Powerwall och årstider

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av OfarligTesla »

zyax skrev:
OfarligTesla skrev:
Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall :roll:.
I Sverige får du inte vara on grid och ha batterier som funkar när strömmen går ner. Som reglerna ser ut nu dvs.
Går det inte att ordna med två växelriktare?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av gellerstam »

Svenssons skrev:
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.

Varför krävs två växelriktare?

Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

gellerstam skrev:
Svenssons skrev:
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.

Varför krävs två växelriktare?

Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Det går väl med en växelriktare, men ingen som går att köpa eller är godkänd i Sverige. Växelriktare som köps för on-grid i Sverige är gjorda för att stängas av när nätet stänger ner, allt enligt det lagen säger. Det är för att du inte ska döda elektrikern som är i gatan och fixar kabelbrottet som kan ha uppstått (om jag förstått det hela rätt). Han tror att han stängt av strömmen men någon påför ström i andra änden.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av gellerstam »

zyax skrev:
gellerstam skrev:
Svenssons skrev:
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.

Varför krävs två växelriktare?

Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Det går väl med en växelriktare, men ingen som går att köpa eller är godkänd i Sverige. Växelriktare som köps för on-grid i Sverige är gjorda för att stängas av när nätet stänger ner, allt enligt det lagen säger. Det är för att du inte ska döda elektrikern som är i gatan och fixar kabelbrottet som kan ha uppstått (om jag förstått det hela rätt). Han tror att han stängt av strömmen men någon påför ström i andra änden.
Jag är helt med på varför.

Jag hade "bara" missat att alla växelriktare för on-grid har mjukvara i sig som omöjliggör körning off-grid. Att det där av krävs två olika vxlriktare. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

Funderade på varför vi i Sverige verkar ha helt andra regler än andra länder i det här området. Jag har en hypotes att detta gäller samtliga ställen där man har trefas med vår höga spänning. Drar man 230V enfas till hus kommer ju knappast elektrikern att dö, speciellt inte som det är 110-120V i många delar av världen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av bullen »

Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

bullen skrev:
Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
En UPS håller väl bara för den egna lasten i huset eller knappt det ens, solcellerna kan driva hela gatan...

EDIT: Dessutom, du kopplar väl din last "bakom" UPS varför den aldrig kan föra ut ström till gatan så som den är konstruerad.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av tomla »

bullen skrev:
Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Du måste garantera att det inte kommer ström ut på griden.
Med UPS så är det lätt att garantera detta genom egna uttag efter batteriet.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mickeisol »

zyax skrev:
mickeisol skrev:
Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.

säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr

kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.

spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms

summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).

Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
34 öre för elöverföring? Vi har 19 öre här, att de här ockerbolagen får hålla på...

Bor du i Åsarna i Jämtland betalar du bara 6,5 öre inkl moms/kwh i rörlig avgift för elen, men å andra sidan så får du betala 7358 i fasta årsavgiften för 16A.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mickeisol »

tomla skrev:
bullen skrev:
Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Du måste garantera att det inte kommer ström ut på griden.
Med UPS så är det lätt att garantera detta genom egna uttag efter batteriet.
Det finns lösningar för att koppla ifrån till ödrift vid strömavbrott.

Sen kan man ha styrning för att alltid köra egen el ifall man har batterier och solceller (känner av vid inmatningspunkten när det skall tas från batterierna).

Det är ju lite jobbigt när man har elbil och ska ladda på natten, då behöver man ju bra mycket mer än en powerwall (ett powerpack på 210kwh skulle ju sitta fint).
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av gellerstam »

mickeisol skrev:

Det finns lösningar för att koppla ifrån till ödrift vid strömavbrott.
Och så var det ju surt att en vanlig on-grid växelriktare inte fungerar att köra när man slagit om till ö-drift. :-( Så att man behöver ha olika växelriktare... :evil:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mickeisol »

gellerstam skrev:
mickeisol skrev:

Det finns lösningar för att koppla ifrån till ödrift vid strömavbrott.
Och så var det ju surt att en vanlig on-grid växelriktare inte fungerar att köra när man slagit om till ö-drift. :-( Så att man behöver ha olika växelriktare... :evil:
Finns kombinationsväxelriktare (fronius bla).

Men det kan vara lika bra att ta det lugnt några år och suga på solceller ongridkaramellen och vänta in bättre batteripriser. Teslas hembatterier är ju klart billigast på marknaden för närvarande.

Det är ju ganska nyligt kombinationsväxelriktarna har kommit, och dom behöver nog också mogna några år.

Jag tror att om 5 år eller så så har batteripriserna fallit ner (kan ju jävlas ifall det är brist) och växelriktarna blivit bättre, nu har vi ju skattereduktionen och en del elbolag har ju lite lockpriser på solelen så att vänta en period är nog lika bra.
Skriv svar