Miljötänkande

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Miljötänkande

Inlägg av Kulingen »

Kolla på årets första kalla dag, vad händer med vindkraften då? Den gör som alltid när den väl behövs (slutar fungera). Det som verkligen behövs för miljötänkande i det här landet är att massa flera skaffar egentillverkad el typ från sol (vind) och lagrar den så topparna av elutag på vårat kraftnät försvinner.

Jag har INTE solceller så jag skäller på mig också
68629A21-FE9A-4E2D-8C1F-7AE2C885B905.png
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Miljötänkande

Inlägg av chaffis75 »

Ganska mulet här i Skåne idag så tyvärr hade nog inte solpaneler hjälpt till idag eller vad säger någon som har solpaneler, har ni producerat något idag?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Miljötänkande

Inlägg av Kulingen »

chaffis75 skrev:
Ganska mulet här i Skåne idag så tyvärr hade nog inte solpaneler hjälpt till idag eller vad säger någon som har solpaneler, har ni producerat något idag?
Det jag menade är att energin ska lagras i batterier hemma så man kan klara dig utan vind och sol i några dagar (förutom bil som vattenkraften får försörja som baskraft)
Dessutom ger solceller energi även vid mulet väder men hoppas någon som har solceller kan svara på detta.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Re: Miljötänkande

Inlägg av Verdi »

Vad lustigt. En kollega nämnde precis att hans 105 kvm solceller inte producerat något i dag heller. (än så länge)

Det här med att lagra i batterier, hur ska det gå till? Att få fram de mängderna med batterier alltså? Sägs ju att batterier ska bli så svåra att få tag på att biltillverkare måste ha egna fabriker...

Några få intresserade kan givetvis smälla upp en egen anläggning och kalla sig själva för klimatneutrala men som en större lösning på elförsörjningen lär det väl inte fungera som?

Jag tycker att kärnkraften fyller sin funktion faktiskt. Den är åtminstone väder- och årstidsoberoende.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Miljötänkande

Inlägg av Svenssons »

Visst producerar solcellerna el idag men nu på vintern så är det ju försvinnande lite. Att lagra elen i batterier från sommaren är inte heller realistiskt. Vindkraftverk är inte så praktiskt eller smidigt för privatpersoner om det inte är andelar i större verk. Vår vattenkraft funkar utmärkt som "batteri", att privat själv producera all eller man behöver under vintern är inte så lätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Miljötänkande

Inlägg av AGCF »

Om vi hade bilparken fullt elektrifierad får vi inte den dippen på natten. Då kan vi ha flera reaktorer på full effekt och kan använda vattenkraften för att parera för mer vindkraft. Istälket för i dag att parera mellan natt och dag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: Miljötänkande

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Om vi hade bilparken fullt elektrifierad får vi inte den dippen på natten. Då kan vi ha flera reaktorer på full effekt och kan använda vattenkraften för att parera för mer vindkraft. Istälket för i dag att parera mellan natt och dag.

Jag trodde reaktorerna kördes med full effekt dygnet runt och att så många som möjligt är igång.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Miljötänkande

Inlägg av Guldis-54 »

Kulingen skrev:
chaffis75 skrev:
Ganska mulet här i Skåne idag så tyvärr hade nog inte solpaneler hjälpt till idag eller vad säger någon som har solpaneler, har ni producerat något idag?
Det jag menade är att energin ska lagras i batterier hemma så man kan klara dig utan vind och sol i några dagar (förutom bil som vattenkraften får försörja som baskraft)
Dessutom ger solceller energi även vid mulet väder men hoppas någon som har solceller kan svara på detta.
Jag har fått ihop 25Wh idag, med snö på panelerna och sol som skymtar fram genom ett tjockt dis.
8,25kWp uppsatt. :)
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Miljötänkande

Inlägg av AGCF »

Fler dagar på året kan man också uttrycka det. Just i dag är alla utom Oskarshamn 3 på fullt. Pga underhåll.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Miljötänkande

Inlägg av Teslaspolen »

Nu är det klippt; någon har nämnt kärnkraften.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Miljötänkande

Inlägg av mati »

Det ligger 5cm snö på mina solpaneler. 0 kWh sedan igår. :x :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Miljötänkande

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Det ligger 5cm snö på mina solpaneler. 0 kWh sedan igår. :x :cry:
Sopa?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Miljötänkande

Inlägg av AGCF »

Oavhängingt kärnkraften så gör elbilar att vattenkraften kan parera mer vind. Så mer vind kan installeras.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Miljötänkande

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
mati skrev:
Det ligger 5cm snö på mina solpaneler. 0 kWh sedan igår. :x :cry:
Sopa?
Skiten har frusit fast. Annars hade den kommit ner av sig själv. Dessutom är det lite för högt för såna äventyr. Imorgon lovar de att det blir default-väder (plusgrader och regn). Då löser det sig med automatik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljötänkande

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
gellerstam skrev:
mati skrev:
Det ligger 5cm snö på mina solpaneler. 0 kWh sedan igår. :x :cry:
Sopa?
Skiten har frusit fast. Annars hade den kommit ner av sig själv. Dessutom är det lite för högt för såna äventyr. Imorgon lovar de att det blir default-väder (plusgrader och regn). Då löser det sig med automatik.
Frös skiten innan eller efter snön? :P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Miljötänkande

Inlägg av Legato »

Guldis-54 skrev:
Kulingen skrev:
chaffis75 skrev:
Ganska mulet här i Skåne idag så tyvärr hade nog inte solpaneler hjälpt till idag eller vad säger någon som har solpaneler, har ni producerat något idag?
Det jag menade är att energin ska lagras i batterier hemma så man kan klara dig utan vind och sol i några dagar (förutom bil som vattenkraften får försörja som baskraft)
Dessutom ger solceller energi även vid mulet väder men hoppas någon som har solceller kan svara på detta.
Jag har fått ihop 25Wh idag, med snö på panelerna och sol som skymtar fram genom ett tjockt dis.
8,25kWp uppsatt. :)
Grattis! ;) 6Wh här med 12kWp uppe...

Men för mig är snön problemet. I förrgår fick jag iaf ut 3kWh.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Miljötänkande

Inlägg av +46 »

5B529036-5F22-4F44-A341-7E880B301C78.png
En mer vanlig produktionsbild så här års. I Sverige blåser det mer under den kalla årstiden samt att kall luft har högre densitet.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Miljötänkande

Inlägg av Legato »

+46 skrev:
5B529036-5F22-4F44-A341-7E880B301C78.png
En mer vanlig produktionsbild så här års. I Sverige blåser det mer under den kalla årstiden samt att kall luft har högre densitet.
Wow! Menar du att vindkraften regelbundet står för över 20% av vår elproduktion vintertid? Jag trodde inte det var i närheten av så mycket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Miljötänkande

Inlägg av +46 »

Legato skrev:
+46 skrev:
5B529036-5F22-4F44-A341-7E880B301C78.png
En mer vanlig produktionsbild så här års. I Sverige blåser det mer under den kalla årstiden samt att kall luft har högre densitet.
Wow! Menar du att vindkraften regelbundet står för över 20% av vår elproduktion vintertid? Jag trodde inte det var i närheten av så mycket.
Nja, riktigt så bra är det inte än, men utbyggnaden går fort. Idag står vindkraften för cirka 12 procent av vår totala elkonsumtion i Sverige.
Men vissa myter är seglivade, till exempel att det inte blåser när det är kallt. Självklart varierar produktionen även på vintern men den totala vindkraftproduktionen är betydligt större under den kalla årstiden jämfört med den varma årstiden.
Ett exempel från verkligheten visar att en vindkraftpark i Västerbottens inland under flera år genererar 50 procent mer produktion under den kalla årstiden. Elen som produceras under den kalla årstiden betingar också ett högre pris (i snitt 30 procent bättre betalt för den elen jämfört med den el som levererades under den varma årstiden).
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Miljötänkande

Inlägg av Nicke Nyfiken »

+46 skrev:
Nja, riktigt så bra är det inte än, men utbyggnaden går fort. Idag står vindkraften för cirka 12 procent av vår totala elkonsumtion i Sverige.
Aj, aj, aj...

Trodde inte att det gick åt så mycket energi för att få de där stora fläktarna att snurra. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Miljötänkande

Inlägg av gellerstam »

Nicke Nyfiken skrev:
+46 skrev:
Nja, riktigt så bra är det inte än, men utbyggnaden går fort. Idag står vindkraften för cirka 12 procent av vår totala elkonsumtion i Sverige.
Aj, aj, aj...

Trodde inte att det gick åt så mycket energi för att få de där stora fläktarna att snurra. :D
:lol: :lol:
Tesla Model Y
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Miljötänkande

Inlägg av +46 »

gellerstam skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
+46 skrev:
Nja, riktigt så bra är det inte än, men utbyggnaden går fort. Idag står vindkraften för cirka 12 procent av vår totala elkonsumtion i Sverige.
Aj, aj, aj...

Trodde inte att det gick åt så mycket energi för att få de där stora fläktarna att snurra. :D
:lol: :lol:
+1
(Ooops, inte så bra formulerat av mig med tanke på att det fortfarande finns de som på fullaste allvar tror att vindkraften är mer tärande än närande...)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Miljötänkande

Inlägg av jonas »

Så här såg det ut 2016 och man ser hur vindkraften börjar bli en faktor att räkna med i historiken bilden under.
Installerad:
vattenkraft 16200 MW ger ca 61TWh https://www.energiforetagen.se/sa-funge ... roduktion/
kärnkraft ca 9700MW ger ca 61TWh https://www.energiforetagen.se/sa-funge ... roduktion/
Vindkraft 6422MW (2016) ger ca 15TWh https://www.energiforetagen.se/sa-funge ... vindkraft/

För att ersätta kärnkraften med vindkraft behöver den byggas ut med faktor 3-4! Samtidigt har jag för mig jag läste att om alla bilar är elbilar så motsvarar det precis samma mängd som vindkraften idag producerar per år. Redan idag kan alltså alla bilar teoretiskt vara vindkraftdrivna i Sverige.
Elproduktion Se 1970-2016.png
elproduktion sverige 2016.png
Senast redigerad av jonas, redigerad totalt 2 gång.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Miljötänkande

Inlägg av frippe »

jonas skrev:
För att ersätta kärnkraften med vindkraft behöver den byggas ut med faktor 3-4! Samtidigt har jag för mig jag läste att om alla bilar är elbilar så motsvarar det precis samma mängd som vindkraften idag producerar per år. Redan idag kan alltså alla bilar teoretiskt vara vindkraftdrivna i Sverige.
Det är ett jädrans meck med att konstruera och upprätthålla ett kraftöverföringssystem där de stora säkra stabila leverantörerna av el byts ut mot den förnyelsebara som är mer instabil och är beroende av flera producenter i sin produktion av el.

Ett kraftnät håller frekvens bl.a. genom koordinering mellan förbrukare och leverantörer av systemet. Det blir svårare med mer mindre och växlande kraftleveranser. Bara en dipp från 50hz till strax under 47 skulle innebära bortkoppling av förbrukare och strömavbrott för ganska många.
Model Y LR.
Model S70D
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Miljötänkande

Inlägg av +46 »

2012 varnade professor Harry Frank på Kungliga Vetenskapsakademin att hela vårt elsystem skulle braka samman om vi lät bygga ut vindkraften med mer än 10 TWh.
Enligt ”Dirty Harry” är hela satsningen på vindkraft meningslös, onödig och kostsam.

Lite kul läsning med dagens glasögon.

http://fof.se/tidning/2012/7/tal-elnatet-mer-vindkraft
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar