Solar Roof i Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Jojo »

Någon en aning om/när Solar Roof redan finns i Sveariket? Teslas website är väldigt förtegen om detta och säger inte så mycket, tyvärr. Det finns inte heller ett kontaktnummer man kan ringa, enbart ett formulär man ska fylla sina detaljer i.
Jag har tyvärr fått en skada på hustaket som behöver åtgärdas. I samband med detta kan jag givetvis byta ut takpannor mot solpanel. Finns det vettiga alternativ till Solar Roof, d v s panel jag kan lägga på taket istället för pannor? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Feddan »

2018 som tidigast:
ElonSolarRoofTweet.PNG
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Stefan T »

det finns 2 tak åtminstone i Halmstad som är gjorda av en konkret till Tesla som ser ut som vanliga tak
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Tars »

Stefan T skrev:
det finns 2 tak åtminstone i Halmstad som är gjorda av en konkret till Tesla som ser ut som vanliga tak
Vilken leverantör är det?
Jag måste ha alternativ till teslataket då jag enbart har papp på just nu.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Teslaspolen »

SolTech Energy http://www.soltechenergy.com/sv/ ska ha något liknande vad jag vet.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av kangru »

Någon som känner till någon variant som är röd? Vår lokala planbestämmelser kräver rött tak i området. Nyligen fick 20 av mina grannar avslaget bygglov för solceller.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av joel80 »

kangru skrev:
Någon som känner till någon variant som är röd? Vår lokala planbestämmelser kräver rött tak i området. Nyligen fick 20 av mina grannar avslaget bygglov för solceller.
Så uselt!

Hoppas förslaget om att underlätta uppsättandet av solceller och ta bort bygglov för det går igenom snart!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
kangru skrev:
Någon som känner till någon variant som är röd? Vår lokala planbestämmelser kräver rött tak i området. Nyligen fick 20 av mina grannar avslaget bygglov för solceller.
Så uselt!

Hoppas förslaget om att underlätta uppsättandet av solceller och ta bort bygglov för det går igenom snart!
Paragraf-Sverige i ett nötskal, en sån massa jäkla gammalt trams, färg på taket lixom... Spela roll...
Undrar om dom som bestämmer ens har sett stadskärnan i Uppsala (eller typ alla andra oxo för den delen)...?!
Det finns nog viktigare saker i samhället att fokusera på lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av ellerstrom »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
kangru skrev:
Någon som känner till någon variant som är röd? Vår lokala planbestämmelser kräver rött tak i området. Nyligen fick 20 av mina grannar avslaget bygglov för solceller.
Så uselt!

Hoppas förslaget om att underlätta uppsättandet av solceller och ta bort bygglov för det går igenom snart!
Paragraf-Sverige i ett nötskal, en sån massa jäkla gammalt trams, färg på taket lixom... Spela roll...
Undrar om dom som bestämmer ens har sett stadskärnan i Uppsala (eller typ alla andra oxo för den delen)...?!
Det finns nog viktigare saker i samhället att fokusera på lixom...
Nyedalsolenergi.se är det som har liknande takpannor/solceller som Tesla. De ska som sagt ovan ligga på ett tak i Halmstad (utanför Tylösand GK). Finns i rött (typ rödorange) också enligt hemsidan.

Har själv planer på ett sådant i svårt.

Edit: solpannan heter solcellerna och finns i svart och en typ kopparfärgad. Vet inte om den kan passera som röd dock...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Tars »

Teslaspolen skrev:
SolTech Energy http://www.soltechenergy.com/sv/ ska ha något liknande vad jag vet.
Tack!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Elektrisk »

kangru skrev:
Någon som känner till någon variant som är röd? Vår lokala planbestämmelser kräver rött tak i området. Nyligen fick 20 av mina grannar avslaget bygglov för solceller.
Jag fick också nej på solpaneler. Vårt område i Upplands-Bro kommun ska ”samspela” med naturen enligt bestämmelserna vilket då enligt definition betyder grästak eller röda tegelpannor. Solpaneler samspelar tydligen inte tillräckligt med naturen. I alla fall inte estetiskt för vissa vilket tydligen är viktigare. Otroligt i dessa tider men sant. Jag och frun träffade på handläggaren på lunch på lokala restaurangen för ett tag sedan och frågade hur det var - han svarade ”motigt - det är ju måndag”. Så då vet ni hur inställningen är här... Bild
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av bjelkeman »

Att de tar bort bygglovskravet för solpaneler kan inte komma fort nog. Det är vansinne i dagens samhälle.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Tjell »

Jag skrev ett (utopiskt) förslag till alla partier i riksdagen: Använd svensk ingenjörskonst/-innovationskraft till utveckling i solenergibranchen i st f i vapenindustrin.

Gissa om/vad jag fick för svar...

Har också föreslagit (inte alls utopiskt) att alla prylar som installeras i tex sol- eller bergvärme ska vara momsfritt! Alla vinner ju på att vi sätter dit grejer som inte skitar ner = mindre städjobb för våra barn!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av kangru »

bjelkeman skrev:
Att de tar bort bygglovskravet för solpaneler kan inte komma fort nog. Det är vansinne i dagens samhälle.
Jag tycker det borde tas bort i de fall där även batterilager ingår, utan batterilager så måste samhället ställa reservkraft tillgängligt för all effekt och det är inte direkt gratis.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av bjelkeman »

kangru skrev:
bjelkeman skrev:
Att de tar bort bygglovskravet för solpaneler kan inte komma fort nog. Det är vansinne i dagens samhälle.
Jag tycker det borde tas bort i de fall där även batterilager ingår, utan batterilager så måste samhället ställa reservkraft tillgängligt för all effekt och det är inte direkt gratis.
Vad jag vet så är bygglovet inte relaterat till om elnätverket och elproduktionssystemet på fastlandet har kapacitet nog för att ta emot elen från en massa solel installationer. Bygglovet handlar om estetik, påverkan av grannar och byggnadstandard.

Om jag installerar solpaneler så finns det inget förhöjt krav på reservkraft. Om jag konsumerar mindre el (för att jag producerar min egen) så är det ingen belastning för elnätet. Däremot så finns det krav på att kunna ta emot det som överproducerats. Sverige har inga problem att ta emot solcellsel. Med 14% export av produktionen och 47% från vattenkraft (som är i princip batterier för vårt elnät) så ska det installeras mycket solel innan detta blir något att oroa sig för. Min minskade konsumtion betyder att vattenmagasinen har mer vatten kvar till lastbalansering.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av vigge50 »

bjelkeman skrev:
kangru skrev:
bjelkeman skrev:
Att de tar bort bygglovskravet för solpaneler kan inte komma fort nog. Det är vansinne i dagens samhälle.
Jag tycker det borde tas bort i de fall där även batterilager ingår, utan batterilager så måste samhället ställa reservkraft tillgängligt för all effekt och det är inte direkt gratis.
Vad jag vet så är bygglovet inte relaterat till om elnätverket och elproduktionssystemet på fastlandet har kapacitet nog för att ta emot elen från en massa solel installationer. Bygglovet handlar om estetik, påverkan av grannar och byggnadstandard.

Om jag installerar solpaneler så finns det inget förhöjt krav på reservkraft. Om jag konsumerar mindre el (för att jag producerar min egen) så är det ingen belastning för elnätet. Däremot så finns det krav på att kunna ta emot det som överproducerats. Sverige har inga problem att ta emot solcellsel. Med 14% export av produktionen och 47% från vattenkraft (som är i princip batterier för vårt elnät) så ska det installeras mycket solel innan detta blir något att oroa sig för. Min minskade konsumtion betyder att vattenmagasinen har mer vatten kvar till lastbalansering.
Problemet är att du kan inte kolla på hur det är över ett år utan måste se det på sekundnivå. Ibland stoppar vindkraftsverken på Öland just för att ledningarna till fastlandet är inte dimensionerade för att transportera så höga effekter som de kan producera. At sätta upp solpaneler på sitt hus på Öland och säga att över året så minskar du din konsumtion och använda de som argument för att du minskar belastningen på nätet är alltså helt fel. Samma sak gäller elbilar, att Sveriges totala överproduktion överstrider vad som krävs för att alla bilar i Sverige blir elbilar behöver det inte betyda att elnätet skulle klara de momentana effekter som kan uppstå. Om du kollar på en normal villa så har de i de flesta fall 16A vilket betyder att de skulle kunna ta ut 96360 kWh per år och därmed med god marginal klara både hushållsel och flera elbilar, ändå så är det flera här på forumet som påstår att de har säkrat upp för att klara ladda sin elbil. Vattenfall gör detta helt klart enklare för Sverige men om vi bara kollar på produktion och konsumtion över året så kan vi få stora problem med vårt elnät.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är väldig varierande produktion från solceller. Är det en villa i ett område med 100 villor är det inget problem alls, om alla 100 skaffar solceller kan det bli stora bekymmer med elnätet.
Produktion_1_dygn.JPG
Här går det att kolla på olika anläggningar, välj Sverige och ort nära dig för att få en uppfattning. Titta gärna på produktionen över hela året också.

https://www.sunnyportal.com/Templates/P ... tList.aspx
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av bjelkeman »

Jag förstår givetvis vad ni säger. Jag uttryckte mig lite slarvigt. Visst måste nätet dimensioneras för mer lokalproducerad el. Och när Tesla säljer ett batteri med trefasanpassning (igen) så är jag intresserad. Men om vi återgår till där det börjar så har bygglov inget med elnätets kapacitet att göra. Och nätägaren där jag bor, är mer än villig att ha flera installera solpaneler. De till och med uppmuntrar oss.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av tobbeturbo »

Senast jag var inne hos Tesla på MoS så fick jag först höra ”...jag känner igen dig.” (Är tydligen inne lite för ofta, speciellt med tanke på att jag redan har köpt mig en model S...) sen fick jag en mailadress (finns nånstans på hemsidan också) att maila för frågor om solar roof.

Energyorderseu@tesla.com

Har tänkt maila dom i dagarna faktiskt. Men kör du först vettja
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Jojo »

Tack för alla svar och tips! Ska sätta igång genast nu. Ska givetvis berätta om jag får höra något vettigt.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Baretta »

Nån som hört nåt mer angående Solar Roof i Sverige?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av Tars »

Inte ett ljud
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Solar Roof i Sverige?

Inlägg av misiler »

Jag läste tråden och hoppade av spårvagnen vid Teslas showroom vid Brunnsparken i Göteborg.

Vi snackade en stund men det enda som framkom var att Teslas säljare "skulle få mer information om Solar roof under 2018". Så de vet ingenting om leveranser till Sverige i nuläget.

De söker dock folk i Göteborg om någon vill jobba med Teslor ist för att köpa :D
Skriv svar