Varning för Vattenfall InCharge

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Alfred »

Hade min första ångestfyllda upplevelse som elbilsägare igår. Skulle fram och tillbaka till Stockholm, hade glömt att ladda bilen fullt innan avfärd och inte möjlighet till mer än enfasladdning i Stockholm under dagen, så bestämde mig för att toppa upp med Chademo i Eskilstuna på vägen hem.

Gladdes över att Max verkar ha inlett en strategi om att utrusta sina restauranger längs vägen med Chademo/CCS. Hittade laddaren på Uppladdning.nu, men varken där eller på Max hemsida nämndes det att Vattenfall var inblandade eller att det skulle kosta pengar att ladda. Dessutom fanns en recension om att nya Chademon funkade utmärkt redan i mars.

Efter initial besvikelse över det blev det dock etter värre.

Det visade sig att Vattenfall (och Max) behagar posta information om sina laddare online innan de är ordentligt driftsatta. Jag kom fram till laddaren med 0% kvar i batteriet (har ju börjat känna mig så bekväm att jag inte längre är rädd att åka med små marginaler). Laddaren hade info om att jag skulle ladda ner InCharge-appen för att dra igång laddningen, men väl inne i appen visade det sig att laddaren inte fanns med. Inte heller gick det att hitta den via identitetsnumret.

Så jag ringde supporten. Efter ungefär en kvart i telefonkö började jag undra om det kunde vara så att de saknade bemanning. Laddarens dekal påstod dygnet runt-bemanning, men på hemsidan stod det att öppettiderna var 8-17.

Efter 20 minuter i kö, utan någon indikation på när det kunde tänkas bli min tur och precis när jag gett upp hoppet, svarade de dock äntligen. Då visade det sig dock att de inte heller kunde få kontakt med laddaren. Först trodde hon inte att hon skulle kunna komma åt laddaren alls om den inte fanns med i appen, sen hittade hon den ändå, men då fick hon bara felmeddelanden när hon försökte ansluta. Två månader efter att någon alltså använt laddaren, och trots att både InCharge och Max listar den på sina sajter var den alltså inte redo att användas annat än med RFID-kort.

Efter knappt 10 minuter gav vi upp och jag meddelade henne en inte helt trevlig harang om hur illa det är att stolt presentera vart man har laddare innan de är ordentligt driftsatta. Det kommer ju förr eller senare innebära att folk blir strandade. Men i samma stund som jag kopplade ur bilen fick hon kontakt med laddaren (oklart om det hängde samman) och hon kunde slå igång den åt mig. En halvtimme efter att jag anlänt kunde vi alltså börja ladda trots allt. De hade i alla fall förstånd att låta mig ladda gratis.

Riktig ångest fick jag aldrig eftersom det fanns en Clever-laddare ett par hundra meter bort, men jag har nu lärt mig läxan att man inte kan lita på dessa bolags driftsäkerhet. Helgardering med RFID-kort till respektive kedja ska införskaffas prompt inför framtida tillfällen då de kan visa sig behövas. Och jag kommer nog köra med bättre marginaler när jag måste förlita mig på laddare som inte ger ström utan att ett betalsystem fungerar som det ska.

Tack och lov kostade mig erfarenheten bara en halvtimme. Hade nog varit mer upprörd om vi trots allt inte fått igång laddaren och det varit på en plats där det inte fanns något alternativ.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av TiborBlomhall »

Välkommen till livets hårda läxa om skillnaderna mellan Teslas och övriga aktörers laddsystem.

En Supercharger bara fungerar. Alltid. Och står flera stycken bredvid varandra.

Teslaägare har aldrig de där fjärilarna i magen vi övriga elbilister har när vi närmar oss en snabbladdare. Fungerar den? Är den upptagen? Kommer jag kunna ladda och komma vidare?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Anders77 »

Det är såna historier som fossilbilsvurmarna inte skall få läsa. Journalisterna på vissa tidningar hade skrivit om detta till att vara vardag för elbilsfanatikerna.

Man blir mörkrädd när man läser om hur dåligt vattenfall mm sköter sina stolpar samt informationen kring dem.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av gellerstam »

Anders77 skrev:
Det är såna historier som fossilbilsvurmarna inte skall få läsa. Journalisterna på vissa tidningar hade skrivit om detta till att vara vardag för elbilsfanatikerna.

Man blir mörkrädd när man läser om hur dåligt vattenfall mm sköter sina stolpar samt informationen kring dem.

Kan det vara lobbyverksamhet som påverkar Vattenfall att inte hålla 100% koll på snabbladdarna? Det får kanske inte bli för enkelt för fort med elbil...
Tesla Model Y
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Smutt »

Som far till en av programmerarna som ska få ett av dom stora laddnäten att funka så kan jag berätta det är ingen komplott dom är bara sjukt sent ute med att beställa mjukvara
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Gustafsson »

Haft samma ångest framför en Fortumladdare i Norge, trots tag och trevliga telefonsamtal gick det inte. Till slut kollades vilket kreditkort jag hade anslutet, fanns inget ! När väl det var löst öppnades elektronkanonen !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Jerker »

Clever lider ju också av växtvärk, men de har prioriterat att laddarna ska funka och leverera ström. Sen är de inte så bra på att fakturera. De sa för över ett år sedan att de skulle ha så man kunde logga in på sitt kort och se förbrukning och laddhistorik osv. men det är fortfarande inte sjösatt. Och de har sagt rent ut att de spärrar ingen för att ha missat att betala för sig, inte i nuläget.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Gustafsson »

Fick min första cleverräkning ett år efter laddningen :shock:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Fick min första cleverräkning ett år efter laddningen :shock:
Jag köpte ett kontantkort och ville fortsätta att ha det så. Jag var väldigt noga med att betala in i förskott och försökte hålla reda på hur mycket jag laddade för. Sen blev det ett uppehåll i höstas då jag inte laddade nåt och då mailade jag för att få saldot på mitt kort. Då damp det plötsligt ner en faktura på allt jag tankat sedan start! Jag han inte ringa för att reda ut det innan det kom en kreditfaktura på det och en ursäkt och sen påstod de att man inte längre kunde ha kontantkort utan de skulle komma fakturor. Så jag har sedan dess laddat då och då och det kom visst en faktura runt jul som jag betalade, men sen dess har jag inte hört av dem.

Lite rörigt är det! Men laddarna funkar bra! :D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Fick min första cleverräkning ett år efter laddningen :shock:
Jag köpte ett kontantkort och ville fortsätta att ha det så. Jag var väldigt noga med att betala in i förskott och försökte hålla reda på hur mycket jag laddade för. Sen blev det ett uppehåll i höstas då jag inte laddade nåt och då mailade jag för att få saldot på mitt kort. Då damp det plötsligt ner en faktura på allt jag tankat sedan start! Jag han inte ringa för att reda ut det innan det kom en kreditfaktura på det och en ursäkt och sen påstod de att man inte längre kunde ha kontantkort utan de skulle komma fakturor. Så jag har sedan dess laddat då och då och det kom visst en faktura runt jul som jag betalade, men sen dess har jag inte hört av dem.

Lite rörigt är det! Men laddarna funkar bra! :D
Kommer funka bra om ett år kanske på en annan dag en en torsdag :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av LarsL »

Jag skaffade alla RFID kort jag hade hört talas om redan innan Leafen damp ner. Det kostar inget att ha dem och jag har inte haft problem att ladda någon gång... knack, knack ta i trä.
Har fått ett par fakturor, en från Clever och ett par från Fortum. Fortum är väldigt pigga på att få betalt, det är ju brA.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Monark1954 »

Uppladdning.nu baseras på uppgifter från "vanliga människor". Oftast elbilsentusiaster. Allt blir inte rätt och komplett.
Men om vi hjälps åt och uppdaterar, rättar och kompletterar så tror jag uppladdning.nu är en mycket bra källa.
Att leta laddare med marknadens alla appar är ju lite jobbigare.

Det tog ett tag innan jag lärde mej att fylla i fältet "drivs av" och "ägs av" på uppladdning.nu. Dessa är bra så man vet vilket laddkort som kan behövas.
Ibland fungerar andra laddtaggar.
Det var lätt att beställa InCharge tagg från Vattenfall. Beställde både tagg och kort till respektive elbil.
Alfreds slutsats att skaffa laddkort/tagg från alla aktörer känns rätt om man inte enbart kör på Svenska SuperCharger huvudleder.

Noterar att Chademo laddare på Max i Eskilstuna inte finns på InCharge appen än.
InCharge appen har en funktion som visar att laddare är ledig. Man jag kan inte se om de har statusen "trasig".
Baserat på denna tråd har jag uppdaterat uppladdning.nu med att den drivs av InCharge.

PS. Noterar som i fler trådar att Vattenfalls VD anser att Sverige bara behöver destinationsladdare. Har han varit norr om Uppsala? DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Alfred »

Monark1954 skrev:
Uppladdning.nu baseras på uppgifter från "vanliga människor". Oftast elbilsentusiaster. Allt blir inte rätt och komplett.
Men om vi hjälps åt och uppdaterar, rättar och kompletterar så tror jag uppladdning.nu är en mycket bra källa.
Att leta laddare med marknadens alla appar är ju lite jobbigare.

Det tog ett tag innan jag lärde mej att fylla i fältet "drivs av" och "ägs av" på uppladdning.nu. Dessa är bra så man vet vilket laddkort som kan behövas.
Ibland fungerar andra laddtaggar.
Det var lätt att beställa InCharge tagg från Vattenfall. Beställde både tagg och kort till respektive elbil.
Alfreds slutsats att skaffa laddkort/tagg från alla aktörer känns rätt om man inte enbart kör på Svenska SuperCharger huvudleder.

Noterar att Chademo laddare på Max i Eskilstuna inte finns på InCharge appen än.
InCharge appen har en funktion som visar att laddare är ledig. Man jag kan inte se om de har statusen "trasig".
Baserat på denna tråd har jag uppdaterat uppladdning.nu med att den drivs av InCharge.

PS. Noterar som i fler trådar att Vattenfalls VD anser att Sverige bara behöver destinationsladdare. Har han varit norr om Uppsala? DS.
Jag uppdaterade också Uppladdning.nu innan jag postade här, pending review. Vattenfall listar alltså denna laddare på sin sajt utan info om att den skulle saknas i appen. Oklart varför den saknas där, men det är väl som någon skrev ovan - att de önsketänkt om hur snabbt mjukvarukonsulter kan leverera.

Hade hunnit glädjas över Max briljans i att de erbjöd gratis Chademo på väg dit och bestämt att jag hädanefter bara skulle äta på Max när jag ska käka hamburgare. Men på plats visade det sig alltså inte vara så bra, så bojkotten av de andra får vänta. Värt att notera att även Max saknade info om vem som drev laddaren på sin sajt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av bullen »

Skulle ladda Roadstern på Clever i Arboga härom veckan. Stendöd!
Ringde supporten som svarade att den var ur funktion och en reparatör skulle komma dagen efter!!! Nu hade jag marginal så jag klarade mig till Västerås som tur var.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Skulle ladda Roadstern på Clever i Arboga härom veckan. Stendöd!
Ringde supporten som svarade att den var ur funktion och en reparatör skulle komma dagen efter!!! Nu hade jag marginal så jag klarade mig till Västerås som tur var.
Om man använder Clevers app så ser man sånt. Den är faktiskt pålitlig. Man ser också vilka uttag som är upptagna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Mickep »

Tycker det är lustigt att folk förväntar sig att laddningen skall vara gratis bara för att de bemödat sig att lägga ut många kronor på en dyr fortskaffningsmedel som elbil.
På sätt och vis så är det SuC fel (så länge det var fri). Folk får orimliga föreställningar.
Det är ingen som förväntar sig att elen hemma skall vara gratis bara för att huset man köpt kostade multum.
Jag tycker att man bör betala för sig och sina driftskostnader, även om man gör miljön en tjänst.
DÄREMOT är jag emot att det är höga priser på elen. Så långe det håller sig under vad motsvarande kostnad för fossilbil så har jag egentligen ingen synpunkt för det (dock är ju billigare bättre...) det är först när priset vida överstiger vad man normalt anser som normalt vid bilåkande som jag protesterar.
(betala för kwh gör man hemmma, och givetvis skall folk tillåtas göra vinst på laddställen, till en viss gräns) minutpriser har man på parkeringsplatser.
Så istället för att diskutera om man skall betala eller ej, tycker jag det mer borde handla om, vad ett rimligt pris att ladda borde vara.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Bjelke »

Min SMART (roadster) drog ca 0,35l/mil bensin och kostade alltså under 5kr/mil att köra, och det finns många bilar som ligger därikring (mest dieslar kanske),
och en elbil ligger ofta inom spannet 1,5-2 kWh/mil så ett pris på typ 2kr/kWh skulle jag säga är rimligt innan det börjar bli lika dyrt eller över för en elbil jämfört med fossiler.
(visst ser det lite annorlunda ut för en Tesla men där ligger priset på bilen i en helt egen division så kalkylen rasar oavsett, inget "alla" har råd med ändå)

Man kan inte bara rakt av säga att det "får" kosta mer vid tex snabbladdning för långresor eftersom det aldrig är så enkelt, vissa kommer att vara tvungna att betala det högre
priset även vid vardagsladdning och då blir det inget elbilsköp för många av dessa.
Tittar vi längre fram i tiden så kanske dom flesta har tillgång till laddning "hemma" till normalt elpris, men där är vi inte på länge...
Så fram till dess så kommer det inte att funka för "alla" med elpriser som ligger högre än detta (alltså 2kr/kWh).

Till detta måste ta med parametern med höga priser på bilarna, och det ser inte heller ut att ändras speciellt mkt den närmaste tiden, även om servicekostnader ofta påstås vara lägre (inget jag
märkt av än, snarare motsatsen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Alfred »

Mickep skrev:
Tycker det är lustigt att folk förväntar sig att laddningen skall vara gratis bara för att de bemödat sig att lägga ut många kronor på en dyr fortskaffningsmedel som elbil.
På sätt och vis så är det SuC fel (så länge det var fri). Folk får orimliga föreställningar.
Jag kanske skrev på ett sätt förut som gav sken att jag förväntade mig att det ska vara gratis, men det gör jag inte. Om man tar betalt tycker jag dock att man ska informera om det, vilket Max inte gjorde i det här fallet. En enkel hänvisning till InCharge hade räckt.

Vidare tycker jag att betalsystemen borde vara konstruerade med failsafe. Om själva betalsystemet av någon anledning inte fungerar borde laddaren ge ström utan betalning. Bör inte vara omöjligt att konstruera dem så att de kan fråga en nod om status och erbjuda gratis laddning om kontakt saknas eller noden rapporterar driftstörning. Borde vara i kedjornas intresse att göra sitt yttersta för att ALDRIG stranda någon. Och växelströmsuttaget borde ju kunna funka även om laddaren är trasig.

Dessutom tror jag att det för restauranger längs vägarna kan finnas chans att räkna hem att erbjuda gratis laddning. Kanske bara om man väger in goodwill/branding till en början (det jag trodde Max gjorde, har ju varit framsynta med vegetariska alternativ också). Men solenergi har ju chans att göra el så billigt att det kan skänkas bort för att skapa merförsäljning på annat på lite längre sikt. Tänk köpcentrum som bjuder på parkeringen om du handlar för minst X kr etc.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Jerker »

Nu när jag var inne på Internetbanken såg jag att jag fått en autogirofaktura från Clever. Har ingen minne av att jag har anmält autogiro hos dem, men tydligen... :? Nåväl! Jag vet att jag definitivt måste ligga minus hos dem vid det här laget, men beloppet på fakturan var - 0:-!

Det går bra för Clevers ekonomiavdelning nu! :mrgreen:
Schnitzler
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 nov 2014 19:42

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Schnitzler »

Hej, här fungerar Clever Fri.
Fått Fakturan för mars 2017. Bara 5SEK per Kwh, inklusive momsen. :shock:
Eftersom vår lilla dieselMitsubishi Space Star, som hålls vid liv tills Tesla 3 kommer, drar 0.53 i blandad körning så känns det ganska exklusivt att tanka I3:an på Clever.
Men fungerar gör Clevers laddstolpar i Göteborgstrakten. Alltid hitintills.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:

Man kan inte bara rakt av säga att det "får" kosta mer vid tex snabbladdning för långresor eftersom det aldrig är så enkelt, vissa kommer att vara tvungna att betala det högre
priset även vid vardagsladdning och då blir det inget elbilsköp för många av dessa.
Är man tex beroende av Clevers laddare till vardags så laddar man inte elen för 5:- per kWh utan väljer då att betala 2,50 eller 0 kr per kWh. 5 kr per kWh är endast för enstaka långresor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:

Man kan inte bara rakt av säga att det "får" kosta mer vid tex snabbladdning för långresor eftersom det aldrig är så enkelt, vissa kommer att vara tvungna att betala det högre
priset även vid vardagsladdning och då blir det inget elbilsköp för många av dessa.
Är man tex beroende av Clevers laddare till vardags så laddar man inte elen för 5:- per kWh utan väljer då att betala 2,50 eller 0 kr per kWh. 5 kr per kWh är endast för enstaka långresor.
True :)
Och tids nog måste väl "alla" laddare komma med liknande alternativ får man väl anta...
Just nu är det dock tyvärr ett hinder för flera jag pratat med, men som sagt, med tiden kommer det ändras såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av bullen »

Jerker skrev:
bullen skrev:
Skulle ladda Roadstern på Clever i Arboga härom veckan. Stendöd!
Ringde supporten som svarade att den var ur funktion och en reparatör skulle komma dagen efter!!! Nu hade jag marginal så jag klarade mig till Västerås som tur var.
Om man använder Clevers app så ser man sånt. Den är faktiskt pålitlig. Man ser också vilka uttag som är upptagna.
I detta fall såg den tyvärr ok ut i appen
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Jerker skrev:
bullen skrev:
Skulle ladda Roadstern på Clever i Arboga härom veckan. Stendöd!
Ringde supporten som svarade att den var ur funktion och en reparatör skulle komma dagen efter!!! Nu hade jag marginal så jag klarade mig till Västerås som tur var.
Om man använder Clevers app så ser man sånt. Den är faktiskt pålitlig. Man ser också vilka uttag som är upptagna.
I detta fall såg den tyvärr ok ut i appen
OK, det har jag aldrig råkat ut för tidigare!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av bullen »

Och ännu skunmare att kundtjänsten visste om det utan att appen visste
Skriv svar