Powerwall och årstider

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
tomla skrev:
Det finns dock ett undantag för eget batteri.
Med ett eget batter så kan det fungera som reservkraft vid strömavbrott.
Har du också solpaneler så kan du tar energi från panelerna även vid strömavbrott.
Normalt så kan du inte ta energi från solpanelerna under strömavbrott.
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.
Precis så är det, i Sverige dvs.

Det finns en funktion som kan spara några kronor i Sverige och det är att man kapar topparna på solcellsinstallationen och sänker huvudströmbrytaren från säg 25A till 20A, där kan du kanske spara 100-200kr per månad men för att räkna hem en installation av ett batteri så krävs det mer än den besparingen...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av JonasH »

Nu var ju inte detta en fråga om PW kontra VO med Acktank eller huruvida jag kan räkna hem en PW eller inte utan snarare en teknisk fråga angående dimensionering av batterisystem i ett hus med stor varition på förbrukning under olika tider på året...

Jag varken vill eller kan ha en acktank på grund av utrymmesskäl. På sommarhalvåret när solcellerna ger som mest har jag i princip ingen nytta av varmvatten annat än till dusch/varmvatten vilket skulle göra att jag sitter med an acktank med massa energi som jag inte kan använda.

Det som drar på sommaren är primärt hushållsel och den kan jag inte lagra i en acktank.

Förövrigt så är jag inte övertygad om att en PW som installerad kanske under 2019/2020 är förbrukad innan subventionerna är borta. De kan vara borta redan då...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av 12man »

Finns ju powerpack också...
Vad händer med elpriset? elnätspriset? subventionerna? batteripriset? elprisvariationer över dygnet? året? Vad sjunker/stiger snabbast/långsammast?

Din fråga kommer att ställas i många varianter framöver, och svaren kommer variera lika mycket...

En oalstrad oköpt olagrad oförbrukad kwh är ju det bästa...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mati »

Jag ser iofs ändå en nytta med en powerwall och det är den så kallade nördnyttan. Ekonomiskt är det såklart vansinne, men det är en Tesla också i de flesta fallen. Ändå så har vi en av någon anledning.
Med en powerwall skulle man i praktiken kunna bli helt självförsörjande på el åtminstone under vår- och sommarmånaderna. Känslan är inte att underskatta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av 12man »

Betalas med fuckoff money
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av OfarligTesla »

En av anledningarna till att jag inte borde köpa hus är Powerwallen, jag skulle ruinera mig själv med min tanke om att ha tillräckligt med batterilagring för att klara mig en vecka. Det och att jag behöver en till Tesla om jag köper hus...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En Powerwall kan lagra cirka ett dygns förbrukning för en vinterdag, kanske 3-5 dygn för sommardagar.

Därför fungerar den inte för att säsongslagra energi. Visst kan du ladda den full i september, koppla ur den och spara energin till Julafton om det är något du tycker är kul.

Säsongslagring görs idag genom att pumpa upp vatten i stora magasin.

Därför har staten tvingat alla elnätsägare att tillhandahålla gratis inmatningsabonnemang för alla privatkunder med solceller på taket.

Då kan du se elnätet som 1000-tals Powerwalls som du kan fylla upp under sommaren, och sedan använda energin på vintern.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av Svenssons »

JonasH skrev:
Nu var ju inte detta en fråga om PW kontra VO med Acktank eller huruvida jag kan räkna hem en PW eller inte utan snarare en teknisk fråga angående dimensionering av batterisystem i ett hus med stor varition på förbrukning under olika tider på året...
Enkla svaret på denna fråga om man ignorerar ekonomi är följande:

Är du tekniknerd och vill testa tekniken: En eller flera PowerWalls beroende av hur mycket du kan tänka dig spendera.
Är du inte intresserad av att testa tekniken är svaret ingen PowerWall. Finns ingen nytta med en PowerWall om huset är kopplat On-Grid.

Skulle det vara så att huset är off-grid är det lite mer att räkna på. Dels lär du inte kunna nyttja värmepump tillsammans med solceller och PowerWall om det inte är så att det är extremt stor solcellsanläggning plus väldigt många PowerWalls eller kanske snarera PowerPack. Annan värmekälla eller energikälla (vindkraft t.ex.) är nog av intresse då.

Frågan är vad för problem en PowerWall i Sverige skulle lösa?

Är huset On-Grid är det enda man skulle kunna tänka sig tillfälliga strömavbrott. Förutom att man då måste skaffa ytterligare en växelriktare samt lösning för att växla mellan on-grid/off-grid så får man fundera på hur långa avbrott man kan tänka sig att man vill klara och vilka funktioner som man vill ha kvar. Vill man kunna klara ett dygn samtidigt som man kör värmepumpen konstant och behöver ladda bilen blir det ett helt annat svar än om man kan tänka sig att bara klara hushållselen under ett halvt dygn utan behov av uppvärmning och ladda elbilen.

Är huset Off-grid krävs det väldigt mycket mera uträkning än vad som kan ges på ett forum med rätt knapphändig information om det mesta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av 12man »

En powerwall är på 13.5 kwh, dvs 1(ett) dygns förbrukning av hushållsel, @5000kwh/år, sommar som vinter

Just nu (11-juni) innehåller Sveriges vattenmagasin vilka inte är uppumpat vatten, energi motsvarande 1.4 miljoner powerwalls, Norges 3.2 miljoner powerwalls som minst innehåller de .4miljoner Sverige resp 1.4 miljoner Norge pw's

Edit räknade fel med 3 nollor byt ut miljoner mot miljarder ovan
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
tomla skrev:
Det finns dock ett undantag för eget batteri.
Med ett eget batter så kan det fungera som reservkraft vid strömavbrott.
Har du också solpaneler så kan du tar energi från panelerna även vid strömavbrott.
Normalt så kan du inte ta energi från solpanelerna under strömavbrott.
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.
För mig är ju backup den enda vettiga orsaken att skaffa solceller med batteripack. I Småland har ju var och varannan bonde möjlighet att koppla bort nätet och köra dieselgenerator, borde funka lika bra med solceller och batterier. Helst vill man ju ha allt automatiserat.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av JonasH »

Som jag ser det så är det en viss vinst både för konsument och nätbolag om man kan minska användningen/belastningen på nätet.

Kostnad för transport blir ju inte direkt billigare med åren.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mickeisol »

Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.

säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr

kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.

spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms

summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).

Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av OfarligTesla »

Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall :roll:.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

mickeisol skrev:
Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.

säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr

kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.

spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms

summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).

Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
34 öre för elöverföring? Vi har 19 öre här, att de här ockerbolagen får hålla på...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

OfarligTesla skrev:
Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall :roll:.
I Sverige får du inte vara on grid och ha batterier som funkar när strömmen går ner. Som reglerna ser ut nu dvs.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av OfarligTesla »

zyax skrev:
OfarligTesla skrev:
Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall :roll:.
I Sverige får du inte vara on grid och ha batterier som funkar när strömmen går ner. Som reglerna ser ut nu dvs.
Går det inte att ordna med två växelriktare?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av gellerstam »

Svenssons skrev:
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.

Varför krävs två växelriktare?

Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

gellerstam skrev:
Svenssons skrev:
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.

Varför krävs två växelriktare?

Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Det går väl med en växelriktare, men ingen som går att köpa eller är godkänd i Sverige. Växelriktare som köps för on-grid i Sverige är gjorda för att stängas av när nätet stänger ner, allt enligt det lagen säger. Det är för att du inte ska döda elektrikern som är i gatan och fixar kabelbrottet som kan ha uppstått (om jag förstått det hela rätt). Han tror att han stängt av strömmen men någon påför ström i andra änden.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av gellerstam »

zyax skrev:
gellerstam skrev:
Svenssons skrev:
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.

Varför krävs två växelriktare?

Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Det går väl med en växelriktare, men ingen som går att köpa eller är godkänd i Sverige. Växelriktare som köps för on-grid i Sverige är gjorda för att stängas av när nätet stänger ner, allt enligt det lagen säger. Det är för att du inte ska döda elektrikern som är i gatan och fixar kabelbrottet som kan ha uppstått (om jag förstått det hela rätt). Han tror att han stängt av strömmen men någon påför ström i andra änden.
Jag är helt med på varför.

Jag hade "bara" missat att alla växelriktare för on-grid har mjukvara i sig som omöjliggör körning off-grid. Att det där av krävs två olika vxlriktare. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

Funderade på varför vi i Sverige verkar ha helt andra regler än andra länder i det här området. Jag har en hypotes att detta gäller samtliga ställen där man har trefas med vår höga spänning. Drar man 230V enfas till hus kommer ju knappast elektrikern att dö, speciellt inte som det är 110-120V i många delar av världen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av bullen »

Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

bullen skrev:
Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
En UPS håller väl bara för den egna lasten i huset eller knappt det ens, solcellerna kan driva hela gatan...

EDIT: Dessutom, du kopplar väl din last "bakom" UPS varför den aldrig kan föra ut ström till gatan så som den är konstruerad.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av tomla »

bullen skrev:
Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Du måste garantera att det inte kommer ström ut på griden.
Med UPS så är det lätt att garantera detta genom egna uttag efter batteriet.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mickeisol »

zyax skrev:
mickeisol skrev:
Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.

säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr

kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.

spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms

summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).

Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
34 öre för elöverföring? Vi har 19 öre här, att de här ockerbolagen får hålla på...

Bor du i Åsarna i Jämtland betalar du bara 6,5 öre inkl moms/kwh i rörlig avgift för elen, men å andra sidan så får du betala 7358 i fasta årsavgiften för 16A.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mickeisol »

tomla skrev:
bullen skrev:
Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Du måste garantera att det inte kommer ström ut på griden.
Med UPS så är det lätt att garantera detta genom egna uttag efter batteriet.
Det finns lösningar för att koppla ifrån till ödrift vid strömavbrott.

Sen kan man ha styrning för att alltid köra egen el ifall man har batterier och solceller (känner av vid inmatningspunkten när det skall tas från batterierna).

Det är ju lite jobbigt när man har elbil och ska ladda på natten, då behöver man ju bra mycket mer än en powerwall (ett powerpack på 210kwh skulle ju sitta fint).
Skriv svar