Tråden för problem med Superchargerladdare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av apkungen »

Jag tänkte att vi kan ha denna tråd för alla framtida problem på SuC för jag tror inte att det finns någon än.


Igår körde jag till tindered för att ladda batterierna till både bilen och familjen men hade lite problem med laddningen. Jag kopplade in den på laddare 3B vill jag minnas med state of charge (SoC) på runt 15%. Laddningen gick igång som den skulle men sen fick jag problem att kontakta bilen via appen. När jag efter nån minut fick kontakt så visade den 44% laddning (efter säkert 40 min), det stod att den laddade och jag hade inte fått nån notis om avbruten laddning men laddhastigheten var 0kW!

Jag gick ut till bilen och stoppade laddningen på skärmen och startade den igen men då stod det bara "charging will start momentarily" men det gjorde den inte på nån minut. Jag hade inte tid o vänta utan flyttade bilen till laddade 2B och då gick allt som det skulle och vi laddade fullt på en trekvart.

Kan det vara nåt fel på laddade 3B i tindered? Nån som haft liknande bekymmer?
20170724_110131.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av bylund »

Bäst är att ringa supporten när problemet fortfarande syns. Då har de chans att se om det är bilen eller laddaren som är problemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av MariaB »

Jag hade liknande problem i Tindered 16/7 på förmiddagen när jag hade tänkt fylla på fullt, i min S 70, inför hemfärd till Stockholm. Sammanföll med dålig täckning på Tidered. Jag var ensam Teslavid SuC. Den flippade mellan 0 och ca 35 kW och räknade om "remaining time" hela tiden. Jag bytte stolpe men ingen skillnad. Lämnade med tillräckligt för att nå Sillekrog (dessvärre utan att felanmäla...).
Användarvisningsbild
Aengeln
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 jul 2017 22:54
Ort: Lagan
Kontakt:

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Aengeln »

Numera tre trasiga SuC på Toftaholm. Rapporterat till Tesla, så ska bli intressant att se hur snabbt de fixas.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av boreno »

Jag skapade en tråd för detta förra året... sök på "felanmälda"

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... lda#p85638
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Lunna »

Samma för mig på 3A i Tindered/Edsbruk. Såg det precis när jag skulle koppla ur och hade brottom till färja så kunde inte testa närmare.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av provoman »

2a, 2b, 3a, 3b Infra City Väsby felanmälda enl. Tesla vägassistans. Dessa ger begränsad effekt tydligen.

Testade 1b och fick endast 47Kw vid 40% soc, medelvarm bil, +15 i luften. Inga andra laddande bilar vid detta tillfälle.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Oppfinnarn »

Får lite dåliga vibbar om alla trasiga SuC, som verkar finnas över Svea rike nu .... borde fixas snabbt ... givet pengar finnes .... :?:
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Tars »

apkungen skrev:
Jag tänkte att vi kan ha denna tråd för alla framtida problem på SuC för jag tror inte att det finns någon än.


Igår körde jag till tindered för att ladda batterierna till både bilen och familjen men hade lite problem med laddningen. Jag kopplade in den på laddare 3B vill jag minnas med state of charge (SoC) på runt 15%. Laddningen gick igång som den skulle men sen fick jag problem att kontakta bilen via appen. När jag efter nån minut fick kontakt så visade den 44% laddning (efter säkert 40 min), det stod att den laddade och jag hade inte fått nån notis om avbruten laddning men laddhastigheten var 0kW!

Jag gick ut till bilen och stoppade laddningen på skärmen och startade den igen men då stod det bara "charging will start momentarily" men det gjorde den inte på nån minut. Jag hade inte tid o vänta utan flyttade bilen till laddade 2B och då gick allt som det skulle och vi laddade fullt på en trekvart.

Kan det vara nåt fel på laddade 3B i tindered? Nån som haft liknande bekymmer?
Har du äntligen köpt en Tesla?? Jag missat detta. Om ja, grattis till bilen i efterskott!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Benke »

Laddade på ett ställe i Tyskland. Fick bara halva effekten vid laddningen. Enligt Holländaren intill som också uppmärksammade den dåliga effekten, berodde det på att stolparna 4a och 4b delade ström. Holländaren bytte till 2b, när ingen laddade på 2a, och fick full effekt. När min norska granne hade åkt, fick även jag full effekt, när jag var ensam på "fyran". Stämmer detta, eller är det bara denna SuC som inte är tillräckligt dimensionerad?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av ellerstrom »

Benke skrev:
Laddade på ett ställe i Tyskland. Fick bara halva effekten vid laddningen. Enligt Holländaren intill som också uppmärksammade den dåliga effekten, berodde det på att stolparna 4a och 4b delade ström. Holländaren bytte till 2b, när ingen laddade på 2a, och fick full effekt. När min norska granne hade åkt, fick även jag full effekt, när jag var ensam på "fyran". Stämmer detta, eller är det bara denna SuC som inte är tillräckligt dimensionerad?
Yes, alla par (tex 1A och 1B) delar på effekten. Därför ska man, om möjligt, hitta ett tomt par att ladda på.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av bullen »

Stolparna delar på 150kw laddare per par så ja du har rätt. Finns massor av trådar här som hanterar det
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Bjelke »

Delad glädje är inte alltid dubbel glädje ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Surfaren »

Tars skrev:
apkungen skrev:
...
Har du äntligen köpt en Tesla?? Jag missat detta. Om ja, grattis till bilen i efterskott!!!
Jag törs gissa att han hyrt eller lånat. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av HelectriC »

Surfaren skrev:
Tars skrev:
apkungen skrev:
...
Har du äntligen köpt en Tesla?? Jag missat detta. Om ja, grattis till bilen i efterskott!!!
Jag törs gissa att han hyrt eller lånat. Bild
Annars hade nog stolt "Teslaägare" funnits under namnet :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Tjell »

bullen skrev:
Stolparna delar på 150kw laddare per par så ja du har rätt. Finns massor av trådar här som hanterar det
Exemplariskt delat här (Middelfart, Fyn). Kul att se att så många känner till detta. Här var det blandade nationaliteter. Bild
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Legato »

Tjell skrev:
bullen skrev:
Stolparna delar på 150kw laddare per par så ja du har rätt. Finns massor av trådar här som hanterar det
Exemplariskt delat här (Middelfart, Fyn). Kul att se att så många känner till detta. Här var det blandade nationaliteter. Bild
Eller så vill de bara minska risken för dörruppslag ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Kalle »

Sillekrog ligger nere pga strömavbrott
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av David D »

Sillekrog är igång nu.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Foluke »

Sista lördagen i juli vid middagstid var ingen höjdare i vare sig Löddeköping eller Falkenberg! Upp till 4 bilar i kö när vi kom! Då handlade det inte om att välja optimalt par. I början låg laddningen på ca 35 kW. Efter ett tag repade det sig när grannen fått sitt och slog på 115 kW för att stabilisera sig på ca 75 kW. Idag tog det tid! Norska bilar i majoritet! Dock ingen taxi! :D En laddare av 12 var trasig.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Swahn77
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 okt 2016 16:12
Ort: Växjö

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Swahn77 »

Var i Falkenberg vid fyratiden idag. Fullt när vi kom och kö när vi åkte. Fyrs stycken som mest i kö och uppskattar att väntetiden innan påbörjad laddning var som mest 20 minuter. Halmstad behövs som avlastning ASAP. Mest Norska bilar.
Model S P85D - 15, vit.
Verdi

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Sista lördagen i juli vid middagstid var ingen höjdare i vare sig Löddeköping eller Falkenberg! Upp till 4 bilar i kö när vi kom! Då handlade det inte om att välja optimalt par. I början låg laddningen på ca 35 kW. Efter ett tag repade det sig när grannen fått sitt och slog på 115 kW för att stabilisera sig på ca 75 kW. Idag tog det tid! Norska bilar i majoritet! Dock ingen taxi! :D En laddare av 12 var trasig.
Var kö förra lördagen i Lödde också. Absolut flest norska bilar då också. Lite synd att de är så många i Norge som har Tesla. :)
kontakten2

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av kontakten2 »

Den nordöstra laddaren är buggig 7A, löddeköping
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av fth »

Rätt bra betyg för SuC att det krävdes en spambot för att väcka liv i tråden om ”problem med Superchargerladdare”, det sista ”riktiga” inlägget är från 2019! :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev:
Delad glädje är inte alltid dubbel glädje ;)
Det blir ju dubbelt så lång glädje! :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar