Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Hammar »

Från barometern 4/2-16

Det planeras tydligen för 8 nya snabbladdare i Kalmar län mellan 2016 och 2018.

Borgholm kommun: 19 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Hultsfreds kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Högsby kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Kalmar kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Mönsterås kommun: 10 laddstationer.
Mörbylånga kommun: 15 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Oskarshamn kommun: 12 laddstationer.
Vimmerby kommun: 31 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Västervik kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Torsås kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Emmaboda kommun: 12 laddstationer.

http://www.barometern.se/kalmar/158-lad ... satts-upp/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av LarsL »

Har inte läst allt i tråden...

Men du möjlighet till laddning hemma så bör du klara dig bra med en Model 3 extended range. Den har 40+ mil i räckvidd och kostar betydligt mindre än Model S 100D.

Skulle du få problem någon dag så finns det många Snabbladdare att välja mellan i området. Vi får se om det är Chademo adapter eller CCS som gäller för M3. Du är alltså inte bara hänvisad till Teslas nätverk när det gäller laddning.

Passa också på att ladda i de typ2 ladduttag som poppar upp lite varstans. Om man står ett tag på samma ställe kan det vara lönt att låta bilen stå och ladda under mötet tex.

Har du inte möjlighet att ladda hemma? Ja, då måste du vara lite av entusiast för att orka. Du måste då hitta en plats nära jobbet eller hemmet där du kan ladda hyfsat säkert. Åker du långt ofta blir det lätt väldigt bökigt.
Ligg på husägaren eller bostadsrättsföreningen om att sätta upp ladduttag!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Jensa »

Tankevurpan många fossilbilister gör är också att du behöver inte ladda så mycket varje gång. Ska du köra 50 mil på en dag men bara har räckvidd för 40. Då räcker det ju att ladda upp 10 mil någon gång under dagen så har du räckvidd hem. Det har alla tid med!
2016 Model S 75
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av JFAH »

Hammar skrev:
Från barometern 4/2-16

Det planeras tydligen för 8 nya snabbladdare i Kalmar län mellan 2016 och 2018.

Borgholm kommun: 19 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Hultsfreds kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Högsby kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Kalmar kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Mönsterås kommun: 10 laddstationer.
Mörbylånga kommun: 15 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Oskarshamn kommun: 12 laddstationer.
Vimmerby kommun: 31 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Västervik kommun: 13 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Torsås kommun: 11 laddstationer varav en komplett snabbladdare.
Emmaboda kommun: 12 laddstationer.

http://www.barometern.se/kalmar/158-lad ... satts-upp/
Det blir alltså destinationsladdare och en stackars combo på 50kw. Bättre än inget, och för vimmerbys del så finns det väl några uppenbara ställen där det behövs rätt rejäla mängder destinationslddare. Typ 20 stycken vid Astrid LIndgrens värld ex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av Svenssons »

JFAH skrev:
Det blir alltså destinationsladdare och en stackars combo på 50kw. Bättre än inget, och för vimmerbys del så finns det väl några uppenbara ställen där det behövs rätt rejäla mängder destinationslddare. Typ 20 stycken vid Astrid LIndgrens värld ex.
Astrid Lindgrens Värld behöver inte snabbladdare men väl ordentligt med destinationsladdare. 31 var/är planerade för Vimmerby. Hur många av dessa som placeras vid ALV vet jag inte men jag misstänker att flera redan är uppe och att tex Clevers laddstolpar räknas in i dessa. Det behöver alltså inte betyda 31 nya från dagens.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av JFAH »

Svenssons skrev:
JFAH skrev:
Det blir alltså destinationsladdare och en stackars combo på 50kw. Bättre än inget, och för vimmerbys del så finns det väl några uppenbara ställen där det behövs rätt rejäla mängder destinationslddare. Typ 20 stycken vid Astrid LIndgrens värld ex.
Astrid Lindgrens Värld behöver inte snabbladdare men väl ordentligt med destinationsladdare. 31 var/är planerade för Vimmerby. Hur många av dessa som placeras vid ALV vet jag inte men jag misstänker att flera redan är uppe och att tex Clevers laddstolpar räknas in i dessa. Det behöver alltså inte betyda 31 nya från dagens.
det var destinationsladdare jag menade skulle vara där.. :-) Men jag håller nog fast vid åtminstone 20. Och över tid skulle jag generellt vilja att sådana här platser hade åtminstone 25% av platserna uppkopplade till minst 11kw trefas stolpar. MEd tanke på vad de tar för parkeringsavgiften kan de mycket väl kosta på sig det som en free bee. Faktum är att det mycket väl borde kunde vara ett lagmässigt krav från statens håll när man anlägger parkering.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av bullen »

Var på parken Zoo i Eskilstuna idag. En (!) Laddplats och den var inte ens trefas. Men ungarna gillar Arboga
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av bonath »

Jensa skrev:
Tankevurpan många fossilbilister gör är också att du behöver inte ladda så mycket varje gång. Ska du köra 50 mil på en dag men bara har räckvidd för 40. Då räcker det ju att ladda upp 10 mil någon gång under dagen så har du räckvidd hem. Det har alla tid med!
Detta är svårt för fossilbilister att förstå.
Jag bor i Halmstad, sonen i Gbg.
Kör hem till honom med Leafen i ett sträck. Laddar några timmar där med vanlig 230v.
På hemvägen kan det kanske behövas 10-15 minuter i Varberg eller Falkenberg på ChaDeMo för att komma hem.
Med en Model3 behövs det inget laddstopp alls!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av joel80 »

För många bilister kommer det I allafall till en börjar inte bli lika lätt. De som bor i städer och lägenheter utan tillgång till egen parkeringsplats kommer behöva laddare i sitt närområde. Inte nödvändigtvis snabbladdare, men kanske 11-22kw vid affärer och köpcentrum blir en "livlina" för många nu I början.

Sånt finns det ju faktiskt lite av redan nu söder om Stockholm, även om det behövs mer:
Skärmklipp 2017-08-12 12.35.21.png
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
ricryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2017 23:09

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av ricryd »

Tack för alla goda råd och inspel. Jag ser onekligen fram emot min m3á även om det kommer ta sin tid. Jag förstår att SuC många gånger är en naturlig Påladdning under resor och långresor men att den huvudsakliga laddningen kommer ske i hemmet. Så även för mig och med lite mer skinn på näsan nu börjar jag se ljuset i tunneln och tror det kommer bli super bra. 3 fas 16a laddare hemma på natten å sen fylla på vid vanlig typ2 laddare längs vägarna.
Men det skulle ju inte skada om vi fick lite mer alternativ och snabbare laddmöjligheter på södra sidan av Stockholm. Känns lite segregering med alla vackra T på kartan norr om Stockholm. Tror att en utökning kommer vara nödvändig när väl alla m3 kommer till Sverige :-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Saknar Tesla laddare Söder om Sthlm

Inlägg av joel80 »

Ska man satsa rätt i Stockholmsområdet är det inte snabbladdare som bör sättas upp utan mängder med små 1-3fas 16A för natt/parkeringsladdning. Alltså även med en 1-fas 16A kommer man få i minst 2mil i timmen i en M3. Parkerar man kring 7 på kvällen och åker vid 7 på morgonen har man alltså minst 24 nya mil varje dag i en sån laddare. Hur ofta kör man mer än 24 mil två dagar i rad? (kör du det "bara" en dag kan du starta med mer och ändå slippa ladda på snabbladdare.. Andra dagen kan du behöva snabbladda efter ca 24mil om du kunnat ladda 19-7.)

Semisnabbladdare för de som besöker Stockholm under dagen behövs också, men då kanske främst i områden där besökare ofta parkerar. T.ex vid arenor, turistattraktioner, museum o.s.v.
Där vill man ha minst 3-fas 16A (11kw). Skulle ge minst 6-7mil I timmen i en M3. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar