Det hade ju funkat i Sverige också då pålitligheten med själva elsystemet hos oss är väldigt hög.EnTraktor skrev:I Tarragona i Spanien har dom satt upp en station med bara 2 laddare.zyax skrev:Jag kan tycka att Tesla borde kunna få till något enklare även i Norrland. Det hade varit bra om de kunnat sätta upp 2-stalls där det kör få, men de vill ju ha felsäkerhet i systemet så färre än 4 finns väl inte tänker jag. Lite jobbigt att hamna i norrländska fjällen mot Norge och inte kunna snabbladda.
Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Ja helt klart!bylund skrev:Två eller fyra superladdare eller rentav stadsladdare i Gällivare hade betytt mycket.
Tror vi hade fått lite fler bilar hit upp då
Jag har väldigt många som intresserar sig för min leverans både på jobbet och i vänkretsen, tror det kommer att öka explosionsartat elbilsidan snart.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
På vissa strategiska platser kanske man borde sätta upp sånnadär stadsladdare i stor skala för att klara semestertrafik.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Fast ett par superladdare på 135 kW tillsammans lär väl inte betinga högre nätavgift än ett par stadsladdare på 72 kW styck, då det blir 144 kW.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Egentligen så behövs det inte så många Superchargers för att täcka Norra Sverige(Västerbotten och Norrbottens län) helt okej.
Dorotea, Storuman, Arvidsjaur och Gällivare utöver den i Töre skulle ge yttäckning. Fler efter det skulle snarare vara förtätning och för att få fler alternativ.
Dorotea, Storuman, Arvidsjaur och Gällivare utöver den i Töre skulle ge yttäckning. Fler efter det skulle snarare vara förtätning och för att få fler alternativ.
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Tror du hittat elbilarnas akilleshäl. Det krävs enormt många laddplatser för att klara topparna i trafiken.joel80 skrev:På vissa strategiska platser kanske man borde sätta upp sånnadär stadsladdare i stor skala för att klara semestertrafik.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
Vet inte hur många söderifrån som kör bil till fjällen ungefär samtidigt men det måste vara tusentals bilar. Skulle alla gå på el skulle de flesta behöva ladda i antingen Gävle eller Hudiksvall. 20-30 laddplatser räcker inte långt... skulle snarare behövs 500.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Det finns det nog den dagen alla kör elbil...Verdi skrev:Tror du hittat elbilarnas akilleshäl. Det krävs enormt många laddplatser för att klara topparna i trafiken.joel80 skrev:På vissa strategiska platser kanske man borde sätta upp sånnadär stadsladdare i stor skala för att klara semestertrafik.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
Vet inte hur många söderifrån som kör bil till fjällen ungefär samtidigt men det måste vara tusentals bilar. Skulle alla gå på el skulle de flesta behöva ladda i antingen Gävle eller Hudiksvall. 20-30 laddplatser räcker inte långt... skulle snarare behövs 500.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Nu ska vi inte överdriva. Det finns inte obegränsat med bensinmackar i Norrland och jag har aldrig sett nån kö till dom mackarna som finns, precis som jag inte sett nån rusning till dom superchargers som finns i Norrland.Verdi skrev:Tror du hittat elbilarnas akilleshäl. Det krävs enormt många laddplatser för att klara topparna i trafiken.joel80 skrev:På vissa strategiska platser kanske man borde sätta upp sånnadär stadsladdare i stor skala för att klara semestertrafik.
T.ex på vägarna uppåt fjällen. Det kommer behövas 20-30-tal laddare på platser som Mora, Hudiksvall m.fl, men dom kommer inte användas så frekvent under stor del av året. För att minska fasta kostnaderna för nätavgifter lite kanske dom nya slags stadsladdare vore ett bra komplement till dom vanliga stallen.
Vet inte hur många söderifrån som kör bil till fjällen ungefär samtidigt men det måste vara tusentals bilar. Skulle alla gå på el skulle de flesta behöva ladda i antingen Gävle eller Hudiksvall. 20-30 laddplatser räcker inte långt... skulle snarare behövs 500.
Åkte Åre t/r en vecka efter sportlovet och laddade själv i Gävle, Sundsvall, Krokom, Krokom, Krokom, Sundsvall, Gävle.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Så här tänker jag:
En bensinmack har väl i genomsnitt 10 st pumpar och en tankning tar ungefär 5 minuter. En Tesla stannar kanske i snitt 40 minuter per stopp och kommer hälften så långt som en bensinbil. Det innebär 10*8*2=160 laddare per laddstation. Inte alls någon omöjlighet om 10 år med tanke på att Tesla redan idag planerar för platser med 50-100 st laddare.
En bensinmack har väl i genomsnitt 10 st pumpar och en tankning tar ungefär 5 minuter. En Tesla stannar kanske i snitt 40 minuter per stopp och kommer hälften så långt som en bensinbil. Det innebär 10*8*2=160 laddare per laddstation. Inte alls någon omöjlighet om 10 år med tanke på att Tesla redan idag planerar för platser med 50-100 st laddare.
Senast redigerad av Anderzzon, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Det finns jättemånga mackar längs vägarna till fjällen och de som startar med full tank behöver i regel inte tanka alls under resan. Det går inte att jämföra.EnTraktor skrev:
Nu ska vi inte överdriva. Det finns inte obegränsat med bensinmackar i Norrland och jag har aldrig sett nån kö till dom mackarna som finns, precis som jag inte sett nån rusning till dom superchargers som finns i Norrland.
Åkte Åre t/r en vecka efter sportlovet och laddade själv i Gävle, Sundsvall, Krokom, Krokom, Krokom, Sundsvall, Gävle.
Men om man ska räkna på det så har väl en genomsnittlig fossilbil en räckvidd 70 mil och behöver 5 min för att tanka. Det blir 4,3 sekunders tankning per mil.
En elbil behöver 40 minuter var 20:e mil. Eller 120 sekunders laddning per mil. 28 ggr mer än fossilbilen. Som också som sagt har lyxen att tanka före och/eller efter resan och inte under...
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Om 10 år?! Ingen vet hur vi laddar våra elbilar om 10 år. Idag står 90% av ladd-infrastrukturen ledig och en resa till fjällen är bland de enklaste resorna man kan göra med en Tesla.Anderzzon skrev:Så här tänker jag:
En bensinmack har väl i genomsnitt 10 st pumpar och en tankning tar ungefär 5 minuter. En Tesla stannar kanske i snitt 40 minuter per stopp och kommer hälften så långt som en bensinbil. Det innebär 10*8*2=160 laddare per laddstation. Inta alls någon omöjlighet om 10 år med tanke på att Tesla redan idag planerar för platser med 50-100 st laddare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
EnTraktor skrev:Om 10 år?! Ingen vet hur vi laddar våra elbilar om 10 år. Idag står 90% av ladd-infrastrukturen ledig och en resa till fjällen är bland de enklaste resorna man kan göra med en Tesla.Anderzzon skrev:Så här tänker jag:
En bensinmack har väl i genomsnitt 10 st pumpar och en tankning tar ungefär 5 minuter. En Tesla stannar kanske i snitt 40 minuter per stopp och kommer hälften så långt som en bensinbil. Det innebär 10*8*2=160 laddare per laddstation. Inta alls någon omöjlighet om 10 år med tanke på att Tesla redan idag planerar för platser med 50-100 st laddare.
Det är väl skit samma om den är ledig till 99% om det blir långa köer när alla ska till fjällen över påsk? Jag tror det vi upplever nu kan vara en liten guldålder för elbilar. Kan bli knöligare med långresor i framtiden.
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Det var en hypotetisk beräkning om alla bilar skulle vara elbilar med en räckvidd och laddhastighet som en Tesla om 10 år. Min poäng var att det sällan är kö på bensinmackarna på väg till fjällen och att det inte skulle krävas så stor utbyggnad av laddinfrastruktur för att undvika det även för elbilar i framtiden.EnTraktor skrev:Om 10 år?! Ingen vet hur vi laddar våra elbilar om 10 år. Idag står 90% av ladd-infrastrukturen ledig och en resa till fjällen är bland de enklaste resorna man kan göra med en Tesla.
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Vill någon mer hjälpa mig att slå ett slag för Laxå så maila Jimmy på Rast. Jag har förslag på text
Lägg gärna till varför den är bra i Nord-Sydlig-riktning också. Jag kör aldrig N/S där så jag vet tyvärr inteLaxå is perfectly placed Between the stations Karlstad (100km north), Jung (120km west), Arboga (95km east) and Ödeshög (123km south). The station would be perfect for travelers going from Stockholm to Gotheburg since Arboga is to early and Jung is to late. It would also be perfect for traveling the other way around since Jung is to close to Gothenburg and Arboga is to far away.
Laxå Rast is the perfect spot to rest and have lunch with a varity of foods and playgrounds for kids. Free Wifi is available and restrooms are open 6.30-22 and 8-22 on weekends.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Anderzzon skrev:Det var en hypotetisk beräkning om alla bilar skulle vara elbilar med en räckvidd och laddhastighet som en Tesla om 10 år. Min poäng var att det sällan är kö på bensinmackarna på väg till fjällen och att det inte skulle krävas så stor utbyggnad av laddinfrastruktur för att undvika det även för elbilar i framtiden.EnTraktor skrev:Om 10 år?! Ingen vet hur vi laddar våra elbilar om 10 år. Idag står 90% av ladd-infrastrukturen ledig och en resa till fjällen är bland de enklaste resorna man kan göra med en Tesla.
Fast å andra sidan. Om det står 10-20 snabbladdare överallt där det idag finns en bensinmack så är det nog lugnt också. Det är väl inte helt omöjligt att det blir nåt sånt till slut?
Tror dock man ska ta den här utmaningen på allvar. Som tur är så har vi ganska många år på oss att ställa om. Det dröjer nog minst 20 år innan en klar majoritet är elbilar.
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Det kommer väl stå lastbalanserade snabbladdare på varenda parkering med matställe utmed de större vägarna i framtiden. Att dra fram sjukt mycket ström till dessa är ett mindre problem än att folk inte skulle stanna där för att det inte går att ladda, tänker då snabbmatställena.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Ja, vägkrogar är ju bättre ställen än dagens mackar. Man måste ju ha nåt att göra. Om det nu inte i framtiden kommer gå supersnabbt att ladda.zyax skrev:Det kommer väl stå lastbalanserade snabbladdare på varenda parkering med matställe utmed de större vägarna i framtiden. Att dra fram sjukt mycket ström till dessa är ett mindre problem än att folk inte skulle stanna där för att det inte går att ladda, tänker då snabbmatställena.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Jag har oxo lyxen att ladda bilen före och efter resan (och behöver ingen laddning på vägen)Verdi skrev:Det finns jättemånga mackar längs vägarna till fjällen och de som startar med full tank behöver i regel inte tanka alls under resan. Det går inte att jämföra.EnTraktor skrev:
Nu ska vi inte överdriva. Det finns inte obegränsat med bensinmackar i Norrland och jag har aldrig sett nån kö till dom mackarna som finns, precis som jag inte sett nån rusning till dom superchargers som finns i Norrland.
Åkte Åre t/r en vecka efter sportlovet och laddade själv i Gävle, Sundsvall, Krokom, Krokom, Krokom, Sundsvall, Gävle.
Men om man ska räkna på det så har väl en genomsnittlig fossilbil en räckvidd 70 mil och behöver 5 min för att tanka. Det blir 4,3 sekunders tankning per mil.
En elbil behöver 40 minuter var 20:e mil. Eller 120 sekunders laddning per mil. 28 ggr mer än fossilbilen. Som också som sagt har lyxen att tanka före och/eller efter resan och inte under...
Fast jag bor ju lite närmare än många andra förstås
Bollnäs är förresten ett av dom mer populära ställena som det tankas mycket vid på vägen mot fjällen, lagom långt
från Stockholm och samma sak från andra hållet... (Även ICA, COOP, MAX mfl lever gott under dessa veckor...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Karlstad- Linköping är 22 mil utan ens Chademo på vägen. Laxå är nästan exakt mitt emellan.Remuz skrev:Vill någon mer hjälpa mig att slå ett slag för Laxå så maila Jimmy på Rast. Jag har förslag på text
Lägg gärna till varför den är bra i Nord-Sydlig-riktning också. Jag kör aldrig N/S där så jag vet tyvärr inteLaxå is perfectly placed Between the stations Karlstad (100km north), Jung (120km west), Arboga (95km east) and Ödeshög (123km south). The station would be perfect for travelers going from Stockholm to Gotheburg since Arboga is to early and Jung is to late. It would also be perfect for traveling the other way around since Jung is to close to Gothenburg and Arboga is to far away.
Laxå Rast is the perfect spot to rest and have lunch with a varity of foods and playgrounds for kids. Free Wifi is available and restrooms are open 6.30-22 and 8-22 on weekends.
Re: Tesla har uppdaterat kartan för planerade Superchargers
Lite petig språkpolis, men to=till och too=för som i "för mycket".Remuz skrev:Vill någon mer hjälpa mig att slå ett slag för Laxå så maila Jimmy på Rast. Jag har förslag på text
Lägg gärna till varför den är bra i Nord-Sydlig-riktning också. Jag kör aldrig N/S där så jag vet tyvärr inteLaxå is perfectly placed Between the stations Karlstad (100km north), Jung (120km west), Arboga (95km east) and Ödeshög (123km south). The station would be perfect for travelers going from Stockholm to Gotheburg since Arboga is to early and Jung is to late. It would also be perfect for traveling the other way around since Jung is to close to Gothenburg and Arboga is to far away.
Laxå Rast is the perfect spot to rest and have lunch with a varity of foods and playgrounds for kids. Free Wifi is available and restrooms are open 6.30-22 and 8-22 on weekends.
Så meningen i mitten ska vara:
The station would be perfect for travelers going from Stockholm to Gotheburg since Arboga is too early and Jung is too late.
Finns några platser till att göra samma ändring på.
Sen väljer väl de flesta som ska mellan Stockholm och Göteborg hellre E4 via Jönköping, men det är ju en annan fråga.
God natt!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD