Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Gordon »

När jag skulle planerar hemresan efter några dagar på Österlen så visade GPS-kartan att SC Löddeköpinge var nedstängd.
Löste det enkelt med att köra via Kristianstad istället men Teslor som kom via E6 och skulle vidare mot Danmark eller Norge hade nog inte så många andra val.
Jag bara haft mitt X sedan i september och inte sett detta tidigare - är det vanligt att en hel SC-station stängs ned på detta vis?
Vad jag vet så var den nedstängd från kl 22 den 19/7 till ca 17 den 20/7 (kanske längre men det var då jag uppmärksammade problemet).

Bild från GPS-kartan nedan:
SC Löddeköpinge Reduced Service.jpg
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Hammar »

Betyder det verkligen att stationen är stängd?
Redused service borde väl betyda att stationen har något problem. Skulle ju kunna vara att laddarna levererar begränsad effekt, eller att det finns flera stolpar som inte fungerar, så det finns risk för kö om bilarna anländer som vanligt.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av EnTraktor »

Har redan diskuterats i en annan tråd. Ett alternativ är att ladda på någon av Chademoladdarna som finns på samma parkering.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av ellerstrom »

Körde förbi där igår och det var flera Teslor som laddade, så reduced service innebär inte att den är stängd. Behövde dock inte ladda själv och vet därför inte om det var pga att flera stolpar inte fungerar/fungerade eller mindre effekt från dessa som gjorde att det står reduced service i Teslans kartor.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Gordon »

Fick helt klart uppfattningen att hela Löddeköpinge var helt nedstängd eftersom bilen visade nedan varning då jag försökte navigera dit.
Pratade även med en norrman vid SC Falkenberg som också uppfattat att hela stationen var nedstängd så han laddade till 100% för att ta sig vidare till DK.
Ser f.ö. ingen annan tråd som behandlat detta ämne i närtid (endast att ett ladduttag är trasigt i Toftaholm men det är väl en ganska vanlig företeelse :roll: )
Supercharger Temporarily Closed.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Bjelke »

Ja den varningen kan man väl inte tolka som något annat än att hela stationen är avstängd...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av ellerstrom »

Håller helt med. Var dock lite nyfiken av mig när jag körde förbi igår och var tvungen att kolla hur det stod till. Var en tre, fyra Teslor som stod där iaf (varav en X).

Körde som sagt inte in där själv, så jag vet inte status på SuC. Men jag tror inte de stod där utan att ladda.

Det är inte så bra att Tesla flaggar för att en station är stängd om den inte är det.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av EnTraktor »

Gordon skrev:
Ser f.ö. ingen annan tråd som behandlat detta ämne i närtid (endast att ett ladduttag är trasigt i Toftaholm men det är väl en ganska vanlig företeelse :roll: )
En sökning på Löddeköpinge ger detta
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ge#p181656
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av EnTraktor »

ellerstrom skrev:
Det är inte så bra att Tesla flaggar för att en station är stängd om den inte är det.
Tesla har ju inte hittat på det hela. Troligen är det en driftstörning nånstans. Kanske reducerad strömmatning eller kanske ett antal trasiga uttag.
Det är mycket bättre att dom flaggar att det kan bli problem så man inte räknar med en laddare än att hålla tyst, så kommer bilar och kan ej ladda.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av ellerstrom »

Håller med om att det är bra att Tesla aviserar när SuC inte fungerar. Men om det är tex 7 av 8 SuC som inte fungerar eller om det skulle vara reducerad effekt är det väl bättre att skriva det istället för att SuC är stängd?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Swahn77
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 okt 2016 16:12
Ort: Växjö

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Swahn77 »

Behövde ladda där i natt på hemvägen från Italien och Österrike, regn och blåst gjorde att förbrukningen var högre än vad man var van vid i värmen. Navigatorn i bilen skriver reduced service men tar inte med denna SUC i beräkningarna. Det tolkar jag som om att den inte funkar men tvingade navigatorn dit. Kunde ladda med full effekt och det var några laddare som inte lyste och då säkert inte fungerade. Min bedömning är att 75 procent av stolparna funkar och konstigt att Tesla tar bort den från beräkningarna på rutten. Blev mycket missvisande för oss.
Model S P85D - 15, vit.
Verdi

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Verdi »

Det är en nedstängd i södra Danmark också. Kommer inte ihåg vad den heter.

Brukar det vara så här eller brakar allt ihop för att jag skaffat en Tesla?

Kan man inte lita på SuC så faller hela grejen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
Har redan diskuterats i en annan tråd. Ett alternativ är att ladda på någon av Chademoladdarna som finns på samma parkering.
Kanske inte alla som har chademo adapter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av EnTraktor »

chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
Har redan diskuterats i en annan tråd. Ett alternativ är att ladda på någon av Chademoladdarna som finns på samma parkering.
Kanske inte alla som har chademo adapter.
Då går det ladda typ 2 om man verkligen behöver ladda.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Gordon »

EnTraktor skrev:
Gordon skrev:
Ser f.ö. ingen annan tråd som behandlat detta ämne i närtid (endast att ett ladduttag är trasigt i Toftaholm men det är väl en ganska vanlig företeelse :roll: )
En sökning på Löddeköpinge ger detta
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ge#p181656
Åh, tack för tillrättavisningen - då jag är ny på forumet har jag mycket att lära här... :oops:
Tycker dock inte att de fyra inläggen i den i övrigt 16 sidor långa evighetstråden med generell info om SC utbyggnad gav några bra svar eller genererade någon intressant diskussion kring detta för mig nya fenomen.
Då jag inte hänger på forumet frekvent utan är mer av en periodare för att söka svar på specifikt problem och/eller väcka en aktuell diskussion för att dra nytta av forumets samlade erfarenheter tycker jag personligen att det är väldigt tidsödande att försöka hitta rätt genom sökfunktionen - men det kanske bara är jag? :|

Blev lite OT så nu åter till ämnet:
Vad gäller alternativa (och långsammare) laddmöjligheter med CHAdeMO och Typ2 är det inget alternativ när man reser med familjen då kravet är att snabbast möjligt ta oss från punkt A till punkt B.
Teslas USP är outstanding räckvidd och väl utbyggt nätverk med SC som tillsammans möjliggör längre resor genom i stort sett hela Europa. Stängs hela SC-stationer ned utan förvarning under längre tid faller tyvärr hela konceptet...
Användarvisningsbild
Gordon
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2016 23:18
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Gordon »

En titt på laddkartan ger fortfarande samma information och ruttplaneraren tar inte heller med Löddeköpinge.
Dock funkar det bevisligen att ladda på platsen så det är väldigt underligt att man får info att den är stängd (sedan 19/7 fram till i dag).

Att det skulle indikera att några av laddplatserna är ur funktion kan vara en förklaring men isf skulle även Ödeshög haft info att den var stängd när tre av åtta laddplatser var ur funktion(när jag reste hem från Gotland 6/7 visades information att dessa tre var upptagna istället - vilket var klart bättre).
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Guldis-54 »

Törs jag lita på Löddeköpinge idag 23/7 att jag kan få laddning ur SuC eller ska jag ta en annan rutt. Har ingen chademo.
Är på väg norrut från Berlin och tänkte styra över Skövde. :?:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av David D »

Jag laddade där igår vid lunch utan problem. Det blev fullt när jag kom och jag upplevde inte att någon hade problem med laddningen.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Guldis-54 »

Tack, satsar på Lödde. :D
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av David D »

Jag funderar på om det kan vara så att den är för populär och att Tesla försöker få folk att välja andra stationer om det går. Vi åkte från Stockholm igår och är i södra Tyskland nu och Löddeköpinge är med bred marginal den SC med högst beläggning vi stött på hittills.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av bylund »

Fast då borde det vara bättre att varna för köer. Detta skrämmer ju iväg folk, och gör att man har svårare att lita på systemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av David D »

För mig valde gpsen att ladda länge i Toftaholm och sen köra till Danmark. Det var inget problem att välja Löddeköpinge manuellt och jag ingen varning eller liknande.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
jeb
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jan 2017 20:52

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av jeb »

Jag fick samma meddelande av bilen när jag en gång närmade mig Superchargern i Kvänum där jag relativt desperat behövde ladda. Efter ett samtal till supporten visade det sig att två av laddarna inte fungerade, en bil laddade när jag kom fram så det var inga problem alls. Alltså, börja med att ringa supporten, den servicen har vi betalat för.
Användarvisningsbild
Colstrup
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 dec 2016 21:58

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Colstrup »

Gordon skrev:
När jag skulle planerar hemresan efter några dagar på Österlen så visade GPS-kartan att SC Löddeköpinge var nedstängd.
Löste det enkelt med att köra via Kristianstad istället men Teslor som kom via E6 och skulle vidare mot Danmark eller Norge hade nog inte så många andra val.
Jag bara haft mitt X sedan i september och inte sett detta tidigare - är det vanligt att en hel SC-station stängs ned på detta vis?
Vad jag vet så var den nedstängd från kl 22 den 19/7 till ca 17 den 20/7 (kanske längre men det var då jag uppmärksammade problemet).

Bild från GPS-kartan nedan:
SC Löddeköpinge Reduced Service.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Colstrup
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 dec 2016 21:58

Re: Supercharger Temporary Closed - Löddeköpinge 20/7

Inlägg av Colstrup »

Hej! De hade service på stationen och den är nu open and running


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar