Taxi söker alternativ till SuC
Moderator: Redaktion
Taxi söker alternativ till SuC
Igår var jag på en diskussion rörande laddboxar anordnat av Vattenfall. En av deltagarna var en taxiåkare som körde Tesla. Han insåg mycket väl att SuC vid Upplands Väsby vara en trång sektor. För honom var det också problem att bilen måste gå tom till SuC. Vad han skulle vilja är hjälp att sätta upp laddboxar lite här och var. Gärna hos bostadsrättsföreningar eller hos villaägare, där han och de som kör hans bil kunde ladda. Han betalar gärna för installatione. Jag lovade förmedla han önskan och vill någon prata med honom och ge möjlighet, så kan jag förmedla kontakten.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Taxi söker alternativ till SuC
Lite kul förresten, en av killarna som kör taxiTesla bor på hyresområdet strax ovanför SuC i Väsby, såg det när jag joggade förbi där nyligen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Taxi söker alternativ till SuC
Måste väl vara lönsamt för taxibolag att sätta upp sina egna laddare så att de vet att sina förare kan ladda?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Taxi söker alternativ till SuC
Det har börjat hintas om att det ska komma långsammare snabbladdning inne i städer nu när model 3 lanseras. Jag hoppas på att det kommer att bli en långsammare DC laddning med mängder med uttag. Säg som en Super Charger i effekt men istället för 6st uttag sätter man in 40st uttag dvs i snitt 11kW per stolpe. Om bara 6st bilar laddar går det lika fort som på en SuC och om fler laddar går det långsammare.
Och så tänker jag mig att man kan skriva in när man vill att bilen ska vara fulladdad. Om man stannar i 2h kan man skriva in det så skickas lägre effekt ut och skickar mer till andra om det behövs.
Och så tänker jag mig att man kan skriva in när man vill att bilen ska vara fulladdad. Om man stannar i 2h kan man skriva in det så skickas lägre effekt ut och skickar mer till andra om det behövs.
Re: Taxi söker alternativ till SuC
Bara jag som ser ett problem ifall massa taxibolag skall ta upp tiden på SuC?
Re: Taxi söker alternativ till SuC
När vi pratade med Teslas Norden-ansvarig gällande SuperChargers så nämnde han när det gällde Tesla Taxi för Schipol så gick det att hantera och komma fram med en lösning eftersom de beställde x antal bilar på ett bräde och pratade med Tesla. När det gäller taxibilar runt Stockholm så beställs dessa kanske av privatpersoner eller köps begagnade och görs om till taxibilar efteråt. Det är också flera olika aktörer så därför är det inte lika lätt att komma med en lösning men ifall något taxibolag går till Tesla och frågar om en lösning så är jag rätt säker på att det skulle gå att lösa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Taxi söker alternativ till SuC
Jag är inte så säker på att det är privatpersoner som köper Teslabilar och gör om till taxi. Däremot är det ju enskilda åkare - och därmed enskilda näringsidkare - som äger och använder bilarna. Vissa kör huvudsakligen själva med en bil och kanske har någon anställd förare som byter av medan andra har åtskilliga bilar; själv jobbade jag åt en åkare i Umeå som hade uppåt 20 bilar när jag pluggade. Det vi till vardags kallar "taxibolag" är ju egentligen bara en samarbetsorganisation man ansluter sig till som åkare, har för mig att Taxi Stockholm i alla fall är en ekonomisk förening men jag kan ha fel.
Detta sagt är det ju ändå inget som hindrar att något av "taxibolagen" - eller flera i samarbete - sätter upp egna laddare någonstans, de borde väl kunna köpa in motsvarande utrustning som Fast Chargers åtminstone och få rätt bra snurr med dem. Arlanda vore ju t.ex. en bra placering, och så nånstans närmare innerstan också, typ Frihamnen har väl nämnts tidigare? Sen kan de ju välja att låta kostnaden belasta de Tesla som rullar som taxi - hittar de en bra modell kan det säkert bli lönsamt att slippa flänga till Upplands Väsby och köa där.
Detta sagt är det ju ändå inget som hindrar att något av "taxibolagen" - eller flera i samarbete - sätter upp egna laddare någonstans, de borde väl kunna köpa in motsvarande utrustning som Fast Chargers åtminstone och få rätt bra snurr med dem. Arlanda vore ju t.ex. en bra placering, och så nånstans närmare innerstan också, typ Frihamnen har väl nämnts tidigare? Sen kan de ju välja att låta kostnaden belasta de Tesla som rullar som taxi - hittar de en bra modell kan det säkert bli lönsamt att slippa flänga till Upplands Väsby och köa där.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Taxi söker alternativ till SuC
En hel radda Superchargers på Taxi-remoten på Arlanda tycker jag känns som bästa lösningen. Det är ju ändå där taxibilarna står och väntar på sin tur innan de får köra fram till terminalen.
Model X, Pearl White
Re: Taxi söker alternativ till SuC
Telsa skrev:En hel radda Superchargers på Taxi-remoten på Arlanda tycker jag känns som bästa lösningen. Det är ju ändå där taxibilarna står och väntar på sin tur innan de får köra fram till terminalen.
Japp. superchargers vid Arlanda, Bromma och Centralen borde räcka långt.
Re: Taxi söker alternativ till SuC
Måste ställa mig lite frågande till om Taxiåkaren verkligen får ut nått av lite laddboxar han kan använda hos BRF m.m.?
Jag skulle vilja säga att max han kan få fram till en sådan är 3x16A = ca 54 km/h
Detta innebär att om han tar en lunch på 45 minuter så får han ändå bara ca 40 km.
Kan han stanna i 20 minuter så ger detta ca 18 km.
Då lär dessa tyvärr inte ligga där han kan stå och vänta på kunder.
Idén är god, men ger troligen mer krångel i verkligheten än vad han får ut av det.
Gällande Väsby SuC och Taxis så är det en helt annan diskussion dock.
/Jocce
Jag skulle vilja säga att max han kan få fram till en sådan är 3x16A = ca 54 km/h
Detta innebär att om han tar en lunch på 45 minuter så får han ändå bara ca 40 km.
Kan han stanna i 20 minuter så ger detta ca 18 km.
Då lär dessa tyvärr inte ligga där han kan stå och vänta på kunder.
Idén är god, men ger troligen mer krångel i verkligheten än vad han får ut av det.
Gällande Väsby SuC och Taxis så är det en helt annan diskussion dock.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.