Solar Roof i Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Re: Solar Roof i Sverige?

Inläggav Teslaägare tobbeturbo » 05 nov 2017 21:22

Senast jag var inne hos Tesla på MoS så fick jag först höra ”...jag känner igen dig.” (Är tydligen inne lite för ofta, speciellt med tanke på att jag redan har köpt mig en model S...) sen fick jag en mailadress (finns nånstans på hemsidan också) att maila för frågor om solar roof.

Energyorderseu@tesla.com

Har tänkt maila dom i dagarna faktiskt. Men kör du först vettja
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jojo » 06 nov 2017 18:30

Tack för alla svar och tips! Ska sätta igång genast nu. Ska givetvis berätta om jag får höra något vettigt.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Baretta » 08 jan 2018 10:56

Nån som hört nåt mer angående Solar Roof i Sverige?
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tars » 08 jan 2018 11:58

Inte ett ljud
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inläggav misiler » 08 jan 2018 12:29

Jag läste tråden och hoppade av spårvagnen vid Teslas showroom vid Brunnsparken i Göteborg.

Vi snackade en stund men det enda som framkom var att Teslas säljare "skulle få mer information om Solar roof under 2018". Så de vet ingenting om leveranser till Sverige i nuläget.

De söker dock folk i Göteborg om någon vill jobba med Teslor ist för att köpa :D
misiler

Inläggav Teslaägare Jojo » 09 jan 2018 09:00

Jag har varit i kontakt med min 'handläggare' för ca en månad sedan och han kunde inte bekräfta att Solar Roof kommer till Sveariket under 2018, snarare blir det senare. Några definitiva tider har inte bestämts än, tyvärr.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inläggav bonath » 10 jan 2018 14:36

ellerstrom skrev:
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
kangru skrev:Någon som känner till någon variant som är röd? Vår lokala planbestämmelser kräver rött tak i området. Nyligen fick 20 av mina grannar avslaget bygglov för solceller.

Så uselt!

Hoppas förslaget om att underlätta uppsättandet av solceller och ta bort bygglov för det går igenom snart!

Paragraf-Sverige i ett nötskal, en sån massa jäkla gammalt trams, färg på taket lixom... Spela roll...
Undrar om dom som bestämmer ens har sett stadskärnan i Uppsala (eller typ alla andra oxo för den delen)...?!
Det finns nog viktigare saker i samhället att fokusera på lixom...

Nyedalsolenergi.se är det som har liknande takpannor/solceller som Tesla. De ska som sagt ovan ligga på ett tak i Halmstad (utanför Tylösand GK). Finns i rött (typ rödorange) också enligt hemsidan.

Har själv planer på ett sådant i svårt.

Edit: solpannan heter solcellerna och finns i svart och en typ kopparfärgad. Vet inte om den kan passera som röd dock...

Här är bilder på min grannes tak.
Framsidan, österläge (1) är utan solceller och baksidan, västerläge (2-3) är med solceller.
Tak_1.jpeg

Tak_2.jpeg

Tak_3.jpeg
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath

Inläggav Teslaägare Jojo » 10 jan 2018 17:52

Dessa ser ju jättebra ut! Kanske jag ska ta sådana istället för Solar Roof, jag ska slänga iväg ett mail till dem och kolla vad pannorna kostar.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bod » 11 jan 2018 08:35

Vet du vad han betalade?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kangru » 11 jan 2018 10:45

Jojo skrev:Dessa ser ju jättebra ut! Kanske jag ska ta sådana istället för Solar Roof, jag ska slänga iväg ett mail till dem och kolla vad pannorna kostar.

Jag ställde samma fråga och det verkar kosta 3-4kkr/m2 för pannorna och sen kringutrustning på 40-50kkr, så för ett tak på 80m2 så blir det nog ungefär 400kkr.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Tesla Energy / SolarCity