Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Idet fjällby i Björnrike ska byggas off-grid och helt drivas av vindkraft och Teslabatterier.
Världens första anläggning i sitt slag.

http://www.idetfjallby.se/om-idet-fjallby/
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av Bjelke »

Coolt :)
Finns det mer att läsa om det tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av mans71 »

Det där låter spännande!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av Legato »

Idag reserverade vi en "smart hytte" dvs det minsta boendet. Är det någon annan i forumet som reserverat? Vore ju kul om vi blir några stycken Teslaägare längs gatan :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Idag reserverade vi en "smart hytte" dvs det minsta boendet. Är det någon annan i forumet som reserverat? Vore ju kul om vi blir några stycken Teslaägare längs gatan :)
Kul! Det verkar rätt billigt också?

Jag har ju inte frugan med mig (hon hatar skidor och vinter) så jag sitter mest och drömmer. Kollade på http://gaustaview.com/ förut. Det är dyrare men även helt andra inkomster av uthyrning. Nära Oslo.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Idag reserverade vi en "smart hytte" dvs det minsta boendet. Är det någon annan i forumet som reserverat? Vore ju kul om vi blir några stycken Teslaägare längs gatan :)
Kul! Det verkar rätt billigt också?

Jag har ju inte frugan med mig (hon hatar skidor och vinter) så jag sitter mest och drömmer. Kollade på http://gaustaview.com/ förut. Det är dyrare men även helt andra inkomster av uthyrning. Nära Oslo.
Oj, väldigt fina de också!

Ja jag tycker priset känns ganska bra på den minsta framförallt, särskilt då de nu hade en kampanj att man slipper månadsavgiften första fem åren (byggherren står för den, så föreningens ekonomi ska ej påverkas). Vi bokade den näst sista smart hytten i första etappen, men tror de ska bygga fyra etapper totalt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Idag reserverade vi en "smart hytte" dvs det minsta boendet. Är det någon annan i forumet som reserverat? Vore ju kul om vi blir några stycken Teslaägare längs gatan :)
Kul! Det verkar rätt billigt också?

Jag har ju inte frugan med mig (hon hatar skidor och vinter) så jag sitter mest och drömmer. Kollade på http://gaustaview.com/ förut. Det är dyrare men även helt andra inkomster av uthyrning. Nära Oslo.
Oj, väldigt fina de också!

Ja jag tycker priset känns ganska bra på den minsta framförallt, särskilt då de nu hade en kampanj att man slipper månadsavgiften första fem åren (byggherren står för den, så föreningens ekonomi ska ej påverkas). Vi bokade den näst sista smart hytten i första etappen, men tror de ska bygga fyra etapper totalt.

Ja, de ska ha 3,85 miljoner för en lght på 89 kvm (minsta alternativet) i Gausta View. Känns ju som ett betydligt större projekt att ta sig an än 1,49 miljoner. Dock ska man kunna få in runt 200 000:- per år i hyresintäkter från Gausta-lägenheten och så tror jag inte att det är nån månadsavgift. Möjligt att det finns ekonomi i det hela men det är ju en större risk också när det gäller så stora summor.

Hade min fru varit intresserad så hade jag nog klippt den sista lilla lägenheten. En sån där vore perfekt. Mycket bättre än en sån där klassisk fjällstuga.
Sealord
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 apr 2016 18:50
Ort: Ekerö

Re: Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av Sealord »

Inget off-grid, men har själv reserverat en lägenhet i Åre Sadeln som blir klar i januari nästa år. Det bästa ur en elbilsägares synvinkel är att föreningen kommer att ha laddning för elbilar och inte bara motorvärmaruttag.

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/jam ... bsmyren-1/
StefanBerg
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 okt 2020 16:02

Re: Off-Grid fjällby med Teslabatterier i Björnrike

Inlägg av StefanBerg »

Ännu mer. Det finns många Сoworking som har Tesla laddstationer på parkeringen. Så du kan ladda din bil medan du arbetar.
Skriv svar