Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Verdi »

Kirre skrev:
Jocce skrev:
Kirre skrev:
SVEG!!! Icke att förglömma. Nu blir Vemdalenresorna såå mycket enklare :D

"Omväg" via Sveg ju (förvisso kanske bara 10 minuter körtid ;) ). Jag längtar mer efter Chademon som skall komma i Ljusdal :)
Edit: Beror förvisso på om du ska till Vemdalen eller Vemdalsskalet kom jag på :P

(Har stuga i Klövsjö :) )


/Jocce
Björnrike. Ska upp nu i helgen och längtar också verkligen efter Ljusdal och Kårböle att bli klara... Tror dock att jag klarar Uppsala - Sveg på en laddning nu på sommaren, om jag kör ekonomiskt... ;)
Kör du över Bollnäs så kan det gå. Men det är på håret alltså. Blir bättre nästa år när SuC i Hudiksvall kommer upp. Från E4-avfarten är det 22 mil till Björnrike. Det fixar man väl lätt även på vintern? Då kan du hoppa över Sveg om du har laddmöjlighet när du kommer fram.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Jocce »

Kirre skrev:

Björnrike. Ska upp nu i helgen och längtar också verkligen efter Ljusdal och Kårböle att bli klara... Tror dock att jag klarar Uppsala - Sveg på en laddning nu på sommaren, om jag kör ekonomiskt... ;)
Men du passerar väl ändå Gävle?

Jag utgår oftast från Märsta med full laddning, men brukar ändå stanna till i Gävle för att ha lite marginal...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av olarsson »

Bod skrev:
olarsson skrev:
Tummen upp för Como! Brukar bila till Comosjön men avsaknaden av laddmöjligheter begränsar utflyktsmöjligheterna medan man är där i trakterna.
Enligt Plugshare finns det laddare i Como och en del runt Comosjön också.
Absolut, men SuC är SuC. Går lite fortare och enklare om man ska "åka och tanka" och sitta och vänta.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Vasp »

Tur att jag aldrig har köpt mig en Tesla med tanke på hur uppbyggnaden av superchargers planeras. Och med tur menar jag att jag inte har råd på långa vägar.

Jag skulle nog om jag hade köpt mig en bil för runt miljonen störa mig som fasiken att jag inte enkelt och bekvämt kan köra den åt de hållen jag vill pga bristande laddnätverk.

Tänker främst på vägarna till Norge som här uppe i norr inte har superchargers alls. Eller ens snabbladdare.

För mycket fokus på södra och mellersta Sverige tycker jag men om det är där de flesta kunderna färdas så är det ändå rätt strategi att satsa där.

3-4 år till så får man väl hoppas att jag har mig en Model Y och att även norra Sverige har Superchargers.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Kirre »

Jocce skrev:
Kirre skrev:

Björnrike. Ska upp nu i helgen och längtar också verkligen efter Ljusdal och Kårböle att bli klara... Tror dock att jag klarar Uppsala - Sveg på en laddning nu på sommaren, om jag kör ekonomiskt... ;)
Men du passerar väl ändå Gävle?

Jag utgår oftast från Märsta med full laddning, men brukar ändå stanna till i Gävle för att ha lite marginal...


/Jocce
Brukar stanna till där och toppa upp lite men det är så f-b tråkigt när man bara kört en timme. Tänkte försöka klara mig hela till Sveg, mest bara för att se om det går. :geek:
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Jocce »

Kirre skrev:

Brukar stanna till där och toppa upp lite men det är så f-b tråkigt när man bara kört en timme. Tänkte försöka klara mig hela till Sveg, mest bara för att se om det går. :geek:

Full förståelse ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av zyax »

Vasp skrev:
Tur att jag aldrig har köpt mig en Tesla med tanke på hur uppbyggnaden av superchargers planeras. Och med tur menar jag att jag inte har råd på långa vägar.

Jag skulle nog om jag hade köpt mig en bil för runt miljonen störa mig som fasiken att jag inte enkelt och bekvämt kan köra den åt de hållen jag vill pga bristande laddnätverk.

Tänker främst på vägarna till Norge som här uppe i norr inte har superchargers alls. Eller ens snabbladdare.

För mycket fokus på södra och mellersta Sverige tycker jag men om det är där de flesta kunderna färdas så är det ändå rätt strategi att satsa där.

3-4 år till så får man väl hoppas att jag har mig en Model Y och att även norra Sverige har Superchargers.
Jag kan tycka att Tesla borde kunna få till något enklare även i Norrland. Det hade varit bra om de kunnat sätta upp 2-stalls där det kör få, men de vill ju ha felsäkerhet i systemet så färre än 4 finns väl inte tänker jag. Lite jobbigt att hamna i norrländska fjällen mot Norge och inte kunna snabbladda.

Irriterar mig på att Småland är så SuC-befriat också. Antar att i nästa karta kommer en att hamna utanför mig i Växjö, något inte just jag behöver men som borde vara uppenbart bästa placeringen för den stora massan som kör genom landskapet...

Själv har jag skickat in ett antal ställen runt om där det borde sättas upp SuC
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av EnTraktor »

zyax skrev:
Jag kan tycka att Tesla borde kunna få till något enklare även i Norrland. Det hade varit bra om de kunnat sätta upp 2-stalls där det kör få, men de vill ju ha felsäkerhet i systemet så färre än 4 finns väl inte tänker jag. Lite jobbigt att hamna i norrländska fjällen mot Norge och inte kunna snabbladda.
I Tarragona i Spanien har dom satt upp en station med bara 2 laddare.

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av bylund »

Två eller fyra superladdare eller rentav stadsladdare i Gällivare hade betytt mycket.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Hotell Toppen i Storuman har 2 st destinationsladdare 11kW och en (inlands)snabbladdare på 16,5kW. Man hinner läsa tidningen noga efter middan.

Resan Krokom - Umeå är också lite för lång för min 85D så en SuC av den normala typen i tex Dorotea hade varit bra båda för resor efter E45 och 92:an mot Umeå.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av zyax »

EnTraktor skrev:
zyax skrev:
Jag kan tycka att Tesla borde kunna få till något enklare även i Norrland. Det hade varit bra om de kunnat sätta upp 2-stalls där det kör få, men de vill ju ha felsäkerhet i systemet så färre än 4 finns väl inte tänker jag. Lite jobbigt att hamna i norrländska fjällen mot Norge och inte kunna snabbladda.
I Tarragona i Spanien har dom satt upp en station med bara 2 laddare.
Det hade ju funkat i Sverige också då pålitligheten med själva elsystemet hos oss är väldigt hög.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Satellite65 »

bylund skrev:
Två eller fyra superladdare eller rentav stadsladdare i Gällivare hade betytt mycket.
Ja helt klart!
Tror vi hade fått lite fler bilar hit upp då :)
Jag har väldigt många som intresserar sig för min leverans både på jobbet och i vänkretsen, tror det kommer att öka explosionsartat elbilsidan snart.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av joel80 »

På vissa strategiska platser kanske man borde sätta upp sånnadär stadsladdare i stor skala för att klara semestertrafik.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av bylund »

Fast ett par superladdare på 135 kW tillsammans lär väl inte betinga högre nätavgift än ett par stadsladdare på 72 kW styck, då det blir 144 kW.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Vasp »

Egentligen så behövs det inte så många Superchargers för att täcka Norra Sverige(Västerbotten och Norrbottens län) helt okej.

Dorotea, Storuman, Arvidsjaur och Gällivare utöver den i Töre skulle ge yttäckning. Fler efter det skulle snarare vara förtätning och för att få fler alternativ.
Verdi

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
På vissa strategiska platser kanske man borde sätta upp sånnadär stadsladdare i stor skala för att klara semestertrafik.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
Tror du hittat elbilarnas akilleshäl. Det krävs enormt många laddplatser för att klara topparna i trafiken.

Vet inte hur många söderifrån som kör bil till fjällen ungefär samtidigt men det måste vara tusentals bilar. Skulle alla gå på el skulle de flesta behöva ladda i antingen Gävle eller Hudiksvall. 20-30 laddplatser räcker inte långt... skulle snarare behövs 500.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
joel80 skrev:
På vissa strategiska platser kanske man borde sätta upp sånnadär stadsladdare i stor skala för att klara semestertrafik.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
Tror du hittat elbilarnas akilleshäl. Det krävs enormt många laddplatser för att klara topparna i trafiken.

Vet inte hur många söderifrån som kör bil till fjällen ungefär samtidigt men det måste vara tusentals bilar. Skulle alla gå på el skulle de flesta behöva ladda i antingen Gävle eller Hudiksvall. 20-30 laddplatser räcker inte långt... skulle snarare behövs 500.
Det finns det nog den dagen alla kör elbil...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
joel80 skrev:
På vissa strategiska platser kanske man borde sätta upp sånnadär stadsladdare i stor skala för att klara semestertrafik.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
Tror du hittat elbilarnas akilleshäl. Det krävs enormt många laddplatser för att klara topparna i trafiken.

Vet inte hur många söderifrån som kör bil till fjällen ungefär samtidigt men det måste vara tusentals bilar. Skulle alla gå på el skulle de flesta behöva ladda i antingen Gävle eller Hudiksvall. 20-30 laddplatser räcker inte långt... skulle snarare behövs 500.
Nu ska vi inte överdriva. Det finns inte obegränsat med bensinmackar i Norrland och jag har aldrig sett nån kö till dom mackarna som finns, precis som jag inte sett nån rusning till dom superchargers som finns i Norrland.
Åkte Åre t/r en vecka efter sportlovet och laddade själv i Gävle, Sundsvall, Krokom, Krokom, Krokom, Sundsvall, Gävle.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Anderzzon »

Så här tänker jag:
En bensinmack har väl i genomsnitt 10 st pumpar och en tankning tar ungefär 5 minuter. En Tesla stannar kanske i snitt 40 minuter per stopp och kommer hälften så långt som en bensinbil. Det innebär 10*8*2=160 laddare per laddstation. Inte alls någon omöjlighet om 10 år med tanke på att Tesla redan idag planerar för platser med 50-100 st laddare.
Senast redigerad av Anderzzon, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:

Nu ska vi inte överdriva. Det finns inte obegränsat med bensinmackar i Norrland och jag har aldrig sett nån kö till dom mackarna som finns, precis som jag inte sett nån rusning till dom superchargers som finns i Norrland.
Åkte Åre t/r en vecka efter sportlovet och laddade själv i Gävle, Sundsvall, Krokom, Krokom, Krokom, Sundsvall, Gävle.
Det finns jättemånga mackar längs vägarna till fjällen och de som startar med full tank behöver i regel inte tanka alls under resan. Det går inte att jämföra.

Men om man ska räkna på det så har väl en genomsnittlig fossilbil en räckvidd 70 mil och behöver 5 min för att tanka. Det blir 4,3 sekunders tankning per mil.

En elbil behöver 40 minuter var 20:e mil. Eller 120 sekunders laddning per mil. 28 ggr mer än fossilbilen. Som också som sagt har lyxen att tanka före och/eller efter resan och inte under...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av EnTraktor »

Anderzzon skrev:
Så här tänker jag:
En bensinmack har väl i genomsnitt 10 st pumpar och en tankning tar ungefär 5 minuter. En Tesla stannar kanske i snitt 40 minuter per stopp och kommer hälften så långt som en bensinbil. Det innebär 10*8*2=160 laddare per laddstation. Inta alls någon omöjlighet om 10 år med tanke på att Tesla redan idag planerar för platser med 50-100 st laddare.
Om 10 år?! Ingen vet hur vi laddar våra elbilar om 10 år. Idag står 90% av ladd-infrastrukturen ledig och en resa till fjällen är bland de enklaste resorna man kan göra med en Tesla.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Anderzzon skrev:
Så här tänker jag:
En bensinmack har väl i genomsnitt 10 st pumpar och en tankning tar ungefär 5 minuter. En Tesla stannar kanske i snitt 40 minuter per stopp och kommer hälften så långt som en bensinbil. Det innebär 10*8*2=160 laddare per laddstation. Inta alls någon omöjlighet om 10 år med tanke på att Tesla redan idag planerar för platser med 50-100 st laddare.
Om 10 år?! Ingen vet hur vi laddar våra elbilar om 10 år. Idag står 90% av ladd-infrastrukturen ledig och en resa till fjällen är bland de enklaste resorna man kan göra med en Tesla.

Det är väl skit samma om den är ledig till 99% om det blir långa köer när alla ska till fjällen över påsk? Jag tror det vi upplever nu kan vara en liten guldålder för elbilar. Kan bli knöligare med långresor i framtiden.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Anderzzon »

EnTraktor skrev:
Om 10 år?! Ingen vet hur vi laddar våra elbilar om 10 år. Idag står 90% av ladd-infrastrukturen ledig och en resa till fjällen är bland de enklaste resorna man kan göra med en Tesla.
Det var en hypotetisk beräkning om alla bilar skulle vara elbilar med en räckvidd och laddhastighet som en Tesla om 10 år. Min poäng var att det sällan är kö på bensinmackarna på väg till fjällen och att det inte skulle krävas så stor utbyggnad av laddinfrastruktur för att undvika det även för elbilar i framtiden.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Remuz »

Vill någon mer hjälpa mig att slå ett slag för Laxå så maila Jimmy på Rast. Jag har förslag på text

Laxå is perfectly placed Between the stations Karlstad (100km north), Jung (120km west), Arboga (95km east) and Ödeshög (123km south). The station would be perfect for travelers going from Stockholm to Gotheburg since Arboga is to early and Jung is to late. It would also be perfect for traveling the other way around since Jung is to close to Gothenburg and Arboga is to far away.

Laxå Rast is the perfect spot to rest and have lunch with a varity of foods and playgrounds for kids. Free Wifi is available and restrooms are open 6.30-22 and 8-22 on weekends.
Lägg gärna till varför den är bra i Nord-Sydlig-riktning också. Jag kör aldrig N/S där så jag vet tyvärr inte :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers

Inlägg av Verdi »

Anderzzon skrev:
EnTraktor skrev:
Om 10 år?! Ingen vet hur vi laddar våra elbilar om 10 år. Idag står 90% av ladd-infrastrukturen ledig och en resa till fjällen är bland de enklaste resorna man kan göra med en Tesla.
Det var en hypotetisk beräkning om alla bilar skulle vara elbilar med en räckvidd och laddhastighet som en Tesla om 10 år. Min poäng var att det sällan är kö på bensinmackarna på väg till fjällen och att det inte skulle krävas så stor utbyggnad av laddinfrastruktur för att undvika det även för elbilar i framtiden.

Fast å andra sidan. Om det står 10-20 snabbladdare överallt där det idag finns en bensinmack så är det nog lugnt också. Det är väl inte helt omöjligt att det blir nåt sånt till slut?

Tror dock man ska ta den här utmaningen på allvar. Som tur är så har vi ganska många år på oss att ställa om. Det dröjer nog minst 20 år innan en klar majoritet är elbilar.
Skriv svar