Version 2 av Power Wall i sommar

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inläggav Teslaägare bylund » 09 mar 2017 15:39

Att ha tre olika duger ju inte alla gånger om de inte kan hålla 120 (?) grader vinkel mellan faserna...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 09 mar 2017 18:33

bylund skrev:Att ha tre olika duger ju inte alla gånger om de inte kan hålla 120 (?) grader vinkel mellan faserna...

försök att avvika när svenska kraftnät har bestämt sig, om du inte tänker specialfallet 3fas laster/motor i offline läge
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bengt » 09 mar 2017 21:29

Jag blev uppring idag och fick samma information, bedrövligt. Varför ens lansera Powerwall i Europa? Det blir nog att häva köpet. :cry:
MC Red 85D
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback under renovering
Honda NT700 Dauville
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare SolnaGnagarn » 09 mar 2017 21:39

Fan jag som ska få en röd signerad. Kommer jag inte kunna använda den?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inläggav Mickep » 09 mar 2017 21:46

hade de någon anledning till att 3 fas versionen inte kommer (alls) eller var det att den inte kommer lanseras inledningsvis (men kanske kommer senare). eller är det fritt fram att spekulera varför?
Mickep

Inläggav mysnisse » 10 mar 2017 00:05

Vad jag känner till så är de nya mätarna (som nätbolag byter ut gratis när du köper solceller) så summeras
alla faser i bägge riktningarna i varje stund. Om det faktiskt är så då finns det ju bara ett sätt att
få ett 1 fas batteri att funka vettig för en vanlig dödlig. Detta sätt borde vara att PW2 trycker ut extra effekt (extra offset) ut på den
installerade fasen så att summan ut blir på +.

Exempel. PW2 är installerad på Fas1=F1, Solinverter är installerad på F1, F2, F3.
Säg att PW2 är full-laddad och det är kväll. F1,F2,F3 ligger på en grundförbrukning 0,5 kW.
Du sätter på en stor förbrukare, säg 3kw på F1. Tesla batteriet förser lasten helt och hållet.
Det enda sättet att du skall få 0 kwh på din elräkning denna timme är att PW2 trycker ut extra effekt
på F1 (F1+F2+F3+extra offset). Denna info får PW2 genom att en egen effektmätare är installerad.
Ett problem kan vara att toppeffekten på PW2 är begränsad.

Om det funkar som ovan (vilket jag förutsätter??? Någon som vet?) så finns det absolut vettigt ide att ha en PW2.
Sen när man, som jag laddar min I MIEV på 1Fas 2kw, så kommer jag såklart matcha PW2an till den fasen.
Bilen slukar minst 6-8 kwh per natt så halva batteriet går åt till bara det....

När Model3 kommer så slukar den bilen säkert alla 13,5kwh :-)
mysnisse

Inläggav Teslaägare DR-EL » 10 mar 2017 09:34

Jag tycker det stora problemet är Tesla, de släpper en produkt som de sedan får dra tillbaka (DC varianten) men det finns ingen information att finna någonstans hur den skall kopplas in. De har sagt att den skall levereras i sommar i Sverige och att den skall börja att installeras på andra ställen i April. Nu i mitten av Mars finns ingen manual ingen information ingenting...

Jag förstår att Tesla vill bevara sina hemligheter och inte skicka ut lanseringsinformation till alla anställda för vad tvenne veta veta alla, så det man kan hoppas på är att de kommer något vettigt för 3-fas system nu och det var därför som de tog bort DC varianten.

Hoppet är det sista som lämnar människan.

Annars antar jag att man får avbeställa, vänta på en 3-fas modell eller hitta annan extern lastbalanserare. Det finns växelriktare som kan lastbalansera vad jag förstår t.ex Ferroamp som i teorin skulle kunna skicka ut strömmen på de andra faserna än den där batteriet sitter, men funkar det i praktiken?
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare

Inläggav Kalle » 15 mar 2017 11:48

Va! Inte 3fas... nä då genom för ja inte köpet av den..
mycket trist.

Hoppas verkligen M3 kommer med 3fas laddning nu annars blir de fasiken nobben på den med.
Användarvisningsbild
Kalle

Inläggav tillslut » 02 apr 2017 13:09

Av vilken anledning har man i Europa ingen nytta av DC-varianten? Genuint undrande...

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
tillslut

Inläggav Teslaägare bylund » 02 apr 2017 13:33

tillslut skrev:Av vilken anledning har man i Europa ingen nytta av DC-varianten? Genuint undrande...

Det är väl precis det man har, då man i så fall kan koppla in en trefasväxelriktare om det är trefas man vill ha.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Tesla Energy / SolarCity