Powerwall och årstider

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Powerwall och årstider

Inlägg av JonasH »

Hej

Är det nån här som har info om hur PW funkar under olika årstider.

Själv har jag bergvärme och energibehovet varierar stort beroende på utomhustemperatur.

Hur ska man tänka angående dimensionering? Ska man dimensionera efter vår/somnar/höst när solcellerna oftast klarar att producera husets behov av el?

Hur funkar PW på vinterns när solcellerna inte ger något?

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av Henrik Torphammar »

JonasH skrev:
Hej

Är det nån här som har info om hur PW funkar under olika årstider.

Själv har jag bergvärme och energibehovet varierar stort beroende på utomhustemperatur.

Hur ska man tänka angående dimensionering? Ska man dimensionera efter vår/somnar/höst när solcellerna oftast klarar att producera husets behov av el?

Hur funkar PW på vinterns när solcellerna inte ger något?

/Jonas
Värmepumpar är intressanta, har jobbat med sådana ett bra tag. Du gör ju varmvatten, lagrar energi precis som i en power wall. Du kan ju välja hur mycket varmvatten du gör och till vilken temperatur du plockar upp det. Om VP vet hur vädret skall bli i kombination med eltariffen så kan ju VP göra mer varmvatten när det är billigt eller när solen skiner. Ser ingen eller liten poäng i att gå via powerwall där. Om solen skiner så vinner du ju ännu mer på att låta den göra varmvattnet om din VP har möjlighet att docka in sol. Sol kan du docka in antingen genom att värma vatten på taket eller låta solcellerna driva en elpatron direkt. Åter igen ingen nytta av powerwall där.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av JonasH »

Min VP är inte smart nog för någonting alls tyvärr.

Anledningen att jag nämnde den var för att förklara mitt energibehov som varierar stort över året eftersom min värme kommer från el via VP.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av Svenssons »

Bra mycket mer ekonomiskt med en extra ackumulatortank än en PowerWall. PowerWall har inte mycket ekonomisk nytta i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av JonasH »

Just nu lönar det sig inte, men hur länge kommer det hålla.

Antar att det tar ett tag för Tesla att få till en PW med 3-fas, och lagom tills dess kanske subventionerna är borta.

Skadar ju inte att vara förberedd då.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av 12man »

Beror ju lite på vad hemmet drar, vårt drar 100kwh/dygn inkl hushållsel vid -10 och nu på sommaren kanske 17-18kwh, allt exkl Teslaladdning.

På vintern är det stora skillnader på elpriset, som jag tror pga vad vindkraften ger ute i Europa, kan vara <5 öre/kwh flera timmar på nätterna, kommer troligen bli värre/bättre men detta talar även det för en rejäl acktank 2-3m3? som man värmer med värmepumpen som då måste vara av modell större, och ladda powerwall för hushållselen men vad blir livslängden då på pw? och var ställer man en sån tank i en modern villa
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av Henrik Torphammar »

JonasH skrev:
Just nu lönar det sig inte, men hur länge kommer det hålla.
Alltså du kan lika gärna göra varmvatten med din VP direkt istället för att först lagra strömmen i ditt batteripaket. Du kan ju se det som två olika projekt. Värmesystem och elsystem.

Att solceller driver VP eller elpatron direkt när solen skiner är bra, då kan VP lagra energin direkt i form av varmvatten som sedan schuntas ut i ditt värmesystem. Golvvärme kräver låga temperaturer på framledning så med 95grader i tanken så har du gott om energi. Du dubblar ju nästan det som VP normalt anser som nog. Sedan en ackumulatortank på det som du också värmer. En powerwall där mellan kommer *aldrig* gå att räkna hem. Den gör liksom ingen nytta där.

Pratar vi hushållsel så kan det vara bra att lagra men det blir väldigt mycket solceller om det skall löna sig i Sverige rent energitekniskt. Lagra energin i bilen känns som smartast i min mening.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

JonasH skrev:
Just nu lönar det sig inte, men hur länge kommer det hålla.

Antar att det tar ett tag för Tesla att få till en PW med 3-fas, och lagom tills dess kanske subventionerna är borta.

Skadar ju inte att vara förberedd då.
Lagom till det att subventionerna är borta är din PW förbrukad. Av alla de grejer du kan köpa till ditt hus som genererar el och spar pengar så är livslängden sämst på ett batteri. En växelriktare för solceller har garantier på 10-20 år och lär hålla längre än så, solceller håller bra mycket längre än så, en bergvärmepump ska väl hålla över 20 år också medan ett batteri börjar degraderas från dag 1 och använt rätt i ett hus så är det inte mycket kvar efter 10 år. Jag förstår att det är fräckt att ha en PW och att folk i andra länder med andra regler där man inte säljer sin överskottsel etc har ekonomisk nytta av det, men i Sverige är det extremt få som har den nyttan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av tomla »

Som Ni har skrivit innan så är eget batteri inte ekonomiskt försvarbart idag.
Sverige har en unik förutsättning med ett gigantiskt batteri även kallat vattenkraft.
Där kan vi lagra väldigt mycket energi, som kan fungera som stöd när det inte blåser eller solen skiner.
Sverige har goda förutsättningar att ha mer förnybar energi av typen vind och solkraft.

Det finns dock ett undantag för eget batteri.
Med ett eget batter så kan det fungera som reservkraft vid strömavbrott.
Har du också solpaneler så kan du tar energi från panelerna även vid strömavbrott.
Normalt så kan du inte ta energi från solpanelerna under strömavbrott.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av Svenssons »

tomla skrev:
Det finns dock ett undantag för eget batteri.
Med ett eget batter så kan det fungera som reservkraft vid strömavbrott.
Har du också solpaneler så kan du tar energi från panelerna även vid strömavbrott.
Normalt så kan du inte ta energi från solpanelerna under strömavbrott.
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
tomla skrev:
Det finns dock ett undantag för eget batteri.
Med ett eget batter så kan det fungera som reservkraft vid strömavbrott.
Har du också solpaneler så kan du tar energi från panelerna även vid strömavbrott.
Normalt så kan du inte ta energi från solpanelerna under strömavbrott.
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.
Precis så är det, i Sverige dvs.

Det finns en funktion som kan spara några kronor i Sverige och det är att man kapar topparna på solcellsinstallationen och sänker huvudströmbrytaren från säg 25A till 20A, där kan du kanske spara 100-200kr per månad men för att räkna hem en installation av ett batteri så krävs det mer än den besparingen...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av JonasH »

Nu var ju inte detta en fråga om PW kontra VO med Acktank eller huruvida jag kan räkna hem en PW eller inte utan snarare en teknisk fråga angående dimensionering av batterisystem i ett hus med stor varition på förbrukning under olika tider på året...

Jag varken vill eller kan ha en acktank på grund av utrymmesskäl. På sommarhalvåret när solcellerna ger som mest har jag i princip ingen nytta av varmvatten annat än till dusch/varmvatten vilket skulle göra att jag sitter med an acktank med massa energi som jag inte kan använda.

Det som drar på sommaren är primärt hushållsel och den kan jag inte lagra i en acktank.

Förövrigt så är jag inte övertygad om att en PW som installerad kanske under 2019/2020 är förbrukad innan subventionerna är borta. De kan vara borta redan då...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av 12man »

Finns ju powerpack också...
Vad händer med elpriset? elnätspriset? subventionerna? batteripriset? elprisvariationer över dygnet? året? Vad sjunker/stiger snabbast/långsammast?

Din fråga kommer att ställas i många varianter framöver, och svaren kommer variera lika mycket...

En oalstrad oköpt olagrad oförbrukad kwh är ju det bästa...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mati »

Jag ser iofs ändå en nytta med en powerwall och det är den så kallade nördnyttan. Ekonomiskt är det såklart vansinne, men det är en Tesla också i de flesta fallen. Ändå så har vi en av någon anledning.
Med en powerwall skulle man i praktiken kunna bli helt självförsörjande på el åtminstone under vår- och sommarmånaderna. Känslan är inte att underskatta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av 12man »

Betalas med fuckoff money
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av OfarligTesla »

En av anledningarna till att jag inte borde köpa hus är Powerwallen, jag skulle ruinera mig själv med min tanke om att ha tillräckligt med batterilagring för att klara mig en vecka. Det och att jag behöver en till Tesla om jag köper hus...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En Powerwall kan lagra cirka ett dygns förbrukning för en vinterdag, kanske 3-5 dygn för sommardagar.

Därför fungerar den inte för att säsongslagra energi. Visst kan du ladda den full i september, koppla ur den och spara energin till Julafton om det är något du tycker är kul.

Säsongslagring görs idag genom att pumpa upp vatten i stora magasin.

Därför har staten tvingat alla elnätsägare att tillhandahålla gratis inmatningsabonnemang för alla privatkunder med solceller på taket.

Då kan du se elnätet som 1000-tals Powerwalls som du kan fylla upp under sommaren, och sedan använda energin på vintern.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av Svenssons »

JonasH skrev:
Nu var ju inte detta en fråga om PW kontra VO med Acktank eller huruvida jag kan räkna hem en PW eller inte utan snarare en teknisk fråga angående dimensionering av batterisystem i ett hus med stor varition på förbrukning under olika tider på året...
Enkla svaret på denna fråga om man ignorerar ekonomi är följande:

Är du tekniknerd och vill testa tekniken: En eller flera PowerWalls beroende av hur mycket du kan tänka dig spendera.
Är du inte intresserad av att testa tekniken är svaret ingen PowerWall. Finns ingen nytta med en PowerWall om huset är kopplat On-Grid.

Skulle det vara så att huset är off-grid är det lite mer att räkna på. Dels lär du inte kunna nyttja värmepump tillsammans med solceller och PowerWall om det inte är så att det är extremt stor solcellsanläggning plus väldigt många PowerWalls eller kanske snarera PowerPack. Annan värmekälla eller energikälla (vindkraft t.ex.) är nog av intresse då.

Frågan är vad för problem en PowerWall i Sverige skulle lösa?

Är huset On-Grid är det enda man skulle kunna tänka sig tillfälliga strömavbrott. Förutom att man då måste skaffa ytterligare en växelriktare samt lösning för att växla mellan on-grid/off-grid så får man fundera på hur långa avbrott man kan tänka sig att man vill klara och vilka funktioner som man vill ha kvar. Vill man kunna klara ett dygn samtidigt som man kör värmepumpen konstant och behöver ladda bilen blir det ett helt annat svar än om man kan tänka sig att bara klara hushållselen under ett halvt dygn utan behov av uppvärmning och ladda elbilen.

Är huset Off-grid krävs det väldigt mycket mera uträkning än vad som kan ges på ett forum med rätt knapphändig information om det mesta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av 12man »

En powerwall är på 13.5 kwh, dvs 1(ett) dygns förbrukning av hushållsel, @5000kwh/år, sommar som vinter

Just nu (11-juni) innehåller Sveriges vattenmagasin vilka inte är uppumpat vatten, energi motsvarande 1.4 miljoner powerwalls, Norges 3.2 miljoner powerwalls som minst innehåller de .4miljoner Sverige resp 1.4 miljoner Norge pw's

Edit räknade fel med 3 nollor byt ut miljoner mot miljarder ovan
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
tomla skrev:
Det finns dock ett undantag för eget batteri.
Med ett eget batter så kan det fungera som reservkraft vid strömavbrott.
Har du också solpaneler så kan du tar energi från panelerna även vid strömavbrott.
Normalt så kan du inte ta energi från solpanelerna under strömavbrott.
Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.
För mig är ju backup den enda vettiga orsaken att skaffa solceller med batteripack. I Småland har ju var och varannan bonde möjlighet att koppla bort nätet och köra dieselgenerator, borde funka lika bra med solceller och batterier. Helst vill man ju ha allt automatiserat.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av JonasH »

Som jag ser det så är det en viss vinst både för konsument och nätbolag om man kan minska användningen/belastningen på nätet.

Kostnad för transport blir ju inte direkt billigare med åren.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av mickeisol »

Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.

säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr

kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.

spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms

summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).

Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av OfarligTesla »

Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall :roll:.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

mickeisol skrev:
Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.

säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr

kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.

spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms

summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).

Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
34 öre för elöverföring? Vi har 19 öre här, att de här ockerbolagen får hålla på...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Powerwall och årstider

Inlägg av zyax »

OfarligTesla skrev:
Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall :roll:.
I Sverige får du inte vara on grid och ha batterier som funkar när strömmen går ner. Som reglerna ser ut nu dvs.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar