokslut så ser du att Tesla inte kan lösa laddning för alla och överallt. Teslas SuC är avsedda för att göra långresor möjliga.Mickep skrev:Håller med att det viktigaste är nattladdningen. Men man måste beakta att stockholm göteborg är stora destinationer och avreseplatser både för turister och boende, så i det bör def finnas i närhet, eller kanske mer precis vid ringvägarna runt storstäderna. bara för att folk kan fara och "gammeltanka" så motsäger det inte populationssamasättningen. Det finns mer folk och därmed fler bilar som behöver laddas. om folk betalar för sig så ser jag inget negativt med det. (semisnabbladdare i all ära med riktiga supersnabbladdare är att föredra i storstäder, just för att det är så många bilar) och man då för snabbare omsättning.
Det var vad jag också hade för mig, men efter att ha kontrollerat Teslas egen beskrivning så måste jag konstatera att SuC faktiskt också skall stödja "bekväm laddning i storstadsområden", det är kanske det som "Urban Superchargers" syftar att lösa, men dom har vi ju inte sett i Europa ännu.EnTraktor skrev:Teslas SuC är avsedda för att göra långresor möjliga.
Sen är det ju väl så att itne så många faktiskt vill sitta vid en SuC och vänta på att bilen laddar om man kan ladda hemma och/eller på arbetet, även om man har fri SuC. Problemet med "missbruk" av stadsnära SuC borde alltså minska efter hand som destinationsladdning byggs ut.fth skrev:Det var vad jag också hade för mig, men efter att ha kontrollerat Teslas egen beskrivning så måste jag konstatera att SuC faktiskt också skall stödja "bekväm laddning i storstadsområden", det är kanske det som "Urban Superchargers" syftar att lösa, men dom har vi ju inte sett i Europa ännu.EnTraktor skrev:Teslas SuC är avsedda för att göra långresor möjliga.
Det borde ju också gå att sätta ett annat pris/kWh på SuC i storstäder för att minimera "missbruk".
/fth
fth skrev:Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.
Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.
/fth
fth skrev:Sen är det ju väl så att itne så många faktiskt vill sitta vid en SuC och vänta på att bilen laddar om man kan ladda hemma och/eller på arbetet, även om man har fri SuC. Problemet med "missbruk" av stadsnära SuC borde alltså minska efter hand som destinationsladdning byggs ut.fth skrev:Det var vad jag också hade för mig, men efter att ha kontrollerat Teslas egen beskrivning så måste jag konstatera att SuC faktiskt också skall stödja "bekväm laddning i storstadsområden", det är kanske det som "Urban Superchargers" syftar att lösa, men dom har vi ju inte sett i Europa ännu.EnTraktor skrev:Teslas SuC är avsedda för att göra långresor möjliga.
Det borde ju också gå att sätta ett annat pris/kWh på SuC i storstäder för att minimera "missbruk".
/fth
/fth
330km, det är iofs möjligt under ideala förutsättningar på sommaren, men i praktiken inte.Verdi skrev:fth skrev:Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.
Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.
/fth
Ödeshög - Lödde är väl möjligt?
Jag labbade lite i ABRP, även en X100D Long Range Raven drar 76% av batteriet Ödeshög-Lödde om man kör enligt hastighetsbegräsningen under sommarförhållanden med min referensförbrukning på 210Wh/km (jag vet inte vad Raven drar, men jag gissar att den är minst lika effektiv som min).Verdi skrev:fth skrev:Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.
Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.
/fth
Ödeshög - Lödde är väl möjligt?