Gratis Supercharger, för alltid.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Smutt »

Lucidor skrev:
ekonomisk trygghet skrev:
Om några år borde man kunna köpa en begagnad Model S för ca 300 000 kr. Innebär det att den kommer ha fri laddning då?
Nej, så här står det på MyTesla:

"If you choose to sell your current Tesla, free Supercharging will not transfer to the next owner. "

Så det verkar som om fri SuC avser den första ägaren och följer inte med bilen.

Skickat från min XT1650 via Tapatalk
Det här blir mer och mer spännande :o
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Teslaspolen »

Jasså, och förut var det tvärt om. Eller?
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Lucidor »

När jag läser inlägg på TMC så tycks det som att det finns två varianter på texten i My Tesla:

"If you choose to sell your current Tesla, free Supercharging will not transfer to the next owner."
"If you choose to sell your current Tesla, free Supercharging will transfer to the next owner."

Skumt. Antingen har Tesla ändrat sig angående villkoren, eller så är det avhängigt någon annan parameter. Kanske beror det på om man köpte före eller efter det där brytdatumet i januari?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Henrik »

Lucidor skrev:
När jag läser inlägg på TMC så tycks det som att det finns två varianter på texten i My Tesla:

"If you choose to sell your current Tesla, free Supercharging will not transfer to the next owner."
"If you choose to sell your current Tesla, free Supercharging will transfer to the next owner."

Skumt. Antingen har Tesla ändrat sig angående villkoren, eller så är det avhängigt någon annan parameter. Kanske beror det på om man köpte före eller efter det där brytdatumet i januari?
Korrekt gällande brytdatumet.

Har en bil uttagen 2014 och där står det:

Supercharging

Du har obegränsad gratis Supercharger-laddning, för både din nuvarande Tesla och alla nya Model S eller Model X du köper. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare. Dessutom kommer upp till fem vänner du värvar också få gratis Supercharger-laddning. Läs våra villkor för Supercharger-laddning.

På en annan bil uttagen nyligen:

Supercharging

Du har obegränsad gratis Supercharger-laddning, för både din nuvarande Tesla och alla nya Model S eller Model X du köper. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning inte att överföras till nästa ägare. Läs våra villkor för Supercharger-laddning.
TESLA Model S | P85+
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Smutt »

Min uttagen mars säger att fri laddning går över till ny ägare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Och det har ingenting att göra med om man köpt privat, företag eller leasing?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av bjelkeman »

Jag har företagsleasing, uttagen september 2016. Har alternativ ett enligt ovan (Supercharger för min nästa nya S/X, stannar med bilen, fem referrals).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Bjelke »

Fan va surrigt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av HelectriC »

Jag ser en uppsjö av felaktiga blocketannonser i framtiden, ingen kommer ju ha nån koll :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Jag ser en uppsjö av felaktiga blocketannonser i framtiden, ingen kommer ju ha nån koll :lol:
Ja, redan detta om bilen har autopilot eller inte verkar ju vara svårt för en del bilhandlare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nisch
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 jan 2017 20:28

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Nisch »

mans71 skrev:
Nisch skrev:
Känns jävligt surt då jag tvekade en hel del mellan 90D och 100D men valde tillslut 90D för att få gratis laddning!
Sen får alla som köpte 100D istället fri supercharging.
Dom som bytte drog en vinstlott.
Har exakt samma läge. Synd man inte tog steget då...
Mmm, ett uppgraderingserbjudande borde finnas tycker jag för dom som nu vill byta.

Min säljare avrådde mig helt att uppgradera då man inte skulle kunna få fri SuC. Och det var bättre att ha det sa han. Och precis det jag ville ha då jag åker en hel del, men behöver också räckvidden.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av TiborBlomhall »

Fast köper du en ny Tesla får du fortfarande bara 400 kWh per år gratis enligt designstudion.

Om du nu inte får tag i en av de 5 referral-länkarna nån befintlig ägare kan ge bort. De kommer bli åtråvärda!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Fast köper du en ny Tesla får du fortfarande bara 400 kWh per år gratis enligt designstudion.

Om du nu inte får tag i en av de 5 referral-länkarna nån befintlig ägare kan ge bort. De kommer bli åtråvärda!
Jag har 5 kvar, bara att trycka i min signatur och köpa, så är saken biff :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Fast köper du en ny Tesla får du fortfarande bara 400 kWh per år gratis enligt designstudion.

Om du nu inte får tag i en av de 5 referral-länkarna nån befintlig ägare kan ge bort. De kommer bli åtråvärda!
Det finns väl typ 7-8 tusen värvarlänkar att tillgå så det i sig blir nog inget problem ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Gustafsson »

Kanske blir en 100D då :-). Man hoppas ju att det går att få fri SuC även nästa år, då leasingen "går ut"

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av MangeT »

Har också fem kvar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Nicklas »

Jag ser inte detta som så besvärligt / konstigt...
1) om man köpte för länge sedan då fri supercharging var inkluderat följer det med bilen, och samtidigt får denna ägare fri supercharging på alla S/X i samma ägo (detta gör ju att våra "gamla" bilar ger ett "fri-SuC"-kort till alla andra bilar i ägo... Attraktivt att äga en sådan raritet alltså :shock:).
2) om man köper (och tydligen köpt sedan en viss "graceperiod" tillbaka) med referenslänk får man fri supercharging på just den bilen, men det följer inte med till nästa ägare (och "smittar" antagligen inte till andra bilar heller såsom 1 gör).

Klart som korvspad :lol:
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av MSO »

Lite omskakande nyhet helt klart! Nya tider, nya möjligheter. Det enda man kan veta säkert med Tesla är att de hittar på nya kul grejer som ingen har gjort tidigare - hela tiden. Bra för forumet. Piggar upp... :D
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Jerker »

Electrek reder ut begreppen:
First off, the pay-per-use model introduced earlier this year with 400 kWh in free Supercharger credit per year is still the default model for accessing the Supercharger network for all new vehicles being purchased today onward.

For owners with vehicles ordered before January 15, 2017, nothing changes and they are still on the original Supercharger access program with free Supercharger for the life of the vehicle.

What changes for vehicles ordered after January 15, 2017, is that they are now not only off of the paid model with 400 kWh in free Supercharger credit per year, but they have now free Supercharging access for the life of their Tesla Model S or Model X ownership – meaning that unlike the original free Supercharger access model, the free access is associated with the owner instead of the vehicle.

In other words, a Tesla Model S or X owner who bought a new car since January 15, 2017, has free Supercharger access now and for any other Model S or X (not Model 3) that they decide to buy in the future. If they do decide to upgrade in the future, their current vehicle wouldn’t have free Supercharger access for the new owner.

It’s a way for Tesla to maintain the free access program while making sure that it doesn’t become unsustainable due to the growing pre-owned Tesla fleet.

Pre-owned vehicles produced before January 15, 2017, are still listed with “free Supercharging” and can be purchased right now, but future used Tesla vehicles will not have this advantage even if the original owners will actually have had access to Superchargers for free.

So that covers all current owners. They either fall under the category of the original free Supercharger access associated with the vehicle or the new updated free Supercharger access associated with the owner instead of the vehicle.

As for new owners purchasing a new vehicle now and who haven’t purchased a Tesla sinceJanuary 15, 2017, the default model is the pay-per-use model with 400 kWh in free Supercharger credit per year as previously mentioned, but Tesla also updated the referral programs to include free access to the Supercharger network under the model associated with the owner instead of the vehicle.

Therefore, as long as new Model S or X buyers use a referral code, they can still get free Supercharging (on top of the usual $1,000 referral discount).

I hope this clarifies the situation.
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av fmm1000 »

Jeg köbte en ny Model S i sept 2015.

Om jeg i fremtidan köpar en begagnad til exempel 100D vil jeg då få fri supercharging.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Smutt »

fmm1000 skrev:
Jeg köbte en ny Model S i sept 2015.

Om jeg i fremtidan köpar en begagnad til exempel 100D vil jeg då få fri supercharging.
Nej men en ny :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Mickep »

Detta skulle vara ypperligt för gamla ägare om tesla skulle chocksänka priserna på s och x.
Det är alltså en bra kompensation för att de bistått i framtagningen av mer prisvärda elbilar ( modell 3 och y).
Nu kan man inte (eller vill inte) säga att priserna kommer sjunka, men elefanten i rummet är att även många andra tillverkare säger just det att snart kommer elbilarna med lång räckvidd kosta lika mycket som nya fossilbilar. Så det är egentligen bara en fråga om när.
Tänker manså så är det givetvis självklart att gamla ägare premieras, och att de får möjlighet att sprida sina länkar och därmed få ytterligare incetives från tesla. For life.

Just det - Björn kommer nog få en till bil snart ( stackaren, får han plats med allt...)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Teslaspolen »

Vet inte om någon annan länkat, men den här artikeln reder ut det hela: https://electrek.co/2017/05/20/tesla-ne ... s-model-x/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Jerker »

Undrar vad Tesla håller på med, egentligen? Tycker allt verkar väldigt ogenomtänkt, såvida det inte finns en väldigt genomtänkt agenda för den här röran... :?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Gratis Supercharger, för alltid.

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Undrar vad Tesla håller på med, egentligen? Tycker allt verkar väldigt ogenomtänkt, såvida det inte finns en väldigt genomtänkt agenda för den här röran... :?
Tror det har att göra med AP2 tanken var nog att den vid det här laget skulle va så bra att alla skrev om den och orderböckerna fylldes nu blev det inte så.
Samtidigt har väldigt många betalat för AP2 som funkar dåligt så att kompensera dom är rimligt samtidigt att låta Fri SUC följa personer och inte bilar är ju riktigt smart det intressanta är längden på programmet som säger att inget stort kommer hända med S och X innan programmet är slut
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar