Version 2 av Power Wall i sommar

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av bylund »

Att ha tre olika duger ju inte alla gånger om de inte kan hålla 120 (?) grader vinkel mellan faserna...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av 12man »

bylund skrev:
Att ha tre olika duger ju inte alla gånger om de inte kan hålla 120 (?) grader vinkel mellan faserna...
försök att avvika när svenska kraftnät har bestämt sig, om du inte tänker specialfallet 3fas laster/motor i offline läge
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Bengt »

Jag blev uppring idag och fick samma information, bedrövligt. Varför ens lansera Powerwall i Europa? Det blir nog att häva köpet. :cry:
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av SolnaGnagarn »

Fan jag som ska få en röd signerad. Kommer jag inte kunna använda den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Mickep »

hade de någon anledning till att 3 fas versionen inte kommer (alls) eller var det att den inte kommer lanseras inledningsvis (men kanske kommer senare). eller är det fritt fram att spekulera varför?
Användarvisningsbild
mysnisse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 feb 2017 18:18
Ort: Göteborg

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av mysnisse »

Vad jag känner till så är de nya mätarna (som nätbolag byter ut gratis när du köper solceller) så summeras
alla faser i bägge riktningarna i varje stund. Om det faktiskt är så då finns det ju bara ett sätt att
få ett 1 fas batteri att funka vettig för en vanlig dödlig. Detta sätt borde vara att PW2 trycker ut extra effekt (extra offset) ut på den
installerade fasen så att summan ut blir på +.

Exempel. PW2 är installerad på Fas1=F1, Solinverter är installerad på F1, F2, F3.
Säg att PW2 är full-laddad och det är kväll. F1,F2,F3 ligger på en grundförbrukning 0,5 kW.
Du sätter på en stor förbrukare, säg 3kw på F1. Tesla batteriet förser lasten helt och hållet.
Det enda sättet att du skall få 0 kwh på din elräkning denna timme är att PW2 trycker ut extra effekt
på F1 (F1+F2+F3+extra offset). Denna info får PW2 genom att en egen effektmätare är installerad.
Ett problem kan vara att toppeffekten på PW2 är begränsad.

Om det funkar som ovan (vilket jag förutsätter??? Någon som vet?) så finns det absolut vettigt ide att ha en PW2.
Sen när man, som jag laddar min I MIEV på 1Fas 2kw, så kommer jag såklart matcha PW2an till den fasen.
Bilen slukar minst 6-8 kwh per natt så halva batteriet går åt till bara det....

När Model3 kommer så slukar den bilen säkert alla 13,5kwh :-)
Tesla Model 3 SR+ Grå
Mitsubishi I-Miev 2011
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av DR-EL »

Jag tycker det stora problemet är Tesla, de släpper en produkt som de sedan får dra tillbaka (DC varianten) men det finns ingen information att finna någonstans hur den skall kopplas in. De har sagt att den skall levereras i sommar i Sverige och att den skall börja att installeras på andra ställen i April. Nu i mitten av Mars finns ingen manual ingen information ingenting...

Jag förstår att Tesla vill bevara sina hemligheter och inte skicka ut lanseringsinformation till alla anställda för vad tvenne veta veta alla, så det man kan hoppas på är att de kommer något vettigt för 3-fas system nu och det var därför som de tog bort DC varianten.

Hoppet är det sista som lämnar människan.

Annars antar jag att man får avbeställa, vänta på en 3-fas modell eller hitta annan extern lastbalanserare. Det finns växelriktare som kan lastbalansera vad jag förstår t.ex Ferroamp som i teorin skulle kunna skicka ut strömmen på de andra faserna än den där batteriet sitter, men funkar det i praktiken?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Kalle »

Va! Inte 3fas... nä då genom för ja inte köpet av den..
mycket trist.

Hoppas verkligen M3 kommer med 3fas laddning nu annars blir de fasiken nobben på den med.
tillslut
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 nov 2015 17:22

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av tillslut »

Av vilken anledning har man i Europa ingen nytta av DC-varianten? Genuint undrande...

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av bylund »

tillslut skrev:
Av vilken anledning har man i Europa ingen nytta av DC-varianten? Genuint undrande...
Det är väl precis det man har, då man i så fall kan koppla in en trefasväxelriktare om det är trefas man vill ha.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
tillslut
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 nov 2015 17:22

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av tillslut »

bylund skrev:
tillslut skrev:
Av vilken anledning har man i Europa ingen nytta av DC-varianten? Genuint undrande...
Det är väl precis det man har, då man i så fall kan koppla in en trefasväxelriktare om det är trefas man vill ha.
Ahh, skrivfel av mig... Varför är AC-varianten ett dåligt alternativ? Är det begränsande för hur mycket ström den kan ge ifrån sig eller något annat?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Svenssons »

tillslut skrev:
Ahh, skrivfel av mig... Varför är AC-varianten ett dåligt alternativ? Är det begränsande för hur mycket ström den kan ge ifrån sig eller något annat?
Den levererar endast enfas vilket betyder att den inte fungerar bra i ett off-grid tex, den kan leverera 7kW i top och 5kW kontinuerligt men bara i en fas.

Jag misstänker att Teslas tanke med den inte är off-grid utan möjlighet att sälja tillbaka el men det är inte särskilt ekonomiskt pga hur solceller fungerar i Sverige. Här är det bäst att leverera all överskottsel till nätet när solen skiner, inte att lagra den i batteri och sedan kanske leverera på natten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
tillslut
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 nov 2015 17:22

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av tillslut »

Är det mao mer ekonomiskt att lagra den producerade energin i "pengar" då priset är högre under dagen? Därefter köpa tillbaka på natten pga lägre pris?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av mickeisol »

tillslut skrev:
Är det mao mer ekonomiskt att lagra den producerade energin i "pengar" då priset är högre under dagen? Därefter köpa tillbaka på natten pga lägre pris?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Ja det är nästan så att man kan tjäna in en powerwall genom att ladda upp den med ström den billigaste timmen och skicka ut den strömmen den dyraste timmen på dygnet.
har man en solcell inkopplad så att man blir kvalificerad till 60öriga skattereduktionen och ett bra avtal med nåt elbolag (vattenfall hade 1kr plus spotpris + moms) ett tag för nåt år sen med timavräkning. Jag räknade på 2015 års timpriser (har slarvat bort det) och kom fram till mellan 5000-10000 per år i förtjänst.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av AGCF »

mickeisol skrev:
tillslut skrev:
Är det mao mer ekonomiskt att lagra den producerade energin i "pengar" då priset är högre under dagen? Därefter köpa tillbaka på natten pga lägre pris?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Ja det är nästan så att man kan tjäna in en powerwall genom att ladda upp den med ström den billigaste timmen och skicka ut den strömmen den dyraste timmen på dygnet.
har man en solcell inkopplad så att man blir kvalificerad till 60öriga skattereduktionen och ett bra avtal med nåt elbolag (vattenfall hade 1kr plus spotpris + moms) ett tag för nåt år sen med timavräkning. Jag räknade på 2015 års timpriser (har slarvat bort det) och kom fram till mellan 5000-10000 per år i förtjänst.
Vad är den 60 öriga skattereduktionen? Lter som att den kan förbättra Powerwall-kalkylen rejält.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av mickeisol »

Den 60 öriga skattereduktionen är statsmakternas variant av nettoavräkning (som anders borg inte gillade, dvs i princip backa elmätaren när solcellerna överproducerar).

Fungerar så att ifall du skickar ut exvis 12000kwh och köper 10000 kwh så får du 60 öre* 10000 = 6000 kr tillbaka på skatten. Och omvänt ifall du producerar 9000 kwh men köper 12000kwh så får du 9000 *60 öre =5400kr tillbaks. Alltså den den köp och sälj siffran som är lägst (motsvarar varandra) ggr 60 öre.
Detta gäller mot en växling på max 30000 kwh/år = 18000kr

ifall prisskillnaden billig timme mot dyr timme med timavtal inc skatteväxling och eventuella fina avtal med elhandlare överstiger rörlig nätavgift skatter och moms, då kan man göra en vinst på batterierna bara genom att ladda och ladda ur. Exvis ett tesla powerwall med 13,5kwh in och ut varje dygn ger 4927 kwh i växling (kom ihåg att med 90%verkningsgrad behöver ladda in 5474 kwh).

bidrag på 60% kan man få för batterilager, men max 50000 kr. fullt utnyttjat får då lagret kosta max 83333kr
tillslut
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 nov 2015 17:22

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av tillslut »

Just den här manövern du beskriver borde fungera oavsett AC eller DC-version antar jag...

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
tillslut
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 nov 2015 17:22

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av tillslut »

Var på möte om batterilagring med Skånska Energi idag. Där sades att spotpriset för el för privatpersoner räknas som ett snitt över månaden. Man kan enligt dem inte dra fördel av högre pris på dagen jämfört med natten. Dessutom får man 60 öre på försäljningen men när man köper in betalas skatt plus moms på nästan lika mycket.
#Mickeisol, har din beräkning tagit hänsyn till detta redan?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av 12man »

tillslut skrev:
Var på möte om batterilagring med Skånska Energi idag. Där sades att spotpriset för el för privatpersoner räknas som ett snitt över månaden. Man kan enligt dem inte dra fördel av högre pris på dagen jämfört med natten. Dessutom får man 60 öre på försäljningen men när man köper in betalas skatt plus moms på nästan lika mycket.
#Mickeisol, har din beräkning tagit hänsyn till detta redan?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
det är lag på att privatpersoner ska kunna få gratis timmätning om de vill, sen flera år 4?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Bengt »

Nu har jag väntat i 3 veckor på att Tesla ska svara på den oerhört komplexa frågan
"Kommer Powerwall2 i en trefasvariant snart?".

Inget svar har jag fått trots påstötningar, så nu har jag avbokat min beställning - vem vill ha en enfasbackup till en trfasanläggning?
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av mickeisol »

tillslut skrev:
Var på möte om batterilagring med Skånska Energi idag. Där sades att spotpriset för el för privatpersoner räknas som ett snitt över månaden. Man kan enligt dem inte dra fördel av högre pris på dagen jämfört med natten. Dessutom får man 60 öre på försäljningen men när man köper in betalas skatt plus moms på nästan lika mycket.
#Mickeisol, har din beräkning tagit hänsyn till detta redan?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Ja, jag har vattenfall just nu och dom kör timavräkning på det man säljer och köper från mig. Kollade själv genom att ladda ner timdata från deras hemsida och laddade ner timspotpriserna från norpools hemsida och det stämde. Snittpriset 1:a juli - 30:e september på blev 30,52 öre på det jag sålde, samt 25,24 öre på det jag köpte.
Den siffran kan man ju få större skillnad på ifall man koncentrerar full effekt in och ut på billigaste mot dyraste timmen.

Övrig kostnad på inköp är 19,3 öre energiskatt (billigare i norrland, ännu ett argument för elbilar där), 3,0 öre spotpåslag (dom fulingarna) 3,5 öre elcertifikatkostnad samt 10,5 öre rörligt nätavgift (faktiskt billigt nätbolag här uppe).
Blev i det här fallet 76,92 ink moms minus 60 öre = 16,92 öre (jäkligt billigt att köra elbil per mil ≈34 öre/mil). men inkomsten var 30,52 + 40 öre (tack vattenfall, bättre samvete nu för kolen kanske?) summa summarum 1,10 kr /kwh ink moms. 110,19-16,92 =93,27 öre i vinst på varje solcellskilowatt (det är så att det är jäkligt dyrt att ladda gratis på supercharger)

skillnaden på spotpriset beror mycket på att solcellerna ger ström när elen är dyr samt att jag tidsstyr laddningen vid tiden när strömmen är billig.
Det är ju småpengar det rör sig om, men det är ganska kul att äckla dom som inte har solceller och elbilar (och som kan fixat, men inte har gjort det), när det kommer till diskussioner om elbilars för och nackdelar.

så idet här fallet i och med det här avtalet (som förmodligen inte räcker längre än i år med 40 öringen) skulle man kunna växla fram upp till max ungefär 18000kr/år med batterier ifall man har säkring som klarar av denna effekten in och ut på billigaste timmen (krävs ungefär 120A).
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av DR-EL »

Ju mer jag sätter mig in i solcellernas underbara värld så inser jag hur lite jag vet samt hur lite info det finns att finna om hur man skall styra sina solceller och batteri. Har man enbart solceller och säljer el till elbolagen antar jag att så fort man har ett överskott av el i huset så kommer det att skickas ut på nätet. Om man har ett batteri som är laddat så har man ju alltid ett överskott, då blir frågan hur kan man styra hur elen skall användas? När skall man använda den själv? När skall den skickas ut på nätet? När skall man ladda batteriet? Vilka möjligheter kommer man att ha i Powerwall 2? Man får inga svar från Tesla för de jag haft kontakt med vet inte.

När det gäller att använda PW som backup om strömen går så måste det nog skötas helt manuellt. Vad jag förstår får man inte skicka ut ström på nätet om det är strömlöst och att en solcellsanläggning kopplas automatiskt bort från nätet om spänningen försvinner därifrån.

Många frågetecken och få utropstecken för mig, men det kanske bara är jag...
Skriv svar