Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Som sagts många gånger förr, Supercharger är för långresor och ej för vardagsladdning. Det får man lösa på annat sätt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Svenssons skrev:Det blir bra jobbigt att köra 40 mil runt Södertörn utan att köra förbi några snabbladdare, då måste man antagligen köra samma sträcka fram och tillbaka en tio gånger. Södertörn-Hammarby sjöstad tur och retur är ju bara 4 mil. Snabbladdare finns det mängder med runt Stockholm och än fler destinationsladdplatser. Ta en titt på http://uppladdning.nu/ricryd skrev:Tanken " Som kanske beror på en icke relevant oro " är att jag kör ca 8 mil tor till jobbet och använder bilen i tjänsten vilket kan bli en hel del körandes ( Ibland norr ut ) men även ibland söderut Södertörn eller väster ut vilket då kan bli upp till en total av 40 mil på en dag inkl till och från arbetet. Då ligger jag på gränsen och lägger jag dessutom till kyla och annat så känner jag att en SC söder om stan skulle få mig att andas ut ifall behov föreligger... Men jag kanske är ensam i dessa tankebanor ?dstr skrev:Du har ritat en radie på ca 3 mil, en tiondel av 3ans räckvidd. Vad tror du problemet blir?
TACK!! Kollar!!
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Du säger att du åker långt söderut och långt norrut. Då kan du ju snabbladdare I sille krog och I Upplands väsby. Jag tror att du är kvar i fossilbilstsnkar. Ladda hemma varje natt, det är inte alls jobbigt, så har du 30 nya mil varje morgon .om du åker mycket typ till Kungsör och tillbaka plus massa I stan, då är det bättre med long range versionen än att behöva snabbladda varje dag.
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Svenssons skrev:Det blir bra jobbigt att köra 40 mil runt Södertörn utan att köra förbi några snabbladdare, då måste man antagligen köra samma sträcka fram och tillbaka en tio gånger. Södertörn-Hammarby sjöstad tur och retur är ju bara 4 mil. Snabbladdare finns det mängder med runt Stockholm och än fler destinationsladdplatser. Ta en titt på http://uppladdning.nu/ricryd skrev:Tanken " Som kanske beror på en icke relevant oro " är att jag kör ca 8 mil tor till jobbet och använder bilen i tjänsten vilket kan bli en hel del körandes ( Ibland norr ut ) men även ibland söderut Södertörn eller väster ut vilket då kan bli upp till en total av 40 mil på en dag inkl till och från arbetet. Då ligger jag på gränsen och lägger jag dessutom till kyla och annat så känner jag att en SC söder om stan skulle få mig att andas ut ifall behov föreligger... Men jag kanske är ensam i dessa tankebanor ?dstr skrev:Du har ritat en radie på ca 3 mil, en tiondel av 3ans räckvidd. Vad tror du problemet blir?
Tack! Skall kolla
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
De laddkontakter som du skall kolla efter förutom Tesla SuperCharger ärricryd skrev:
TACK!! Kollar!!
Mode-3, Type-1 med fast kabel - Destinationsladdning
Mode-3, Type-2, kontakt - Destinationsladdning
CHAdeMO - Snabbladdning
CCS - Snabbladdning dock inte säkert att Model 3 kommer komma med CCS men förhoppningsvis gör den det i standardutförande.
Schuko och trefas kan fungera om det är vid plats som du laddar under längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
apkungen skrev:Du säger att du åker långt söderut och långt norrut. Då kan du ju snabbladdare I sille krog och I Upplands väsby. Jag tror att du är kvar i fossilbilstsnkar. Ladda hemma varje natt, det är inte alls jobbigt, så har du 30 nya mil varje morgon .om du åker mycket typ till Kungsör och tillbaka plus massa I stan, då är det bättre med long range versionen än att behöva snabbladda varje dag.
Är garanterat kvar i fosilträsket.. Därav mina funderingar Tack för hjälpen!
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Typ-1 med fast kabel lär väl inte fungera i en Tesla? Det är ju en helt annan kontakt. Eller tänker jag fel?Svenssons skrev:
De laddkontakter som du skall kolla efter förutom Tesla SuperCharger är
Mode-3, Type-1 med fast kabel - Destinationsladdning
.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Jag håller med om att det är en stor fläck på Södertörn på Teslas laddkarta. Jag tillhör också dom som inser att inte alla kan ha möjligheten att ladda hemma över natten. Runt omkring där jag bor tex så finns det massor med lägenheter vars invånare med bil snällt får cirkulera runt för att hitta en plats på gatan när dom kommer hem. För många av dessa människor kommer inte en elbil kännas aktuell förrän det finns en tydligare lösning än "ladda hemma över natten". Om Tesla vill sälja bilar till dessa människor så är det nog lättare om dom kan peka ut var folk ska ladda någonstans. Och som vi hörde för ett tag sen har Tesla börjat fundera på andra typer av superchargers, troligen för att dom insett detta. Jag skulle tippa att det dyker upp något förr eller senare, men den stora frågan är väl när.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Om ni nu snackar hål på kartan kan ni ju jämföra det lilla hålet på Södertörn med det 50 ggr större hålet i Småland. Jag vet att det bor fler människor i Stockholm än i Småland men det handlar om längre resor. Det kommer säkerligen fler SuC både till Småland och till Södertörn för övrigt, bara att skicka in förslag till Tesla.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan
Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Du klarar fortfarande att köra de sträckor Tur Retur och når SuC åt båda hållKulingen skrev:Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan
Bor själv i Värnamo
Det som är meckigt men funkar är T/R Göteborg samt T/R Helsingborg
Där är jag beroende av nån slaggs destinations laddning alternativt omväg via SuCmen det funkar och jag pratar om T/R resor på ca 16 mil enkel väg utan SuC längs vägen
TS stormar inte en i vattenglas utan vatten droppe
ingen tesla laddare inom 3 mils radie
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Jag körde vår Leaf från Västervik till Växjö för ett tag sedan och kan säga att det inte ens finns många Chademo-alternativ heller om man inte åker omvägar förbi Kalmar eller Vetlanda. Småland får rycka upp sig rent allmänt och Tesla behöver hjälpa till där...Kulingen skrev:Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Västervik Göteborg Västervik, denna tur är väldigt dålig täckning men det ska kanske komma en i Borås innan årsskiftet.e5m1r skrev:Du klarar fortfarande att köra de sträckor Tur Retur och når SuC åt båda hållKulingen skrev:Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan
Bor själv i Värnamo
Det som är meckigt men funkar är T/R Göteborg samt T/R Helsingborg
Där är jag beroende av nån slaggs destinations laddning alternativt omväg via SuCmen det funkar och jag pratar om T/R resor på ca 16 mil enkel väg utan SuC längs vägen
TS stormar inte en i vattenglas utan vatten droppe
ingen tesla laddare inom 3 mils radie
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Kommer man inte tur och retur Västervik Växjö (18 ggr 2 - 36 mil) så får man ta turen över Kalmar på vägen hem.zyax skrev:Jag körde vår Leaf från Västervik till Växjö för ett tag sedan och kan säga att det inte ens finns många Chademo-alternativ heller om man inte åker omvägar förbi Kalmar eller Vetlanda. Småland får rycka upp sig rent allmänt och Tesla behöver hjälpa till där...Kulingen skrev:Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Kör du så mycket i tjänsten så hittar du finansieringen i milersättningen.ricryd skrev:Sponsor sökes men en god idedstr skrev:Köp en Model S 100D.
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Detta hänger ju också samman med att man inför en betalmodell för SuC. Om det inte längre är "gratis" kommer folk heller inte tycka att principen att SuC är till för långresor gäller dem utan man kan använda dem när man tycker det passar en ("jag betalar ju för att ladda"). Samtidigt öppnar det förstås också för att bygga mångfalt fler SuC då de kommer att generera intäkter, så kanske blir det som indikerats att vi får se en form av "mackar" i Teslas regi i områden där många bor i lägenhet om inte andra laddmöjligheter finns.Surfaren skrev:Och som vi hörde för ett tag sen har Tesla börjat fundera på andra typer av superchargers, troligen för att dom insett detta. Jag skulle tippa att det dyker upp något förr eller senare, men den stora frågan är väl när.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Får väl köpa en bil till då, en Tesla S 200Ddstr skrev:Köp en Model S 100D.
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Är det någon mer än jag som saknar en suc/snabbladdare i vimmerby?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Det skulle onekligen vara en bra plats för en sådan. Vimmerby var tidigt ute med typ2 trefas, vilket jag nyttjat många gånger, men DC snabbladdare borde ligga högt på önskelistan nu.JFAH skrev:Är det någon mer än jag som saknar en suc/snabbladdare i vimmerby?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Från barometern 4/2-16
Det planeras tydligen för 8 nya snabbladdare i Kalmar län mellan 2016 och 2018.
Borgholm kommun: 19 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Hultsfreds kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Högsby kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Kalmar kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Mönsterås kommun: 10 laddstationer.
Mörbylånga kommun: 15 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Oskarshamn kommun: 12 laddstationer.
Vimmerby kommun: 31 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Västervik kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Torsås kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Emmaboda kommun: 12 laddstationer.
http://www.barometern.se/kalmar/158-lad ... satts-upp/
Det planeras tydligen för 8 nya snabbladdare i Kalmar län mellan 2016 och 2018.
Borgholm kommun: 19 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Hultsfreds kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Högsby kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Kalmar kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Mönsterås kommun: 10 laddstationer.
Mörbylånga kommun: 15 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Oskarshamn kommun: 12 laddstationer.
Vimmerby kommun: 31 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Västervik kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Torsås kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Emmaboda kommun: 12 laddstationer.
http://www.barometern.se/kalmar/158-lad ... satts-upp/
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Har inte läst allt i tråden...
Men du möjlighet till laddning hemma så bör du klara dig bra med en Model 3 extended range. Den har 40+ mil i räckvidd och kostar betydligt mindre än Model S 100D.
Skulle du få problem någon dag så finns det många Snabbladdare att välja mellan i området. Vi får se om det är Chademo adapter eller CCS som gäller för M3. Du är alltså inte bara hänvisad till Teslas nätverk när det gäller laddning.
Passa också på att ladda i de typ2 ladduttag som poppar upp lite varstans. Om man står ett tag på samma ställe kan det vara lönt att låta bilen stå och ladda under mötet tex.
Har du inte möjlighet att ladda hemma? Ja, då måste du vara lite av entusiast för att orka. Du måste då hitta en plats nära jobbet eller hemmet där du kan ladda hyfsat säkert. Åker du långt ofta blir det lätt väldigt bökigt.
Ligg på husägaren eller bostadsrättsföreningen om att sätta upp ladduttag!
Men du möjlighet till laddning hemma så bör du klara dig bra med en Model 3 extended range. Den har 40+ mil i räckvidd och kostar betydligt mindre än Model S 100D.
Skulle du få problem någon dag så finns det många Snabbladdare att välja mellan i området. Vi får se om det är Chademo adapter eller CCS som gäller för M3. Du är alltså inte bara hänvisad till Teslas nätverk när det gäller laddning.
Passa också på att ladda i de typ2 ladduttag som poppar upp lite varstans. Om man står ett tag på samma ställe kan det vara lönt att låta bilen stå och ladda under mötet tex.
Har du inte möjlighet att ladda hemma? Ja, då måste du vara lite av entusiast för att orka. Du måste då hitta en plats nära jobbet eller hemmet där du kan ladda hyfsat säkert. Åker du långt ofta blir det lätt väldigt bökigt.
Ligg på husägaren eller bostadsrättsföreningen om att sätta upp ladduttag!
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Tankevurpan många fossilbilister gör är också att du behöver inte ladda så mycket varje gång. Ska du köra 50 mil på en dag men bara har räckvidd för 40. Då räcker det ju att ladda upp 10 mil någon gång under dagen så har du räckvidd hem. Det har alla tid med!
2016 Model S 75
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Det blir alltså destinationsladdare och en stackars combo på 50kw. Bättre än inget, och för vimmerbys del så finns det väl några uppenbara ställen där det behövs rätt rejäla mängder destinationslddare. Typ 20 stycken vid Astrid LIndgrens värld ex.Hammar skrev:Från barometern 4/2-16
Det planeras tydligen för 8 nya snabbladdare i Kalmar län mellan 2016 och 2018.
Borgholm kommun: 19 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Hultsfreds kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Högsby kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Kalmar kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Mönsterås kommun: 10 laddstationer.
Mörbylånga kommun: 15 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Oskarshamn kommun: 12 laddstationer.
Vimmerby kommun: 31 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Västervik kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Torsås kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Emmaboda kommun: 12 laddstationer.
http://www.barometern.se/kalmar/158-lad ... satts-upp/
Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm
Astrid Lindgrens Värld behöver inte snabbladdare men väl ordentligt med destinationsladdare. 31 var/är planerade för Vimmerby. Hur många av dessa som placeras vid ALV vet jag inte men jag misstänker att flera redan är uppe och att tex Clevers laddstolpar räknas in i dessa. Det behöver alltså inte betyda 31 nya från dagens.JFAH skrev:Det blir alltså destinationsladdare och en stackars combo på 50kw. Bättre än inget, och för vimmerbys del så finns det väl några uppenbara ställen där det behövs rätt rejäla mängder destinationslddare. Typ 20 stycken vid Astrid LIndgrens värld ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.