Varning för Vattenfall InCharge

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av LarsL »

Jag skaffade alla RFID kort jag hade hört talas om redan innan Leafen damp ner. Det kostar inget att ha dem och jag har inte haft problem att ladda någon gång... knack, knack ta i trä.
Har fått ett par fakturor, en från Clever och ett par från Fortum. Fortum är väldigt pigga på att få betalt, det är ju brA.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Monark1954 »

Uppladdning.nu baseras på uppgifter från "vanliga människor". Oftast elbilsentusiaster. Allt blir inte rätt och komplett.
Men om vi hjälps åt och uppdaterar, rättar och kompletterar så tror jag uppladdning.nu är en mycket bra källa.
Att leta laddare med marknadens alla appar är ju lite jobbigare.

Det tog ett tag innan jag lärde mej att fylla i fältet "drivs av" och "ägs av" på uppladdning.nu. Dessa är bra så man vet vilket laddkort som kan behövas.
Ibland fungerar andra laddtaggar.
Det var lätt att beställa InCharge tagg från Vattenfall. Beställde både tagg och kort till respektive elbil.
Alfreds slutsats att skaffa laddkort/tagg från alla aktörer känns rätt om man inte enbart kör på Svenska SuperCharger huvudleder.

Noterar att Chademo laddare på Max i Eskilstuna inte finns på InCharge appen än.
InCharge appen har en funktion som visar att laddare är ledig. Man jag kan inte se om de har statusen "trasig".
Baserat på denna tråd har jag uppdaterat uppladdning.nu med att den drivs av InCharge.

PS. Noterar som i fler trådar att Vattenfalls VD anser att Sverige bara behöver destinationsladdare. Har han varit norr om Uppsala? DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Alfred »

Monark1954 skrev:
Uppladdning.nu baseras på uppgifter från "vanliga människor". Oftast elbilsentusiaster. Allt blir inte rätt och komplett.
Men om vi hjälps åt och uppdaterar, rättar och kompletterar så tror jag uppladdning.nu är en mycket bra källa.
Att leta laddare med marknadens alla appar är ju lite jobbigare.

Det tog ett tag innan jag lärde mej att fylla i fältet "drivs av" och "ägs av" på uppladdning.nu. Dessa är bra så man vet vilket laddkort som kan behövas.
Ibland fungerar andra laddtaggar.
Det var lätt att beställa InCharge tagg från Vattenfall. Beställde både tagg och kort till respektive elbil.
Alfreds slutsats att skaffa laddkort/tagg från alla aktörer känns rätt om man inte enbart kör på Svenska SuperCharger huvudleder.

Noterar att Chademo laddare på Max i Eskilstuna inte finns på InCharge appen än.
InCharge appen har en funktion som visar att laddare är ledig. Man jag kan inte se om de har statusen "trasig".
Baserat på denna tråd har jag uppdaterat uppladdning.nu med att den drivs av InCharge.

PS. Noterar som i fler trådar att Vattenfalls VD anser att Sverige bara behöver destinationsladdare. Har han varit norr om Uppsala? DS.
Jag uppdaterade också Uppladdning.nu innan jag postade här, pending review. Vattenfall listar alltså denna laddare på sin sajt utan info om att den skulle saknas i appen. Oklart varför den saknas där, men det är väl som någon skrev ovan - att de önsketänkt om hur snabbt mjukvarukonsulter kan leverera.

Hade hunnit glädjas över Max briljans i att de erbjöd gratis Chademo på väg dit och bestämt att jag hädanefter bara skulle äta på Max när jag ska käka hamburgare. Men på plats visade det sig alltså inte vara så bra, så bojkotten av de andra får vänta. Värt att notera att även Max saknade info om vem som drev laddaren på sin sajt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av bullen »

Skulle ladda Roadstern på Clever i Arboga härom veckan. Stendöd!
Ringde supporten som svarade att den var ur funktion och en reparatör skulle komma dagen efter!!! Nu hade jag marginal så jag klarade mig till Västerås som tur var.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Skulle ladda Roadstern på Clever i Arboga härom veckan. Stendöd!
Ringde supporten som svarade att den var ur funktion och en reparatör skulle komma dagen efter!!! Nu hade jag marginal så jag klarade mig till Västerås som tur var.
Om man använder Clevers app så ser man sånt. Den är faktiskt pålitlig. Man ser också vilka uttag som är upptagna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Mickep »

Tycker det är lustigt att folk förväntar sig att laddningen skall vara gratis bara för att de bemödat sig att lägga ut många kronor på en dyr fortskaffningsmedel som elbil.
På sätt och vis så är det SuC fel (så länge det var fri). Folk får orimliga föreställningar.
Det är ingen som förväntar sig att elen hemma skall vara gratis bara för att huset man köpt kostade multum.
Jag tycker att man bör betala för sig och sina driftskostnader, även om man gör miljön en tjänst.
DÄREMOT är jag emot att det är höga priser på elen. Så långe det håller sig under vad motsvarande kostnad för fossilbil så har jag egentligen ingen synpunkt för det (dock är ju billigare bättre...) det är först när priset vida överstiger vad man normalt anser som normalt vid bilåkande som jag protesterar.
(betala för kwh gör man hemmma, och givetvis skall folk tillåtas göra vinst på laddställen, till en viss gräns) minutpriser har man på parkeringsplatser.
Så istället för att diskutera om man skall betala eller ej, tycker jag det mer borde handla om, vad ett rimligt pris att ladda borde vara.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Bjelke »

Min SMART (roadster) drog ca 0,35l/mil bensin och kostade alltså under 5kr/mil att köra, och det finns många bilar som ligger därikring (mest dieslar kanske),
och en elbil ligger ofta inom spannet 1,5-2 kWh/mil så ett pris på typ 2kr/kWh skulle jag säga är rimligt innan det börjar bli lika dyrt eller över för en elbil jämfört med fossiler.
(visst ser det lite annorlunda ut för en Tesla men där ligger priset på bilen i en helt egen division så kalkylen rasar oavsett, inget "alla" har råd med ändå)

Man kan inte bara rakt av säga att det "får" kosta mer vid tex snabbladdning för långresor eftersom det aldrig är så enkelt, vissa kommer att vara tvungna att betala det högre
priset även vid vardagsladdning och då blir det inget elbilsköp för många av dessa.
Tittar vi längre fram i tiden så kanske dom flesta har tillgång till laddning "hemma" till normalt elpris, men där är vi inte på länge...
Så fram till dess så kommer det inte att funka för "alla" med elpriser som ligger högre än detta (alltså 2kr/kWh).

Till detta måste ta med parametern med höga priser på bilarna, och det ser inte heller ut att ändras speciellt mkt den närmaste tiden, även om servicekostnader ofta påstås vara lägre (inget jag
märkt av än, snarare motsatsen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Alfred »

Mickep skrev:
Tycker det är lustigt att folk förväntar sig att laddningen skall vara gratis bara för att de bemödat sig att lägga ut många kronor på en dyr fortskaffningsmedel som elbil.
På sätt och vis så är det SuC fel (så länge det var fri). Folk får orimliga föreställningar.
Jag kanske skrev på ett sätt förut som gav sken att jag förväntade mig att det ska vara gratis, men det gör jag inte. Om man tar betalt tycker jag dock att man ska informera om det, vilket Max inte gjorde i det här fallet. En enkel hänvisning till InCharge hade räckt.

Vidare tycker jag att betalsystemen borde vara konstruerade med failsafe. Om själva betalsystemet av någon anledning inte fungerar borde laddaren ge ström utan betalning. Bör inte vara omöjligt att konstruera dem så att de kan fråga en nod om status och erbjuda gratis laddning om kontakt saknas eller noden rapporterar driftstörning. Borde vara i kedjornas intresse att göra sitt yttersta för att ALDRIG stranda någon. Och växelströmsuttaget borde ju kunna funka även om laddaren är trasig.

Dessutom tror jag att det för restauranger längs vägarna kan finnas chans att räkna hem att erbjuda gratis laddning. Kanske bara om man väger in goodwill/branding till en början (det jag trodde Max gjorde, har ju varit framsynta med vegetariska alternativ också). Men solenergi har ju chans att göra el så billigt att det kan skänkas bort för att skapa merförsäljning på annat på lite längre sikt. Tänk köpcentrum som bjuder på parkeringen om du handlar för minst X kr etc.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Jerker »

Nu när jag var inne på Internetbanken såg jag att jag fått en autogirofaktura från Clever. Har ingen minne av att jag har anmält autogiro hos dem, men tydligen... :? Nåväl! Jag vet att jag definitivt måste ligga minus hos dem vid det här laget, men beloppet på fakturan var - 0:-!

Det går bra för Clevers ekonomiavdelning nu! :mrgreen:
Schnitzler
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 nov 2014 19:42

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Schnitzler »

Hej, här fungerar Clever Fri.
Fått Fakturan för mars 2017. Bara 5SEK per Kwh, inklusive momsen. :shock:
Eftersom vår lilla dieselMitsubishi Space Star, som hålls vid liv tills Tesla 3 kommer, drar 0.53 i blandad körning så känns det ganska exklusivt att tanka I3:an på Clever.
Men fungerar gör Clevers laddstolpar i Göteborgstrakten. Alltid hitintills.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:

Man kan inte bara rakt av säga att det "får" kosta mer vid tex snabbladdning för långresor eftersom det aldrig är så enkelt, vissa kommer att vara tvungna att betala det högre
priset även vid vardagsladdning och då blir det inget elbilsköp för många av dessa.
Är man tex beroende av Clevers laddare till vardags så laddar man inte elen för 5:- per kWh utan väljer då att betala 2,50 eller 0 kr per kWh. 5 kr per kWh är endast för enstaka långresor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:

Man kan inte bara rakt av säga att det "får" kosta mer vid tex snabbladdning för långresor eftersom det aldrig är så enkelt, vissa kommer att vara tvungna att betala det högre
priset även vid vardagsladdning och då blir det inget elbilsköp för många av dessa.
Är man tex beroende av Clevers laddare till vardags så laddar man inte elen för 5:- per kWh utan väljer då att betala 2,50 eller 0 kr per kWh. 5 kr per kWh är endast för enstaka långresor.
True :)
Och tids nog måste väl "alla" laddare komma med liknande alternativ får man väl anta...
Just nu är det dock tyvärr ett hinder för flera jag pratat med, men som sagt, med tiden kommer det ändras såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av bullen »

Jerker skrev:
bullen skrev:
Skulle ladda Roadstern på Clever i Arboga härom veckan. Stendöd!
Ringde supporten som svarade att den var ur funktion och en reparatör skulle komma dagen efter!!! Nu hade jag marginal så jag klarade mig till Västerås som tur var.
Om man använder Clevers app så ser man sånt. Den är faktiskt pålitlig. Man ser också vilka uttag som är upptagna.
I detta fall såg den tyvärr ok ut i appen
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Jerker skrev:
bullen skrev:
Skulle ladda Roadstern på Clever i Arboga härom veckan. Stendöd!
Ringde supporten som svarade att den var ur funktion och en reparatör skulle komma dagen efter!!! Nu hade jag marginal så jag klarade mig till Västerås som tur var.
Om man använder Clevers app så ser man sånt. Den är faktiskt pålitlig. Man ser också vilka uttag som är upptagna.
I detta fall såg den tyvärr ok ut i appen
OK, det har jag aldrig råkat ut för tidigare!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av bullen »

Och ännu skunmare att kundtjänsten visste om det utan att appen visste
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Varning för Vattenfall InCharge

Inlägg av Torkel »

Jag laddade på Max Uddevalla (Vattenfall) med inCharges app idag. Funkade utmärkt.

Skulle möta farsan där för att lämna lite grejer också. Han kände sig naturligtvis tvungen att parkera Golfen mitt bland alla Teslor, på en laddplats... Fantastiskt hur pinsam pappa fortfarande kan vara trots att tonåren är över sen länge. :oops:

Mickep skrev:
Tycker det är lustigt att folk förväntar sig att laddningen skall vara gratis bara för att de bemödat sig att lägga ut många kronor på en dyr fortskaffningsmedel som elbil.
...
Det är ingen som förväntar sig att elen hemma skall vara gratis bara för att huset man köpt kostade multum.
Jag tycker att man bör betala för sig och sina driftskostnader, även om man gör miljön en tjänst.
DÄREMOT är jag emot att det är höga priser på elen. ...
Som Alfred redan nämnt så har laddpunkter i nära anslutning till företag en pull för elbilsburna och ett marketingvärde. Vissa (Lidl) tycker uppenbarligen att det är värt att bjuda på strömmen medan andra (Max) mest vill ha mer grön PR utan att betala för det (?).
Skriv svar