Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercharger

Inlägg av Mats »

Landade med 4 km kvar i Ödeshög och första laddaren jag provade kom aldrig riktigt igång. Stod och flippade säkert i 10 minuter mellan 0 och 2-3 kW. Verkade svårt för den att komma igång. Har hänt en gång tidigare då jag landat i upplandsväsby med under 10km kvar.

Fick igång laddningen genom att byta supercharger.

Är detta nått ni andra varit med om?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Inlägg av Smutt »

Ja i Toftaholm, gled in i Split 0% 1km
Den drog igång med 43kw med en gång till min S60
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Inlägg av Plutric »

Sista tiden, vanligare att ha problem på olika SuC speciellt Ödeshög, men den vad jag har förstått skulle vara fixade. Finns olika trådar om detta bl.a. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=9337
Fel eller skador på laddstationen kan gör dem urfunktion, relevant att felanmäla till Tesla för upplysa dem även om de oftast kan se att de är urfunktion.
Användarvisningsbild
Veritas
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 apr 2016 21:41
Ort: Malmö

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Inlägg av Veritas »

Kanske är det en nyare typ av batteri du har?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45#p170045
Model S 75 - Deep Blue Metalic - Sunroof - AP 2.0 (EAP) - Next Gen Seats - Upg. Charger
Be my friend if you want 9000 kr rabatt och obegränsad Supercharging
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10262
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Inlägg av Legato »

Mats skrev:
Landade med 4 km kvar i Ödeshög och första laddaren jag provade kom aldrig riktigt igång. Stod och flippade säkert i 10 minuter mellan 0 och 2-3 kW. Verkade svårt för den att komma igång. Har hänt en gång tidigare då jag landat i upplandsväsby med under 10km kvar.

Fick igång laddningen genom att byta supercharger.

Är detta nått ni andra varit med om?
Haft samma problem i Ödeshög men tror det är pga fel på enskilda laddare. När jag kom till Tystberga igår kväll med 0 km (annan tråd) så stod den ganska länge och gick från 1->20->1 kw tills den efter ett par tre minuter successivt ökade till dryga 90 kw som är det maximala jag får i min X60.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Inlägg av Mats »

Jag har för mig att när det hände i upplandsväsby bytte jag inte laddare utan den kom igång efter Ca 10 min flippande. men jag kanske kommer ihåg fel
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Niklas42
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 aug 2017 14:45

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Inlägg av Niklas42 »

Jag hade en upplevelese i vintras när vi skulle till Kungsberget, har 19 mil till Gävle och tänkte ladda där. -20 och takbox gjorde att jag fick order av bilen att vända om efter ca 8 mil.
Fortsatte med 15 grader i kupen, sista biten rullade vi i 50-60 km/h och 2 mil innan Gävle SC visade mätaren 0%, vilken pärs på första "långresan". Men det jag skulle komma till är att Teknikern på Tesla sa till mig att om man laddar ur bilen helt så tar det ca 10 minuter innan den tar laddning igen. Laddningen står och hoppar på väldigt låga ampere och man tror att nåt är galet. Det är standard system behavior.
Vit S 60D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Inlägg av Smutt »

Niklas42 skrev:
Jag hade en upplevelese i vintras när vi skulle till Kungsberget, har 19 mil till Gävle och tänkte ladda där. -20 och takbox gjorde att jag fick order av bilen att vända om efter ca 8 mil.
Fortsatte med 15 grader i kupen, sista biten rullade vi i 50-60 km/h och 2 mil innan Gävle SC visade mätaren 0%, vilken pärs på första "långresan". Men det jag skulle komma till är att Teknikern på Tesla sa till mig att om man laddar ur bilen helt så tar det ca 10 minuter innan den tar laddning igen. Laddningen står och hoppar på väldigt låga ampere och man tror att nåt är galet. Det är standard system behavior.
Körde hårt i Tyskland ca180 extrem förbrukning gled in på SUC med 6km kvar räknade med 10min extra men det tog 30min innan den laddade ordentligt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar