Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Bonden Roger »

2017-06-25 14.03.53.jpg
8 norskregistrerade Tesla laddade idag vid Tanums Shoppingcenter. 16 SuC invigs officiellt på fredag 30/6, men de är igång redan nu.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av HelectriC »

Destination charger i bakgrunden också, trevligt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Surfaren »

Precis vid ingången? Kommer dom inte bli ICE:ade då?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Jensa »

Hoppas de som shoppar förstår att de ska använda destination chargers. Kul med många laddare!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Herr X »

Provade den nyss. 16 laddplatser och bara ytterligare en Tesla förutom oss. I Uddevalla var det helt fullt eftersom laddaren i Tanum ännu inte syns i teslans kartor.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Provade den nyss. 16 laddplatser och bara ytterligare en Tesla förutom oss. I Uddevalla var det helt fullt eftersom laddaren i Tanum ännu inte syns i teslans kartor.
Förhandsladdning för forumnördar helt enkelt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tomsjotun
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 mar 2014 18:50

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Tomsjotun »

På fredag kl 12.00 när den officiella invigningen är kommer det ett gäng norska Tesla från TOCN och hälsar på.
Häng med och åk kortege från Uddevalla SuC kl 11.15 eller anslut direkt i Tanum.
Model S85 oktober 2014 - augusti 2017. 16.300 underbara mil.
Tesla X90D augusti 2017 ->
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Bjelke »

Det kommer iaf garanterat bli kö där då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Verdi »

Herr X skrev:
Provade den nyss. 16 laddplatser och bara ytterligare en Tesla förutom oss. I Uddevalla var det helt fullt eftersom laddaren i Tanum ännu inte syns i teslans kartor.

Det här med att det är fullt på en SuC, är det nåt som är vanligare på västkusten då norrmän kör ner mot Europa där?

Vi åker ner mot Skåne till helgen om allt går som det ska. A better route planner föreslår Arboga istället för Tystberga som första stopp. Dvs vi åker inte förbi Stockholm. Var är risken störst att det är fullt? Känns som om Arboga är ett säkrare val? Finns väl fler platser där också? Nackdelen med Arboga-rutten är att det blir ca 10 mil på "småvägar" mellan E20 och E4 (typ Hallsberg till Mjölby). Kan ju vara trevligt också iofs.
Användarvisningsbild
Tomsjotun
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 mar 2014 18:50

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Tomsjotun »

Arboga är ett säkert kort. Aldrig kö
Model S85 oktober 2014 - augusti 2017. 16.300 underbara mil.
Tesla X90D augusti 2017 ->
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Vi åker ner mot Skåne till helgen om allt går som det ska. A better route planner föreslår Arboga istället för Tystberga som första stopp. Dvs vi åker inte förbi Stockholm. Var är risken störst att det är fullt?
Störst risk att det är fullt i Stockholm, helt klart. Händer hyfsat ofta där att alla 6 platser är tagna. I Arboga däremot har jag nog aldrig sett mer än 3 Teslor samtidigt, min egen inräknad.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Smutt »

Vi var 4 en gång :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Vi åker ner mot Skåne till helgen om allt går som det ska. A better route planner föreslår Arboga istället för Tystberga som första stopp. Dvs vi åker inte förbi Stockholm. Var är risken störst att det är fullt?
Störst risk att det är fullt i Stockholm, helt klart. Händer hyfsat ofta där att alla 6 platser är tagna. I Arboga däremot har jag nog aldrig sett mer än 3 Teslor samtidigt, min egen inräknad.
Med Stockholm antar jag att du menar Infra City? Men där står det på Teslas hemsida att det bara är 4 platser? Samma med Tystberga. Också bara 4 platser enligt Tesla.com.

OT: Såg att jag kommer få en SuC 14 km hemifrån också i Fullerö strax norr om Uppsala. "Target opening by end of 2017". Kommer nog aldrig ladda där själv men det borde minska trycket på Gävle Bro där jag antagligen kommer ladda lite ibland. Bara 9 mil mellan Fullerö och Gävle Bro... Fast iofs så är det svårt att klara alla 30 mil från Fullerö till Sundsvall för de som ska så långt...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Remuz »

Tystberga har 6 platser. Den är enligt mig hyfsat välanvänd, alltid 2-3 platser upptagna när jag varit där. Arboga har väl också 6 platser, där har jag som mest varit jag plus en tesla till. Infra är det ofta kö på, också 6 platser.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Tystberga har 6 platser. Den är enligt mig hyfsat välanvänd, alltid 2-3 platser upptagna när jag varit där. Arboga har väl också 6 platser, där har jag som mest varit jag plus en tesla till. Infra är det ofta kö på, också 6 platser.

Märkligt. På tesla.com står det 8 platser i Arboga. Är ju lite lurigt... På ABRP står det 2 platser på Infra City, 6 platser i Tystberga och 8 i Arboga. Även Ödeshög ska bara ha 4 platser (men 8 enligt ABRP) men Toftaholm ska ha 8. Vad är korrekt? Och ABRP listar en SuC i Karlskrona med 2 platser men den finns inte enligt Tesla själva...

Tur jag bor så nära Infra att jag aldrig (förmodligen) kommer behöva använda den. :)
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Remuz »

Kan vara 8 i Arboga. Känns pinsamt att jag inte minns då det är den jag använt näst mest av alla.
P85D svart/svart med gratis SuC
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Med Stockholm antar jag att du menar Infra City? Men där står det på Teslas hemsida att det bara är 4 platser? Samma med Tystberga. Också bara 4 platser enligt Tesla.com.
Ja du, det var intressant att det står 4 platser för Infra City på deras sajt. Senast jag kollade var det 6 stolpar iaf. :D Finns dessutom 2 till precis utanför servicecentret en bit bort, men dom syns inte på kartan längre (och är ofta omringade med bilar när servicecentret är öppet).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Surfaren »

Remuz skrev:
Kan vara 8 i Arboga. Känns pinsamt att jag inte minns då det är den jag använt näst mest av alla.
Det är 8 i Arboga, så du kan vara lugn. :) Google Streetview bekräftar, förresten. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av EnTraktor »

Min erfarenhet
Upplands Väsby är alltid fullt dagtid.
Tystberga har jag laddat på ca 10 gånger och 9 gånger ensam. En gång kom en bil när jag skulle iväg.
Ödeshög anges ha 6 stolpar men har 8. Brukar vara halvfullt men det har hänt att jag laddat ensam.
Arboga anges ha 6 stolpar men har 8. Brukar vara 1-3 bilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Remuz skrev:
Kan vara 8 i Arboga. Känns pinsamt att jag inte minns då det är den jag använt näst mest av alla.
Det är 8 i Arboga, så du kan vara lugn. :) Google Streetview bekräftar, förresten. ;)
Bra tips. Kollade Ödeshög men där är bilderna för gamla. Syns inte en enda SuC. Däremot på kartor.eniro.se så syns 4 platser (eller 8, men de andra fyra verkar inte ha Teslamärket målat på laddplatsen). Känns ju som en trång sektor. Den borde väl byggas ut med minst 4 till?
Verdi

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Min erfarenhet
Upplands Väsby är alltid fullt dagtid.
Tystberga har jag laddat på ca 10 gånger och 9 gånger ensam. En gång kom en bil när jag skulle iväg.
Ödeshög anges ha 6 stolpar men har 8. Brukar vara halvfullt men det har hänt att jag laddat ensam.
Arboga anges ha 6 stolpar men har 8. Brukar vara 1-3 bilar.
Taxibilar som snurrar mellan Arlanda och Stockholm antar jag... Tycker Taxi borde skaffa egna snabbladdare. Kanske dela på kostnaden med Tesla? Tesla borde väl vara måna om att inte Taxi ska ockupera en hel SuC?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Remuz skrev:
Kan vara 8 i Arboga. Känns pinsamt att jag inte minns då det är den jag använt näst mest av alla.
Det är 8 i Arboga, så du kan vara lugn. :) Google Streetview bekräftar, förresten. ;)
Bra tips. Kollade Ödeshög men där är bilderna för gamla. Syns inte en enda SuC. Däremot på kartor.eniro.se så syns 4 platser (eller 8, men de andra fyra verkar inte ha Teslamärket målat på laddplatsen). Känns ju som en trång sektor. Den borde väl byggas ut med minst 4 till?
Du har ju en Tesla! Registrera dig som Tesla-ägare så får du tillgång till mer information på forumet!
Model S P85D,
Verdi

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Remuz skrev:
Kan vara 8 i Arboga. Känns pinsamt att jag inte minns då det är den jag använt näst mest av alla.
Det är 8 i Arboga, så du kan vara lugn. :) Google Streetview bekräftar, förresten. ;)
Bra tips. Kollade Ödeshög men där är bilderna för gamla. Syns inte en enda SuC. Däremot på kartor.eniro.se så syns 4 platser (eller 8, men de andra fyra verkar inte ha Teslamärket målat på laddplatsen). Känns ju som en trång sektor. Den borde väl byggas ut med minst 4 till?
Du har ju en Tesla! Registrera dig som Tesla-ägare så får du tillgång till mer information på forumet!
Har inte fått den än. Sitter som på nålar och väntar på besked när jag ska få hämta den... Men den är i Stockholm och ska bara gå igenom inspektion och rekond.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Tystberga har 6 platser. Den är enligt mig hyfsat välanvänd, alltid 2-3 platser upptagna när jag varit där. Arboga har väl också 6 platser, där har jag som mest varit jag plus en tesla till. Infra är det ofta kö på, också 6 platser.

Märkligt. På tesla.com står det 8 platser i Arboga. Är ju lite lurigt... På ABRP står det 2 platser på Infra City, 6 platser i Tystberga och 8 i Arboga. Även Ödeshög ska bara ha 4 platser (men 8 enligt ABRP) men Toftaholm ska ha 8. Vad är korrekt? Och ABRP listar en SuC i Karlskrona med 2 platser men den finns inte enligt Tesla själva...

Tur jag bor så nära Infra att jag aldrig (förmodligen) kommer behöva använda den. :)
Den i Karlskrona är en privatägd Fastcharger på 60 kW men han som betalade för den och betalar för elen låter alla teslabilar ladda gratis.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslaladdare (SuC) igång i Tanum!

Inlägg av Bjelke »

Hälsade på Micke i Karlskrona och kikade in på några av hans företag och passade självklart på att ladda där (hans
skojigaste bolag ligger där stolparna står)...
Han är en mkt trevlig prick :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar