Premiärtur med Deus ex machina

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Premiärtur med Deus ex machina

Inlägg av Lucidor »

Några dagar efter att vi tog leverans av vår Model X 100D lämnade jag in den för foliering med Xpel Ultra stenskottskydd vilket nog några dagar. Bilen hade då gått knappt 50 mil så det fanns ett stort behov av att åka Tesla. Jag behöver också få erfarenhet av långfärd med elbil eftersom vi ska semestra i Cesenatico (nära San Marino) i sommar. Jag satte mig därför med ABRP och snodde ihop en liten roadtrip för att via en omväg genom Karlstad hälsa på goda vänner utanför Helsingborg.

Bild

SuC i kombination med räckvidden hos teslabilarna är suveränt och det som gör att det funkar med elbil med vårt körmönster. Jag har stor respekt för de som åker långt med sina Leafar och Zoear, men jag är inte fullt så äventyrligt lagd och måste prioritera bekvämlighet med familjen, så teslas system var nyckeln för oss. Det är dock fortfarande lite av en fars när jag världsvant ska försöka backa upp mot en laddstolpe, ovan som jag är med den jättestora bilen, men det börjar gå bättre. Det känns lite som att lägga till med en fritidsbåt där alla båtgrannar sträcker på halsarna för att kritiskt (och inte utan viss skadeglädje) se hur kaptenen sköter sig. Men det är nog bara i min paranoida hjärna det scenariot utspelar sig, alla jag träffat på i sekten har varit väldigt hyggliga.

Bild

Jag stannade över natten i Halmstad. Där bodde jag på Grand Hotel och parkerade bilen strax utanför vid järnvägsstationen. Jag hade färre elektroner kvar än jag önskade och kollade på uppladdning.nu om det fanns någon laddare i närheten. Jag blev glatt överraskad när jag insåg att det fanns fyra gratis 22kW laddare i änden på samma parkering! Jag sprang såklart ned och flyttade bilen dit. Alla fyra platser var lediga.

Bild

Det som inte framgår av kartan är att det nästa morgon blev en hel dags sightseeing tillsammans med vännerna där vi först pilade till Simrishamn för lunch och sedan följde kusten till Trelleborg innan vi styrde tillbaka till Helsingborg. Under den svängen tankade vi i Löddeköpinge både ned och upp. Jag startade därför hemresan på kvällen så det blev nattkörning innan jag kom hem. Jag hade planerat att undvika tråkiga E4 på vägen hem och i stället åka mot Västervik, men så här i efterhand hade det nog varit klokare ändå eftersom det blev nattkörning. Totalt blev resan lite över 200 mil på två dygn.

Lunch i Simrishamn blev lokalrökt makrill i strålande sol. Jättegott!

Bild

Sightseeing:

Bild

Det går snabbt att ladda! Jag bröt nog mot etiketten i Löddinge då vi gick och fikade på Coffee House och jag inte var redo när appen i telefonen rapporterade att laddningen var klar. Få se om jag får en straffavgift för detta generande förbiseende av en nybörjare.

Jag hade skattat förbrukningen till 240W/km i ABRP och det var nog ganska lagom. För det mesta låg jag under den nivån. Däremot är det lite läskigt att den estimerade marginalen till destinationen tickar ner när man lämnar SuC, för att efter en stund stabilisera sig och sakta börja klättra upp igen, ofta tillbaka till den ursprungliga siffran. Det skänker lite extra spänning till körningen...

Bild

AP är jätteskön att köra med men har sina begränsningar. Den är bl.a. rädd för viadukterna i Västerås. Men jag börjar lära mig när jag kan lita på den och när jag måste vara på min vakt. Den där helljusautomatiken som jag läst skulle vara släppt för AP2 fick jag inte alls att fungera. Är den borta igen i version 17.17.17?

På hemväg passerade jag Toftaholm som jag läst mycket gott om. Tyvärr kom jag dit på natten så jag kunde inte njuta av omgivningarna riktigt som jag tänkt, men det var kul att se en så annorlunda SuC. Det pågick en bröllopsfest på gården så det var ett himla liv på plats! Vägen genom skogen mellan E4 och Toftaholm var intressant. Det var så mycket insekter i luften att jag först trodde att det hade börjat regna av smattrandet mot plåten att döma. Det var så till den milda grad mycket ohyra att jag inte skulle kliva ur bilen på sträckan. Ni kan ju se på bilderna nedan hur besudlad stackars bilen blev.

Bild
Bild

Nåja, jag har folierat bilen så jag är inte så orolig. Deus ex machina är nu tvättad och skinande vacker igen, redo för nya äventyr!

Bild
Senast redigerad av Lucidor, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiärtur med Deus ex machina

Inlägg av mati »

Tack för reserapporten. Kul läsning. :)
Angående din fråga om helljusautomatiken så är den inte implementerad för oss. Det är bara USA-bilar som har fått den med 17.17.4. Det är alltså inte så konstigt att du inte får den att fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar