Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Jerker »

Det finns ju redan några produkter på marknaden som bygger på samma idé som Tesla Solar Roof, men som inte alls har samma ambitioner beträffande utseendet. Här är en artikel om dessa:

https://www.byggahus.se/varme/takpannor ... 8-71615853
LB_Solcellspanna_3.jpg
Nyedal Solenergi.jpg
shingel.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Svenssons »

Alltid bra med konkurrans men denna lösning verkar vara dyr när artikeln säger "Merkostnaden för denna installation blir ungefär 1500-1800 kronor per kvadratmeter." och detta gäller i jämförelse mot "vad det kostar att lägga ett nytt tak och sedan komplettera det med en motsvarande solcellsanläggning".

Att det ska ta "3-5 månader" att renovera ett hus om allt är perfekt planerat (vilket aldrig går) kan ju vara en orsak till kostnaden. Hade det varit veckor istället för månader så hade det varit mer rimligt men även kring 4 veckor är ju väldigt lång tid att lägga nytt tak på ett hus känns det som. Dock verkar det som att det inte enbart var taket för denna period och endast en person och 3-5 månader gäller hela huset.

Hur som helst så verkar det på Teslas takpannor att dessa är dyrare än vanliga pannor men billigare än vanliga pannor+solceller, inte dyrare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Hur som helst så verkar det på Teslas takpannor att dessa är dyrare än vanliga pannor men billigare än vanliga pannor+solceller, inte dyrare.
Den beräkningen har inte jag fått när de plockade fram priser på produkten. Lade om taket (190kvm) för några år sedan och lade solceller (ca 110kvm) på taket förra året så när priset kommer är det bara att jämföra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Mistafrizz »

Jag behöver byta mitt tak inom 2 år - lappar och lagar vart efter just nu.

Anledningen till att jag ej tar tag i det ordentligt är för att jag vill ha ett Teslatak (eller motsvarande).

Men visst behöver man en eller två powerwall också, annars kan man ju ej använda den insolade energin när solen gått ner?

Mitt tak är ca 180kvm - hälften rakt i öst, och hälften rakt i väst. Inget som skymmer solen.

Vad tror ni att jag har för möjligheter.

Kostnaden som jag oavsett måste ta är ca 200k (Tipitaks offert) för ett nytt tak inkl rännor och annat.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av lobbin »

Mistafrizz skrev:
Men visst behöver man en eller två powerwall också, annars kan man ju ej använda den insolade energin när solen gått ner?
Just nu tjänar du mer på att sälja elen direkt istället för att spara den.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Svenssons »

Finns ingen ekonomi i att köra med Tesla PowerWall i Sverige eller ens praktisk nytta för de flesta. Är huset helt off grid är det en annan sak men för ett normalt svenskt hus finns inte nyttan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av zyax »

Mistafrizz skrev:
Jag behöver byta mitt tak inom 2 år - lappar och lagar vart efter just nu.

Anledningen till att jag ej tar tag i det ordentligt är för att jag vill ha ett Teslatak (eller motsvarande).

Men visst behöver man en eller två powerwall också, annars kan man ju ej använda den insolade energin när solen gått ner?

Mitt tak är ca 180kvm - hälften rakt i öst, och hälften rakt i väst. Inget som skymmer solen.

Vad tror ni att jag har för möjligheter.

Kostnaden som jag oavsett måste ta är ca 200k (Tipitaks offert) för ett nytt tak inkl rännor och annat.
Du får väl rösta in en ny regering så att rotavdraget höjs igen så landar du på runt 150k för taket och om du vill ha paneler på som täcker som mitt (också östlig-västlig) så går det på runt 200k för runt 20kWp (beroende på en massa faktorer förstås) efter att man fått bidraget på 30%. Om du lägger ett integrerat tak har jag i dagsläget svårt att se att du vinner något ekonomiskt på det, däremot kanske ditt tak syns väl så att det känns bättre att integrera det ändå.

Och som Svenssons sade, glöm Powerwall i Sverige i nuläget, batterier i vårt land lämpar sig bäst för offgridanläggning om någonstans.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av chaffis75 »

Mistafrizz skrev:
Jag behöver byta mitt tak inom 2 år - lappar och lagar vart efter just nu.

Anledningen till att jag ej tar tag i det ordentligt är för att jag vill ha ett Teslatak (eller motsvarande).

Men visst behöver man en eller två powerwall också, annars kan man ju ej använda den insolade energin när solen gått ner?

Mitt tak är ca 180kvm - hälften rakt i öst, och hälften rakt i väst. Inget som skymmer solen.

Vad tror ni att jag har för möjligheter.

Kostnaden som jag oavsett måste ta är ca 200k (Tipitaks offert) för ett nytt tak inkl rännor och annat.
Tänk på att inte överproducera el för då förstår jag de blir väldigt jobbigt... Du får bara producera så mycket el som du förbrukar under året men du känner kanske redan till de.

/Fredrik
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Bod »

zyax skrev:
Och som Svenssons sade, glöm Powerwall i Sverige i nuläget, batterier i vårt land lämpar sig bäst för offgridanläggning om någonstans.
Gäller det även för oss som har direktverkande el som uppvärming? Dvs elradiatorer.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Svenssons »

Bod skrev:
zyax skrev:
Och som Svenssons sade, glöm Powerwall i Sverige i nuläget, batterier i vårt land lämpar sig bäst för offgridanläggning om någonstans.
Gäller det även för oss som har direktverkande el som uppvärming? Dvs elradiatorer.
Ja, finns ingen vinst i att spara energi i batteri för att sedan köra på direktverkande eluppvärmning. Spara på kostnaden för batteriinköp, sälj elen vid överskott och köp sedan när behov finns. Billigare i både inköp och drift att köra nätet som batteribackup.

Enda anledningen till batteribackup i Sverige är om man kör huset off grid eller bygger in lösning för att köra off grid med t.ex. dubbla växelriktare. Det är inte ekonomiskt för en vanlig villaägare men kanske nödvändigt om man t.ex. har djurstall. Dock så lär man behöva ytterligare elproduktion förutom solceller och kanske mer än en powerwall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av 12man »

I artikeln i trådstarten står att kunden har direktverkande elvärme, finns det hus kvar som har bara det... Inte ens en luft/luft vp som ju betalar sig på 2-3 år..tycker att det är första steget och pratar vi soltech pengar så kan man dra in vattenburen värme i de allra flesta hus för de pengarna
ms 76132 "Eleamore"
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Vasp »

I ett område i staan som jag är intresserad av att köpa hus är det direktverkande elvärme. Energiförbrukningsklassen var E tror jag. Byggt i slutet 80-talet. Om jag köper där ska jag nog försöka få inkopplat fjärrvärme. Och sätta upp solceller på taket.

Luftvärmepump var inte rekommenderat att koppla in då det kunde förstöra för ventilationen på nått vis.
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av zyax »

Vasp skrev:
I ett område i staan som jag är intresserad av att köpa hus är det direktverkande elvärme. Energiförbrukningsklassen var E tror jag. Byggt i slutet 80-talet. Om jag köper där ska jag nog försöka få inkopplat fjärrvärme. Och sätta upp solceller på taket.
Täcker du ditt årsbehov med solceller och luftvärmepump eller något annat, t ex bergvärmepump så att du slipper ge dig in i monopolet fjärrvärme (som du aldrig kan komma loss från). Är du från schtaan så borde du väl söka jobb på Northvolt för övrigt ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Vasp »

jag gillar fjärrvärme fick det inkopplat i mitt föräldrahem när jag var 10-12 nånting och har inte varit några problem med det sen dess. Jag är idag nästan 30 så börjar bli några år. Söka jobb på Northvolt har jag faktiskt tänkt. Fast är några år kvar innan de börjar anställa där.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av zyax »

Vasp skrev:
jag gillar fjärrvärme fick det inkopplat i mitt föräldrahem när jag var 10-12 nånting och har inte varit några problem med det sen dess. Jag är idag nästan 30 så börjar bli några år. Söka jobb på Northvolt har jag faktiskt tänkt. Fast är några år kvar innan de börjar anställa där.
Jag ogillar bara alla former av monopol, fjärrvärme är som ett aboonnemang du aldrig kan bryta. Kommer det något jävligt bra i värmeväg om 10 år så kan man byta om man inte har det. Kanske inget problem med prishöjningar i Skellefteå dock.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Konkurrenter till Tesla Solar Roof?

Inlägg av Bod »

12man skrev:
I artikeln i trådstarten står att kunden har direktverkande elvärme, finns det hus kvar som har bara det... Inte ens en luft/luft vp som ju betalar sig på 2-3 år..tycker att det är första steget och pratar vi soltech pengar så kan man dra in vattenburen värme i de allra flesta hus för de pengarna
Vi tog en offert på bergvärme för några år sedan. Det föll på att det skulle bli oerhört dyrt att installera vattenburen värme, så det blev inte aktuellt.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar