Powerwall och årstider
Moderator: Redaktion
Re: Powerwall och årstider
Som jag ser det så är det en viss vinst både för konsument och nätbolag om man kan minska användningen/belastningen på nätet.
Kostnad för transport blir ju inte direkt billigare med åren.
Kostnad för transport blir ju inte direkt billigare med åren.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Powerwall och årstider
Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.
säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr
kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.
spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms
summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).
Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr
kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.
spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms
summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).
Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Powerwall och årstider
Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall .
Re: Powerwall och årstider
34 öre för elöverföring? Vi har 19 öre här, att de här ockerbolagen får hålla på...mickeisol skrev:Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.
säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr
kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.
spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms
summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).
Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Powerwall och årstider
I Sverige får du inte vara on grid och ha batterier som funkar när strömmen går ner. Som reglerna ser ut nu dvs.OfarligTesla skrev:Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall .
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Powerwall och årstider
Går det inte att ordna med två växelriktare?zyax skrev:I Sverige får du inte vara on grid och ha batterier som funkar när strömmen går ner. Som reglerna ser ut nu dvs.OfarligTesla skrev:Är inte lönsamheten lite sekundär när det gäller solceller och batterier osv? Jag vill ha typ 100 kWh energilagring mest för att det är roligt att veta att man alltid kan driva allt även om det blir strömavbrott, om zombieapokalypsen kommer känns det ju skönt att ha solceller med så maten i kylen håller sig kall .
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Powerwall och årstider
Svenssons skrev:Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.
Varför krävs två växelriktare?
Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Tesla Model Y
Re: Powerwall och årstider
Det går väl med en växelriktare, men ingen som går att köpa eller är godkänd i Sverige. Växelriktare som köps för on-grid i Sverige är gjorda för att stängas av när nätet stänger ner, allt enligt det lagen säger. Det är för att du inte ska döda elektrikern som är i gatan och fixar kabelbrottet som kan ha uppstått (om jag förstått det hela rätt). Han tror att han stängt av strömmen men någon påför ström i andra änden.gellerstam skrev:Svenssons skrev:Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.
Varför krävs två växelriktare?
Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Powerwall och årstider
Jag är helt med på varför.zyax skrev:Det går väl med en växelriktare, men ingen som går att köpa eller är godkänd i Sverige. Växelriktare som köps för on-grid i Sverige är gjorda för att stängas av när nätet stänger ner, allt enligt det lagen säger. Det är för att du inte ska döda elektrikern som är i gatan och fixar kabelbrottet som kan ha uppstått (om jag förstått det hela rätt). Han tror att han stängt av strömmen men någon påför ström i andra änden.gellerstam skrev:Svenssons skrev:Då krävs det att du kan koppla bort huset från elnätet, att du har dubbla växelriktare. En vanlig solcellsinstallation med eller utan batteribackup fungerar inte.
Varför krävs två växelriktare?
Räcker det inte med att koppla från anslutningen ut mot nätet?
Jag hade "bara" missat att alla växelriktare för on-grid har mjukvara i sig som omöjliggör körning off-grid. Att det där av krävs två olika vxlriktare.
Tesla Model Y
Re: Powerwall och årstider
Funderade på varför vi i Sverige verkar ha helt andra regler än andra länder i det här området. Jag har en hypotes att detta gäller samtliga ställen där man har trefas med vår höga spänning. Drar man 230V enfas till hus kommer ju knappast elektrikern att dö, speciellt inte som det är 110-120V i många delar av världen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Powerwall och årstider
Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Re: Powerwall och årstider
En UPS håller väl bara för den egna lasten i huset eller knappt det ens, solcellerna kan driva hela gatan...bullen skrev:Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
EDIT: Dessutom, du kopplar väl din last "bakom" UPS varför den aldrig kan föra ut ström till gatan så som den är konstruerad.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Powerwall och årstider
Du måste garantera att det inte kommer ström ut på griden.bullen skrev:Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Med UPS så är det lätt att garantera detta genom egna uttag efter batteriet.
Re: Powerwall och årstider
zyax skrev:34 öre för elöverföring? Vi har 19 öre här, att de här ockerbolagen får hålla på...mickeisol skrev:Powerwallen är på gränsen att vara lönsam med solceller.
säg att installationen skulle kosta 85000 kr, med 50000kr bidrag blir det 35000kr
kapacitet på 13,5kw ger då 2592 kr/kw. 5000fulla i och urladdnings cykler ger en lagringskostnad på ungefär 52 öre.
spotpris på ungefär 40 (50 ink moms) öre nu, energiskatten är 41,38 öre ink moms, rörliga nätavgiften vattenfall är enkeltariff södra 34 öre ink moms
summa rörliga avgifter 1,25kr inklusive moms . Om man har solceller så får man ju ett skatteavdrag på 60 öre, täcker ju inte rörlig nätavgift+energiskatt (fattas 15öre).
Så just nu skulle faktiskt teslas batterilager kunna vara lönsamt i vissa fall om man har solceller och uttnyttja mera av strömmen själv.
Bor du i Åsarna i Jämtland betalar du bara 6,5 öre inkl moms/kwh i rörlig avgift för elen, men å andra sidan så får du betala 7358 i fasta årsavgiften för 16A.
Re: Powerwall och årstider
Det finns lösningar för att koppla ifrån till ödrift vid strömavbrott.tomla skrev:Du måste garantera att det inte kommer ström ut på griden.bullen skrev:Det jag inte förstår är varför man kan koppla in vilken ups som helst men inte får använda powerwall/solkraft vid strömavbrott
Med UPS så är det lätt att garantera detta genom egna uttag efter batteriet.
Sen kan man ha styrning för att alltid köra egen el ifall man har batterier och solceller (känner av vid inmatningspunkten när det skall tas från batterierna).
Det är ju lite jobbigt när man har elbil och ska ladda på natten, då behöver man ju bra mycket mer än en powerwall (ett powerpack på 210kwh skulle ju sitta fint).
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Powerwall och årstider
Och så var det ju surt att en vanlig on-grid växelriktare inte fungerar att köra när man slagit om till ö-drift. Så att man behöver ha olika växelriktare...mickeisol skrev:
Det finns lösningar för att koppla ifrån till ödrift vid strömavbrott.
Tesla Model Y
Re: Powerwall och årstider
Finns kombinationsväxelriktare (fronius bla).gellerstam skrev:Och så var det ju surt att en vanlig on-grid växelriktare inte fungerar att köra när man slagit om till ö-drift. Så att man behöver ha olika växelriktare...mickeisol skrev:
Det finns lösningar för att koppla ifrån till ödrift vid strömavbrott.
Men det kan vara lika bra att ta det lugnt några år och suga på solceller ongridkaramellen och vänta in bättre batteripriser. Teslas hembatterier är ju klart billigast på marknaden för närvarande.
Det är ju ganska nyligt kombinationsväxelriktarna har kommit, och dom behöver nog också mogna några år.
Jag tror att om 5 år eller så så har batteripriserna fallit ner (kan ju jävlas ifall det är brist) och växelriktarna blivit bättre, nu har vi ju skattereduktionen och en del elbolag har ju lite lockpriser på solelen så att vänta en period är nog lika bra.