Version 2 av Power Wall i sommar

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av mickeisol »

tillslut skrev:
Var på möte om batterilagring med Skånska Energi idag. Där sades att spotpriset för el för privatpersoner räknas som ett snitt över månaden. Man kan enligt dem inte dra fördel av högre pris på dagen jämfört med natten. Dessutom får man 60 öre på försäljningen men när man köper in betalas skatt plus moms på nästan lika mycket.
#Mickeisol, har din beräkning tagit hänsyn till detta redan?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Ja, jag har vattenfall just nu och dom kör timavräkning på det man säljer och köper från mig. Kollade själv genom att ladda ner timdata från deras hemsida och laddade ner timspotpriserna från norpools hemsida och det stämde. Snittpriset 1:a juli - 30:e september på blev 30,52 öre på det jag sålde, samt 25,24 öre på det jag köpte.
Den siffran kan man ju få större skillnad på ifall man koncentrerar full effekt in och ut på billigaste mot dyraste timmen.

Övrig kostnad på inköp är 19,3 öre energiskatt (billigare i norrland, ännu ett argument för elbilar där), 3,0 öre spotpåslag (dom fulingarna) 3,5 öre elcertifikatkostnad samt 10,5 öre rörligt nätavgift (faktiskt billigt nätbolag här uppe).
Blev i det här fallet 76,92 ink moms minus 60 öre = 16,92 öre (jäkligt billigt att köra elbil per mil ≈34 öre/mil). men inkomsten var 30,52 + 40 öre (tack vattenfall, bättre samvete nu för kolen kanske?) summa summarum 1,10 kr /kwh ink moms. 110,19-16,92 =93,27 öre i vinst på varje solcellskilowatt (det är så att det är jäkligt dyrt att ladda gratis på supercharger)

skillnaden på spotpriset beror mycket på att solcellerna ger ström när elen är dyr samt att jag tidsstyr laddningen vid tiden när strömmen är billig.
Det är ju småpengar det rör sig om, men det är ganska kul att äckla dom som inte har solceller och elbilar (och som kan fixat, men inte har gjort det), när det kommer till diskussioner om elbilars för och nackdelar.

så idet här fallet i och med det här avtalet (som förmodligen inte räcker längre än i år med 40 öringen) skulle man kunna växla fram upp till max ungefär 18000kr/år med batterier ifall man har säkring som klarar av denna effekten in och ut på billigaste timmen (krävs ungefär 120A).
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av DR-EL »

Ju mer jag sätter mig in i solcellernas underbara värld så inser jag hur lite jag vet samt hur lite info det finns att finna om hur man skall styra sina solceller och batteri. Har man enbart solceller och säljer el till elbolagen antar jag att så fort man har ett överskott av el i huset så kommer det att skickas ut på nätet. Om man har ett batteri som är laddat så har man ju alltid ett överskott, då blir frågan hur kan man styra hur elen skall användas? När skall man använda den själv? När skall den skickas ut på nätet? När skall man ladda batteriet? Vilka möjligheter kommer man att ha i Powerwall 2? Man får inga svar från Tesla för de jag haft kontakt med vet inte.

När det gäller att använda PW som backup om strömen går så måste det nog skötas helt manuellt. Vad jag förstår får man inte skicka ut ström på nätet om det är strömlöst och att en solcellsanläggning kopplas automatiskt bort från nätet om spänningen försvinner därifrån.

Många frågetecken och få utropstecken för mig, men det kanske bara är jag...
Skriv svar