Tesla krossar sitt förra batterirekord

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av vigge50 »

Tesla slog världsrekord förra året när de installerade ett batteri på 100MW/129MWh men de rekordet kommer Tesla nu att krossa ifall man räknar med deras kommande virtuella kraftverk. De har nu ingått ett kontrakt där de i södra Australien ska installera 5 kW solpaneler och 13,5 kWh powerpack i 50 000 hushåll vilket gör att det totalt uppgår till 250 MW solceller och 650 MWh batteri som ska laddas upp och ur beroende på tillgång och efterfråga :o

Det förväntas inte vara färdigt förrän 2022 men om det är svårt att få tag på powerwalls framöver så är här en av anledningarna.

https://electrek.co/2018/02/04/tesla-po ... wer-plant/
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av chpaulin »

Coolt men var det inte annan kemi i powerpack? Borde således inte påverka powerwalls speciellt mycket
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av JFAH »

chpaulin skrev:
Coolt men var det inte annan kemi i powerpack? Borde således inte påverka powerwalls speciellt mycket
Det är powerwalls det handlar om. 50k av dem. Imponerande. Det här tror jag stenhårt på, det är helt rätt kombo av solceller och el lagring, och dessutom distrbuerat i gridden så att det blir stabilare och betydligt svårare att slå ut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av LarsL »

chpaulin skrev:
Coolt men var det inte annan kemi i powerpack? Borde således inte påverka powerwalls speciellt mycket
Powerpacks och powerwalls är väl samma sak bara det att packs är industriella och walls lite snyggare. Kemin är förmodligensamma men skiljer sigfrån bilarnas kemi.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av Limbster »

Om jag inte minns fel så kommer cellerna från Samsung till batteri lagringen i Australien. Så borde inte påverka Europa eller USA.
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Om jag inte minns fel så kommer cellerna från Samsung till batteri lagringen i Australien. Så borde inte påverka Europa eller USA.
I det stora projektet ja, vem har sagt att det gäller alla batterier som levereras till Australien?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av Limbster »

vigge50 skrev:
Limbster skrev:
Om jag inte minns fel så kommer cellerna från Samsung till batteri lagringen i Australien. Så borde inte påverka Europa eller USA.
I det stora projektet ja, vem har sagt att det gäller alla batterier som levereras till Australien?
Vem har sagt att de inte gör det? Samsung kommer även ha Europeisk tillverkning av lämpliga celler till Tesla
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av Teslaspolen »

Detta om något, är en anledning att äga Tesla.

Jag tror det här är bara början.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla krossar sitt förra batterirekord

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
chpaulin skrev:
Coolt men var det inte annan kemi i powerpack? Borde således inte påverka powerwalls speciellt mycket
Powerpacks och powerwalls är väl samma sak bara det att packs är industriella och walls lite snyggare. Kemin är förmodligensamma men skiljer sigfrån bilarnas kemi.
Nej
Powerwall har kemi anpassad för många cyklar det har inte riktigt powerpack
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar