Fri livstids SuC borta

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Nu har texten på My Tesla ändrats till följande:
Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017.
Ingen livstids gratis SuC längre? Har jag missat nånting? Vad i h*e håller Tesla på med egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Nu har texten på My Tesla ändrats till följande:
Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017.
Ingen livstids gratis SuC längre? Har jag missat nånting? Vad i h*e håller Tesla på med egentligen?
Kan bara bekräfta. hela texten lyder;
Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare. Dessutom kommer upp till fem vänner du värvar också få gratis Supercharger-laddning. Läs våra villkor för Supercharger-laddning.
Märkligt att dom filar på formuleringar så här "live"...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Vilket innebär att man inte får gratis SuC för nästa bil, vilket vi trodde och vilket jag tog som argument varför folk inte byter ner sig till en Model 3 (eller elbil av annat märke).
Hur ofta tänker de ändra villkoren egentligen? Aningen oseriöst kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Vilket innebär att man inte får gratis SuC för nästa bil, vilket vi trodde och vilket jag tog som argument varför folk inte byter ner sig till en Model 3 (eller elbil av annat märke).
Hur ofta tänker de ändra villkoren egentligen? Aningen oseriöst kan man tycka.
...vilket innebär att dom ser inte mina pengar om några år när man skulle kunna bli frestad att byta bil. Slutar nog med att jag behåller denna länge, vilket jag iofs planerat, men med den skrivningen som var tidigare så behövde man ju inte se förändrade regler kring detta som ett minus om man lekte med tanken att byta upp sig.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Jag struntar egentligen i om SuC kostar pengar eller inte. Det som stör mig är Teslas sätt att hantera ändringar. Först tar de bort fri SuC. Sen återinförs det, fast kopplat till ägaren och inte längre till bilen. Mindre än en månad senare ändras det igen. Nu är det nästan som innan, fast förlängt med ett år, dvs fri SuC på bilen, eller nästa bil om man köper ny bil innan årsskiftet.
Vill eller kan de inte bestämma sig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mans71 »

Dom måste ha likviditetskris typ hela tiden och försöker stimulera att folk nervöst trycker på beställ-knappen. Jag föll för det och beställde fast jag helst ville avvakta, för utan fri supercharging tycker jag personligen en del av charmen faller. Helt irrationellt och ologiskt, jag vet.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Generalbogge »

Håller med Mati. Känns väldigt oseriöst. Det hade varit bättre att inte lova något alls, då alla visste att detta skulle försvinna runt årsskiftet. Men att först ge obegränsat och sedan ändra på detta, gör ju bara att man blir besviken och irriterad. Vi som precis skaffat ny bil har ju överhuvudtaget ingen nytta av detta då vi troligen inte köper ny bil i år. Skönt för er som ska byta snart i alla fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Teslarati har redan skrivit om det.
https://www.teslarati.com/tesla-updates ... -deadline/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Nicklas »

Trådens titel är vilseledande och felaktig... Supercharging är och kommer alltid vara (precis som de skrivit) gratis med de bilar som är köpa med det (alltså de gamla)...

Sedan har vi möjlighet att värva och då ge bort detta till 5 vänner också... men det blir då begränsat till ett ägarskap...

Klart de vill begränsa antalet som har fri SuC; det håller ju inte i längden.

Jag tycker gnället här är obefogat... Tesla är mycket tydliga i sin skriftliga kommunikation, läs den och lyssna inte så mycket på vad andra tolkar :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Legato »

Fattar inte att detta är en så stor grej. De enda som det gör reell skillnad för ekonomiskt är ju taxi, och där är man ju glad att de styrs bort från SUC (sen hoppas jag såklart Tesla ser till att de får annan bra lösning).

För privatpersoner är ju en ev SUC-kostnad marginell jämfört med bilens kostnad. Särskilt för det stora flertalet som till största delen laddar hemma.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Smutt »

Jag köpte min för att få fri SUC älskar det kommer aldrig sälja bilen som laddar gratis :P
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av HelectriC »

Det enda jag tar med mig är att det tydligen inte går att lita på det man tror man har eftersom det kan ändras när som helst verkar det som. Samma med serviceavtal där en del punkter plötsligt inte var del av servicepaketet trots att man fick information om det vid tecknande. Nej, detta känns amatörmässigt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av rightnow »

Vad är det dom har ändrats? Gratis SuC har väl alltid varit gratis med gamla bilar och det görs det ju ingen skillnad med? Sen får nya teslaägare det kopplat till sig ifall se har en refferallänk. Vad har jag missat?

Däremot så tolkade jag att de som använt refferallänk har gratis livstids SuC även om de byter bil igen, dock endast till X och S.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av bylund »

Nicklas skrev:
Trådens titel är vilseledande och felaktig... Supercharging är och kommer alltid vara (precis som de skrivit) gratis med de bilar som är köpa med det (alltså de gamla)...

Sedan har vi möjlighet att värva och då ge bort detta till 5 vänner också... men det blir då begränsat till ett ägarskap...

Klart de vill begränsa antalet som har fri SuC; det håller ju inte i längden.

Jag tycker gnället här är obefogat... Tesla är mycket tydliga i sin skriftliga kommunikation, läs den och lyssna inte så mycket på vad andra tolkar :)
Jag påstår nog snarare att Tesla ofta är väldigt otydliga i sin skriftliga kommunikation, i alla fall på svenska, då den ibland säger annat än den engelska originaltexten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
Trådens titel är vilseledande och felaktig... Supercharging är och kommer alltid vara (precis som de skrivit) gratis med de bilar som är köpa med det (alltså de gamla)...
Titlen är inte alls felaktig. Det är nog inte bara jag som har tolkat det som att vi som är early adoptors efter den 28 maj har fått gratis SuC på livstid, alltså kopplat till personen isf bilen. Jag trodde att jag skulle ladda gratis för alltid så länge jag fortsätter att köpa en ny S eller X. Detta har nu ändrats igen iom tidsbegränsningen till 31 dec 2017.
Hade ändringarna som infördes för en månad sedan sett ut så här från början hade jag blivit glad och jag hade tyckt att det var generöst av Tesla. Nu känns det som att man har tagit nånting ifrån mig.
En present tar man inte tillbaka. Så är det bara. Punkt. Även om det har ekonomiskt väldigt lite betydelse för den enstaka. Jag skiter i fri laddning egentligen. Det är en känslomässig sak.
Det enda som skapas nu är en massa besvikna Tesla-ägare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av HelectriC »

När jag var liten fick jag lära mig "den som ger och tar igen är tjuvens bäste vän" :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
Det enda jag tar med mig är att det tydligen inte går att lita på det man tror man har eftersom det kan ändras när som helst verkar det som. Samma med serviceavtal där en del punkter plötsligt inte var del av servicepaketet trots att man fick information om det vid tecknande. Nej, detta känns amatörmässigt!
Den röda tråden är rätt tydlig... Det går inte att lita på Tesla.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av bullen »

Men mnan borde kunna ge referral till sig själv då eller
Eller så går två pers som ska byta bil ihop o ger varandra referral.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Nicklas »

bullen skrev:
Men mnan borde kunna ge referral till sig själv då ellerBild
Eller så går två pers som ska byta bil ihop o ger varandra referral.
Ja, det går att ge sig själv referral... Det gjorde vi nu när vi byter till X. Jag frågade även explicit om detta.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Nicklas skrev:
Trådens titel är vilseledande och felaktig... Supercharging är och kommer alltid vara (precis som de skrivit) gratis med de bilar som är köpa med det (alltså de gamla)...
Titlen är inte alls felaktig. Det är nog inte bara jag som har tolkat det som att vi som är early adoptors efter den 28 maj har fått gratis SuC på livstid, alltså kopplat till personen isf bilen. Jag trodde att jag skulle ladda gratis för alltid så länge jag fortsätter att köpa en ny S eller X. Detta har nu ändrats igen iom tidsbegränsningen till 31 dec 2017.
Hade ändringarna som infördes för en månad sedan sett ut så här från början hade jag blivit glad och jag hade tyckt att det var generöst av Tesla. Nu känns det som att man har tagit nånting ifrån mig.
En present tar man inte tillbaka. Så är det bara. Punkt. Även om det har ekonomiskt väldigt lite betydelse för den enstaka. Jag skiter i fri laddning egentligen. Det är en känslomässig sak.
Det enda som skapas nu är en massa besvikna Tesla-ägare.
Men dom har aldrig mig veterligen skrivit att vi personligen fått oändlig fri supercharging... Alla engelska texter jag läst har varit extremt tydliga tycker jag.

Håller för visso med att de olika översättningar man att inte håller bra klass, men så är det... Man bör alltid gå till originaltext vid paragrafer etc :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Men mnan borde kunna ge referral till sig själv då ellerBild
Eller så går två pers som ska byta bil ihop o ger varandra referral.
Fast du behåller ju fri SuC om du köper ny bil innan årsskiftet. Lika länge som referral-programmet går. Du behöver alltså inte värva dig själv. Men om du värvar en kompis innan 31 dec så att den får fri SuC, men själv byter du bil lite senare under våren 2018 så har din kompis fortfarande fri SuC, men du själv har blivit av med det. Känns extremt jättelogiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
Men dom har aldrig mig veterligen skrivit att vi personligen fått oändlig fri supercharging... Alla engelska texter jag läst har varit extremt tydliga tycker jag.

Håller för visso med att de olika översättningar man att inte håller bra klass, men så är det... Man bör alltid gå till originaltext vid paragrafer etc :)
Tolka det som du vill, men denna gången är översättningen inget fel på. Och jag tolkar den engelska versionen precis som den svenska.
free_sc.png
tesla-free-unlimited-supercharging-terms-06162017.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Generalbogge »

Nicklas skrev:
Men dom har aldrig mig veterligen skrivit att vi personligen fått oändlig fri supercharging... Alla engelska texter jag läst har varit extremt tydliga tycker jag.

Håller för visso med att de olika översättningar man att inte håller bra klass, men så är det... Man bör alltid gå till originaltext vid paragrafer etc :)
Men det var ju precis det som de skrev.

Och även för de engelska ägarna ser det ju ut som om även de blev lovade livstids.

Urklipp ifrån Teslarati länken som mati bifogade.
Screenshot_2017-06-18-20-47-58.jpg
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Generalbogge »

Mati hann före, jag är för långsam :?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Jag läste lite snabbt på tyska teslaforumet och det är inga trevliga tongångar där heller kan jag säga. Många som säger att de är besvikna.
Där anses det som ett panikartat försök att sälja fler bilar genom att få befintliga teslaägare att byta bil i år, eftersom det är möjligtvis lättare än att hitta nya kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar