Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av zyax »

Det kommer väl stå lastbalanserade snabbladdare på varenda parkering med matställe utmed de större vägarna i framtiden. Att dra fram sjukt mycket ström till dessa är ett mindre problem än att folk inte skulle stanna där för att det inte går att ladda, tänker då snabbmatställena.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Det kommer väl stå lastbalanserade snabbladdare på varenda parkering med matställe utmed de större vägarna i framtiden. Att dra fram sjukt mycket ström till dessa är ett mindre problem än att folk inte skulle stanna där för att det inte går att ladda, tänker då snabbmatställena.
Ja, vägkrogar är ju bättre ställen än dagens mackar. Man måste ju ha nåt att göra. Om det nu inte i framtiden kommer gå supersnabbt att ladda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
EnTraktor skrev:

Nu ska vi inte överdriva. Det finns inte obegränsat med bensinmackar i Norrland och jag har aldrig sett nån kö till dom mackarna som finns, precis som jag inte sett nån rusning till dom superchargers som finns i Norrland.
Åkte Åre t/r en vecka efter sportlovet och laddade själv i Gävle, Sundsvall, Krokom, Krokom, Krokom, Sundsvall, Gävle.
Det finns jättemånga mackar längs vägarna till fjällen och de som startar med full tank behöver i regel inte tanka alls under resan. Det går inte att jämföra.

Men om man ska räkna på det så har väl en genomsnittlig fossilbil en räckvidd 70 mil och behöver 5 min för att tanka. Det blir 4,3 sekunders tankning per mil.

En elbil behöver 40 minuter var 20:e mil. Eller 120 sekunders laddning per mil. 28 ggr mer än fossilbilen. Som också som sagt har lyxen att tanka före och/eller efter resan och inte under...
Jag har oxo lyxen att ladda bilen före och efter resan (och behöver ingen laddning på vägen) ;)
Fast jag bor ju lite närmare än många andra förstås :)
Bollnäs är förresten ett av dom mer populära ställena som det tankas mycket vid på vägen mot fjällen, lagom långt
från Stockholm och samma sak från andra hållet... (Även ICA, COOP, MAX mfl lever gott under dessa veckor...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av bullen »

Remuz skrev:
Vill någon mer hjälpa mig att slå ett slag för Laxå så maila Jimmy på Rast. Jag har förslag på text

Laxå is perfectly placed Between the stations Karlstad (100km north), Jung (120km west), Arboga (95km east) and Ödeshög (123km south). The station would be perfect for travelers going from Stockholm to Gotheburg since Arboga is to early and Jung is to late. It would also be perfect for traveling the other way around since Jung is to close to Gothenburg and Arboga is to far away.

Laxå Rast is the perfect spot to rest and have lunch with a varity of foods and playgrounds for kids. Free Wifi is available and restrooms are open 6.30-22 and 8-22 on weekends.
Lägg gärna till varför den är bra i Nord-Sydlig-riktning också. Jag kör aldrig N/S där så jag vet tyvärr inte :)
Karlstad- Linköping är 22 mil utan ens Chademo på vägen. Laxå är nästan exakt mitt emellan.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Alfred »

Remuz skrev:
Vill någon mer hjälpa mig att slå ett slag för Laxå så maila Jimmy på Rast. Jag har förslag på text

Laxå is perfectly placed Between the stations Karlstad (100km north), Jung (120km west), Arboga (95km east) and Ödeshög (123km south). The station would be perfect for travelers going from Stockholm to Gotheburg since Arboga is to early and Jung is to late. It would also be perfect for traveling the other way around since Jung is to close to Gothenburg and Arboga is to far away.

Laxå Rast is the perfect spot to rest and have lunch with a varity of foods and playgrounds for kids. Free Wifi is available and restrooms are open 6.30-22 and 8-22 on weekends.
Lägg gärna till varför den är bra i Nord-Sydlig-riktning också. Jag kör aldrig N/S där så jag vet tyvärr inte :)
Lite petig språkpolis, men to=till och too=för som i "för mycket".

Så meningen i mitten ska vara:
The station would be perfect for travelers going from Stockholm to Gotheburg since Arboga is too early and Jung is too late.

Finns några platser till att göra samma ändring på.

Sen väljer väl de flesta som ska mellan Stockholm och Göteborg hellre E4 via Jönköping, men det är ju en annan fråga. :)

God natt!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar