Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

ricryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2017 23:09

Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av ricryd »

Tesla SC och DC.JPG
Tjena alla. Jag sitter och väntar på en M3 men går samtidigt i funderartankar kring utsträckningen av laddare kring Stockholm. Självklart så önskar vi säkerligen massor med laddare överallt men den verklighet som jag kommer leva i är trotts allt relevant för mig framöver om allt går som planerat. " Bor på Södertörn, Haninge och arbetar i Hammarbysjöstad "Idag så finns varken SC eller DC söder om Stockholm. det är först söderut längs E4 som man hittar laddare eller om man passerar vägtullar och trafikstockning genom Stockholm man kan hitta laddare Norr om Stockholm.

Min fundering är om det är fler än jag som hade önskat laddare Söder om Stockholm ex läng 73an eller liknande ? Finns det för få Tesla ägare Söder om Stockholm? Eller är det min okunskap som gör att jag har denna tanke ?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av dstr »

Du har ritat en radie på ca 3 mil, en tiondel av 3ans räckvidd. Vad tror du problemet blir?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Svenssons »

Där man bor är oftast där man minst behöver SuperCharger. Jag bor i Kalmar och här finns en SuperCharger men jag hade hellre sett att den var i Växjö om jag bara ska kolla på vad som passa mig. Dock är den i Kalmar optimal för turister som antingen ska till Kalmar/Öland eller kör norr-söder genom Kalmar. Alltså mer optimal för bra många fler än bara mig eller de som bor i Kalmar.

Optimalt avstånd till SuperCharger från där man bor är minst 20 mil till max ca 30 mil.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Leo »

SuC som främst är tänkt för "långkörningar" placeras nog mest efter "långfärdsstråk" så att säga. Längs större vägar eller kritiska platser för att köra tvärs över landet osv.

Södra stocholm/Haninge kommer ju aldrig riktigt att bli en sån plats. Är ju lite mer av en "återvändsgränd/ändstation" vid resande om man inte ska över till Gotland.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Teslaspolen »

Det finns garanterat andra Typ-2 stolpar och kanske CHAdeMO laddare i området, dessa syns inte på Tesla utan hittas bäst på Uppladdning.nu och Plugshare.com.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av dstr »

Största tankevurpan är nog att du inte vet hur det är att åka elbil till vardags. Man laddar medan man sover och/eller jobbar.

Att åka och stå vid en supercharger göra man bara 2-3 gånger i början. :)
ricryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2017 23:09

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av ricryd »

dstr skrev:
Du har ritat en radie på ca 3 mil, en tiondel av 3ans räckvidd. Vad tror du problemet blir?
Tanken " Som kanske beror på en icke relevant oro " är att jag kör ca 8 mil tor till jobbet och använder bilen i tjänsten vilket kan bli en hel del körandes ( Ibland norr ut ) men även ibland söderut Södertörn eller väster ut vilket då kan bli upp till en total av 40 mil på en dag inkl till och från arbetet. Då ligger jag på gränsen och lägger jag dessutom till kyla och annat så känner jag att en SC söder om stan skulle få mig att andas ut ifall behov föreligger... Men jag kanske är ensam i dessa tankebanor ?

Taxi kanske även har behov av en Söder om Stan också `? Är ju ganska fullt i Upplands Väsby har jag sett och läst.
Senast redigerad av ricryd, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av dstr »

Köp en Model S 100D. :)
ricryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2017 23:09

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av ricryd »

dstr skrev:
Köp en Model S 100D. :)
Sponsor sökes 8-) men en god ide :-)

Men sanningen är väll att jag tycker man ser en delning av Sthlm som inte gynnar Tesla ägare som kör kring Sthlm.. Å det lär nog bli fler :-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Svenssons »

ricryd skrev:
dstr skrev:
Du har ritat en radie på ca 3 mil, en tiondel av 3ans räckvidd. Vad tror du problemet blir?
Tanken " Som kanske beror på en icke relevant oro " är att jag kör ca 8 mil tor till jobbet och använder bilen i tjänsten vilket kan bli en hel del körandes ( Ibland norr ut ) men även ibland söderut Södertörn eller väster ut vilket då kan bli upp till en total av 40 mil på en dag inkl till och från arbetet. Då ligger jag på gränsen och lägger jag dessutom till kyla och annat så känner jag att en SC söder om stan skulle få mig att andas ut ifall behov föreligger... Men jag kanske är ensam i dessa tankebanor ?
Det blir bra jobbigt att köra 40 mil runt Södertörn utan att köra förbi några snabbladdare, då måste man antagligen köra samma sträcka fram och tillbaka en tio gånger. Södertörn-Hammarby sjöstad tur och retur är ju bara 4 mil. Snabbladdare finns det mängder med runt Stockholm och än fler destinationsladdplatser. Ta en titt på http://uppladdning.nu/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av EnTraktor »

Som sagts många gånger förr, Supercharger är för långresor och ej för vardagsladdning. Det får man lösa på annat sätt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
ricryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2017 23:09

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av ricryd »

Svenssons skrev:
ricryd skrev:
dstr skrev:
Du har ritat en radie på ca 3 mil, en tiondel av 3ans räckvidd. Vad tror du problemet blir?
Tanken " Som kanske beror på en icke relevant oro " är att jag kör ca 8 mil tor till jobbet och använder bilen i tjänsten vilket kan bli en hel del körandes ( Ibland norr ut ) men även ibland söderut Södertörn eller väster ut vilket då kan bli upp till en total av 40 mil på en dag inkl till och från arbetet. Då ligger jag på gränsen och lägger jag dessutom till kyla och annat så känner jag att en SC söder om stan skulle få mig att andas ut ifall behov föreligger... Men jag kanske är ensam i dessa tankebanor ?
Det blir bra jobbigt att köra 40 mil runt Södertörn utan att köra förbi några snabbladdare, då måste man antagligen köra samma sträcka fram och tillbaka en tio gånger. Södertörn-Hammarby sjöstad tur och retur är ju bara 4 mil. Snabbladdare finns det mängder med runt Stockholm och än fler destinationsladdplatser. Ta en titt på http://uppladdning.nu/

TACK!! Kollar!!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av apkungen »

Du säger att du åker långt söderut och långt norrut. Då kan du ju snabbladdare I sille krog och I Upplands väsby. Jag tror att du är kvar i fossilbilstsnkar. Ladda hemma varje natt, det är inte alls jobbigt, så har du 30 nya mil varje morgon .om du åker mycket typ till Kungsör och tillbaka plus massa I stan, då är det bättre med long range versionen än att behöva snabbladda varje dag.
ricryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2017 23:09

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av ricryd »

Svenssons skrev:
ricryd skrev:
dstr skrev:
Du har ritat en radie på ca 3 mil, en tiondel av 3ans räckvidd. Vad tror du problemet blir?
Tanken " Som kanske beror på en icke relevant oro " är att jag kör ca 8 mil tor till jobbet och använder bilen i tjänsten vilket kan bli en hel del körandes ( Ibland norr ut ) men även ibland söderut Södertörn eller väster ut vilket då kan bli upp till en total av 40 mil på en dag inkl till och från arbetet. Då ligger jag på gränsen och lägger jag dessutom till kyla och annat så känner jag att en SC söder om stan skulle få mig att andas ut ifall behov föreligger... Men jag kanske är ensam i dessa tankebanor ?
Det blir bra jobbigt att köra 40 mil runt Södertörn utan att köra förbi några snabbladdare, då måste man antagligen köra samma sträcka fram och tillbaka en tio gånger. Södertörn-Hammarby sjöstad tur och retur är ju bara 4 mil. Snabbladdare finns det mängder med runt Stockholm och än fler destinationsladdplatser. Ta en titt på http://uppladdning.nu/

Tack! Skall kolla :-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Svenssons »

ricryd skrev:

TACK!! Kollar!!
De laddkontakter som du skall kolla efter förutom Tesla SuperCharger är

Mode-3, Type-1 med fast kabel - Destinationsladdning
Mode-3, Type-2, kontakt - Destinationsladdning

CHAdeMO - Snabbladdning
CCS - Snabbladdning dock inte säkert att Model 3 kommer komma med CCS men förhoppningsvis gör den det i standardutförande.

Schuko och trefas kan fungera om det är vid plats som du laddar under längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ricryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2017 23:09

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av ricryd »

apkungen skrev:
Du säger att du åker långt söderut och långt norrut. Då kan du ju snabbladdare I sille krog och I Upplands väsby. Jag tror att du är kvar i fossilbilstsnkar. Ladda hemma varje natt, det är inte alls jobbigt, så har du 30 nya mil varje morgon .om du åker mycket typ till Kungsör och tillbaka plus massa I stan, då är det bättre med long range versionen än att behöva snabbladda varje dag.

Är garanterat kvar i fosilträsket.. Därav mina funderingar :-) Tack för hjälpen!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av joel80 »

Svenssons skrev:

De laddkontakter som du skall kolla efter förutom Tesla SuperCharger är

Mode-3, Type-1 med fast kabel - Destinationsladdning
.
Typ-1 med fast kabel lär väl inte fungera i en Tesla? Det är ju en helt annan kontakt. Eller tänker jag fel?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av ovelundkvist »

Du tänker rätt, typ 2 ska det vara.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Surfaren »

Jag håller med om att det är en stor fläck på Södertörn på Teslas laddkarta. Jag tillhör också dom som inser att inte alla kan ha möjligheten att ladda hemma över natten. Runt omkring där jag bor tex så finns det massor med lägenheter vars invånare med bil snällt får cirkulera runt för att hitta en plats på gatan när dom kommer hem. För många av dessa människor kommer inte en elbil kännas aktuell förrän det finns en tydligare lösning än "ladda hemma över natten". Om Tesla vill sälja bilar till dessa människor så är det nog lättare om dom kan peka ut var folk ska ladda någonstans. Och som vi hörde för ett tag sen har Tesla börjat fundera på andra typer av superchargers, troligen för att dom insett detta. Jag skulle tippa att det dyker upp något förr eller senare, men den stora frågan är väl när.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av zyax »

Om ni nu snackar hål på kartan kan ni ju jämföra det lilla hålet på Södertörn med det 50 ggr större hålet i Småland. Jag vet att det bor fler människor i Stockholm än i Småland men det handlar om längre resor. Det kommer säkerligen fler SuC både till Småland och till Södertörn för övrigt, bara att skicka in förslag till Tesla.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Kulingen »

Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan :(
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av e5m1r »

Kulingen skrev:
Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan :(
Du klarar fortfarande att köra de sträckor Tur Retur och når SuC åt båda håll

Bor själv i Värnamo
Det som är meckigt men funkar är T/R Göteborg samt T/R Helsingborg
Där är jag beroende av nån slaggs destinations laddning alternativt omväg via SuCmen det funkar och jag pratar om T/R resor på ca 16 mil enkel väg utan SuC längs vägen
TS stormar inte en i vattenglas utan vatten droppe
Bildingen tesla laddare inom 3 mils radie Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av zyax »

Kulingen skrev:
Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan :(
Jag körde vår Leaf från Västervik till Växjö för ett tag sedan och kan säga att det inte ens finns många Chademo-alternativ heller om man inte åker omvägar förbi Kalmar eller Vetlanda. Småland får rycka upp sig rent allmänt och Tesla behöver hjälpa till där...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan :(
Du klarar fortfarande att köra de sträckor Tur Retur och når SuC åt båda håll

Bor själv i Värnamo
Det som är meckigt men funkar är T/R Göteborg samt T/R Helsingborg
Där är jag beroende av nån slaggs destinations laddning alternativt omväg via SuCmen det funkar och jag pratar om T/R resor på ca 16 mil enkel väg utan SuC längs vägen
TS stormar inte en i vattenglas utan vatten droppe
Bildingen tesla laddare inom 3 mils radie Bild
Västervik Göteborg Västervik, denna tur är väldigt dålig täckning men det ska kanske komma en i Borås innan årsskiftet.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Kulingen »

zyax skrev:
Kulingen skrev:
Om man bor i Västervik som jag så saknar jag laddare åt Växjö och Jönköping, åt det hållet är det som ett svart hål på kartan :(
Jag körde vår Leaf från Västervik till Växjö för ett tag sedan och kan säga att det inte ens finns många Chademo-alternativ heller om man inte åker omvägar förbi Kalmar eller Vetlanda. Småland får rycka upp sig rent allmänt och Tesla behöver hjälpa till där...
Kommer man inte tur och retur Västervik Växjö (18 ggr 2 - 36 mil) så får man ta turen över Kalmar på vägen hem.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar